Permalänk
Medlem

Svensk ordlista?

Håller på att skapa en web application och jag skulle behöva en svensk ordlista för eventulla rättstavelser i mitt web appllication. Är det någon som råkas veta vars man kan få tag i en svensk ordlista med alla svenska ord uppradade i en text fil?

Permalänk
Medlem

alla svenska ord med alla böjningar? Det lär du inte hitta, det skulle förvåna mig oerhört, men det är väl inte helt omöjligt att det finns.

Jag vet vad jag skulle göra i alla fall, det är att göra en ordlista som lär sig, precis som microsofts variant i officepaketet gör. Man får skriva en text, och om den påpekar ett fel så kan man rätta det eller lägga till det i databasen. Om det är en applikation som är välanvänd och många använder den (och att systemen delar ordlista med varandra / uppar den till nån server där du kan sätta ihop dem och släppa en ny) så är din databas snart rätt stor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
alla svenska ord med alla böjningar? Det lär du inte hitta, det skulle förvåna mig oerhört, men det är väl inte helt omöjligt att det finns.

Jag vet vad jag skulle göra i alla fall, det är att göra en ordlista som lär sig, precis som microsofts variant i officepaketet gör. Man får skriva en text, och om den påpekar ett fel så kan man rätta det eller lägga till det i databasen. Om det är en applikation som är välanvänd och många använder den (och att systemen delar ordlista med varandra / uppar den till nån server där du kan sätta ihop dem och släppa en ny) så är din databas snart rätt stor.

Det låter som en riktigt omständig och dålig variant. Jag menar, hundratals kommer ju lägga till felstavade ord så man måste göra någon slags filtrering och att lägga till alla ord i början är ju bara hemskt.

Mitt tips är att kolla upp något open-source rättstavningsprogram t.ex. Aspell. Jag vet inte hur lätt det är att få ordlistan men börja där så kan du säkert nosa upp något.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Glömsk

Ordböckerna/filerna Aspell använder är, om jag inte minns helt galet, ett träd formaterat på ett speciellt vis. Inte en lista med ord färdig att använda. Finns säkert lättillgänglig kod för att göra om trädet till en hanterbar lista dock.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

till rättstavningsprogramstävlingen (*puh*) som var för ett tag sen så postade trådskaparen (tror jag) nån liten kodsnutt eller nåt som gjorde att man fick ut listan ur aspell som en flatfile, orkar dock inte leta själv.

EDIT: hittade nåt iallafall: http://www.dtek.chalmers.se/~d95mback/aspell/

Permalänk
Medlem