Vilket är bästa Webbsida programet?

Permalänk

Zend studio - om man ska arbeta med ett större php-projekt under en lång tid.

Annars för all annan editering och småprojekt så är Editplus2 rekomenderat.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Vilket program man använder är väl orelevant. Det är väl vad man gör med det som räknas? Vilket man föredrar är väl en annan sak. Många hackar ner på program som frontpage. Jag tycker det är onödligt. Ens kunskaper om hur man gör en bra site, ökar inte för man byter program.

Exakt. Storleken har ingent betydelse, det är hur du använder den som är det viktiga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Det är ju som att fråga vilken bil som är bäst! Get real nu, det beror på dig och dina förutsättningar. Det enda vi vet om dina förutsättningar är att du inte gillar frontpage (biiig surprise) och kan därmed rekommendera allt från notepad till DW. Berätta vad du kan och vad du vill göra istället så kanske vi kan komma lite närmare.

Du kan ju getta real tycker jag... tänk lite... han sa att han inte gilla frontpage men behöver ett webbsideprogram... troligen kan han inte så mkt kodning då så att han klarar sig med notepad... jag tror han hade hittat det själv isf. startmenyn i windows känner man nog till om man klarar av att skriva ett inlägg i ett forum...

lite tröttsamt med folk som tror att dom e fett balla för att dom kan koda lite hemsidor likt alla andra 15åringar med en internetuppkoppling och måste sätta sig över folk med nån form av nonchalant lärarmentalitet... alla andra kommer med konkreta förslag åt honom i den här tråden. om du inte kan det kan du ju skita i att svara på den.

För att vara ontopic rekommenderar jag trådskaparen att lära sig koda html för hand (då varenda barnunge kan lära sig det på en vecka) eftersom att du aldrig kan få så bra kontroll över hur din hemsida ser ut som när du faktiskt skapar koden själv.

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Vilket program man använder är väl orelevant. Det är väl vad man gör med det som räknas? Vilket man föredrar är väl en annan sak. Många hackar ner på program som frontpage. Jag tycker det är onödligt. Ens kunskaper om hur man gör en bra site, ökar inte för man byter program.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tynnhammar
Exakt. Storleken har ingent betydelse, det är hur du använder den som är det viktiga.

Lustigt.

Min poäng var att du blir inte direkt bättre konstmålare för du använder en bättre pensel.

Du blir inte bättre förare för du kör en en bil med bättre däck. Vet man inte hur en bil rör sig i hastigheter i svängar etc, så kör man i princip lika dåligt som förut.

De som hackar ner på pensel X, eller hemside program X, visar mest på okunskap.

Vilket program du använder har inte göra med vilken skill-nivå du är i. Att man jobbar snabbare med vissa program, är för man förstår dom bättre osv, eller för att det programmet har vissa inbyggda funktioner som just du är van vid. Annars går lika snabbt att lösa med extra-program som inte är inbyggda i programmet.

Demon Den Snälle: Om du tycker frontpage är svårt program att använda, så skulle jag gissa det beror på brist i dina grundläggande kunskaper om HTML och CSS etc. Du kan ju börja läsa flera av de HTML guider som finns. www.google.se och sök efter just HTML guider. Du kan markera visa endast resultat från svenska siter så du slipper läsa på engelska. Detta tar kanske en vecka. Sen nästa steg är att börja pilla med det du läst om, och testa det i tex program som frontpage, där du kan välja att se layout och HTML kod samtidigt. Alternativ är att du läser HTML guide och använder ett WordPad liknande program och gör dina "läxor/tester" direkt in textprogrammet under tiden som du läser guiden.

Permalänk

har inskaffat dreamweaver 8 nu, kostade bara 300 :-
men vad är vim för något, kanni länka till hemsida eller liknande?

Visa signatur

Muhahaha jag gillar massor av blommor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobitt
Du kan ju getta real tycker jag... tänk lite... han sa att han inte gilla frontpage men behöver ett webbsideprogram... troligen kan han inte så mkt kodning då så att han klarar sig med notepad... jag tror han hade hittat det själv isf. startmenyn i windows känner man nog till om man klarar av att skriva ett inlägg i ett forum...

lite tröttsamt med folk som tror att dom e fett balla för att dom kan koda lite hemsidor likt alla andra 15åringar med en internetuppkoppling och måste sätta sig över folk med nån form av nonchalant lärarmentalitet... alla andra kommer med konkreta förslag åt honom i den här tråden. om du inte kan det kan du ju skita i att svara på den.

För att vara ontopic rekommenderar jag trådskaparen att lära sig koda html för hand (då varenda barnunge kan lära sig det på en vecka) eftersom att du aldrig kan få så bra kontroll över hur din hemsida ser ut som när du faktiskt skapar koden själv.

Ja, folk har rekommenderat allt ifrån notepad till dreamweaver till satans Zend, och nu frågar killen om länkar till vim vilket bara kommer göra honom än mer förvirrad. Jävligt konkret grabben, jääävligt konkret. Hade han berättat att han ville ha ett program som gjorde allt åt honom, bara färgade syntaxen eller hade stöd för php hade det gått fortare.

Ledsen om min "nonchalanta lärarmentalitet" sticker i ögonen på dig som sann och kärleksfylld medmänniska, men om du själv hade "tänkt lite" så hade du ju sett att han skulle göra en hemsida till sitt Ungt Företagande-projekt, stor idé att börja plugga handskriven html/css för det vetja, det kommer nog inte ta mer tid än det är värt. För ja, vilken tränad orangtutang som helst kan lära sig reglerna för html, uppenbarligen, men det tar nog lite mer än en vecka innan det satt sig och man börjar använda det på ett vettigt sätt, tror du inte?

http://www.google.se/search?q=%22min+hemsida%22

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Det lilla jag har programerat hemsidor i html css coh php har varit i vim.
Multiplattform är den ju också

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Använder uteslutande Zend Studio dock finns notepad++ samt SEPY actionscript editor med i verktygslådan..

Permalänk
Medlem

Det har kommit ganska många dåliga förslag hittills i tråden tycker jag. Vill du ha ett verktyg med vilket det går snabbt och enkelt för en nybörjare att skapa webbsidor, så ta en titt på Dreamweaver.

Annars kan du ju alltid testa Emacs. Absolut inte Vim i alla fall.

Permalänk
Medlem

Om det är ett WYSIWYG program du är ute efter så faller min röst på GoLove. Tycker det ligger lite bättre till än Dreamweaver, vilket också är ett väldigt kompetent program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Ja, folk har rekommenderat allt ifrån notepad till dreamweaver till satans Zend, och nu frågar killen om länkar till vim vilket bara kommer göra honom än mer förvirrad. Jävligt konkret grabben, jääävligt konkret. Hade han berättat att han ville ha ett program som gjorde allt åt honom, bara färgade syntaxen eller hade stöd för php hade det gått fortare.

Håller fullständigt med.. typiskt sweclockers-medlemmar att börja raljera om en massa onödiga saker bara för att de hellre vill visa upp sig än hjälpa till...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
men om du själv hade "tänkt lite" så hade du ju sett att han skulle göra en hemsida till sitt Ungt Företagande-projekt, stor idé att börja plugga handskriven html/css för det vetja, det kommer nog inte ta mer tid än det är värt.

Såå... du kunde läsa ut så mycket av hans inlägg i alla fall... var det inte du som frågade efter mer info förut?

Jag vet inte hur lång tid han har på sig med sitt projekt men en timme om dan i en vecka sen har han nog ganska bra koll på html och grundläggande css.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
men det tar nog lite mer än en vecka innan det satt sig och man börjar använda det på ett vettigt sätt, tror du inte?

http://www.google.se/search?q=%22min+hemsida%22

Antar att google-söknings-länken var för att visa på en massa oseriösa hemsidor... Jag tror inte att problemet med de där sidorna beror på bristande kod-kunskaper utan på bristande idéer om vad de ska innehålla... Något som "Demon_den_snälle" inte verkar ha.

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobitt
Bla bla mamma bla bla

Jag frågade efter mer info om vad han hade för förutsättningar, sluta vränga ord som nån annan gymnasieretoriker. Och nej, jag tror inte sju effektiva timmar kommer hjälpa någon att göra något som är vettigare än vad man får om man fyller i en DW-mall.
Att sen komma och bitcha om att folk bara vill visa upp sig när du kör hela e-penisakten om att "lära sig allt från grunden", då börjar det bli lite... ljummet, non?
Och google-sökningen handlade lite lagom allvarligt om vad man får för resultat efter en vecka med HTML, spela roll om man gör det om sitt UF-företag eller sin pudel, nybörjarsidor ser fortfarande ut som skit.

Kom igen nu, vad har jag gjort för att reta upp dig så sjukt mycket? Utläste du verkligen mitt inlägg som så bossigt att du kände att du var tvungen att sätta dig på din vita springare och försvara alla nybörjare så de aldrig behöver ta skit när de ställer en fråga på ett dåligt sätt?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Kom igen nu, vad har jag gjort för att reta upp dig så sjukt mycket? Utläste du verkligen mitt inlägg som så bossigt att du kände att du var tvungen att sätta dig på din vita springare och försvara alla nybörjare så de aldrig behöver ta skit när de ställer en fråga på ett dåligt sätt?

Det är roligare att hacka på nån som anser sig vara "erfaren" än på en nybörjare... Du har nog inte retat upp mig så mkt.. jag fick ett infall ungefär så här: "Nu ska jag starta en diskussion med den snubben, han verkar lätt att povocera." ... sen gjorde jag det och det funkade jippi!

DW är säkert det mest vettiga om man är sjukt tidsbegränsad, men ska man få till en vettig sida på sikt så krävs det att man kan språket... som sagt är det ju inga större konstigheter att lära sig det.

Han hade redan fått svaret "Kör DW" 18 gånger i tråden dessutom så det kändes lite "ljummet" att upprepa vad alla andra sagt. Eftersom att jag själv en gång i tiden tröttnat på frontpage och gått över till att lära mig koden så tänkte jag tipsa honom om detta sätt då jag tycker att det funkat bra för mig.

ordet "e-penisakt" kände jag inte till... en kul lärdom, tack...

Visa signatur

Jorden är rund, det är jag säker på.
Kolla min blogg vettja. http://eboberg.blogspot.com

Permalänk
Medlem

Jag snubblade över Googles Page Creator. Ganska yxigt, men kan nog hjälpa om man vill ha en snabb start.

Åh, just det, bobitt, du är en idiot.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Quanta+. Helt underbart program. Ser ungefär likadant ut som Dreamweaver. Iom att det använder KDE's saker så har det stöd för många språk. (HTML/CSS/PHP)

Någon hann visst före Kan tillägg att genom KDE så har programmet möjlighet att redigera filer direkt på server minst över ftp och sftp

http://quanta.kdewebdev.org/

Visa signatur

Dator: AMD 5800X, ASUS RTX3060, 32GB RAM, Windows 10
Server: Intel NUC i5-4250U, 16GB RAM, Debian

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobitt
Det är roligare att hacka på nån som anser sig vara "erfaren" än på en nybörjare... Du har nog inte retat upp mig så mkt.. jag fick ett infall ungefär så här: "Nu ska jag starta en diskussion med den snubben, han verkar lätt att povocera." ... sen gjorde jag det och det funkade jippi!

DW är säkert det mest vettiga om man är sjukt tidsbegränsad, men ska man få till en vettig sida på sikt så krävs det att man kan språket... som sagt är det ju inga större konstigheter att lära sig det.

Han hade redan fått svaret "Kör DW" 18 gånger i tråden dessutom så det kändes lite "ljummet" att upprepa vad alla andra sagt. Eftersom att jag själv en gång i tiden tröttnat på frontpage och gått över till att lära mig koden så tänkte jag tipsa honom om detta sätt då jag tycker att det funkat bra för mig.

ordet "e-penisakt" kände jag inte till... en kul lärdom, tack...

Lägg ner tjafset. Vill du bjäbba får du leta upp något annat forum.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

TextPAD

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Notepad/Notepad2 duger för det mesta.

Visa signatur

ZedeX säger: Detta var inlägget denna gången... :D

Permalänk
Medlem

Själv kör jag Dreamweaver och är MYCKET nöjd med det. På min PRAO i åttan använde jag... tror det var Microsoft Visual Studio .NET 2003 (PRAOade på Benima, lärde mig JavaScript där), men minns inte ifall det var bättre än Dreamweaver eller inte. Hur som helst är Dreamweaver grymt bra, det jag gillar mest med det är nog att man ladda upp sina filer hur enkelt som helst med FTP-anslutningen. Det enda jag saknar just nu är möjlighet att ändra i MySQL-databaser via Dreamweaver.

Håller på att bygga en sida i PHP/MySQL just nu Kan också tillägga att jag ENDAST kodar, jag använder aldrig designsakerna inbyggda i programmen

MX510: Du har en poäng där. Men ett bra program gör att man kan få ut mer av sin färdighet. Men som du säger, "bra" är relativt och individuellt.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Adobe GoLive är ett riktigt bra program.
Visual Web Developer 2005 tycker jag är det absolut bästa gratisprogramet.
Jag har ingenting emot Dreamweaver heller fast jag tycker bättre om att arbeta på "Adobesättet".

Visa signatur

Intel C2D e6600 @ 3,5ghz || Asus P5N-E SLI || ASUS EN8800GTS 320mb @ 634 (core) 2055 (mem) || 2x WDC 400GB S-ATA Raid 0 || Seagate Barracuda 7200.8 250GB S-ATA || Hiper Type-R 580W Modular || OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 2048MB @ 900mhz || Thermaltake Armor

Permalänk
Medlem

Jag tycker Cream är trevlig, en liten "mesigare" version av Vim.

Permalänk
Avstängd

Re: Vilket är bästa Webbsida programet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Demon_den_snälle
Vilket är bästa Webbsida programet (hatar frontpage)?
Vill ha ett bra webbsida program där jag kan göra en sida om mitt och kompisarnas företag Aqua UF!

Om du kan programmera hyffsat bra själv så spelar det ingen större roll vilket program du använder för att göra hemsidan i, de flesta har ju klipp och klistra samt färgmarkering. Firefox har några väldigt bra tillägg för att hitta buggar med.

Att använda sig av program som "gör mycket av jobbet" åt dig är kontraproduktivt. Givetvis går första sidan snabbare och skapa men man utvecklar inte sina egna kunskaper utan blir bara beroende av att program skall göra det åt dig.

Under normala omständigheter så är själva inknappandet av kod en väldigt liten del av den tid som tas i anspråk när man gör ett "jobb".

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Någon crazy text-editor och TopStyle Pro.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem

notepad! ;/

Permalänk
Medlem

notepad++ @ win, emacs @ *nix

(blev efter lång tid övertalad att emigrera från notepad, såg slutligen visheten i syntax-highlight ^^)

Har man brådis så kanske det är onödigt att hårdkoda, om man nu inte har ett intresse av att lära sig dvs

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Notepad!

Måste bara fråga om du verkligen är seriös? Vad har Notepad för fördelar jämfört med.... typ alla andra program man kan göra hemsidor i som är bättre?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

TextMate är så otroligt skön att den är värd att dö för. Dock endast för OSX, men finns en editor som kan använda TextMates bundles och themes för Windows, nämligen e som också är guld värd.

Passar på att göra en plug för mitt tema;

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Lustigt.

Min poäng var att du blir inte direkt bättre konstmålare för du använder en bättre pensel.

Men de är en hjälp på vägen att bli det. Bra pennor gör att du lättare kan hitta mer knep att lösa olika saker på t.ex. skuggning.
Däck kan göra att du blir mer säker på vägen och därefter bli bättre förrare.

Ontopic.
Dreamweaver funkar bra, den har allt som nybörjare behöver. "Syntax highlights" OCH/ELLER Auto-Completion som kan slutföra html strängar som du skriver. Enkelt och de går fort.
Du kan arbeta med din hemsida direkt från ftp servern. Enkelt och fort.

Notepad kan man ju använda, om du snabbt ska ändra något.

Välj de programmet som har mest hjälpmedel, de är en extremt stor hjälp på vägen till "hemside utvekling".
Dreamweaver är perfekt för nybörjare.

Visa signatur

Utvecklare (Technical Director) / Delägare - Björnmamman

Permalänk
Medlem
Citat:

sweetfish[...]nämligen e som också är guld värd.

Synd att den kostar bara

Citat:

gameresource"Syntax highlights" som kan slutföra html strängar som du skriver.

Inte samma sak.
Syntax highligh = Färg på koden för att kunna läsa den lättare.
Auto completion = Slutföra HTML, eller annan kod för den delen.

Permalänk
Avstängd

vi & emacs.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!