Permalänk
Medlem

Recension: iMON 2.4G DT

Köpte först en iMON Internal Men det var något fel på den och jag returnerade den, sen visade det sig att den slutats att tillverkas och att komplett inte hade någon likgiltlig vara dom kunde ersätta med, så jag bestämde mig att införskaffa iMON 2.4G DT, Den behövdes inte moddas för att få in i mitt DIGN chassi och därmed rycker inte garantin vilket är ganska skönt, dessutom är det radiofrekvens med bättre räckvidd än IR.
Cirka priset ligger på 850kr lite högt enligt mig..men det är heltklart en fördel med mottagaren placerad på ett pcikort.

speccs:
• Maximum RF Reception Range : 30 meters.
• Connection Type: Internal or External USB
• Dimension: 12.2cm x 12.2cm
• Weight : 80g
• RF Signal Reception Angle: 360 degrees in all direction.

Lite prylar jag inhandlat, vissa saker är gamla men uppställningsbilder är väl för härliga?

Fjärren kommer i en fin förpackning, trekantig och dan.

Det som fanns i, en fjärrkontroll (?) påse med smågodis (sladdar batterier och annat) ett pcikort, en cdskiva och en bruksanvisning.

Pcikortet med en anslutning för den medföljande antennen en LED som visar aktiviteten och något så smart som en liten håla för usbkabeln, med lite press gick den in.

Detta är vad som fanns i gottepåsen, batterier, två USBkablar, en antenn och en pciplåt för lowbracket chassin. (bra initiativ) Dom skickar även med två USBkablar, en för o fästa direkt på moderkortet och en för externt usbuttag. På iMON internal skickar dom endast med en usbkabel med en omkopplare från extern till intern, vilket var lite fult om man är perfektionist som jag

Kortet monterat, dålig bild, jag vet. Jag är usel på att fotografera

Antennen monterad, den sitter snett för jag vill ju inte ha en liten pinne uppstickandes vid chassitaket, i och för sig är inte chansen så stor att jag skulle se den i mitt djupa tvskåp men endå

Fjärrkontrollen, sorry för icke vänd bild

iMON!!! (notera skyddsplasten, n1)

ni kan läsa själva vad det står på, i ett mode (läs lite längre ner om MODE) är det vanliga ettor, tvåor för TVKORT t.ex men i det andra MODET blir det texten under, smart men det händer att man trycker fel, får hoppas det blir en vana att välja rätt mode

hjulet, sett mot iMON Internal kan man tyvärr inte styra musen med detta hjul utan endast piltangenterna. Kommer till detta senare.

Här ser vi bland annat powerknappen, Med den kan du stänga av sätta på din dator, väldigt bekvämt faktiskt
Lite förklaringar.
App exit. Stänger programmet du har uppe för stunden.
App launcher.(knappen under appexit) kan användas med iMedia, imons egna htpcmjukvara.
mode. Knappen som nästan är den viktigaste nya finessen till fjärren. Det finns två modes, ett grönt och ett rött. Och varje gång du klickar på den här knappen lyser den i den färg du ändrar mode till. I rött mode kan du t.ex pausa/stoppa/spola fram/bak etc och i grönt kan du styra piltangenterna, höja volymen och gå till olika mappar istället för att byta kanal t.ex.
Det tog ett tag att vänja sig vid det, hände ofta att man höjde volymen istället för att spola osvosv, men efter ett tag satt det
I iMONS programvara kan man ställa in att ha en dynamisk ikon på skrivbordet där det står vad för kommando man använder för stunden, detta kan vara bra och ha när man vill lära sig funktionerna t.ex men går sen o ta bort. (Vilket är bra ofc, jobbigt att ha en logga när man kollar film )

Baksidan, den ligger OK i handen, inte bra men OK

iMONloggan på baksidan hähä!

Men vad nu? Det går inte att få in batterierna? eller....?

Aha, plasten skulle inte vara kvar. hihi LANhumorn, även fast jag inte är på lan händer det

Slutsats
Installationen gick smärtfritt och programvaran är inte heller att klaga på, Tydligt hur man gör är det. Dock är inte iMONs htpcprogramvara någon höjdare, eller det är väl OK men inget jag själv skulle använda. Något man skulle vilja se i framtiden vore att det redan fanns länkade kommandon för andra htpcprogramvaror som t.ex meedio.
En liten jobbig grej med joysticken är att vänster, neråt och uppåtpekningar klickar ett Lätt klick och inte mycket motstånd, medans den åt höger måste man ta i ordentligt för att den ska rubba sig, och det kan mycket väl hända att man slinter och råkar komma 4 simpsonsavsnitt bort istället för 1.
Sen är även fjärren lite plastig, det tyckte jag också om deras förra modell och det skulle kännas bättre om det var lite hårdare plast alternativt någon slags tyngd i. Även om det är smart löst med "MODE"-knappen kan jag tycka det vore bättre med en lika stor fjärr som förra modellen Internal. Dom hade bara kunnat designa och det hade räck plus pcikortet och alla andra plus. Men den är helt klart prisvärd.

+/-
+PCImottagare med improviserad räckvidd (RF)
+Enkel konfiguration
+extern och interna USB-kablar

-joystickens högerklick är muppat (tror det inte är så på varje)
-jobbigt att komma ihåg att välja rätt MODE (är nog en vanesak)
-Lite för plastig för min smak

MVH / frasse

Permalänk
Geeks
SweClockers

Rubriken redigerad på trådskaparens begäran.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

cool, är den till din htpc eller?

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
cool, är den till din htpc eller?

Japp

Permalänk
Avstängd

nice recension.. fungerar den bra från andra rum etc?

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
nice recension.. fungerar den bra från andra rum etc?

Hade varit perfekt om man hade kunnat ha sin HTPC i ett annat rum

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

bra recension... vilket chassi har ?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
bra recension... vilket chassi har ?

Antec P160W?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

läste det.. men är det inte han dator o inte hans htpc? är ju den jag är ute efter.. blev lite oklart där.

edit: jävla vad tomtar det var här i dag då

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
läste det.. men är det inte han dator o inte hans htpc? är ju den jag är ute efter.. blev lite oklart där.

Så sant. Tycker det ser ut som ett lian li men jag vet inte riktigt =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
nice recension.. fungerar den bra från andra rum etc?

Nja, dom håller inte riktigt vad dom säger, när datorn satt i skåpet funkade det bra ifrån soffan (ca 4-5meter) men gick in i ett annat rum och det funkade mindre bra där, hade stundvis mottagning. Men 10meter klarar den genom vägg iallafall

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
bra recension... vilket chassi har ?

Jag har ett Ahanix D.VINE 5 Väldigt bra chassi, vfd och nätagg ingår

Permalänk
Medlem

så den funkar inte med något annat htpc program än det man får med?

Visa signatur

Ajdå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnnigmA
så den funkar inte med något annat htpc program än det man får med?

Jodå, det jag menade var att programvaran till fjärrkontrollen har redan bindade knappen för pause etc till deras HTPCprogram ( som man också får med ), men använderman t.ex meedio är inte dom knapparna bindade, bara piltangenterna och lite annat.

Permalänk
Avstängd

de där 120mm acousti på bilden, har du hunnit testa dem? Lite nyfiken på ljudvolymen....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

får man fråga hur mycket herr imon kostar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberVillain
de där 120mm acousti på bilden, har du hunnit testa dem? Lite nyfiken på ljudvolymen....

Tyvärr inte, men kan berätta för dig senare när jag gjort det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
får man fråga hur mycket herr imon kostar?

Det står i tråden högst upp ungefär