TFT eller LCD? vilken skärm är bäst?

Permalänk
Medlem

TFT eller LCD? vilken skärm är bäst?

Jag har tre frågor

1. Vilket är bäst TFT eller LCD?

2. Vilken skärm är bäst just nu från 19-22tum

3. Jag funderar på att köpa en ny tv. Om jag vill ha TVn som data skärm också vilken tv är då bäst ? 22-26 tum

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk

TFT och LCD är samma sak. Olika namn bara.

Tvåan är en bra fråga som jag också vill veta. Dock så nämner du inte någon prisklass. Skärmar kostar ju nånstans mellan 1700:- och 15000:-

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

1. tft har bättre upplösning bland annat.
2. tft helklart, finns även sådanna som har tv-kontakt där bak+datorkontakt.
3. det är alltid att föredra att ha en datorskärm som skärm till datorn då man ofta sitter när aden, en lcd tv har större pixlar vilka kan vara synliga om man sitter nära, lite samma effekt som på vanliga tv apparater om man sitter väldigt nära börjar man se punkterna.

det går helt klart att ha lcd tv som skärm men du får sitta ganska långt bort från den, och då kan text bli otydlig.en 32' lcd har lika hög upplösning som en 19' tft, oftast.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
1. tft har bättre upplösning bland annat.
2. tft helklart, finns även sådanna som har tv-kontakt där bak+datorkontakt.
3. det är alltid att föredra att ha en datorskärm som skärm till datorn då man ofta sitter när aden, en lcd tv har större pixlar vilka kan vara synliga om man sitter nära, lite samma effekt som på vanliga tv apparater om man sitter väldigt nära börjar man se punkterna.

det går helt klart att ha lcd tv som skärm men du får sitta ganska långt bort från den, och då kan text bli otydlig.en 32' lcd har lika hög upplösning som en 19' tft, oftast.

Ursäkta men vad pratar du om egentligen?
En normal tft 19" har ca 1280x1024 i upplösning.
En normal lcd tv på 32" har ca 1366x768 eller liknande. Så det blir sämre upplösning på större skärm. Därav "de större pixlarna" som du nämner.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if