Image-program för systemdiskar?

Permalänk
Hedersmedlem

Image-program för systemdiskar?

Jag behöver tips om ett program som kan göra Images av systempartioner (min är cirka 2 GB) och sedan från ett annat OS kan extracta Imagen på samma disk ifall den går förlorad.

Har sneglat på Norton Ghost men det verkar lite omständigt, plus att jag alltid har minst 2 st OS installerade på burken.

Boot-filerna (boot.ini, NTDETECT) och de ligger inte på min disk jag vill göra en image av.

Någon som har tips på fungerande program?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kanske detta program > Acronis

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Kanske detta program > Acronis

Tackar, får testa trialen. Det kostar dock pengar och har förmodligen många funktioner som jag inte behöver överhuvudtaget, vi får se.

Ett gratis alternativ vore trevligt.

Edit: Acronis Migrate Easy är bra, men man kan inte "spara" en image-liknande fil i det, bara göra allting direkt. Det går heller inte att spara över filer till en befintlig partion utan den måste ha en egen partion.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

True Image är det du är ute efter. Liknar Ghost men är mycket bättre... har inte så jätta massa funktioner utan bara de man behöver.
Backup, Restore, komprimera imagen, splitta upp den i olika storlekar, spara på cd/dvd/nätdisk/usbminne/usbdisk/Acronis Timage Storage server.
Allt kan köras från en bootbar cd eller i windows.
Man kan även ansluta en image man har gjort så det blir som en läsbar hd i windows (dock bara läsa data).

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
True Image är det du är ute efter. Liknar Ghost men är mycket bättre... har inte så jätta massa funktioner utan bara de man behöver.
Backup, Restore, komprimera imagen, splitta upp den i olika storlekar, spara på cd/dvd/nätdisk/usbminne/usbdisk/Acronis Timage Storage server.
Allt kan köras från en bootbar cd eller i windows.
Man kan även ansluta en image man har gjort så det blir som en läsbar hd i windows (dock bara läsa data).

Det är väll samma mjukvarutillverkare som WinImage? Alltså Acronis?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

nääää tror inte det?!?!?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
nääää tror inte det?!?!?

http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Om det inte är Acronis - vilken mjukvarutillverkare är det i så fall?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
http://www.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

Om det inte är Acronis - vilken mjukvarutillverkare är det i så fall?

jo det var inte så jag menade. Du kan använda den som du länkade till.

Var mer osäker på om det var Acronics som gjort WinImage

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.