Hjälp med egen elektronik-konstruktion: trådlöst
Jag behöver i arbetet göra en liten specialare, så har funderat lite och tänkte kolla här eftersom det är min erfarenhet av att ha läst forumen här väldigt länge att kunskapen som finns är sjukt djup och bra
Vi arbetar mycket "i fält", vi använder palm-handdatorer för att koppla upp oss mot enheter mha en sladd som i ena änden är en seriellport, i andra änden en RJ45-hankontakt, detta mha någon plast-gjuten adapter i mitten. Detta vill jag byta ut, pga att det är väligt jobbigt att arbeta med det kablage vi har idag (av en mängd speciella situations-specifika anledningar).
Min "dröm" vore en lösning där man stoppar i en adapter i palmens seriell-port, en adapter i den "andra ändans" RJ-45 uttag, och dessa för över kommunikationen trådlöst. Jag har varit runt i lite olika butiker, datorbutiker, elektronikaffärer och dylikt och det verkar iaf inte finnas någon form av färdig över-disk lösning, så jag fick väl börja fundera på egentillverkning, vi skall bara ha 3st eftersom vi inte har fler installatörer, så det är inga svettiga saker. Jag är inte direkt främmande för att finlöda och tillverka kretskort osv, men det har mer varit på en amatörs-nivå när det gäller komponenter.
Hur informationen jagas runt i kopplingen vi har idag går ju att komma fram till genom att dels mäta och helt utsagt slakta en av de befintliga plats-burkarna som sitter på kablarna.
Anledningen till att jag behöver göra detta är inte bara att vi behöver gå över till trådlöst, vi behöver nya kontakter och kablar pga glapp, och det finns inte att köpa längre. Antingen löda egna kablar eller ta steget längre och förbättra det något så in i H.
Efter lite efterforskning så har jag hittat detta (ett samtal med kjell o kompani gav mig tipset), två kretsar som heter 88900 och 88901:
http://www.kjell.com/?item=88901&path=
http://www.kjell.com/?item=88900&path=
Det enda jag egentligen kan bekräfta själv är väl att strömen går att leverera utan problem, men... hur är det egentligen med resten?
Kan någon här som är lite mer insatt (som förstår vad det är jag svamlar om) uttala sig om det finns någon lösning på detta? Kan man, utan att blanda in en kinesisk kretskortsfabrik, göra detta?
Otroligt tacksam för svar!
Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.