Permalänk

Hur många Mb/s är 100mbit

Som det står i rubriken, hur många mb/s är 100mbit, vet att det är ca 10mb/s,, men en kompis sa till mig att man tar 100mbit delat på 8 så får man fram hur många mb/s det är.
Stämmer detta??

Permalänk
Medlem

100Mbit/s = 12,5mB/s

Ja din kompis har rätt, dela det på 8. Dvs 100 / 8 = 12,5mB/s.

Permalänk
Medlem

1byte = 8bit så som svar på din fråga är 100mbit=100/8Mb/s=12,5Mb/s

edit: typiskt så räknar jag både fel och har kommer inte först

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Okej,, tack för svaren, nu vet jag:)

Permalänk

byte = 8st bitar
Därför stämmer det att 100mbit/s är 12,5MB/s. Sen får du tänka på att det är en teoretisk hastighet som man nästan aldrig når upp till i praktiken.

Du kan räkna med att få ut 60%-80% av det.

EDIT: äsh, sen som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
1byte = 8bit så som svar på din fråga är 100mbit=100/8Mb/s=12,5Mb/s

edit: typiskt så räknar jag både fel och har kommer inte först

??? 100mbit är 12,5Mb/s lika väl som 10mbit är 1,25Mb osv..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

mb/s är det hur snabbt man tankar eller?

Permalänk
Medlem

1mbit = 125kbps
2mbit = 250kbps
5mbit = 626kbps
8mbit = 1000kbps
10mbit = 1250kbps
100mbit = 12500kbps
1000mbit = 125000kbps
osv. osv. osv.:P

Din hastighet delat på 8..

mb/s (mbps) är hur många mb i sekunden du tankar. Dvs en fil på 10mb, du har 8mbit, tankar i 1mb/s så det tar c:a 10sekunden för 10mb.

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Liberator
mb/s är det hur snabbt man tankar eller?

ja det är ett värde där man mäter hur mycket data som skickas per sekund i detta fallet. kbit/s kB/s mb/s mbit gbit osv..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Korsordsguru

Någon kommer att säga det så jag kan lika gärna göra det:

b = bit
B = byte
m = milli (en tusendel)
k = kilo (ett tusen)
M = mega (en miljon)

Mb/s / Mbps = Megabit per sekund, MB/s / MBps = MegaByte per sekund. Om man ens funderar på att använda litet m i "mB"/"mb" så förtjänar man kölhalning.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Någon kommer att säga det så jag kan lika gärna göra det:

b = bit
B = byte
m = milli (en tusendel)
k = kilo (ett tusen)
M = mega (en miljon)

Mb/s / Mbps = Megabit per sekund, MB/s / MBps = MegaByte per sekund. Om man ens funderar på att använda litet m i "mB"/"mb" så förtjänar man kölhalning.

jepp...

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Och jag kan fortsätta med vi även har de binära prefixen.

1 MiB = 1 024 KiB = 1 048 576 B
1 MB = 1 000 KB = 1 000 000 B

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Och jag kan fortsätta med vi även har de binära prefixen.

1 MiB = 1 024 KiB = 1 048 576 B
1 MB = 1 000 KB = 1 000 000 B

Tänk på att rå dataöverföring alltid anges i bit/s eller någon lämplig 10-potens därav.
Omräkning till Byte och binära talrymder sker när man vill räkna fram hur mycket information detta innebär i våra persondatorer.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem

Och som sagt teoretiska. Lite overhead för protokollet (dels TCP och ACK-paketen, dels overhead i vilket applikationsprotokoll som används) och så kanske länken (om det är adsl osv) inte är så på topp hela tiden.
Tror jag sett hastigheter via FTP hemma med ca 12100 KB/s över fast ethernet (100mbps alltså).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jop_the_jopsan
byte = 8st bitar
Därför stämmer det att 100mbit/s är 12,5MB/s. Sen får du tänka på att det är en teoretisk hastighet som man nästan aldrig når upp till i praktiken.

Du kan räkna med att få ut 60%-80% av det.

EDIT: äsh, sen som vanligt.

60-80% är väl ändå att ta i så det ryker i öronen.

Vet själv att jag brukade va uppe och sväva i en 11MB/s när jag hade 100mbit för nåt år sen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv

ca 12,5MB/s har jag kommit upp i både på min mossas gammla HSB (dock va detta eget nätverk då) och på syrrans 100/10 BBB, det är fint det :). Och snälla som folk säger, lär er prefixen.

Permalänk

konstigt att jag kan dra från en ftp server me 2.2-3 mb/sec ? har egentligen barra 10/10 dvs 1.25mb/s.. testade även att kolla min hasighet mot ac-net där fick jag ut 20mbit!! äre min isp som levererar mer än lovat

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bale
konstigt att jag kan dra från en ftp server me 2.2-3 mb/sec ? har egentligen barra 10/10 dvs 1.25mb/s.. testade även att kolla min hasighet mot ac-net där fick jag ut 20mbit!! äre min isp som levererar mer än lovat

Har du läst något av diskussionen om prefix och förkortningar ovan?

Oftast bryr jag mig inte om om man använder stora/små bokstäver över internet, men i detta fallet är det en klart felaktig beteckning att använda t ex litet "m", som står för "milli" = 10^-3 vilket gör att "mb" betyder en tusendels bit vilket i sig blir nonsens. Detta fattar man oftast av sammanhanget, men "b" och "B" är svårare och de skiljer sig ändå med en faktor 8.

Du har 10/10 Mbps <=> 1.25/1.25 MBps

Om du tittar på din nätverksanslutning och det står att du är ansluten med 10/10 Mbps så är det inte en chans att du kommer över denna teoretiska gräns. Det går bara inte. Något som många luras av är att det man ser är hur mycket data man fått till sin egen dator, men då viss komprimering kan användas under överföringen så kan det hända att man bara tagit emot t ex 1 MB över nätverket, men däremot blir den "uppackade" datan kanske 1.1 MB, vilket leder till att man kan få felaktiga mätvärden. Sen är det också många program som bara är dåliga på att rapportera bandbredden korrekt.

Om du däremot är uppkopplad med 100/100 Mbps mot din ISP är det möjligt att du kanske har fått 10/10 Mbps som garanterad bandbredd mot internet och sen att de släpper på lite extra när det är lite trafik, men såna snälla ISP:er har jag personligen inga erfarenheter av .

EDIT: Intressant att det skulle ta tio meddelanden innan nån hade rätt svar på frågan

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Inaktiv

sånna "snälla" ISPer har jag sett rätt mycket av, så det kan mycket väl va så :).
Dock er man mer av folk som får ut mindre än sitt "upp till" värde :p.
Sen är det jävla(ja, rent av underbart) att folk som svara i en tråd inte läst vad någon annan skrivit innan? skrämmande.