Permalänk

Dell erfarenheter

Efter att nu ha ägt Dell bärbara datorer i snart 5 år totalt så är mina erfarenheter följande.

Min första Dell,var en Dell Inspirion 2500...i dag en gammal seg sak,som jag dock lyckades sälja för 2500...ett prisfall på 3 år på 20 000 ungefär *L*.

Numer kör jag en Dell Inspirion 9300 17" no glossy*L*...1440x900..skärmen kunde väl vara lite vassare,men totalintrycket är kvalite!

Det jag bytt under 5 år som ägare av Dell är en DVD brännare,Sony,den lät som JAS 39 gripen..den böt dom på plats i Luleå utan knorr......annars inget fel alls....inga pixelfel.....bra support......till 9300 fick man ju inte med en egen CD (Windows XP) utan man fick bränna den själv...testade servicen o bad om CD ..no problems.........9300 är tyst(ljudlös) men jag spelar ej...aldrig ens ljummen......men spelar ej...så spelare kanske har andra erfarenheter...fördelen med bärbar (släpbar) för vissa..är att jag har den på rumsbordet vid tv..surfa när ja vill..se på tv genom o höja blicken....eller slå på tv som jag givetvis har på datorn med.....med inspelningsmöjligheter....sen är säkert andra märken lika bra men ja har inget att klaga på.........sen gjorde Dell ett Misstag..men för mig en fördel....man tog fel på några 1000 lappar så jag fick min Dell 9300 redan i maj för under 13 600 ev nån hundring mindre..har inta fakturan här..o de stod dom för ..utan knorr.

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

Hur var frågan?

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk

Om du va ett ufo eller inte?

Visa signatur

Stefannorr: Dell 9300-1,86 ghz-1024 -60 GB/7200-NEC 6500-Nvidia Geforce 256 mb-17 WXGA

Permalänk
Medlem

ehh jahaa ? vart vill u komma ?

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Re: Dell erfarenheter

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stefannorr
Efter att nu ha ägt Dell bärbara datorer i snart 5 år totalt så är mina erfarenheter följande.

Min första Dell,var en Dell Inspirion 2500...i dag en gammal seg sak,som jag dock lyckades sälja för 2500...ett prisfall på 3 år på 20 000 ungefär *L*.

Numer kör jag en Dell Inspirion 9300 17" no glossy*L*...1440x900..skärmen kunde väl vara lite vassare,men totalintrycket är kvalite!

Det jag bytt under 5 år som ägare av Dell är en DVD brännare,Sony,den lät som JAS 39 gripen..den böt dom på plats i Luleå utan knorr......annars inget fel alls....inga pixelfel.....bra support......till 9300 fick man ju inte med en egen CD (Windows XP) utan man fick bränna den själv...testade servicen o bad om CD ..no problems.........9300 är tyst(ljudlös) men jag spelar ej...aldrig ens ljummen......men spelar ej...så spelare kanske har andra erfarenheter...fördelen med bärbar (släpbar) för vissa..är att jag har den på rumsbordet vid tv..surfa när ja vill..se på tv genom o höja blicken....eller slå på tv som jag givetvis har på datorn med.....med inspelningsmöjligheter....sen är säkert andra märken lika bra men ja har inget att klaga på.........sen gjorde Dell ett Misstag..men för mig en fördel....man tog fel på några 1000 lappar så jag fick min Dell 9300 redan i maj för under 13 600 ev nån hundring mindre..har inta fakturan här..o de stod dom för ..utan knorr.

Roligt att höra att du är nöjd med Dell.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk

Jopp.....men tydligen onödigt enligt vissa insändare.....trodde de skulle va bra o dela med sig av erfarenheter..men tydligen inte...enligt vissa förhoppningsvis vuxna människor som t o m ståtar med medlemsprofil.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Visst är det bra med positiva erfarenheter berättas. Men gärna på en enkelt och bra vis. Kolla på din text. Du borde få böta för alla punkter och så osammanhängande språk. Men man kanske blir sådan om man har en Dell?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Akvarium dilerium..ja du har rätt lite radbyte hade inte skadat............stavas inte osamanhängande med ett M?

Dessutom har jag sett X antal inlägg utan radbyten som är 100 ggr värre..men skit samma......

Visa signatur

Permalänk

Dell Inspiron 9300 ejjer : )

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

trevligt att höra lite positivt om dell.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
ehh jahaa ? vart vill u komma ?

Ingenstans? På ett forum är det inte endast negativa aspekter som ska komma fram tycker jag, det är bra när folk skriver om företag som har uppfört sig exemplariskt.

Permalänk
Gäst

Instämmer.

Det behöver inte hela tiden om " jag har problem och jag kan inte göra detta ", det är roligt att läsa en tråd som handlar om något positivt om varan/produkten.

Permalänk
Medlem

okej, förlåt mig då
missupfattade hela saken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina Erfarenheter av Dell.

För ca 5 år sedan fick min syrra en bärbar dell latitude, som i dagens mått är apkass, men som fungerade bättre en familjens gamla stationära. Den är fortfarande duglig som internetdator i nödfall och som skrivmaskin. Vi har i princip aldrig haft problem med den datorn.

Ca 2002/2003 köpte min familj en stationär dimension 8200. Då var det den bästa stationära man kunde köpa av dell, köpte den via såna här jobberbjudanden som dell skickar till arbetsplatser. Den här datorn har däremot vart strulig. Norton antivirus har strulat, brännaren har strulat, skärmen fick bytas efter ett par dagar, servicepack 2 till xp strulade, etc...
Så den datorn är ingen toppnotering direkt och funkar halvdant just nu.

Till min bärbara dell i6000:

+Prisvärd tycker jag, gav 10500:- för konfig. se nedan.
+Snabb lev. 6 dagar
+bra batteritid, upp till 5h enl. spec.
+snabb hd (5400) för att vara bärbar
+bra minne, man bör köpa av dell då man får dubbelt minne gratis. (2x512)

-trögt tangentbord
-grafikkortet har ej spelat nåt än, men grafikkortet anses av många här vara för klent. Tog dock uppgraderingen men jag vet inte om det var värt det.

Visa signatur

dell i6000: pentium m1.6GHz 2MB L2 cache 400MHz FSB, 1024MB 400MHz DDR2 RAM, 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300, 60GB (5400rpm) IDE hårddisk, 8X DVD+/-RW, 9-cell 80 WHr,15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WXGA (1280 x 800),

Permalänk

Jag har i dagarna köpt en Dell i6000. Är jätte nöjd!

Visa signatur

AMD 2500+ @ 3200+ , 512 DDR , Ge Cube Radeon 9800 Pro , 120 gb

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en inspiron 9300. Hittills nöjd fast jag kanske ska vänta tills jag fått datorn också hehe
Kul att se att du är nöjd med dell. Detta blir min första dator från dell. Däremot snälla gör oss alla en tjänst och skriv ordentligt! Dvs. punkt och STOR bokstav vid ny mening. Även kommatecken går bra. Riktigt jobbigt att läsa i ett moln av punkter.

Permalänk
Medlem

Varför beställer många 9300 , Jag tycker nästan att 17" är för stort på en bärbar, 15,4" är nästan max (för min del) För jag flyttar datorn MINST 1 gång per vecka då mina föräldrar är skilda så jag vill ha datorn på båda ställena.

Men vad väger en Dell Inpiron 9300 ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diegotre
Mina Erfarenheter av Dell.

För ca 5 år sedan fick min syrra en bärbar dell latitude, som i dagens mått är apkass, men som fungerade bättre en familjens gamla stationära. Den är fortfarande duglig som internetdator i nödfall och som skrivmaskin. Vi har i princip aldrig haft problem med den datorn.

Ca 2002/2003 köpte min familj en stationär dimension 8200. Då var det den bästa stationära man kunde köpa av dell, köpte den via såna här jobberbjudanden som dell skickar till arbetsplatser. Den här datorn har däremot vart strulig. Norton antivirus har strulat, brännaren har strulat, skärmen fick bytas efter ett par dagar, servicepack 2 till xp strulade, etc...
Så den datorn är ingen toppnotering direkt och funkar halvdant just nu.

Till min bärbara dell i6000:

+Prisvärd tycker jag, gav 10500:- för konfig. se nedan.
+Snabb lev. 6 dagar
+bra batteritid, upp till 5h enl. spec.
+snabb hd (5400) för att vara bärbar
+bra minne, man bör köpa av dell då man får dubbelt minne gratis. (2x512)

-trögt tangentbord
-grafikkortet har ej spelat nåt än, men grafikkortet anses av många här vara för klent. Tog dock uppgraderingen men jag vet inte om det var värt det.

dvdbrännaren i en dimension 8200, de första modellerna anno 2002, var bara +rw brännare, BARA +rw. ajg ahr en likadan själv. norton är bara o isntallera om så får man ytterligare ett år gratis. :D. sp2 strulade mycket dock, ja det kan jag hålla med om. men det beror nog mer på komponenterna de valt till datorn, huu för ljudrkotet, turtle beach santa cruz :/

däremot så bytte jag modermort nätagg chassi, så funakr det perfekt, med allting. men men.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den väger väll runt 3.5 kg om jag inte mins fel.... lite i tyngsta laget kanske,
men det gör inte så mkt för min del, flytter den inte så ofta ändå :).

Angående om 17" är för stort så tycker jag inte det, om man flyttar på datorn har man väll
ändå en väska eller liknande till den, lr? Då spelar det inte så stor roll hur stor skärmen är.

Är också nöjd med min dell, hade bara lite problem med skärmen när jag fick den, men jag fick
en ny utan några problem (förutom att jag vara datorlös i 2 veckor ). Tyvärr var nya
skärmen sämre än den gamla då den läcker ljus i nedkanten, men det får jag stå ut med
( pallar inte 2 veckor utan dator igen ).

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk
Medlem

Men det är ändå bra vikt för min 15,4 väger cirka 3 kg.
och det tycker är för mkt, Jag har ångrat mig lte över att jag köpte denna dator ibland hade jag hade hellre valt en Ibook12" för mindre pris .
Men då hade jag inte kunnat spela något.

Jag köpte ändå denna dator för jag vill kunna cykla til LAN osv.

Men jag har sett en bärbar dator med 19" löstagbar skärm, Det är för STORT

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej

Jag köpte min DELL inspiron 9300, för ca 2 mån. sen, och hittils ,mycket nöjd både med priset jag fick ,och datorn ,kvalitet rakt igenom, tom. skärmen som många klagar på är jag nöjd med (true life- ingen ljusläckage).

Slutsatsen- ingenting negativt hittils har jag hittat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
Den väger väll runt 3.5 kg om jag inte mins fel.... lite i tyngsta laget kanske,
men det gör inte så mkt för min del, flytter den inte så ofta ändå :).

Angående om 17" är för stort så tycker jag inte det, om man flyttar på datorn har man väll
ändå en väska eller liknande till den, lr? Då spelar det inte så stor roll hur stor skärmen är.

.

EXAKT!

Datorn smidighet är bara viktig om man använder den i små utrymmen. Exempelvis på flygplansbrickan, i knät på tåget etc....

Har man behov av en dator lite varstans så är det en STOR fördel om den är smidig, då bör man välja en ultraportabel.

Men jag gillar att man kan ha den på massa olika ställen hemma också. Slösurfa i soffan eller hängmattan. Batteritiden är mkt viktig dock!

Visa signatur

dell i6000: pentium m1.6GHz 2MB L2 cache 400MHz FSB, 1024MB 400MHz DDR2 RAM, 128MB DDR ATI MOBILITY® RADEON® X300, 60GB (5400rpm) IDE hårddisk, 8X DVD+/-RW, 9-cell 80 WHr,15,4" widescreen skärm UltraSharp™ WXGA (1280 x 800),

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Akvarium dilerium..ja du har rätt lite radbyte hade inte skadat............stavas inte osamanhängande med ett M?

Dessutom har jag sett X antal inlägg utan radbyten som är 100 ggr värre..men skit samma......

Det stavas med två 'm' (enligt SAOL).
Men vi kanske ska slåss om det
http://www.googlefight.com/index.php?lang=en_GB&word1=osamman...

Skämt å sido. Dell är nog bra, kommer själv skaffa en inom en månad.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Måste också säga att skärmen på min Dell D810 suger stenhårt. Verkar vara genomgående på Dells Laptops att man sparar in på skärmarna...obegripligt...

Permalänk
Medlem

Dell 9300 är stor som ett flak öl
Men ett utmärkt alternativ till en stationär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Måste också säga att skärmen på min Dell D810 suger stenhårt. Verkar vara genomgående på Dells Laptops att man sparar in på skärmarna...obegripligt...

vilken skärm tog du, vad har den för problem? det verkar nämligen vara blandade känslor, vissa skärmar, av wuxga modellen verkar vara bra, andra dåliga, olika storlekar, sxga+ skärmarna verka ok dock, berätta mera om din d810.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sorry om jag verkade tvär. Men skriv gärna upp dina erfarenheter på ett sätt så man kan läsa dem. Jag fattade inte mycket iaf

Mina erfarenheter om Dell bärbara (9300): Skärmen är sisådär. Resten är bra utan att innehålla något extra. Får man en bra deal är Dell schysst. Men för ordinarie pris (med extra minne) tycker jag det är ett rån och iaf jag hittade mer för pengarna hos annat märke.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Vart vill du komma? Han slog sin fru så nu är det helt okej för mig att dra några rallarsvingar på min?
Att dela med sig av erföraneter är jättebra. Att ha vm i punkprickande är inte bra. Alvarligt talat så hade jag svårigheter med att läsa ditt inlägg, så skall det väll knappast behöva vara?

Nästa gång du skriver så skulle jag uppskatta om du formulerade dig på någorlunda korekt svenska. Stavning och stora bokstäver bryr sig de flesta antagligen inte om, men en text utan vettiga skiljetecken är bland det värsta som finns att läsa.
Vi tar texten nedan som exempel:

"vart vill du komma han slog sin fru så nu är det helt okej för mig att dra några rallarsvingar på min att dela med sig av erföraneter är jättebra att ha vm i punkprickande är inte bra alvarligt talat så hade jag svårigheter med att läsa ditt inlägg,så skall det väll knappast behöva vara nästa gång du skriver så skulle jag uppskatta om du formulerade dig på någorlunda korekt svenska stavning och stora bokstäver bryr sig de flesta antagligen inte om men en text utan vettiga skiljetecken är bland det värsta som finns att läsa"

Gämför mina två texter. Som du kanske kan lista ut så bortser man från skiljetecken när dom trivs i grupp bara är ditkastade på första bästa ställe. Och då kan du nog lista ut hur problematiskt det var att läsa ditt inlägg. Skärpning, men som sagt, dela gärna med dig av dina erfarenheter.

Nog med offtopic från min sida nu..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Inte heller nöjd med skärmen...

...men jag vet knappt hur jag ska beskriva felet med den. Hur menar du att den är/borde vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ksw
vilken skärm tog du, vad har den för problem? det verkar nämligen vara blandade känslor, vissa skärmar, av wuxga modellen verkar vara bra, andra dåliga, olika storlekar, sxga+ skärmarna verka ok dock, berätta mera om din d810.

Det är standardskärmen så att säga, en widescreen 15,4" i 1280x800. Betrakningsvinkeln är så dålig att man blir rädd, man måste sitta exakt rakt framifrån och vinkla skärmen helt precist för att få en någorlunda bra bild. I övrigt är färgerna urvattnade och trista och har eftersläpningar. Hade jag inte haft dockningsstaion och extern skärm hade jag fått byta datorn, skärmen är olidlig längre tid än ett par timmar.

Obegripligt är också att datorn ifråga inte har kortläsare för SD-kort och liknande. Det står kortläsare på Dells sida men det är bara för smartcards. Jag trodde det var så självklart att jag inte ens kollade att den hade detta.

I övrigt så har pekplattan ingen scroll och batteriet blir så varmt att man tror att det ska börja brinna när man laddar datorn.

Jag har en laptop hemma som är en Medion (med en BRA skärm) och den krossar Dell D810 i allt och kostade dessutom ca 40% mindre.

Jag skulle avråda alla från att köpa en D810, det finns så mycket annat trevligt ute som t.ex. Acers Travelmate modeller.