Hjälp med egen elektronik-konstruktion: trådlöst

Permalänk
Medlem

Hjälp med egen elektronik-konstruktion: trådlöst

Jag behöver i arbetet göra en liten specialare, så har funderat lite och tänkte kolla här eftersom det är min erfarenhet av att ha läst forumen här väldigt länge att kunskapen som finns är sjukt djup och bra

Vi arbetar mycket "i fält", vi använder palm-handdatorer för att koppla upp oss mot enheter mha en sladd som i ena änden är en seriellport, i andra änden en RJ45-hankontakt, detta mha någon plast-gjuten adapter i mitten. Detta vill jag byta ut, pga att det är väligt jobbigt att arbeta med det kablage vi har idag (av en mängd speciella situations-specifika anledningar).

Min "dröm" vore en lösning där man stoppar i en adapter i palmens seriell-port, en adapter i den "andra ändans" RJ-45 uttag, och dessa för över kommunikationen trådlöst. Jag har varit runt i lite olika butiker, datorbutiker, elektronikaffärer och dylikt och det verkar iaf inte finnas någon form av färdig över-disk lösning, så jag fick väl börja fundera på egentillverkning, vi skall bara ha 3st eftersom vi inte har fler installatörer, så det är inga svettiga saker. Jag är inte direkt främmande för att finlöda och tillverka kretskort osv, men det har mer varit på en amatörs-nivå när det gäller komponenter.
Hur informationen jagas runt i kopplingen vi har idag går ju att komma fram till genom att dels mäta och helt utsagt slakta en av de befintliga plats-burkarna som sitter på kablarna.

Anledningen till att jag behöver göra detta är inte bara att vi behöver gå över till trådlöst, vi behöver nya kontakter och kablar pga glapp, och det finns inte att köpa längre. Antingen löda egna kablar eller ta steget längre och förbättra det något så in i H.

Efter lite efterforskning så har jag hittat detta (ett samtal med kjell o kompani gav mig tipset), två kretsar som heter 88900 och 88901:
http://www.kjell.com/?item=88901&path=
http://www.kjell.com/?item=88900&path=

Det enda jag egentligen kan bekräfta själv är väl att strömen går att leverera utan problem, men... hur är det egentligen med resten?

Kan någon här som är lite mer insatt (som förstår vad det är jag svamlar om) uttala sig om det finns någon lösning på detta? Kan man, utan att blanda in en kinesisk kretskortsfabrik, göra detta?

Otroligt tacksam för svar!

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Medlem

Du verkar inte få något svar här... har du postat i elektronikforumet.com de är ganska bra på elektronik saker

Permalänk

Det är ju fullt möjligt att lösa detta, problemet består väl dock i att programmera en (exempelvis) PIC-processor eller liknande microprocessor till att fånga upp signalerna i ena änden, omvandla så att det kan skickas med sändaren, samt sen en liknande lösning i andra änden som kan ta emot och förstå vad det hela handlar om.

Har du kunskap i microprocessor-programmering så är det helt klart möjligt att lösa, men om det är värt allt det besväret får du ju själv avgöra.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

som sagt så borde du vända dig till www.elektronikforumet.com/forum/ för dessa sorters frågor.. tror att du kommer få mycket mer hjälp där

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

Jag antar att du vill ha dubbelriktad kommunikation. Och då blir det genast problem men de enheter du länkade med tanke på att alla troligtvis sänder på samma frekvens ... Och ska ni jobba flera st I samma område så kommer ni störa ut varandra. Bästa vore ett system med olika kanaler, så att ni kan få full duplex på kommunikationen, samt att are handdatorer inte kommer att störa ut varandra. Men klarar sändarna bara av datahastigheten och det går att ändra kanal på dem ser jag inte varför det inte skulle gå.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tackar för forumtipset, ska kolla lite där och kanske skriva ett inlägg.
Det är dubbelriktad kommunikation ja, men det är aldrig mer än 1 operatör inom ett område så det spelar ingen större roll om det har samma frekvens, sen får man väl kolla vilka frekvenser man ska ha, finns ju tabeller över vart man borde lägga sig så man inte hamnar på något specielt band.
Det jag egentligen vill ha är lite matnyttiga tips man själv kan leta vidare och läsa mer om, mest för att få lite hjälp att rensa i djungeln, lär ju finnas ett antal enchipsare som passar perfekt för ändamålet osv, gäller bara att få reda på vilka det är
Jakten fortsätter.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.