Permalänk
Medlem

Garanti vid Konkurs?

Jag köpte en Hitachi-disk på en webbshop September 2005, och nu har den pajat. Alltså är det inom garantitiden. Men problemet är att Webbshopen har gått i konkurs.

Så finns det nån chans att få en ny disk? Jag har svårt att tro att jag kan vända mig till webbshopen, då den gick i konkurs redan i februari 2006. Men kan jag vända mig till Hitachi? Vad tror ni?

Permalänk

worth a shot?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Bara vända sig till Hitachi, 3 års tillverkargaranti på dom om jag inte missminner mig, så det tar HGST hand om:) Och det garanterar Jag

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Borde gå, har själv varit i en sådan situation. Mina Sony Ex-71 hörlurar pajade efter att affären gått i konkurs och jag fick nya från Sony...

Permalänk
Medlem

Enligt lagen skall den som levererat till butiken
sköta garantiärenden, vilket förmodligen är ett år.

Permalänk
Medlem

Jadå! Hitachi har jättebra garanti. Bara att skicka in om RMA och sedan skicka disken med bifogat RMA-nummer. Det går dock på lite att skicka den eftersom den ska utomlands. När jag har gjort det så har det bara tagit ett par arbetsdagar innan jag haft en ny disk hemma. Gå via länken som Unit01 postade och följ instruktionerna. Det är inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Jadå! Hitachi har jättebra garanti. Bara att skicka in om RMA och sedan skicka disken med bifogat RMA-nummer. Det går dock på lite att skicka den eftersom den ska utomlands. När jag har gjort det så har det bara tagit ett par arbetsdagar innan jag haft en ny disk hemma. Gå via länken som Unit01 postade och följ instruktionerna. Det är inga problem alls.

När jag felanmälde en hitachidisk så betalade hitachi frakten åt mig fast det var utomlands... kanske hade tur?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad säger lagen? Ska man betala frakt till tillverkaren eller ska tillverkaren betala den? Kanske blir två olika svar om företaget har kontor i Sverige eller inte? Någon som vet?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Vad säger lagen? Ska man betala frakt till tillverkaren eller ska tillverkaren betala den? Kanske blir två olika svar om företaget har kontor i Sverige eller inte? Någon som vet?

Garantin som Hitachi lämnar är frivillig vilket gör att de till fullo kan bestämma villkoren så länge det inte är negativ avtalsbidning.

Har för mig att man inte kan reklamera en produkt mot en tillverkare i utlandet enligt svensk konsumentköplag vilket gör att man är helt utlämnad till deras garantivillkor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Garantin som Hitachi lämnar är frivillig vilket gör att de till fullo kan bestämma villkoren så länge det inte är negativ avtalsbidning.

Har för mig att man inte kan reklamera en produkt mot en tillverkare i utlandet enligt svensk konsumentköplag vilket gör att man är helt utlämnad till deras garantivillkor.

Det är alltid säljaren man skall reklamera till.
Säljaren skall stå för frakten båda hållen.
Eftersom säljaren ofta lämnar 1års garanti får man
sköta de andra 2 åren på egen hand med tillverkaren.
Vissa butiker ombesörjer dock alla 3 åren.

Nuförtiden har det dock blivit modernt att säljarna hänvisar
till 3:e partsföretag som tar hand om servicen.
Allt som oftast blir det kunden som får stå för fraktkostnaden
till denna.
Tänk på att begära frakten från säljaren innan ni skickar till service-företag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det är alltid säljaren man skall reklamera till.
Säljaren skall stå för frakten båda hållen.
Eftersom säljaren ofta lämnar 1års garanti får man
sköta de andra 2 åren på egen hand med tillverkaren.
Vissa butiker ombesörjer dock alla 3 åren.

Nuförtiden har det dock blivit modernt att säljarna hänvisar
till 3:e partsföretag som tar hand om servicen.
Allt som oftast blir det kunden som får stå för fraktkostnaden
till denna.
Tänk på att begära frakten från säljaren innan ni skickar till service-företag.

Det är lite svårt att reklamera till ett företag som inte finns längre.... (om du företaget är helt avvecklat efter konkursen).