Produkttest: D-Link DIR-635

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: D-Link DIR-635

Nya standarder som skall ge högre hastighet är på väg för trådlösa nätverk och den nya routern DIR-635 från D-Link kan sägas vara en försmak på vad som skall komma. Här rör det sig alltså om en förhandsversion av 802.11n som åtminstone på papperet ser mycket lovande ut. Frågan blir naturligtvis om den lever upp till förväntningarna.

Läs produkttestet: D-Link DIR-635

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är USB-anslutningen bra för?

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hease

Hört talas om skrivare? Alt koppla på NAS eller annan extern hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Hört talas om skrivare? Alt koppla på NAS eller annan extern hdd

Jag ber om ursäkt.

Visa signatur

. . : : [HeAsE] : : . .
3DMark06: 12199 poäng
C2D Q6600 @ 3,0 GHz, ASUS P5KR, 4096 MB PC6400, ASUS 8800GT 512 MB, 500 GB+500 GB(ext), Antec Sonata III

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ber om ursäkt.

Vad ber du om ursäkt för? Du frågade vad den var till för och jag svarade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förutom NAS och Skrivare kan man även använda den för att uppgradera firmware.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk

En fråga till recensenten:

Varför mätte ni aldrig throughput mellan WAN och LAN?
Är väl minst lika viktigt att mäta detta?
Iom att gemene mans uppkoppling blir snabbare o snabbare, så krävs det också att routrarna hänger med.

Är det helt enkelt en miss i recensionen? - i såna fall borde det kompletteras.

Mvh
Ziggy

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Vad ber du om ursäkt för? Du frågade vad den var till för och jag svarade.

Ditt sätt att svara lät stöddigt och nedvärderande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Förutom NAS och Skrivare kan man även använda den för att uppgradera firmware.

Det ska man vell kunna göra på routerns inställningar d.v.s 192.168.1.1 som det brukar vara på de flesta ruouters ? Går att göra på netgears iaf.

Tror inte att jag nånsin kommer kunna köpa en d-link router jag har lånat en och den var skit sen så har jag bara hört massa skit om deras routers.

Just nu har jag netgear det är iofs inte heller så specillt bra men nästa ska iaf bli en cisco! Där har vi trådlösa routers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ziggytoxic
En fråga till recensenten:

Varför mätte ni aldrig throughput mellan WAN och LAN?
Är väl minst lika viktigt att mäta detta?
Iom att gemene mans uppkoppling blir snabbare o snabbare, så krävs det också att routrarna hänger med.

Är det helt enkelt en miss i recensionen? - i såna fall borde det kompletteras.

Mvh
Ziggy

Ah.. visste jag saknade något där med. Kunde bara inte kommma på vad det var

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental

Ditt sätt att svara lät stöddigt och nedvärderande?

Okej? Förstår förvisso inte vad som var varken stöddigt eller nedvärderande, men visst...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taufig
Det ska man vell kunna göra på routerns inställningar d.v.s 192.168.1.1 som det brukar vara på de flesta ruouters ? Går att göra på netgears iaf.

Jaha, okej, jag har aldrig bytt firmware i just en router men ganska många switchar och där funkar det inte med en TP-kabel.

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

kan bara påpeka för de som inte gillar d-links routrar att de faktiskt har gjort ett par bra nu på senaste. Deras gaming router (heter nåt med gaming i alla fall) är riktigt bra. Jag gillar den skarpt och den har höjt mitt förtroende för d-link en hel del. ang den recenserade routern, så känns det lite lustigt att köpa en router som kanske inte klarar nästa format, men ändå betalar man för en router som ska kunna det... Men det är väl bra att de försöker få lite (mer) fart på utvecklingen.

Permalänk
Citat:

Ah.. visste jag saknade något där med. Kunde bara inte kommma på vad det var

Okej? Förstår förvisso inte vad som var varken stöddigt eller nedvärderande, men visst...

Du skrev ju "hört talas om skrivare?", som att han inte visste vad en skrivare skulle vara vilket lät lite drygt.

Permalänk
Medlem

"D-Link om Hin Håle själv får välja!"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CTH
kan bara påpeka för de som inte gillar d-links routrar att de faktiskt har gjort ett par bra nu på senaste.

stämmer säkert det. det var mest deras 600-serier som gjort att jag har ett horn i sidan till märket, (har aldrig gjort så många resor till SIBA på en vecka som när jag körde såna) hade alla vart som dom hade de nog inte funnits kvar idag annars heller..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Nej! Det får bli sladdbundet ett tag till för mig, lite dålig räckvidd!
Har iof. en med trådlöst i men det är bara för den bärbara!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

lite dåligt från d-link att bara sätta in en 10/100 switch.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med räckvid i förhållande till banbred men jag upplever att ju lägre banbred kortet stödjer eller routern ju bättre fungerar det på långa avstånd.
kanske bara jag som är ute å cyklar men mitt intel kort i laptopen på 11Mbit fungerar utanför min lägenhet ner till järnvägspåret mot min 3Com router å det är väll 120-130m lätt å betong å skit i mellan medans mitt netgear 108mbit kort har max 50% ofta 25% vid så lite som 3-4m genom en träväg inomhus. netgearkortet har ner mot 10-15% vid 20m genom några väggar inne medans mitt 11mbit intelkort fortfarande på samma plats har 100% och jag använder desutom en anten för att förstärka signalen på 108mbit neatgerkortet. Sedan har jag ett par 54mbit usb donglar sålde dock en i dag men har en kvar å dom fugnerar också mycket bra med räckvid nånstans i mellan 11Mbit intelkortet å 108Mbit netgearkortet villket är lustigt tycker jag.

Permalänk

Var den här recensionen en copy paste från dlinks produktsida?

Permalänk
Medlem

D-Link ser ut att skärpt till sej när det gäller sina routers.. Webinterfacet ser grymt bättre ut iaf. med... Undrar vad det är för mjukvaruplatform..

Permalänk
Medlem

Lite småsurt är att det verkar som d-link slutat tillverka sina gamla modeller. Du kan t.ex. inte få tag på en adsl-router eller adsl-modem för pengar. Och då blir det kärvt i dessa tider då det åskar ofta och modemen förbrukas frekvent.

Permalänk
Medlem

köpte precis en linksys WRT54GS som fungerar klockrent

Har ägt en d-link 604 och den verkligen...ballade ur :/

Permalänk
Medlem

Bra recension!

Men när förväntas de klart snabbare trådlösa nätverken komma ut?

Permalänk
Avstängd

Bryr mig inte värst mycket om hastigheten, utan mer på räckviden... men tillverkarna tänker det motsatta verkar det som

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Bryr mig inte värst mycket om hastigheten, utan mer på räckviden... men tillverkarna tänker det motsatta verkar det som

Håller med. Jag skulle nöja mig fint med ~10mbit effektiv bandbredd bara jag fick fet räckvidd. Själv har jag en macbook med airport. vet inte vad det är för WLAN kort i den men gissar på att det är något från intel. Har i alla fall grymt bra räckvidd med den jämfört med min mors Acer, min fars som har D-link nätverkskort och min systers Acer. Mer än dubbelt så bra räckvidd. Där jag har 100% mottagning har dom runt 10-15% max.

Själv skulle jag gärna vilja se en ny standard med extrem räckvidd istället för bandbredd. sisådär 2-300m genom väggar och grejs. Dvs 2-300m i stadsmiljö. Det hade varit nice, och mycket billigare för de ISPerna som lägger upp trådlösa accesspoints i städerna då de slipper sätta upp lika många.

Permalänk
Medlem

Köpte Belkins routern med medföljande laptopkort (går att använda i pci adapter som medföljde) för typ 1500:- på onoff nu tycker det var prisvärt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Köpte Belkins routern med medföljande laptopkort (går att använda i pci adapter som medföljde) för typ 1500:- på onoff nu tycker det var prisvärt.

Tills du upptäcker att den är dålig, har sådan grunka från belking med men tyvärr fungerar den knappt trådlöst

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Verkar ju bra i detta testet iaf. Över 10mbit där denna draft-n inte funkar alls. Kanske du har haft otur med din eller så är inte det du har samma prylar?

Permalänk

Klarar den att bli stressad på t.ex. torrents?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
Verkar ju bra i detta testet iaf. Över 10mbit där denna draft-n inte funkar alls. Kanske du har haft otur med din eller så är inte det du har samma prylar?

Eller så är det bara jag som är dålig på nätverk

Men Belkin är dom bästa och stabilaste routers jag ägt/äger

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WaKaBa
lite dåligt från d-link att bara sätta in en 10/100 switch.

Håller med. Skulle varit ett alternativ om den skulle haft Gigabit ethernet. En av mina handdatorer stödjer förövrigt inte WPA utan bara WPE. Det jag saknade på Netgears hetaste Rangemax router var just USB. Jag antar att det bara är att välja. Man verkar inte få allt med en router. Vissa har t.o.m. BT klient men de saknar Gb switch osv.

Visa signatur

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Synology DS920+ - Samsung Galaxy S24 Plus 512GB