Permalänk
Medlem

020 och 0771 nr?

Vad är det för speciellt med 020 och 0771 nr? Ser dom hit och dit och hört något om att det är gratis att ringa 020?

Kan någon förklara lite närmre?

Visa signatur

Katter har nio. Du med ett - ett som är kort som fan.
Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Japp många 020 samt 0200 nr är gratis att ringa det är mottagaren som betlar altsså föröetagen du ringer medans 0771nr kostar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Ja, 020 är gratis för den som ringer.
0771 kostar lite mer än ett vanligt lokalsamtal.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Japp många 020 samt 0200 nr är gratis att ringa det är mottagaren som betlar altsså föröetagen du ringer medans 0771nr kostar.

Är det bara företag/kommuner som har 020-nr? Kan privatpersoner skaffa det också (inte för att jag vill göra det, endast av ren nyfikenhet)? Betyder det att dom betalar lika mycket som uppringaren skulle ha behövt göra?

Visa signatur

Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

Privatpersoner kan skaffa det om man verkligen vill. men det låter onödigt...

020/0200-nummer (020 är telia, 0200 är andra operatörer, har jag för mig) är gratis för den som ringer, men den som "äger" numret betalar samtalskostnaden (vilket är särskilt dyrt då folk ringer dit med mobiltelefoner...)
077-nummer (telia verkar ha 0771, alla andra 0770) kostar som ett vanligt telefonsamtal på det fasta nätet för den som ringer upp, och den som äger numret betalar inget extra.
Båda dessa nummer måste vara kopplade till ett "riktigt" telefonnummer, vilket man oftast anger i samband med beställnignen, och det är där samtalen landar. Typ 0771-234567 -> 08-12345678.

077-nummer från Telia kostar typ 1000 spänn per kvartal eller nåt sånt, antar att andra operatörer har ungefär samma (fast lite lägre) priser. Tror att 020-nummer oftast har nån liknande fast kostnad, förutom trafikkostnaden.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Privatpersoner kan skaffa det om man verkligen vill. men det låter onödigt...

020/0200-nummer (020 är telia, 0200 är andra operatörer, har jag för mig) är gratis för den som ringer, men den som "äger" numret betalar samtalskostnaden (vilket är särskilt dyrt då folk ringer dit med mobiltelefoner...)
077-nummer (telia verkar ha 0771, alla andra 0770) kostar som ett vanligt telefonsamtal på det fasta nätet för den som ringer upp, och den som äger numret betalar inget extra.
Båda dessa nummer måste vara kopplade till ett "riktigt" telefonnummer, vilket man oftast anger i samband med beställnignen, och det är där samtalen landar. Typ 0771-234567 -> 08-12345678.

077-nummer från Telia kostar typ 1000 spänn per kvartal eller nåt sånt, antar att andra operatörer har ungefär samma (fast lite lägre) priser. Tror att 020-nummer oftast har nån liknande fast kostnad, förutom trafikkostnaden.

Ok. Förstår det med 020 men varför 077? Vad är syftet med ett sådant nummer?

Så om vi säger jag bor i Malmö (040) och har hemnr:et 123456. Blir mitt 020-nummer 020-123456 eller 020-040-123456? Det måste väl luta sig mer åt det sistanämnde då folk kan ha likande nummer i andra städer.

Visa signatur

Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk

578 då ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Vilket nr du får kan nog bli vad som helst, eller ett valfritt. Tror inte 020-nr är bundna till någon kommun.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Nej, 020 är inte geografiskt bundet. Allt sånt här går att läsa i nummerplanen, som finns på pts.se.

Sedan går det nu mer att få vilket riktnummer var som helst.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Hos rix telecom kan du få ett 020-nummer kopplat till ditt nummer hos dem gratis.

http://www.rixtelecom.se/visasida.php?mid=42

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Hos rix telecom kan du få ett 020-nummer kopplat till ditt nummer hos dem gratis.

http://www.rixtelecom.se/visasida.php?mid=42

förutom kostnaden för samtalen då

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NovaC7

Så om vi säger jag bor i Malmö (040) och har hemnr:et 123456. Blir mitt 020-nummer 020-123456 eller 020-040-123456? Det måste väl luta sig mer åt det sistanämnde då folk kan ha likande nummer i andra städer.

Syftet med 077-nummer är dels att få ett "geografiskt obundet" nummer, d.v.s. inget riktnummer som beror på vart det leder (även om "vanliga" riktnummer också betyder allt minder), dels för att man kan köpa lite extratjänster av operatören såsom tidsstyrd omkoppling och annat skoj.

Både 077- och 020-nummer är helt oberoende av var du bor. Skaffar du ett nummer till Malmö kommer du inte se ett spår av "040" i det. Alla 020/077-nummer gäller över hela Sverige.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NovaC7

020 är för tex organisationer som BRIS så att folk kan ringa utan att tänka på pengar. kan givetgiv skaffas av vem som hellst oavsett syftet med det.

077 eller allmänt känt som betalnummer används tex när du ringer och röstar på artisterna i melodifestivalen. Säg att det kostar 10:- per minut så får ju företaget in pengar på det sättet. Idetta fallet går pengarna till hjälporganisationer. Men tex så kan man ju se annonser om spådomar via telefon och sånt ganska ofta. Du betalar då kanske 25:- per minut och dessa pengarna går då till att betala lön etc för spådamen (eller herren). Lägger du in en annons på blocket så betalar du annonsen genom att ringa ett betalsamtal.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack

Är väl så att uppkopplingsavgiften är högre än för ett vanligt telefonsamtal, samt att om man har fria sverigesamtal (inte helt ovanligt förekommande abonnemangsform) så gäller det ändå inte 0771-nummer, även om minuttaxan är densamma. Dvs, 0771 är dyrare.

Kort sagt, 0771 är rätt kasst.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
020 är för tex organisationer som BRIS så att folk kan ringa utan att tänka på pengar. kan givetgiv skaffas av vem som hellst oavsett syftet med det.

077 eller allmänt känt som betalnummer används tex när du ringer och röstar på artisterna i melodifestivalen. Säg att det kostar 10:- per minut så får ju företaget in pengar på det sättet. Idetta fallet går pengarna till hjälporganisationer. Men tex så kan man ju se annonser om spådomar via telefon och sånt ganska ofta. Du betalar då kanske 25:- per minut och dessa pengarna går då till att betala lön etc för spådamen (eller herren). Lägger du in en annons på blocket så betalar du annonsen genom att ringa ett betalsamtal.

Ok, då förstår jag. Men pengarna måste väl gå in först till Telia då (om företaget har abbonemang hos dom). Hur förs pengarna sedan över till själva företaget? Jag kanske är ute och cyklar. Dom kanske redan tidigare har bestämt vilket konto pengarna överförs till hos företaget?

Visa signatur

Lev det härligt!
***Carpe Diem***

Permalänk
Medlem

hmm.. jag måste ringa ett 0771 nummer varje dag för att komma hem från skolan. kan man få någon kompensation från staten för det med tanke på att jag betalar min telefon själv just nu?

anledningen till att jag behöver ringa det nummret är att jag måste beställa min taxi som kör ersättningslinje. den måste jag beställa en timme i förväg och jag åker hem olika tider varje dag så jag kan inte förbeställa när jag ska hem.

Permalänk
Medlem

Endast resekostnader överstigande 5000 per år är avdragsgilla vad jag vet.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

0939 har jag för mig det är nuförtiden istället för 071... Dom nummrena kostar multum

Permalänk

077-nummer funkar i från utlandet också!
Det gör inte 020:nr..

Normalt kostar ett 077:nr en markering dvs en start avgift. Vad man har för start avgift beror på vilken opertatör man nyttjar.. vi snackar typ 35-50 öre samtalet här..

I vissa fall (få) så används det även som ett betal nummer tex tävlingar då kostar start avgiften mera tex 10:- (blir väll något special av tal mellan operatören och företaget som äger 020:nr..)

077 samtal så får operatören $$ (startavgiften) medans vid 020:nr så får operatörens kund tex vattenfall betala för samtalet, därför har vissa företag spärrat sitt 020:n för tex mobil. (går alltså inte att ringa till från mobiltelefoner).

Visa signatur

AMD64 Athlon 3000+, MSI K8T Neo-Fis, POV GeForce 6800GS, 2 *Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB,
Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA2 + Maxtor 200GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosendahl
Normalt kostar ett 077:nr en markering dvs en start avgift.

I vissa fall (få) så används det även som ett betal nummer tex tävlingar då kostar start avgiften mera tex 10:- (blir väll något special av tal mellan operatören och företaget som äger 020:nr..)

077 samtal så får operatören $$ (startavgiften) medans vid 020:nr så får operatörens kund tex vattenfall betala för samtalet, därför har vissa företag spärrat sitt 020:n för tex mobil. (går alltså inte att ringa till från mobiltelefoner).

077-nummer kostar som ett Sverigesamtal (vanligt samtal på det fasta nätet), både i startavgift och minuttaxa.

Betalnummer (t.ex. då man röstar i melodifestivalen) är 0939-nummer, som inte har nånting med 077/020-nummer at göra.

Operatören får lika mycket pengar från 020- som 077-samtal. Vid 020 är det den som blir uppringd som betalar, vid 077 är det den som ringer upp som betalar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NaWi
hmm.. jag måste ringa ett 0771 nummer varje dag för att komma hem från skolan. kan man få någon kompensation från staten för det med tanke på att jag betalar min telefon själv just nu?

anledningen till att jag behöver ringa det nummret är att jag måste beställa min taxi som kör ersättningslinje. den måste jag beställa en timme i förväg och jag åker hem olika tider varje dag så jag kan inte förbeställa när jag ska hem.

Nummret du ringer är kostar med stor sannolikhet som ett lokalsamtal altså nån kr per minut, även om den summan skulle komma upp i 100:- på en månad har jag väldigt svårt att tro att staten skulle betala ut en sån liten skitsumma, lär ju kosta mer för "allt" arbeta som sätts in för att betala 100:- till dig.

Btw vart är det du tar taxin? från skola? jobb? är det en ersättningslinje för kollektivtrafiken så borde du ju kunna kräva de på stålar annars.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Väldigt vad många som tycker och tror i den här tråden..

Först och främst:

"- frisamtalstjänster (020)
- tjänster med delad kostnad (077)
- betalteletjänster (0900, 0939, 0944)
- personliga nummertjänster (075)
- mobiltelefonitjänster (070, 073 och 076)
- telematiktjänster (0378, 071 9)
- geografiskt oberoende tjänster (010)"

(Då infon är klippt från PTS kan man närmast ersätta "tjänster" med "nummer" för att få det mer begripligt för icke-telekom.folk

"077-serien ska användas för tjänster med delad kostnad."

"Tjänster med delad kostnad definieras som tjänster där den som ringer upp och den uppringde delar på samtalskostnaden. Tjänsterna har ingen geografisk indikering och ursprungstanken var att företag skulle kunna erbjuda lokalsamtalstaxa till alla svenska abonnenter. Sedan operatörerna övergick till enhetlig taxa för Sverigesamtal är det inte längre uppenbart vad den uppringdes del av samtalskostnaden består av.
Fördelen med att ha ett 077-nummer är att företag kan använda sig av ett enda telefonnummer mot sina kunder. Samtalen kan sedan styras till olika callcenters genom att man kan styra samtalen från ett visst riktnummerområde till valfri plats. Det finns även en koppling av nummerserierna mot frisamtalsnummerserien (020), vilket gör det möjligt att nå frisamtalsnummer från utlandet genom att ringa dess motsvarande 077-nummer. Abonnentdelen av numret är då densamma (för vissa nummer tillkommer en siffra), men samtalet kostar som ett vanligt samtal till Sverige."

"Normal" debitering för att ringa ett nummer i 077-serien är oftast samma som "lokalsamtal". Dock är det nummerinnehavaren som har 077-nummret som bestämmer hur mycket inringade kund ska betala för och hur mycket nummerinnehavaren ska stå för.

"020-serien ska användas för frisamtalstjänster."

020-serien innebär, något kortfattat, att den som har nummret betalar alla kostnader som är förknippade med samtalet (dvs även uppkopplingsavgifter), ringda 020-nummer specificeras inte heller på teleräkningen..

Den mesta informationen är plockad från PTS hemsida..

Edit: Stavfel mm

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
"Normal" debitering för att ringa ett nummer i 077-serien är samma som "lokalsamtal". Dock är det nummerinnehavaren som har 077-nummret som bestämmer hur mycket inringade kund ska betala för och hur mycket nummerinnehavaren ska stå för.

gör jag fel om jag tolkar den texten som om företaget som har 077 nummret bestämmer taxan? Det företaget bestämmer tex att ringade kund ska betala 10:- och företaget 2:-? med andra ord ett betalnummer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
gör jag fel om jag tolkar den texten som om företaget som har 077 nummret bestämmer taxan? Det företaget bestämmer tex att ringade kund ska betala 10:- och företaget 2:-? med andra ord ett betalnummer..

Du tolkar helt rätt!
Jag får skylla på fippel-fingrar

(Tidigare inlägg korrigerat)

Visa signatur

Raid is not backup