Vad hände (händer?) med Virtual Reality ?

Permalänk

Vad hände (händer?) med Virtual Reality ?

Alltså riktigt fet virtual-reality, där man har en hjälm på sig så att det känns som man är "inne" i spelet

Har det skett nån utveckling på den här fronten, eller sträcker den sig till sånt man sett i 80tals b-filmer?

Vore fett om näst-nästa generation tvspel skulle börja säljas med hjälmar med inbyggt ljud och goggles framför ögonen. Så när man vänder huvet så vänder man i spelet - á la First person shooter.

Kanske komplettera med hanskar med små känsel-pads i oxå, så att när man rör ett objekt i spelet triggas padsen i handsken och simulerar känslan av att röra ett objekt.

Fatta möjligheterna... Som tillbehör kanske man kan köpa till ett motoriserat löpband där man rör sig i spelet genom att gå IRL

Några fler idéer, eller bara reflektioner över detta?
Eller någon som har något att rapportera på fronten..

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

Visst! Det var en underbar pryl för de som vill få huvudvärk snabbt!

Permalänk

Re: Vad hände (händer?) med Virtual Reality ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hellspawn1
Alltså riktigt fet virtual-reality, där man har en hjälm på sig så att det känns som man är "inne" i spelet

Har det skett nån utveckling på den här fronten, eller sträcker den sig till sånt man sett i 80tals b-filmer?

Vore fett om näst-nästa generation tvspel skulle börja säljas med hjälmar med inbyggt ljud och goggles framför ögonen. Så när man vänder huvet så vänder man i spelet - á la First person shooter.

Kanske komplettera med hanskar med små känsel-pads i oxå, så att när man rör ett objekt i spelet triggas padsen i handsken och simulerar känslan av att röra ett objekt.

Fatta möjligheterna... Som tillbehör kanske man kan köpa till ett motoriserat löpband där man rör sig i spelet genom att gå IRL

Några fler idéer, eller bara reflektioner över detta?
Eller någon som har något att rapportera på fronten..

Jag har för mig att de kom fram till att det var för dyrt och att det inte var så stor efterfrågan på det. Idag finns det väl viss forskning inom 3d glasögon (istället för den stora hjälmen man var tvungen att ha förut) men jag är inte hundra på det. Sly 3 ska ju vara gjort för gamla hederliga 3d glasögon (kommer nån ihåg tv-piraterna?) detta ger ju en viss 3d:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

3d glasögon suger ju, flimrar och ger mörka dassiga färger

Jag snackar om att simulera känslan av att verkligen vara INNE i spelet, men tyvärr som nån sa verkar ju det vara för dyrt och inte så stor efterfrågan.

Men i framtiden när dom förfinat tekniken, om dom nu gör det...

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk

Jag tror att de stora företagen är för rädda för en storsatsning. Hadde man tänkt stort och sattsat riktigt mycket pengar och forskning tror jag att det hadde gått att släppa en kvalitets "vr spelmaskin" som inte skulle kostat mycket mer än en dator (15-20 tusen) för slut konsumenten inom några få år bara.

Permalänk

Re: Vad hände (händer?) med Virtual Reality ?

Citat:

Visst utvecklas det fortfarande, eller vad sägs om att ha en Virtusphere i vardagsrummet?

Grejjen är väl att det fortfarande är för dyrt för konsumenter, och att det därför inte finns någon marknad för det ännu. Men det utvecklas!

http://www.livescience.com/scienceoffiction/050927_virtuspher...
http://seattlepi.nwsource.com/business/249385_virtusphere23.h...

Hemsida:
http://www.virtusphere.net/product.htm

Lite filmer:
http://www.virtusphere.net/media/videos.htm

edit: Kan tillägga att jag vill ha en!

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Vad hände (händer?) med Virtual Reality ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Visst utvecklas det fortfarande, eller vad sägs om att ha en Virtusphere i vardagsrummet?

http://www.livescience.com/images/050927_virtusphere_03.jpg

http://seattlepi.nwsource.com/dayart/20051123/450virtual_real...

http://images.ihatemycubicle.com/2005/12/virtusphere.jpg

Grejjen är väl att det fortfarande är för dyrt för konsumenter, och att det därför inte finns någon marknad för det ännu. Men det utvecklas!

http://www.livescience.com/scienceoffiction/050927_virtuspher...
http://seattlepi.nwsource.com/business/249385_virtusphere23.h...

Hemsida:
http://www.virtusphere.net/product.htm

Lite filmer:
http://www.virtusphere.net/media/videos.htm

edit: Kan tillägga att jag vill ha en!

Åh fy helvete så grymt!

Visa signatur

Arf arf!

Permalänk
Citat:

3d glasögon suger ju, flimrar och ger mörka dassiga färger

Jag snackar om att simulera känslan av att verkligen vara INNE i spelet, men tyvärr som nån sa verkar ju det vara för dyrt och inte så stor efterfrågan.

Men i framtiden när dom förfinat tekniken, om dom nu gör det...

Jorå jag fattade det och jag var väl kanske lite för överdrivet ironisk med mitt inlägg.
Att det kommer att komma i framtiden är nästan givet. Till viss del så formas spel och liknande efter filmer och vice versa. Kolla på Jhonny Mnemonic t.ex , tror inte det kommer dröja så länge till innan vi har detta, eller varför inte Minority Report (grym film förästen) ännu coolare än Mmemonic:). Kan inte vänta tills man verkligen är "inne" i spelet. Synd bara att jag antingen är så gammal eller död sen länge att jag inte kan ta del av det:)

Sen kan det ju även gå åt andra hållet med mänskligheten att vi kommer tebax till stenåldern och så börjar det om på ny kula.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Usch den dagen slutar jag spela om dom inte erbjuder vanliga kontroller också för vem vill sitta med en stor hjälm på huvudet? I spelhallar och liknande skulle det nog kunnat funka fint men inte i hemmet där vill man sitta med en kontroll och inte se dum ut. Det skulle säkerligen också slutat med att folk får sämmre syn och att man inte skulle kunnat spela lika länge som om man skulle haft en kontroll innan man får huvudvärk hur bra dom änn lyckas.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

Virtuasphere eller va de hette kommer göra så många slutar spela.. man måste ju röra på sig?!

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Coola videos man kunde tanka. Fast de borde verkligen göra något åt sin hemsida..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk

Ser man något "in game" i filmklippen?

Hoppas inom en snar framtid att sånt inte bara blir för militärt bruk, utan kan nå vanliga konsumenter. Det behöver ju inte innebära en flopp som virtual boy dvs. att folk får kass syn och må illa, bara dom förfinar tekniken.

Och att röra sig - det är ju det ultimata. Du kan spela tvspel (lr vad man nu kallar det) samtidigt som du får motion !!!

Smart lösning med bollen (sphere) förresten, så att man kan röra sig i alla riktningar.

Jag har inget emot en hjälm på skallen så länge den inte väger för mkt eller är obekväm.

Tänk er följande spel i full VR (virtual reality)

Silent hill - Smyga runt i staden och höra nåt bakom sig och verkligen vända sig om med kroppen för att se en zombie i NATURLIG storlek komma ragglandes mot en

Call of Duty 2 - Snacka om realistisk krigssimulator, om man har sensorer på en dräkt på kroppen som känner av när man hoppar, duckar etc. in game.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja så inihelvete häftigt. Men tyckte inte om den bollen det var riktigt iriterande stor och klumpig. Men ja skulle lätt kunna tänka mig sånt i FPS spel allså då kan man prata spel kännsla.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Men fan vad jobbigt tillexempel i fps spel när man ibland måste springa som en dåre

Visa signatur

AMD64 3700+2.2ghz@10x240 - GeForce 7800GT - Asus A8N-E - 2xkingston 512 mb - WD 200 Gb
Kringutustning: Logitech MX510, Q-pad XXXL, Koss SB45

Permalänk

Det var ju ingen IKEA-möbel direkt.

"Kolla den här killen svänger ihop en VirtuSphere på en kvart!"

Hur spelar man sen då? Att bara kuta runt i ett hamsterhjul utklädd till soldat verkar ju minst sagt ogivande.

Man måste väl ha en NASA-dator med glasögon och handskar samt ett spel som funkar ihop med detta?
Är det bara Tron-spel så känns det som det kvittar.

Permalänk
Medlem

Det forskas och utvecklas fortfarande VR aktivt, iallafall på minst ett ställe. Var på besök i VR-labbet på Campus i Norrköping för inte så länge sen.. feta grejjer dock svindyra och inte alltför färdigutvecklade...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

så roligt att folk klagar på att man måste röra på sig samt att man skulle se dum ut. bevisar ju hur lata mänisor är nuförtiden, har längtat länge efter någe v spel där man får röra på sig länge nu. så jäklar va glad man blev när jag såg rev.(och nej kommer inte alls sitta i soffan, så klart man ska överdriva)

och det här man att man ska se dum ut. har ni en publik när ni spelar? tror ni att ni ser söta ut när ni stter vi en smuttsig dator men mjukisar och flottigt hår?

är ju en dröm att ha en såndär, skulle ju aldrig sluta spela. skulle bli som en egen matrix!

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

vaddå, menar du att en schysst stereo på daotrbordet, en stor crt, rätt inställnignar i FEAR och släckta lampor inte får det att krypa under ditt skinn? det är VR enl mig. att leva sig in i ett spel för att det är så välgjort...

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Virtusphere + Nintendo Rev! WHAA!!

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det forskas och utvecklas fortfarande VR aktivt, iallafall på minst ett ställe. Var på besök i VR-labbet på Campus i Norrköping för inte så länge sen.. feta grejjer dock svindyra och inte alltför färdigutvecklade...

Jepp jag har också varit där, grymt imponerande!

Fick du prova på den där "pennan" som man fick peta på en kub och kunde testa ta blod från en hand osv. Jäkligt coolt

Edit: Insåg när jag läste mitt inlägg att det inte låter så jävla coolt men det måste upplevas

Permalänk

Så svår att sätta ihop såg inte bollen ut att vara. Jag har monterat datorer och möbler som varit bra mkt krångligare, skulle jag tro.

"Jobbigt" ? Skaffa kondition då ffs latmaskar!
Fast alla spel måste man ju inte springa i, tänk ett shysst sneak em up, ala splinter cell där man smyger sig på folk och köttar dom, sakta men säkert. Skulle bli lite svårt att införliva klättermomenten i just det spelet kanske, men :

långt framtida utveckling kommer kanske kunna erbjuda sådant oxå,
Kanske kan man likt lasergame hyra in sig i en byggnad utformad som typ resident-evil villan fast när man har hjälmen och sensorerna på sig - förvandlas stället (visuellt för spelaren) från gråa väggar och fula obejkt till fina texturer och detaljerade saker man kan interagera med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Så svår att sätta ihop såg inte bollen ut att vara. Jag har monterat datorer och möbler som varit bra mkt krångligare, skulle jag tro.

"Jobbigt" ? Skaffa kondition då ffs latmaskar!
Fast alla spel måste man ju inte springa i, tänk ett shysst sneak em up, ala splinter cell där man smyger sig på folk och köttar dom, sakta men säkert. Skulle bli lite svårt att införliva klättermomenten i just det spelet kanske, men :

långt framtida utveckling kommer kanske kunna erbjuda sådant oxå,
Kanske kan man likt lasergame hyra in sig i en byggnad utformad som typ resident-evil villan fast när man har hjälmen och sensorerna på sig - förvandlas stället (visuellt för spelaren) från gråa väggar och fula obejkt till fina texturer och detaljerade saker man kan interagera med.

Sen kan man ramla, slå sig så otroligt mycket att man måste gå på kryckor i 3-4 veckor och stämma innehavaren till hallen för bristande säkerhetsrutiner.

Låter som en plan

Det låter fruktansvärt roligt och säkerligen något man skulle vilja prova på, men jag är rädd för att det jag skrev ovan kommer inträffa. Men vem vet, de kanske kommer på något sätt så det inte kan inträffa.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk
Avstängd

varför ha en hjälm på sig! tänk ett chip inopererat i skallen in med kontakten o vips du är inne i spelet och det ser ut som en vanlig vardag förutom att det kan se annurlunda ut beronde på tema! tänk resident evil 4..... hehe!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

vad heter filmen som edward Furlong (stavning på namnet) har huvudrollen i. Där han är med i ett spel som han får via post och måste lira igenom? händer en massa mord och så är det någon konstig snubbe som är spel ledare.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk

Låter lite som "The Game", men där är det ju Michael Douglas som spelar huvudrollen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Är det "THE GAME" det handlar om är inte det ett liknande data spel. Det är ett Lajv rollspel mer än ett data spel.

Visa signatur

AMD Opteron 170 @ 2901Mhz- DFi Sli-DR - Prometeia Mach II - 2x Crosair XMS3500 BH5 512mb @ 2-2-2-5 264Mhz 3.6Vdimm (Bränner in dom nu)- Asus *extreme* 6800Ultra

Permalänk

the game är dock något som jag gärna sett hade kommit, känns dock som att det hade varit väldigt dyrt, och då tyvärr inte inom min egen räckvidd, men så jävla coolt. bra film förövrigt

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk

BrainScan heter filmen med Edward furlong, från typ 94 eller nåt... Jävligt fula datoranimationer med dagens mått mätt haha

Sen finns det ju nån film när dom kopplar in en sladd i en port som sitter i ryggmärgen VIPS - så är man in game.

Visa signatur

Permalänk

hur ska alla gamers klara av att springa, hoppa och allmänt röra på sig när de spelar?
tänk hur ofta man inte håller inne shift-knappen i FPS-spel för att komma fram fortare, det kommer man nog sluta med om den där saken blir verklighet :S

Permalänk
Medlem
Citat:

BrainScan heter filmen med Edward furlong, från typ 94 eller nåt... Jävligt fula datoranimationer med dagens mått mätt haha

Sen finns det ju nån film när dom kopplar in en sladd i en port som sitter i ryggmärgen VIPS - så är man in game.

Existenz, där dem har "tandpistolen" som de bygger ihop i resturangen också
Den är ju cool. Totalt förvirrad och löjlig, men cool...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.