Permalänk
Glömsk

[Politikprojektet] Information

Länk: http://it.syppe.nu/

Den stora tråden innehåller väldigt mycket information om lite allt möjligt. Det är bra för brainstorming men inte för att skapa projektet, så därför finns den här tråden.

Vad som händer

För att projektet ska komma igång så att artiklar och nyheter ska kunna börja skrivas så är det en massa tekniska grejer som måste fixas. Här är några saker som fixats:

* En IRC-kanal har skapats för lite "ledigare" administration av projektet. Den här kanalen heter #it-politik.se och finns på QuakeNet. Namnet på sidan kommer INTE vara #it-politik.se. Namnet kommer att bestämmas senare.

* maDa har varit vänlig och fixat serverutrymme. På den här servern har CMS:et Drupal installerat (se CMS-tråd). Det finns många bra CMS:er, men för att projektet ska komma igång så att folk kan börja delta med icke-tekniska saker så kommer den Drupal användas i början. Drupal konfigureras just nu av Jonex.

* Sidans upplägg har i princip besämts, men kan komma att ändras senare. Många är överrens om att sidan ska bestå av nyheter, artiklar, krönikor och kanske ett forum. Exakt hur sidan ska "vara" är inte bestämt än utan är något som kan fortsätta att diskuteras. Många anser att sidan ska vara neutral, alltså inte partisk i artiklar och nyheter.

Vad som måste göras

* Sidan behöver givetvis ett namn, men det här är inte jätteviktigt i början. Att komma på ett namn kan ta tid och under den här tiden man en massa annat göras, som att fixa det tekniska. Fundera dock på namn och eventualla domännamn.

* Sidan måste ha en design. Någon som vill ansvara för detta? Här kan det vara en fördel att vara bekant med CMS:et Drupal och deras CSS, men det går att lära sig snabbt.

* Sidan måste även ha ett stuk. Detta diskuteras väldigt bra i den stora tråden, och kan diskuteras där.

Framtidsgrejer

* Ni som vill skriva aritklar, nyheter, moderera forum och stå för innehåll etc kan slappna av nu i början tills den tekniska plattformen existerar.
UPPDATERING: Den tekniska plattformen existerar nu.

Om ni tror att ni kan hjälpa till med något i projektets start så skriv det gärna här.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jag är intresserad av att ansvara för designdelen.

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

kanske föregå agendan lite men mitt förslag på olika delar av sidan

Nyheter:

Objektiva "länkar" till olika nyheter med kortare beskrivning

Artiklar:

fullängds artiklar om aktuell ämnen, helt informativt och neutrallt

Krönikor:

Krönikor... tillåts subjektivitet

Forum:

Fritt för alla att skriva vad de tycker o så vidare... (som ett vanligt forum)

Guide / Lektion

går igenom viktiga saker rörande ämnet (juridik och politik inom IT), typ vad upphovrätten innebär och typ olika licens standarder (som GNU/GPL)

Edit: hjälper gärna till med lite allt i allo ;D

Permalänk
Hedersmedlem

Angående designen: Jag tycker vi först ser till så att det finns en layout, dvs det som skall finnas på sidan "i grova drag" finns där. Sedan är det nog enklast om alla som är intresserade gör ett förslag och skickar in (dvs en CSS + grafik man vill ha med) och så ordnas någon slags omröstning.

Blir svårt att samarbeta fram ett förslag om man är för många kockar.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Hjälper gärna till som ev forumsmoderator samt att jag har börjat lite lätt med en design. Kommer att bli bra det här!

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Medlem

Psionicist, genom att korsposta har du försummat din chans att få hjälp.

*tråd låst*

Eller inte. Tyckte bara det var lite roligt att du gjort tre trådar om samma ämne (på ett ungefär).

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Glömsk

Okej, det existerar en konkret sajt nu.

http://it.syppe.nu/

Projektet är alltså igång. Notera att projektet bara existerat i ungefär 12 timmar så ingenting är fast i sten än. Om ni läser detta och känner att någonting händer utanför er kontroll så behöver ni inte vara oroliga, det kommer finnas mycket möjligheter för alla att påverka sajten i den riktningen den nu ska.

Problemet med att diskutera utan att agera är att många tappar intresset, så den här första sajten är någon konkret att falla tillbaka på och arbeta med under själva utvecklandet.

Det här innebär att folk intresserade av att göra något NU kan göra det. Det innebär även att de intresserade av det tekniska ha något att pyssla med, och de som vill skriva nyheter/artiklar kan börja redan NU och ha nånstans att publicera.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Jag kan tänka mig att moderera också.

Vet inte om jag kan bidra med så mycket mer, har ett gäng gigg över på webservern men det verkar som om det problemet redan är löst.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna hjälpa till med designen. Har en sida i bloggstuk som ligger på hårdisken. Vet inte riktigt vad jag ska göra med den, så denna kan ni få använda till en början.

(OBS. denna design har ni förmodligen redan sett, frågade efter kritk för ett par månader (?) sen)

http://hem.bredband.net/perss/cwpdesign3/

[EDIT] Vet inte hur denna funkar med CMS. Jag är ingen kodare.

Permalänk
Medlem

Jag är med på att skriva för sidan och moderera forumet om det behövs.

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande moderatorer tycker jag det känns enklast om moderatorer utses, inte intresseanmäler. Jag får vibbar av att många ansökningar har mer med maktbehov att göra än rent intresse. Notera att detta inte är riktat till just er här i tråden, utan kommer ur tidigare erfarenheter.

Jag anmäler mig intresserad som skribent, redaktör, designsågare och allmän idéspruta. Jag kommer också se till att språket hålls på en någorlunda nivå.

Permalänk

Hjälper mer än gärna till med "det tekniska tjöret". T.ex. skrivande av "det egna" CMS:et (till den slutgiltiga sidan) ifall det inte skall använda ett som redan finns. Alternativ (ifall det ska användas ett redan skrivet) skapande utav moduler och/eller likanande. Eller liknande grejer, underhåll utav serven kan jag också hjälpa till med.

Åtar mig självklart att moderera ett forum ifall det skulle komma på tal.

Edit: Efter att ha läst Teetow's inlägg annmäler jag mig även som idé-sprudlare, brukar ha hyfsat rubbade (och ibland sansade) idér och tankar angående vårat samhälle.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett litet förslag om "slogan", en menings-manifest om vad "vi" vill göra:

Målet är att föra fram IT i den politika debatten och agendan samt vara en vägledning för datorintresserade i den svenska politiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Gällande moderatorer tycker jag det känns enklast om moderatorer utses, inte intresseanmäler. Jag får vibbar av att många ansökningar har mer med maktbehov att göra än rent intresse. Notera att detta inte är riktat till just er här i tråden, utan kommer ur tidigare erfarenheter.

Jag anmäler mig intresserad som skribent, redaktör, designsågare och allmän idéspruta. Jag kommer också se till att språket hålls på en någorlunda nivå.

Det ligger något i det du skriver. Ska bli intressant att se hur det artar sig.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Relik 📜

Jag är intresserad av att vara skribent, kritiker-av-allt-möjligt, 1:e pessimist och gnällspik samt kanske även "allt-i-allo".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

En sak som jag tycker verkar vettig är att bestämma oss för ett visst antal huvudsakliga sakfrågor att driva. Tex. den här nya lagen om datalagring mm. I dessa sakfrågor bör vi ha en tydlig ståndpunkt som kan anses vara "rätt" och argumentera för detta. (Som ett politiskt parti eller lobbygrupp ungefär). Sen kan man ju lätt sammanställa vad våra etablerade politiska partier. Vad var och en av dessa tycker i dessa sakfrågor och sammanställa detta. Det var kankse i princip själva grundtanken, så risken är att jag bara återupprepar andras idéer vilket ju inte är så bra.

Men som sagt, förutom artiklar, krönikor mm får man inte glömma bort själva grundtanken. Att aktivt ställa Sveriges politiker mot väggen och informera allmänheten om vad som egentligen håller på att hända. Inte bara bli ett slagt forum för diverse vettiga it-politiska texter, utan något uttalat gemensamt manifest eller handlingsplan.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Om (eller när) sidan kommer igång så vore det smart att meddela media (AB, expressen osv) att den finns för att mer än bara swecare ska känna till den.

Sen kan jag ju säga att jag tycker det är ett grymt bra initiativ att starta en sådan sida då den garanterat behövs.

Jag är nog inte ensam om att ha svårt att välja parti inför valet -06...

Permalänk

Det tror jag säkert inte att du är, jag kommer basera min röst på vilket parti som inte vill ha STASI-system.

Som det är nu har jag bara sett att M tagit ställning mot men jag skulle helre rösta på någon som tycker som jag i de flesta andra frågorna också

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Jag kan hjälpa med det tekniska (förutsätt att det är PHP som gäller och inte ASP), dvs sätta mig in i CMSen som ska användas och skriva moduler.
Kan även ge lite pengar om det behövs för domännamn och webbhosting.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Domännamn är viktigt. Skaffa en riktig se-domän. Förslagsvis http://www.it-politik.se

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Glömsk

Mer info

Har diskuterats rätt vilt i IRC-kanalen, den blev 200 kb på några timmar.

Vi har resonerat fram att sidan måste utgå från någon del av politiken och sedan utvidga senare. Vi kan _inte_ i det här stadiet skriva om all IT-politik som finns, alltså nyheter (som slashdot + IDG), informativa artiklar / fakta (FFII, Piratbyrån bla), debattartiklar, krönikor (lite olika bloggar) etc. Istället för att skapa en sajt som försöker göra allting om IT-politik bättre än andra sajter och dessutom samtidigt, så kommer sidan i början därför inrikta sig på det ämne som inte existerar hos andra sidor, och det är information för att hjälpa till vid röstningen under valet 2006.

Detta innebär givetvis inte att man inte kan skriva om andra it-politik-nyheter, men fokus kommer ligga i information, vad vi vill att allmänheten ska veta och vad vi själva vill veta om de olika politiska partierna och de aktuella frågorna. Om vi utgår från detta kan man snabbt komma in på generalla it-politiska frågor så man behöver inte enbart sprida olika partiers åsikter.

Sker nu

Många jobbar på olika designer av sidan. Efter ett tag när många designer finns så röstar man på vad som verkar bäst. Detta gäller även för namn, domännamn och slogan osv. Mer info om detta finns i sajtens forum...

... forumet som kommer med CMS:en är dessvärre ganska dåligt så ett annat forum kommer att installeras. Från forumet kommer sajten administreras så artiklar, nyheter etc kan korrekturläsas och andra kan hjälpa till med dessa.

Delta

Alla som är intresserade av att skriva artiklar, nyheter, korrekturläsa etc kommer att kunna göra det. Eftersom vi redan nu (säkert felaktigt) utgår från att folk kommer läsa det vi skriver så bör allting som skrivs skrivas med stil. Söker alltså framförallt personer som redan är bra på att skriva, kanske till och med redan skrivit något på sin blog eller så. Bra är även personer som är duktiga på att _tala_ utifall man måste ringa någon och _läsa_ för att läsa igenom sånna här direktiv på 70 sidor eller korrekturläsa. Med andra ord: Alla som tror att de kan bidra med något kan förmodligen göra det.

När sajtens forum dyker upp kommer väldigt mycket kunna diskuteras där, som förslag på artiklar (finns redan lite i nuvarande forumet). Ett riktigt forum kommer imorgon, säkerligen.

Alltså

Vänta tills sajtens forum dyker upp, sen kan allting redas ut i forumet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Kan påpeka att vi är intresserade av php-programmerare med erfarenhet av att hantera forum sen tidigare. Så vi kan anpassa det forum vi väljer precis som vi vill, lägga till moddar och dylikt till exempel. Vore bra om vi kunde få dem att använda sammam databas-tabell för användardata också, så man slipper registrera sig två gånger. Men det är inte så viktigt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Jag är med på att skriva för sidan och moderera forumet om det behövs, som sagt innan.

Permalänk
Medlem

Får börja med att säga att detta är en mycket bra idé! Sen saker jag skulle kunna bidra med är antagligen: Skriva, korr. läsa och vara allmän språkpolis. Jag anser mig ha lätt att forumlera mig i såväl tal som skrift.

Sen vidare tror jag (kanske nämnts tidigare) att det skulle vara bra med en sida om var våra svenska partier står i de olika it-frågorna.

*nyheter
*artiklar (objektiva)
*krönikor, blogar ur de olika politiska aspekterna (subjektiva)

Det var iaf lite funderingar från mitt håll.

Permalänk

Hjälper gärna till med modifiering av cms och att väva samman det med kommande
design ect.

Permalänk
Medlem

För det första måste vi ha någon typ av ledning som i slutänden bestämmer vad som ska hända(baserat självklart på folks åsikter)
Just nu har jag känslan av att detta är väldigt löst kontrollerat och skulle må bra av lite disciplin

Denna ledning skulle kunna bestå av t.ex.
*Psionicist som sammanhållare om han har tid.
*Någon som håller i artikel författare och korrekturläsare
*Någon som bestämmer över det tekniska och kan dela ut uppgifter till de som är intresserade av att hjälpa till med den biten.

Denna uppdelning tror jag skulle fungera iallafall i början.

Angående vad jag kan göra så skulle jag säga att jag kan skriva sakliga fakta artiklar plus korrektur läsa eller vara med i "ledningen".

MVH

/Blubben

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vi borde kanske försöka få tag på dessa politiker och få de att ställa upp på en intervju. En knasig idé, kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kauge
Vi borde kanske försöka få tag på dessa politiker och få de att ställa upp på en intervju. En knasig idé, kanske?

Inte alls tycker jag.. Intevjuer borde vara en naturlig del av sidan..

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Inte alls tycker jag.. Intevjuer borde vara en naturlig del av sidan..

Jamen va bra! Man kan ju även ta med lokala politiker och se vad de har att säga om saken. Enbart för att se hur det skiljer sig mellan de olika planen.

Permalänk
Glömsk

Ytterliggare information

All utvecklingsarbete med sajten sker nu på sajtens egna forum http://it.syppe.nu/forum/index.php

Ni som är intresserade kan börja med att läsa den här tråden i forumet: http://it.syppe.nu/forum/viewtopic.php?id=25

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.