Jag delar ut internet och vill spärra MSN på en annan dator

Permalänk
Avstängd

Jag delar ut internet och vill spärra MSN på en annan dator

Jag delar ut internet med inbyggda internet sharing i XP. Min lillebror och lillasyster har en dator var i sina rum. Nu vill jag spärra så min syster inte kan komma åt MSN. Några tips?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Väldigt svårt, då inte MSN använder en specifik port utan kan köra på port 80 som behövs för att internet skall fungera. Det borde gå att lösa med ett program som kollar igenom varje paket och "droppar" de som har med MSN och göra, men det kommer att ta litet kraft ifrån din dator och jag personligen vet inget program som fixar detta, tyvärr.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk
Avstängd

Något sätt så jag kan spärra programmet på den datorn då? Så det inte går att starta tex

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Avinstallera borde väl vara det enklaste alternativet, för att förhindra att hon inte installerar MSN igen så får du sätta hennes användare som Begränsad.
Dock finns det ett alternativ kvar för henne, eller flera faktiskt. Hon använder MSN Webb, eller installerar Miranda på en annan dator och slänger in på en diskett och kör, det beror ju lite på hur duktig hon är på datorer.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "

Permalänk

Stäng port 1863.

blockera all trafik mot messenger.hotmail.com

(i hennes hostfil)

t.ex.
messenger.hotmail.com 127.0.0.1

så lär hon inte kunna kommunicera mot det ip't (den som loggar in dig och fördelar dig till en annan server.)

sedan gör du likadant med webmessenger sidor..

Visa signatur

//Stoffe
"Remember Sharing IS life!"
<a href="http://testmyfirewall.com/graphic.asp?T=18354"> </a>

Permalänk

precis som bladewolf säger, dödar du *hotmail* så blir det rätt trickigt för henne.
Gissningsvis är hon inte tillräckligt haj på windows så hon lär fixa bort det heller.. så slipper du nog henne där.
Men varför?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1