Köpa ny dator ~16k för burk, ~5.5k för skärm [bilder]

Permalänk

Köpa ny dator ~16k för burk, ~5.5k för skärm [bilder]

Hej

På grund av lite saker och annat krångel har jag suttit på en Athlon 1.01 GHz med 576 MB SDRAM i nästan ett halvår nu (sen jag sålde min fantastiska powerbook), det är ganska plågsamt, så nu tänkte jag köpa en ny burk som kommer att användas till att lira på.

processorn skall vara en Intel Core 2 Duo E6600 hade jag tänkt. Och jag har redan börjat beställa lite saker som jag varit säker på.

Detta har jag redan beställt:

Nätagg: Cooltek CT 600W

Chassi: Antec Performance One P180 SPCR Svart

Ljudkort: Creative Soundblaster X-Fi ExtremeMusic

Skärm: NEC 20WGX2

================================

Detta är inte beställt:

Det som saknas nu är (om jag inte glömt något):

  • Processor - c2d E6600 (+kylning?)

  • Moderkort - nåt kort från gigabyte?

  • Minne - 2 x 1 GB (som går fint att klocka)

  • Grafikkort - Lutar åt ett X1900XT - Men vilket? (+kylning?)

  • Hårddiskar - Jag vill ha runt 2x300 GB

  • DVD-Brännare

jag vill kunna klocka mitt system en del, så jag vill ha komponenter som går att klocka. Har ni några idéer på vad man bör skaffa? Jag vill också att mitt system är relativt tyst, så tysta delar skadar inte heller.

Har ni möjlighet att komma med lite förslag till delar att införskaffa?

Budgeten för delarna som är kvar är ca 12-13k

Delarna kommer att köpas in under september skulle jag tro, det verkar inte helt lätt att få tag på en E6600 nu under augusti. Samt att jag vill se lite om X1900XT kommer sänkas lite i pris nu när X1950XT introduceras. Hur är det med moderkorten som finns idag? Är något nytt monsterkort påväg som man bör vänta på eller duger de korten som finns idag alldeles utmärkt? Jag lär inte köra SLI/Crossfire varken idag eller i morgon.

Är tacksam för all hjälp och synpunkter jag kan få!

edit:
såg att Radeon X1900XT nu kostar under 3k, så då är väl grafikkortet spikat:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317150
duger originalkylning eller ska man byta ut den?

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS