Permalänk
Medlem

Starkström - Färger på kablarna

Hejsan!

Har precis disikerat två nätagg. Skulle behöva veta vilken kabel som är vad på starkströmssidan.

Nätagg 1:

Röd = ?
Svart = ?

Nätagg 2:

Blå = ?
Brun = ?

Tack på förhand!

EDIT: Tog bort mina gissningar på vad som är vad, för att inte riskera att något tror att det var som jag trodde. Som förövrigt var fel

God Jul på er alla förresten!

Permalänk

ja du om detär kontakten till (väggen) den mellan sladden som man sätter från agget till väggen så spelar det ingen rol för du kan ju vända så att du har fas på ena sidan eller andra.. kontakta MBY som har stor elektronikkunskap.. o varför kollade du inte först var kablarna gick?..

jag mmärker /fotar / be kompisar hålla reda på vad som satt var när jag leker med sådnat..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tänkte helt fel. Klart det inte spelar någon roll inuti nätagget vilken som är fas och nolla.

Istället för att ta bort tråden kan jag då fråga om ovanstående kabelfärger sitter i väggen, till vägguttaget. Vilken är fas och vilken nolla?

Permalänk

nollan är nästan till 100% ljusblå (beror lite på i hur gamla hus man bor i och om det är ett garage där det kan skilja lite..
och skyddsjorden är ALLTID GRÖNGUL

fasen brukar vara svart eller brun.. kan vara vilkan färger som hälst DOCK ALLDRIG GRÖNGUL då det måste varit en nolla som lekt..

edit jag hoppas du vet vad du gör och att du har multimeter eller mätpenna för att se om de finns spänningar kvar.. o om du ska leka i väggen så dra för bövlen proppen eller slå ifrån dvärjsäkringen/automatsäkring/jordfelsbrytaren

edit2: om du ska leka något med såna ampaturer som tänder en lampa när något rör sig så är det viktigt att fas o nolla hamnar på rätt plats det var de nämligen när jag instalerade den jag vid garaget

edit3: är inte starkström när volten överstiger 1000v? och 2 andra faktroer spelar in? vi har inte startström i våra vanliga 230v uttag iaf..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
nollan är nästan till 100% ljusblå (beror lite på i hur gamla hus man bor i och om det är ett garage där det kan skilja lite..
och skyddsjorden är ALLTID GRÖNGUL

Under Dackefejden (läs För måga år sen) var skyddsjorden röd... (Som min smilies tomtemössa)

Visa signatur

-Att diskutera säkerhet med en Applefrälst är som att övertyga en religiös person med vetenskap, det går inte - André Rickardsson @2010

Permalänk
Medlem

Marwin,
Man måste ha god kännedom innan man enligt lagen överhuvutaget får titta på de där kablarna och iom att du frågar, saknar du den kunskapen och ska därmed inte röra det.

Ring en elektriker så slipper vi en rökt swecare så här vid jul

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gekko
Under Dackefejden (läs För måga år sen) var skyddsjorden röd... (Som min smilies tomtemössa)

Och nu för tiden i bästa fall brun (bytt färg under åldringstiden). Men förmodligen bara pulver/smulor.

I vilket fall har den aldrig suttit i ett nätagg avsett för en PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

edit3: är inte starkström när volten överstiger 1000v? och 2 andra faktroer spelar in? vi har inte startström i våra vanliga 230v uttag iaf..

Har för mig att allt som kan skada personer eller egendom kan klassas som starkström.

Det du tänker på är högspänning, som är 1000V+ som du nämner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogga
Marwin,
Man måste ha god kännedom innan man enligt lagen överhuvutaget får titta på de där kablarna och iom att du frågar, saknar du den kunskapen och ska därmed inte röra det.

Ring en elektriker så slipper vi en rökt swecare så här vid jul

Jag skall inte röra kablarna i väggarna alls. Det enda jag skall göra är att löda bort lite onödiga kablar från ett nätagg och löda fast en passande kontakt på dem kablar som går från matningskontakten på nätagget (någon som vet vad den kallas? Den med tre stift som vi ansluter den s.k. nätsladden tilll).

Permalänk

ja i skolan så har de alla trådar röda.. idioter.. dock så är det standad att de är dessa färger idag.. och han får göra det byta uttag om han tillser sig sj ha kunskaper innom området..

edit du har så rätt så.. tänkte på fel sak.. ajja hoppas de går vägen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Pratar vi inte likström här? För det heter plus och minus, inte fas och nolla

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Låt oss säga att vi har två stycken kablar. Vi vet inte vilken som är jord, och inte vilken som är nolla.

Är det möjligt att ta reda på vilken som är fas genom att mäta spänningen mellan den kabeln vi tror är fas, och sedan jorden?

EDIT:

P-NILZ: Nej. Vi snackar om kablarna som går från vägguttaget till nätaggregatet.

Permalänk

nej det kan du inte koppla vilket som efter som att du ändå kan vända kontakten i väggen därför går fas i ena sladden in o genom andra ut och tvärt om om du vänder på kontakten som ska sitta i väggen ( sladden från väggen till nätagget)

edit ja i vägguttaget så kan du ha en skruvmejsel som är avsed för att lysa om det är ström på eller så använd en multimeter.. dock så kan du alldrig säga att vänsta hålet är fas o högra är nolla.. finns ingen standad på det.. och i vissa fall så kan man ha 2 faser ( det har vi på el avdelningen i skolan ) lindrar stöten med ~~50% alltså ingen nolla..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

ah oj vad dum jag känner mig, men ja blå och röd har man som fas, brun och svart som nolla.

Visa signatur

Permalänk

p-nilz...är du full? blå är ju neutralledaren (nästan jämt ljusblå) svart grå röd lilla orange kan vara tändtrådar brun är oftast fas.. men i hitt hus så är den svart...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Nej jag är långt ifrån onykter men en jävel på att prata mycket om inget kollade lite i min ellära bok och ja...

Visa signatur

Permalänk

thunderinternet:
nollan är blå, ja.. ljusblå elelr whatever .. den är blå. inget annat är blått i elnätet.

skyddsjord har inte alltid varit gul/grön.. förr var den röd.

fasen är brun,svart, grå (ibland svart med vit sträng).

övriga färger är tändtrådar och liknande som kan ha varierande kullör (har aldrig brytt mig om att lära mig dem).

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Definition av en starkströmsanläggning:

Citat:

En anläggning där spänning, ström eller frekvens är skadlig för människa, egendom eller husdjur

Japp, det står husdjur i föreskrifterna

Vad gränsen för högspänning är:

Citat:

Högspänning är det om spänningen är högre än 1000volt växel- eller 1400volt likspänning

Lönar sig att gå den tråkiga kursdelen elsäkerhet (Läraren gör den tråkig)

Många andra har svarat på färgerna, så jag hoppar över det

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem

Vad har högspänning med starkström att göra?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Vad har högspänning med starkström att göra?

Om du menar mig skrev jag det bara för att det pratades lite i tråden om det

Visa signatur

Asus P5K-Premium WiFi | Intel Core2Quad Q6600 @ 3.3Ghz | 4x2GB OCZ Platinum | Radeon HD6950GB | Intel SSD 160GB

Permalänk
Medlem
Citat:

dock så kan du alldrig säga att vänsta hålet är fas o högra är nolla.. finns ingen standad på det..

Men det finns grejer för att kolla vilken som är vad, du kopplar in grejen i uttaget och sedan lyser tre lampor på olika sätt beroende på hur uttaget är kopplat. Den är användbar då vissa utrustningar av någon underlig anledning vill ha ~ i en viss riktning.

Men åter till färger:
Svart, Brun och en till färg(kan vara Svart med en vit rand på) -> Ska vara en Fas
Blå -> Ska vara Nolla
Grön/Gul eller Röd -> Ska vara Jord

Permalänk

skogga.. är inte bakom flötet.. de hetter multimeter eller mät penna och innan man använder de så ska man testa de i ett uttag som man vet är spänning satt minst 2 gånger instrumenten kan vara sönder så att inget lyser eller dylikt..

i skolan hade vi en multimeter som började gå from 30 v till runt 700v på ett icke spänningsatt uttag.. läraren sog sönder den (drömde igolvet) för att ingen skulle få för sig iden att få den fixsad..

skoga nu vilse leder du folk lite.. de färgerna du säger att de SKA vara så är fel.. vist det kan se ut så i äldre hus men enligt svenska standad och LAG så är blå(ljusblå) nolla och brun (ljusbrun) fas och grön/gul skydds jord..
de skoga nämner med svart o röd färg förekommer i äldre instalationer och de färgerna får inte användas till att göra en ny instalation med .. dock så får de gärna användas som mellan trådar eller tändtråd..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Skall vi summera det hela:

Brun - L1
Svart - L2, förut L eller N
Vit - L3, förut L eller N
Blå - N
Gul/grön - PE
Orange - Ibland tändtråd eller mellanlöpare i trappkoppling
Röd - Kan i stort sätt vara vad som helst. Oftast PE, men lika vad som helst annat. Idag används inte denna färg alls, pga förväxlingsrisken.

Visa signatur

"Det som driver hårdvaruutvecklingen framåt idag är inte de meningsfulla programmen, det är spelen."