Permalänk
Avstängd

Linux Mandrake

Vilken av V.10.1 och V.10.2 är bäst tycker ni?

Permalänk
Medlem

Mandriva Linux är riktigt bra för nybörjare som för erfarna Linux-fantaster. Om jag skulle installera Mandriva idag skulle jag välja version 2006.
Själv kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Kanske får skriva att Mandriva är det nya Mandrake typ.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mycket om mandriva förutom att det är en bra dist som funkar. Jag tycker att du bör köra på mandriva 2006. Hmm nu blev jag sugen på att testa mandriva bara för det .

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Jag kör Mandriva sen drygt ett och ett halvt år tillbaka. Jag gillar disten. Den har bra grafiska systemkonfigurationsverktyg och pakethanteringsverktyg, Den har grafisk installation.

Jag skulle välja Mandriva 2006, då det är den nyaste.
Om jag blir tvungen att välja mellan 10.1 och 10.2 så väljer jag 10.2 (eller Limited Edition 2005 som den också heter).

Permalänk
Medlem

Jag bytte från Ubuntu till Mandriva 2006 och går aldrig tillbaka

Definitivt den mest "grafiskt utvecklade" disten.

Det jag menar är att man kan göra "allt" via gui utan att behöva använda konsollen.

Sedan finns det väl delade meningar om det är något bra eller inte

Länk för nedladdning

Permalänk
Medlem

Men hur är det med mandriva?

Läst att för installation osv så gäller en cd?

Men sedan finns det 3 andra skivor att få tillgång till, kallas plus någonting om man gick med i deras klubb?

Permalänk
Medlem

För den "vanliga" versionen är det 3CD skivor eller en DVD som gäller.

Sedan finns det även en Live-CD och en mini-CD

Jag har inte testat mini-CD:n men jag antar att den innehåller det nödvändiga och sedan kan mn tanka resten via nätet om man vill.

Plus-paketet som man kan få via MandrivaClub innhåller "kommersiella" programvaror (icke opensource programvaror) såsom adobe acrobat reader mm - men sådana grejer kan man ändå tanka hem själv och installera.

Så kör du på 'Free edition' som finns på länken ovan - det går lika bra

Permalänk
Medlem

Har man datorn internet ansluten hela tiden så rekomenderar jag en nätverksinstallation mot ftp.sunet.se.

Fördel: du behöver bara tanka ner och bränna ut en boot.iso fil på ca: 8MB sedan hämtar den allt från ftp.sunet.se och behöver man senare installera något så hämtas det också från ftp.sunet.se

Nackdel: Allt tas ner vid behov så installationen kan ta lite längre tid.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D