Hur få bort lagg på hd-filmer?

Permalänk
Medlem

Hur få bort lagg på hd-filmer?

Vad är flaskhalsen när hd filmer laggar? Trodde först det var hårddisken men insåg att det kan det inte vara. Laggar även när filen läses från mina 2 diskar i raid0. Är det grafikkortet? Ett gammalt FX5900 som jag tänkte ha i min HTPC. P4 2.4GHz, 1.5GB Ram. Trodde detta skulle fixa HD filmer, även de med högsta upplösning. Vad behöver bytas ut?

Permalänk
Hedersmedlem

Processorn.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Som sagt, byt processorn. Du kan även testa andra spelare, mplayer är riktigt resurseffektivt. wmv i 720p som hackar ordentligt i wmp fungerar hyffsat med mplayer på min AthlonXP 2500+.

Permalänk
Medlem

Min P4 klarar inte riktigt att köra 1080i, hackar till var 4:e sekund ungefär, däremot går 720p finfint. Använder WMP.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Ack.. känns som igår när man stolt knallade hem med en top-of-the-line CPU, redan dax igen.. I'm too old for this shit.. Ska prova klocka den till 3.1 först. Ny processor i dessa tider är lika med ny dator i princip då allt omkring är föråldrat..

Tack!

Permalänk
Medlem

alltså va? Sen när behöver man kraft i datorn för att spela upp filmer :S.
På min förra dator (AthlonXP 1700+, 256ddr333mhz, GF2 gts 64mb, 180gb ide) så hade jag inte en enda film som "hackade". Inte nåt jag la märke till hur som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av okke
alltså va? Sen när behöver man kraft i datorn för att spela upp filmer :S

Du har uppenbarligen inte testat HighDefinition filmer

Vi snackar filmer i upplösningarna 720p, 1080i och 1080i

Men än så länge är det inte många som äger utrustning för att spela upp dessa filmer (rättvist) - man behöver nämligen en LCD/Plasma-TV eller projektor med tillräcklig upplösning för att filmerna ska utnyttjas fullt ut.

Än så länge finns det (nästan) inga filmer att få tag i med så hög upplösning.

Vanlig DVD är exempelvis "bara" 720x576 (PAL)

1080i filmer har upplösningen 1920x1080.

Här kan du ladda hem lite högupplösta testfilmer

Detta är alltså "framtidens" HDTV-format

(eller i allafall - en försmak på det )

Citat:

Optimum Configuration
(to play 1080p video with 5.1 surround sound)
# Windows XP
# Windows Media Player 10
# DirectX 9.0
# 3.0 GHz processor or equivalent
# 512 MB of RAM
# 128 MB video card
# 1920 x 1440 screen resolution
# 24-bit 96 kHz multichannel sound card
# 5.1 surround sound speaker system

Permalänk
Medlem

Tack för informeringen Pulver

Permalänk
Medlem

Test om min bärbar klarar av HDTV

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulver
Du har uppenbarligen inte testat HighDefinition filmer

Vi snackar filmer i upplösningarna 720p, 1080i och 1080i

Men än så länge är det inte många som äger utrustning för att spela upp dessa filmer (rättvist) - man behöver nämligen en LCD/Plasma-TV eller projektor med tillräcklig upplösning för att filmerna ska utnyttjas fullt ut.

Än så länge finns det (nästan) inga filmer att få tag i med så hög upplösning.

Vanlig DVD är exempelvis "bara" 720x576 (PAL)

1080i filmer har upplösningen 1920x1080.

Här kan du ladda hem lite högupplösta testfilmer

Detta är alltså "framtidens" HDTV-format

(eller i allafall - en försmak på det )

Jag laddade ner några clip för att testa på min bärbar och till min förvåning så flöt det på klockrent. Sitter med en 1.73ghz p.M se sign.

Lät även analysera min bärbar obs! inte stationer och den klarade det nästan max.
Stationer vet jag klarar utan problem

Permalänk
Hedersmedlem

Det handlar inte om frekvensen på processorn utan vad den kan processa.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det handlar inte om frekvensen på processorn utan vad den kan processa.

Oj det har jag förtstått för länge sen :), men ändå så envisas alla att skriva att 3ghz är kraven för 1080p.
*Det är inte många Cpu-er som lirar i dom klockfrekvenserna, t.ex Pentium M och Amd.
Så kraven bör uppdateras lite.