Grafiska problem i Oblivion

Permalänk
Medlem

Grafiska problem i Oblivion

När jag spelar oblivion blir det "streck" från vissa modeller som inte försvinner, endel texturer flimmrar vitt eller svart och med jämna mellanrum blir skärmen helt svart. Men jag kan fortfarande trycka Esc och kolla menyarna.. Om jag tabbar ner och sen upp igen kan man se bilden igen men det tar inte lång stund innan bliden blir svart igen.
Jag har ett 6800 Ultra, 1024 Ram, AMD64 3200+

Någon som har samma problem som jag eller vet hur man löser det? Problemet med "strecken" från olika modeller har jag också i spelet Ubersoldier..

Tacksam för svar

*Edit* Har de senaste nvidia drivrutinerna och directx 9.c

Permalänk
Avstängd

oblivion kan va lite buggigt.
har du testat och ändra på video instälningarna något?
du har ju inte så bra dator heller så det kankse kan va det annars?

Permalänk

Jag har haft streck från träden, jag trodde det berodde på att jag klockat för mycket. : /

Permalänk

Att du får en massa streck beror oftast på att grafikkortet har blivit för varmt.
Hade så med mitt 9800 pro och bytte till en ny och fräsch Zalmanfläkt istället, dom försvann på en gång.

Visa signatur

| Corsair Carbide 300R Midi Tower | MSI B75MA 1155 | Intel Core i7 3770-3.4GHZ | MSI GeForce GTX 980 Gaming 4GB | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 16GB| WD Black 1TB SATA 3.0 | Cooler Master 650W PSU | Logitech G500 | Windows 10 64-bits.

Permalänk
Medlem

Har samma problem, svart bild med åtkomst till menyn. Hänt 2 gånger under ett par timmars spelande. Eftersom det bara varit att spara och starta om så är ingen stor grej. Haft en crash till skrivbordet, det var desto mer irriterande.

Visa signatur

[ICARUS][b][ATHLON 64 X2@2500MHz][EPOX 9NDA3+][4x512MB CORSAIR XMS][GF 6800ULTRA@450/1250][THERMALTAKE TSUNAMI]
[NEMESIS][PENTIUM 4E@3500MHz][ASUS P4C800-E DELUXE][2X512MB TWINMOS DUAL][GF 6800LE@12x1,6,405/860][CT DRAGON]
[/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15

Kan man vara mer kräsen?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Jag har ett 6800 GT och får ideliga varningar om att kortet blir för varmt och klockar ner sig. Detta brukar leda till att spelet fryser sig också.
Jag kör kortet i originalhastighet och det konstiga är att jag har kört kortet överklockat till Ultra-hastigheter utan problem i de flesta spel på senare tid.
Så uppenbarligen tynger oblivion grafikkortet hårt, iaf 6800-serien.
Jag har också extremt låga framerates när det finns lite NPC's på skärmen, ner under 10 FPS trots medium-inställningar ibland.
Detta beror väl sannolikt på min uråldriga processor, en P4 2,53 GHz? Har en gig Rambus-minne också.
Tänker inte uppgradera förrän Operation Flashpoint 2

Visa signatur

Don't get up gentlemen,
I'm only passing through.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15

Hmm. Datorn är det väll inte något större fel på? det skulle vara processorn isf, men var ju bland det värsta för några månader sen? Kan inte förstå varför det inte skulle gå spela på min burk, köpte den för ca 9 månader sen. Kanske skulle köpa ett grafikkort till o köra sli

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snoddas87
Att du får en massa streck beror oftast på att grafikkortet har blivit för varmt.
Hade så med mitt 9800 pro och bytte till en ny och fräsch Zalmanfläkt istället, dom försvann på en gång.

Mitt grafikkort ligger på 62 grader när jag spelar, det är ju inte särskilt mycket. Hmm, ska testa att spela oklockat nu.

Permalänk
Medlem

sgt. Pepper vad har du för kort?

Permalänk

sälj burken och skaffa en 360, ärligt, det är värt och du får mindre buggar etc.

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk

Kolla så grafikkortet inte är igendammat, damm i kylflänsarna är ingen hit Själv brukar jag öppna upp burken några gånger om året och blåsa rent allt med luft på burk. Vet inte om det kan va detta men värt att kolla efter iaf

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gammal Kefir
Jag har ett 6800 GT och får ideliga varningar om att kortet blir för varmt och klockar ner sig. Detta brukar leda till att spelet fryser sig också.
Jag kör kortet i originalhastighet och det konstiga är att jag har kört kortet överklockat till Ultra-hastigheter utan problem i de flesta spel på senare tid.
Så uppenbarligen tynger oblivion grafikkortet hårt, iaf 6800-serien.
Jag har också extremt låga framerates när det finns lite NPC's på skärmen, ner under 10 FPS trots medium-inställningar ibland.
Detta beror väl sannolikt på min uråldriga processor, en P4 2,53 GHz? Har en gig Rambus-minne också.
Tänker inte uppgradera förrän Operation Flashpoint 2

Oblivion verkar inte gilla 6800.. jag har ett ultra och det flyter på bra i städer och inomhus, men när jag går ut i skogen droppar fps till 20!! har provat att stänga av hdr och en massa grejjor, men det ger typ 2 fps mer.. Det verkar lite som att korten inte pallar gräset, men hur kul är det att stänga av det! gör ju halva skogen =/

Visa signatur

[A64 3500+] [2048 ddr] [Gainward 6800 ultra@430\1160]

Permalänk
Medlem

Märkte nu att mitt kort blev väldigt varmt.. var uppe i 70 grader sen stängde jag av spelet så de gick ner till 55 igen. Är detta en bug eller ska ett nVidia 6800Ultra Extreme helt enkelt inte klara av oblivion utan att smälta? Någon som hört något om nån fix eller någon uppdatering?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMPLiFY
Märkte nu att mitt kort blev väldigt varmt.. var uppe i 70 grader sen stängde jag av spelet så de gick ner till 55 igen. Är detta en bug eller ska ett nVidia 6800Ultra Extreme helt enkelt inte klara av oblivion utan att smälta? Någon som hört något om nån fix eller någon uppdatering?

70 grader är ju inte farligt, bara spelet funkar som det skall.. mitt ligger med på 68-70 grader, helt lugnt!

men hur funkar det annars då? får du inte också rätt ordentlig fps drop när du går ute i skogen?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo i skogen droppar fps'en till runt 20 fps, det kvittar om jag har low eller high. Likaså när jag stöter på en eller flera npc's. Annars flyter spelet riktigt skönt, skulle kunna spela det utan vidare om det inte hade varit för alla "streck", färgglada flimmret och "hålen" i texturerna som blir efter ca 5 minuters spelande.

Btw. Jag har en 3400+, inte en 3200+ som jag skrev längst upp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMPLiFY
Jo i skogen droppar fps'en till runt 20 fps, det kvittar om jag har low eller high. Likaså när jag stöter på en eller flera npc's. Annars flyter spelet riktigt skönt, skulle kunna spela det utan vidare om det inte hade varit för alla "streck", färgglada flimmret och "hålen" i texturerna som blir efter ca 5 minuters spelande.

Btw. Jag har en 3400+, inte en 3200+ som jag skrev längst upp..

okej jag har ingen aning varför du får artifakter. mitt är lika varmt, däremot är mitt kort riktigt dåligt att klocka så jag kan inte få så mkt extra kraft från det..
Om du vill få lite sjysstare flyt i skogen kan jag starkt rekomendera dig att ändra i ini filen

Under [Grass] finns det en inställning som heter "iMinGrassSize=80" den bestämmer densitenten på gräset.

Jag ändrade min iMinGrassSize till 120. fick betydligt bättre flyt och det ser nästan identiskt ut med innan.. ju högre du sätter den ju mer fps får du.. men 30 fps räcker för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nästan samma problem med dator 2 i min sing. Dock inte med Oblivion utan med BF2 och nu Gudfadern. Dock får jag bara det lite då och då och alltid när man står på längre håll. Typ vid lampor, på byggnader tex. Och mitt X1900xtx går aldrig över 65C så det kan inte vara felet. Någon som vet nåt?

EDIT: Föresten jag får fel i Prime95, för jag har överclockat 100mzh för mycket enligt den. Kan det vara felet?

Permalänk
Medlem

det borde vara något med värmen eftersom strecken börjar komma efter en stunds lirande och sen blir värre och värre