[DATABAS] Bästa trädlösningen du sett?

Permalänk
Avstängd

[DATABAS] Bästa trädlösningen du sett?

Att strukturera information i träd, alltså en nod kan ha barnnoder som då oftast är delmängder av föräldern. Kan även vara diskussioinstrådar på ett forum o.s.v

Relationsdatabaser är kanske inte sådär super på att lagra på det viset och det är även svårt och få fram "trädet" via sql.

Vad är den bästa trädlösningen du sett om du titta på detta problem?

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

beror nog ganska mycket på hur stora träd du ska lagra i en databas och vilken typ av data du lagrar i trädet.
en fullösning är ju att serialisera ner hela trädet till en blobb, kanske i något fall det snabbaste (man förlorar dock möjligheten att använda datan på ett vettigt vis utan att plocka ut hela trädet igen).
har du något exempel på vilken typ av tillämpning det är frågan om och på vilket sätt du vill kunna använda datan som lagras i databasen?
att rent generelt säga att en lösning är den bästa funkar nog inte.

Permalänk
Avstängd

Självklart så beror det på vilken typ av trädlösning man tänkt "glömde nämna det". Men de flesta träd är väl inte så olika ändå? för att trädet skall vara användbart så kan inte djupet vara för stort. antal poster i trädet kan givetvis vara en hel del

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Lagring av spatiala data i geodatabaser är det första jag kommer tänka på som jag stött på. Kanske inte det bästa sättet att lagra geodata på, men det har funkat bra att representera geometri på detta sätt då geometrin bygger på noder, länkar etc.

Att köra med RDBMS för att lagra hierarkisk data verkar aldrig kul. Kanske bättre att hålla sig till ex. XML? Det bästa levande exemplet är väl annars LDAP.

Visa signatur

---

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Snygg...men fasen va bökigt!

Nu har ju både Oracle och MS SQL Server bra stöd för XML import/export som går att använda. Rätt smidigt att hantera "XML-passande data" i just XML och sedan importera/exportera information till/från en relationsdatabas.

Man slipper bygga en hierarkisk databasmodell till en RDBMS.

Men visst funkar det som man gör i artikeln ovan.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Jag tycker Doctrine löser det smidigt genom att abstrahera bort SQL-koden, vilket tillåter att man kan utveckla det snabbt, och optimera i efterhand.

http://doctrine.pengus.net/doctrine/manual/documentation2.php...

Just nu finns det förvisso bara en implementation, men Doctrine är inte direkt i version 1.0 än.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs