Permalänk
Medlem

CRC-fel och kraschproblem, hjälp

Hej. Jag har haft ett CRC-problem i månader, jag vet att det är RAM/moderkortsrelaterat, men jag har bytt både moderkort och RAM men det kvarstår ändå. Jag har använt sökfunktionen och funnit trådar där folk har klagat på RAM-minnet eller moderkortet, att dessa delar skulle ha blivit gamla och dåliga, eller bara slutat funka som de ska, typ.
Det har pågått från start när jag fick hem alla delar. Ett ASUS P5B, 2st Corsair RAM-minnen, 8800GTS, E6600, Antec chassi och nätagg. Jag har inte kunnat installera spel, jag har inte heller kunnat packa upp stora rar-filer. Jag fick hem ett nytt moderkort idag, samma märke och så, men problemet kvarstår. Vad kan det vara? Det är inte moderkortet, RAM-minnena eller grafikkortet. Grafikkortet vet jag att det inte är pg.a. att jag hade ett dåligt temporärt grafikkort innan det bättre kom.
Jag antar nu att det är hårddiskarna, men hur skulle det kunna vara dem? Jag har provat att installera spelen på båda två, packat upp filer i båda.
Dessutom har datorn startats om randomly, en blåskärm har dykt upp i en tiondels sekund sen startas datorn om.
Jag skulle verkligen uppskatta hjälp, för det här är stört jobbigt.

Permalänk
Medlem

Har du någon kompis med ett saftigt nätaggregat så be att få låna och testa med det. Kolla så alla fläktar snurrar..... särskilt CPU-fläkten.

Du kan ju också testa att köra med en hårddisk och ett minne åt gången, för att utesluta.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Jag har ett 650W, så det måste räcka. Fläktarna har jag inte kollat så noga, men att de har någon CRC-verkan verkar rätt puckat.
Att testa med ett minne i taget har jag gjort, hårddiskgrejen kanske kan kollas. Tack.

Permalänk

Du kan faktiskt ha sådan otur att moderkortet och RAM-minnena helt enkelt inte passar ihop. Jag har haft sådana problem flera gånger. Kolla på Asus webbsida vilka minnen som de har testat med just ditt moderkort. Det riktigt jobbiga med detta är att memtest86 inte ger utslag för detta, eftersom minnet fungerar som det ska i sig och det blir bara fel när de utnyttjas på vissa speciella sätt, t.ex. vid hög hastighet eller när resten av systemet belastas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Du kan faktiskt ha sådan otur att moderkortet och RAM-minnena helt enkelt inte passar ihop. Jag har haft sådana problem flera gånger. Kolla på Asus webbsida vilka minnen som de har testat med just ditt moderkort. Det riktigt jobbiga med detta är att memtest86 inte ger utslag för detta, eftersom minnet fungerar som det ska i sig och det blir bara fel när de utnyttjas på vissa speciella sätt, t.ex. vid hög hastighet eller när resten av systemet belastas.

Jasså? Datorn har som sagts startats om random och hängt sig, och när jag kommer fram till skrivbordet, whinar windows om att det hänt ett allvarligt fel, och det står någonting om RAM-minnet. Så det kanske är något sånt. Tack så mycket, ska kolla upp det.
Enligt CPU-Z står det att det är PC2-6400 ( 400 MHz) på dem, vet inte riktigt vad det betyder. Jag tror att det är de här minnena:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010092992
Och de sitter på det här moderkortet:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095824

Permalänk

Enligt Asus sida ska man hitta en lista över vilka minnestillverkare som är godkända av Asus i moderkortets handbok och på www.asus.com. Jag har försökt söka på deras hemsida och finns infon där är den väldigt väl gömd, så du får kolla i handboken istället. Finns dina minnen med där så är det ju något annat.

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Jag har sökt mer på google och så, och hittat att fler med liknande moderkort som haft samma problem. Det ska tydligen vara "timings", som har nånting att göra med RAMet, vad är det?

EDIT: Kollat manualen. Står en del, men jag fattar inte så mycket.

Memory: Dual-channel memory architecture
- 4 x 240 pin DIMM sockets support unbuffered
non-ECC DDR2 800/667/533 MHz memory modules
- Supports up to 8GB system memory

Sen några sidor efter det står det här;

Minnena var faktiskt inte under listan "Qualified Vendors List", men liksom, vafan, minnena är ju kända och bra? Moderkortet var rätt billigt för att stödja P965 och allt det där.

Permalänk
Medlem

jag har EXAKT samma problem som dig!

när jag laddar ner torrents så får jag ladda hem dem ibland upp till 4a gånger för att de ska fungera eftersom jag får CRC error i winrar annars.

exakt samma när det gäller bluescreensen med nån tiondel sekund följt av restart..

ingen som har konkret svar på detta? dator i sign.

Visa signatur

http://xray.nu :: http://bonexray.com :: http://kafi.se
NZXT H710 Vit: i9-12900k + Corsair H150i Elite LCD :: ASUS RTX 3080 :: ASUS ROG STRIX Z690 :: 64 GB Corsair 3600 MHz :: Corsair RM 850x :: 2 TB M2 980 PRO + 2 TB 970 QVO
Skärmar: Asus 27" ROG Swift PG278QR :: Asus 24" VP247HAE

Permalänk

har samma probelm med crc error i winrar ingen bluscreen eller omstart dock... behöver verkligen hjälp med detta, snälla tipsa mig...