IBM 10EXP SAN - hur gör jag?

Permalänk
Hedersmedlem

IBM 10EXP SAN - hur gör jag?

Tjao!

Har lyckats lägga vantarna på ett rätt gammalt SAN-rack från IBM. Det heter 10EXP och har 10 stycken 9.1 GB SCSI-hårddiskar i sig. Det kommer vad jag kunnat lista ut från cirka 1998-1999 och har redudanta nätaggregat.

Jag fick med en kabel som går från SAN-racket till 68-pinnars SCSI-kort, vilket jag har i min filserver. Dock har jag inte kunnat hitta någon programvara för att få kontakt med SAN:et.

Har laddat ner "IBM 10EXP Maintenace Manual", men inte blivit klokare, förutom att jag fick vikten på pappret: cirka 43 kilo.

Är det någon som har en aning om hur jag får igång detta SAN eller tips på programvara som möjligen kan identidiera racket?

SCSI-kortet i filservern är ett IBM ServeRAID-kort med Adaptec-kretsar. Nedan finns bilder på hur det ser ut.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

hmm har haft 2 liknande lösningar fast gav bortlådorna då jag inte orkade pillaigång de.. tror du måste ha något program som söker efter lådan..

när du startar enbartlådan har diskarna några leds? busy osv?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem

Japp, jag ser två power-lampor därbak, en för varje agg (använder bara ett atm) och en för ena interfacet, där kabeln till servern är kopplad till.

Sedan är det 10 LEDs för diskarna i fronten.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vilken serveraid har du?

de minsta kan bara ha interna eller externa diskar, inte båda samtidigt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Vilken serveraid har du?

de minsta kan bara ha interna eller externa diskar, inte båda samtidigt.

Jag har för tillfället inga interna diskar på mitt ServeRAID-kort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det ska ju bara vara att plugga in och köra, har du terminerat kedjan?

/E

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bamsefar
Det ska ju bara vara att plugga in och köra, har du terminerat kedjan?

/E

Japp, den är terminerad direkt på kontrollerkortet.

Menar du att den skall dyka upp som en diskenhet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Japp, den är terminerad direkt på kontrollerkortet.

Menar du att den skall dyka upp som en diskenhet?

Jag är rätt säker på att bamsefar menar (vilket jag iaf säger och tror) att du behöver terminera "OUT" på disklådan med, eftersom den verkar vara byggd för att kopplas ihop med fler lådor eller hostar.

//erik

Permalänk
Medlem

Kedjan ska termineras i båda ändar så det förefaller troligt.

Finns du i närheten av Sundsvall så har jag både hp och ibm burkar att testa mot

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Kedjan ska termineras i båda ändar så det förefaller troligt.

Finns du i närheten av Sundsvall så har jag både hp och ibm burkar att testa mot

Jag har två stycken IBM Netfinity 5000 som jag kan testa med. Men du menar att man måste ha två burkar med SCSI-kort, och således två kablar? Då blir det jobbigt, i och med att jag bara har en kabel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Nej nej.

Du behöver en terminator. Dock en elektronisk och inte arnold utan en

Kejan ska igentligen vara terminator-enheter-kort-terminator. Dock bygger alla korttillverkare jag känner till in en terminator på kortet så då blir det.
Terminator-enheter-kort.

Vissa tillverkare bygger även in terminatorer i extern utrustning men om exp10 har en och hur man i sånna fall akiverar den har jag ingen anning om

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

tror jag har en sådan här hemma hade någon liknande låda eller 2 st står iskolan nu för något projekt där

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Fått igång maskinen?

Icke terminerade scsi-kedjor kan ge en del besynnerliga fel, men till den det kontaktstycket (namnet har helt fallit bort, sorry) bör alla respektabla pc-firmor ha på hyllan, kan dock ibland kosta en liten slant har jag för mig.

Visa signatur

signatur?..

Permalänk
Hedersmedlem

Om jag var du skulle jag söka beg-marknaderna efter terminator. Aktiv ska det nog vara, och dessa är svindyra nya, speciellt de med extern kontakt. Folk som säljer SCSI-utrustningar har en tendens att bara bli av med diskar och eventuellt kortet. kablage och terminatorer är relativt lätta att hitta.

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010019664 duger annars, ifall du nöjer dig med USCSI-2 och det är micro-68 du har.

Det kan också vara möjligt att montera en intern terminator inuti, om den externa kontakten är kopplad till en intern kabel.

Se också till att scsi-id mm är korrekt inställd i lådan.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."