Anpassa "sleep"-knappen

Permalänk
Medlem

Anpassa "sleep"-knappen

Jag har en sleep-knapp på mitt tangentbort som jag skulle vilja få att fungera på ett speciellt sätt. Under "Power Options" i Windowsinställningarna finns ett par alternativ för den, "Stand by", "Hibernate" och "Shut down". Är inte nöjd med någn av dessa, dock.

Det jag skulle vilja är att den skall låsa datorn (som Win+L) samt stänga av bildskärmen.

Känner ni till något program som skulle kunna fixa detta? Att använda Sleep-knappen är inte helt nödvändigt, om detta går att fixa med någon annan tangentkombination så nöjer jag mig med det, men Sleep-knappen vore naturligtvis ett plus.

Tack på förhand

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Sökte lite men hittade inget som kändes riktigt 100%. Två alternativ som kanske kan vara värt att ta en titt på ändå:

http://www.softany.com/MonitorControl/
(bilden http://www.softany.com/MonitorControl/images/screenshot2.jpg tyder på att det kan stänga av skärmen och låsa datorn)

http://www.zylsoft.com/shutdown.htm
(verkar kunna stänga av skärmen samt simulera tangentbordstryckningar)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De båda är lite för dyra för ändamålet, tycker jag. Det sistnämnda verkar kunna göra det jag vill, men kostar 25 euro. Klart för mycket.

Tack ändå för hjälpen.

Jag kan nog skriva ett eget program som fixar det, när jag tänker efter, men är fortfarande intresserad av hur man skulle kunna länka det till sleep-tangenten.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Jag är visserligen också intresserad av den lösningen du önskar, men jag tycker TrayDevil klarar detta utmärkt. Programmet stödjer hotkeys.

Edit:
Commandline parameters: traydevil.exe -s (Shutdown), -r (Restart), -h (Hibernate), -b (Stand By), -o (logOff), -l (Lock) or -m (Monitor Off). an extra -c parameter will bypass the Shutdown, Restart and LogOff Countdown.
Där har vi allt vi behöver. Att jag inte tänkt på växlarna tidigare...
Tyvärr verkar det inte kombinationen -l -m fungera.

Permalänk
Medlem

Testade också -m -l men samma där.

Gjorde då en bat-fil som först kör den med -m och sedan med -l, och det funger bra. Skapade därefter en genväg till bat-filen och satte shortcut key till typ "Ctrl+Shift +L".

Fungerar fint. Om man nu bara kunde få den att köras med sleep-knappen...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Testade också -m -l men samma där.

Gjorde då en bat-fil som först kör den med -m och sedan med -l, och det funger bra. Skapade därefter en genväg till bat-filen och satte shortcut key till typ "Ctrl+Shift +L".

Fungerar fint. Om man nu bara kunde få den att köras med sleep-knappen...

Ok, ska också testa det. Jag slängde precis iväg ett mail till utvecklaren och frågade om kombinationsmöjligheten.

Här gick det snabbt!

Citat:

Hi Ludvig,

You could create a batch-file (just a notepad textfile with a .bat
extension) which contains both commands:

traydevil.exe -l
traydevil.exe -m

Save it in the Traydevil program folder (e.g. LockandMonitorOff.bat) and point your 'Log Off' keyboard key to it.
This should do the trick for now, but in the future I will implement multiple commandline parameter support. Thanks for the tip!

Succes, xxx