Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mycketbra
Hej, jag beställde denna nu men tänkte köpa till 2 gig minne till, förstår inte riktigt skillnaden mellan SODIMM och DIMM och så, finns ju hur mycket som helst. Kan ni tipsa om bra och billiga minnen (helst Kingston) på 2gig som garanterat funkar med denna? Vad jag förstått så ska det vara 200 pin och inte 240?

Jag köpte detta 1gb-minnet till min 3215W för några veckor sen, leta upp 2gb-versionen så borde det funka bra, kanske kan hitta det billigare nån annanstans.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312045

Vad ska du köra för operativsystem?

Visa signatur
Permalänk

tjenare! jag är som så många andra, i dagarna, påväg att bli zepto ägare. tänkte vänta tills augusti men det känns knappt lönt/är otålig.
tänkte köra -buntu el mandriva + vista på henne.

mitt val:
Zepto Znote 6625WD - Grafik - Value 12.288,30 kr
100308 15.4" WSXGA+ 1680x1050 (6625WD)
120633 Intel® Core™ 2 Duo-processor T9300 (2,50 GHz, Endast Vista)
140036 200GB 7200rpm 8 MB Cache SATA
130108 1GB (1x1024) DDR2 PC5300 - 667MHZ
150030 Combo DVD/CD-RW (passar 6x1x o. 2x15)
250324 6 cells standardbatteri (6x14, 6x15)
170046 SE tangentbord (6x15WD)
200200 Inget (jag står själv för inst., support, uppd. av OS)
260030 Zepto Wpro 300Mbit BGN
270010 Inbyggt Bluetooth
300203 1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
260413 Zmore Tv Tuner DVB-T Digital 3xxx,6xxx
300108 Miljöavgift

Delsumma 12.288,30 kr
Moms 3.072,08 kr
Totalt 15.360,38 kr

FRÅGA X:
T9500s extra 100Mhz känns ju knappast lönt att betala nästan 1400 för. någon som inte håller med?
FRÅGA Y:
därtill köper jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=251337
kan det vara problem att köra 4st 800Mhz på något vänster tro?
FRÅGA Z:
det är tydligen billgare att köpa från www.zeptoexperten.dk (mitt paket ~1800sek)
någon som vet om man kan få svenskt tangentbord ändå?, finns inte att välja på sidan men kanske om man ringer? är det någon som beställt från/åkt till köpenhamn för att kroka sin zepto?

ytterligare ett alternativ jag överväger är att ta en 6x24 istället då de enda skillnaderna jag kan hitta är
-mindre skärm/upplösning
-inget tillval av DVB-T kort
-kostar 2papp mindre

är tacksam för kommentarer (särskilt neg feedback)

peees / s_h

ps fråga: hur ute är HD-brännare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Jag köpte detta 1gb-minnet till min 3215W för några veckor sen, leta upp 2gb-versionen så borde det funka bra, kanske kan hitta det billigare nån annanstans.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=312045

Vad ska du köra för operativsystem?

Japp tack hittade den med ska nog bli bra. Jag hade tänkt att testa mig fram lite med både Ubuntu och vista och kanske XP om jag inte orkar med nått annat. Det ska väl gå att få ut 3gig Ram ur alla dessa alternativ eller hur?

Permalänk

Jag funderar på att beatälla denna enligt spec...
Nu undrar jag ang minnet,måste man ta 800Mhz minne till den cpun och vinner man mycke prestanda på dom extra pengarna?

Zepto Znote 3215W - skola - Value 5.356,30 kr
900118 Spara kr. 1791,- inkl moms
100314 15,4" WXGA 1280x800 - (3215W)
120628 Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz)
140016 80GB 5400rpm 8 MB Cache SATA
130121 2GB (2x1024) DDR2 PC5300 - 667MHZ
150030 Combo DVD/CD-RW (passar 6x1x o. 2x15)
250320 Standard 6 Cell (2x25W)
170086 SE tangentbord (3x1x)
200200 Inget (jag står själv för inst., support, uppd. av OS)
260022 Inget trådlöst nätverk
300203 1 års garanti (36 mån. reklamationsrätt)
300108 Miljöavgift

Delsumma 5.356,30 kr
Moms 1.339,08 kr
Totalt 6.695,38 kr

Sitter nu med en asus-a6book med AMD turion 64 1.6ghz
skulle denna dator bli ett prestanda lyft?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att nuvarande plattformen i Zeptos datorer stödjer minnen upp till 667 mhz, rätta mig ifall jag skulle ha fel.

...och ja, 32bit Windows XP/Vista nyttjar ca. 3 gig ram.

Permalänk
Medlem

Ni som tänker köpa en Zepto med GF 8600 GT tänk på att det finns en allvarlig bugg med dessa kort, de resulterar i att minnet fylls med texturer och annat och resulterar i slowdowns. Nvidia har sagt att dom ska lösa detta men de har inte gjort ett skit och de har vetat om det här i över ett år. Ni kan läsa mer om GF 8600 buggen här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=207592

Permalänk

"Ni som tänker köpa en Zepto med GF 8600 GT tänk på att det finns en allvarlig bugg med dessa kort, de resulterar i att minnet fylls med texturer och annat och resulterar i slowdowns. Nvidia har sagt att dom ska lösa detta men de har inte gjort ett skit och de har vetat om det här i över ett år. Ni kan läsa mer om GF 8600 buggen här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=207592"

låter extremt dåligt! testkör de inte korten månne? men fungerar inte kortet går det väl på garantin?

Permalänk
Medlem

Det är extremt dåligt. Jag har kört Ubuntu på min 6224W och får efter ett tag närjag använder cube-effekterna slwdowns och sedan crashar fusion ibland. Trodde det var buggar i ubuntu men efter lite googling visade det sig att det har med grafikkortet att göra. När jag senare testar samma effekter på en dator med X3100 grafikkort skulle man kunna tro att det var omvänd prestanda.
Sålde min 6224W och köpte en MobiNote M720R, T9300 - http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2008/04/ggs-data-mobinot...
istället och ångrar mig inte en sekund. Nvidia får skärpa sig om de ska få mina pengar en gång till.

Permalänk

Vilka modeller kör med GF 8600 GTd då? e detta ett grafik eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mycketbra
Vilka modeller kör med GF 8600 GTd då? e detta ett grafik eller?

Znote 3415W
Znote 6324W
Znote 6224W
Znote 6625WD

Permalänk

ZEPTO DATORER

FInns det några Zepto datorer med HDMI uttag?
och vilka modeller rekommenderar ni för spel och film?

Permalänk
Medlem

Zepto kör med 80-tals teknologin VGA-out på alla sina modeller. Så jävla råkigt.

Permalänk
Medlem

Re: ZEPTO DATORER

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisherman89
FInns det några Zepto datorer med HDMI uttag?
och vilka modeller rekommenderar ni för spel och film?

Zepto har för närvarande endast analoga utgångar på sina modeller. Det ryktas om att det kommer nya modeller inom någon månad och enligt ryktet skall dessa ha DVI eller HDMI.

För spel är det väl 3415W (Upplösning på 1280*800), 6224W/6324W (1440*900. De är likadana förutom att den ena är svart och den andre är vit) samt 6625WD (1680*1050. Toppmodellen. Med allt från både 3415W och 6224W) som är hetast. Dessa kan säkerligen spela film utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag såg denna pressrelease på IDG idag.

Citat:

ZEPTO: Zepto lanserar som den första producenten av bärbara datorer i världen en äkta bärbar dator till under SEK 3.100. Titan, som är namnet på den nya prisstarka bärbara datorn från Zepto, blir en direkt konkurrent till de såkallade minibärbara datorerna. Med ett pris på SEK 3.099 erbjuder Zepto marknaden en äkta bärbar dator, som är både billigare och kraftigare än de konkurrerande minibärbara datorerna.

Citat:

Titan-modellen blir som standard utrustad med 15,4”skärm, en snabb 2.0GHz Celeron M550 processor, 1GB Ram, 80GB hårddisk, CD-brännare med DVD-laser, 3-i-1 kortläsare och SiS® Mirage grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Ni som tänker köpa en Zepto med GF 8600 GT tänk på att det finns en allvarlig bugg med dessa kort, de resulterar i att minnet fylls med texturer och annat och resulterar i slowdowns. Nvidia har sagt att dom ska lösa detta men de har inte gjort ett skit och de har vetat om det här i över ett år. Ni kan läsa mer om GF 8600 buggen här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=207592

Det där låter ju extremt tråkigt, har precis köpt min 6625WD av en kille här på forumet...dock inte märkt av något av detta problem. Gäller buggen _alla_ kort eller bara vissa med fet otur?

Permalänk
Medlem

Är det därför jag får sådana fruktansvärda FPS-drops i WoW och CS ibland?
I wow brukar de komma när jag blickar ut över ett stort fält, då kan allt balla ur. I CS händer det när det är mycket pang-pang. o.o
Och nej, min dator är inte för slö eftersom att båda spelen ligger runt 60 FPS på andra ställen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Gäller buggen _alla_ kort eller bara vissa med fet otur?

Om man läser tråden så framkommer det att det verkar röra alla kort. Det vill säga att efter en stunds spelande så uppkommer fenomenet. Men alla verkar inte uppleva det. En del använder speciella drivisar och andra metoder för att komma runt det hela.
Det gr att lösa vad jag fattat mha mjukvara men åjag har inte förjupat mig i det. Kanske de senaste Nvidia drivisarna har löst problemet?!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZabavaN^
Är det därför jag får sådana fruktansvärda FPS-drops i WoW och CS ibland?
I wow brukar de komma när jag blickar ut över ett stort fält, då kan allt balla ur. I CS händer det när det är mycket pang-pang. o.o
Och nej, min dator är inte för slö eftersom att båda spelen ligger runt 60 FPS på andra ställen.

Prova att undervolta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Om man läser tråden så framkommer det att det verkar röra alla kort. Det vill säga att efter en stunds spelande så uppkommer fenomenet. Men alla verkar inte uppleva det. En del använder speciella drivisar och andra metoder för att komma runt det hela.
Det gr att lösa vad jag fattat mha mjukvara men åjag har inte förjupat mig i det. Kanske de senaste Nvidia drivisarna har löst problemet?!?

Jag har iofs inte haft min Zepto så länge, bara ett par dagar, men det har ändå hänt att datorn har stått på i över ett dygn, med CompizFusion igång och ett antal timmars spel, och har inte märkt nåt. Använde först de drivrutiner som finns i Restriced Drivers Manager, men laddade senare ner 169.12 från nvidia's hemsida, vilket löste buggen att jag inte hade skuggor runt fönster o dyl., och jag har aldrig märkt av buggen. Känns som jag bara har fet röta. Trist dock, nu när man vet om det så lär det ju hända!

EDIT: RAWRH! Bara för det så låser sig datorn såklart, fryser helt totalt. Det ända jag kunde göra var att trycka ctrl+alt+print screen+reisub, och efter reboot så VÄGRAR CompizFusion fungera igen. FAN i helvete, nya datorn och allt. Finns det nån bra fix?

EDIT2: Detta är inte bra. Nu är Wine konstigt också. Allt är skruvat. Kan man inte bara rekonfigurera drivrutinen på nåt sätt?

Permalänk
Medlem

Jag meckade rejält med nvidia-settings i Ubuntu för att lösa det hela. Trodde att det gick att lösa genom att ställa in kortet rätt. Men som sagt, Nvidia verkar inte ha löst problemet ännu.
Man märker effekten väldigt tydligt när man väljer eld som effekt när man stänger fönster i compiz fusion. Ganka snart så boom krashar allt och en jävla massa lagg.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Jag meckade rejält med nvidia-settings i Ubuntu för att lösa det hela. Trodde att det gick att lösa genom att ställa in kortet rätt. Men som sagt, Nvidia verkar inte ha löst problemet ännu.
Man märker effekten väldigt tydligt när man väljer eld som effekt när man stänger fönster i compiz fusion. Ganka snart så boom krashar allt och en jävla massa lagg.

Mina problem som jag nämnde ovanför löstes enkelt genom ominstallation av drivrutinen. Hoppas att man slipper mer av detta problemet, har nyss köpt datorn, vill ogärna konstatera att det var ett sugit köp. Köpte ju fan datorn för att den skulle ha bra Linux-stöd -.-

Permalänk
Medlem

Humm humm. Stämmer det att Zeptos datorer brukar fungera bra ihop med Linux? Stämmer det även att Linux ger avsevärt bättre batteritid än Windows XP/Vista?

När jag väl skaffar min Zepto funderar jag nämligen på att ha Vista som mitt huvudsakliga operativsystem men tänkte eventuellt installera typ Ubuntu eller något som komplement när jag måste använda batteri, ifall det stämmer att Linux ger mycket bättre batteritid än Windows. Stämmer det?

Jag har aldrig ens rört Linux så jag vet inte alls vad (jag antar är) basala saker som "grep", "sudo" och annat. Blir det Linux blir det i så fall Ubuntu eftersom det verkar vara den mest användarvänliga Linux-varianten jag hört talas om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Humm humm. Stämmer det att Zeptos datorer brukar fungera bra ihop med Linux? Stämmer det även att Linux ger avsevärt bättre batteritid än Windows XP/Vista?

När jag väl skaffar min Zepto funderar jag nämligen på att ha Vista som mitt huvudsakliga operativsystem men tänkte eventuellt installera typ Ubuntu eller något som komplement när jag måste använda batteri, ifall det stämmer att Linux ger mycket bättre batteritid än Windows. Stämmer det?

Jag har aldrig ens rört Linux så jag vet inte alls vad (jag antar är) basala saker som "grep", "sudo" och annat. Blir det Linux blir det i så fall Ubuntu eftersom det verkar vara den mest användarvänliga Linux-varianten jag hört talas om.

Zeptos datorer fungerar mycket bra tillsammans med GNU/Linux.
Jag har en Znote-6224W och efter att installerat drivrutinen till grafikkortet är datorn klar. Det innebär att du inte behöver installera drivrutiner för

ljud
kortläsare
nätverkskort
wlan
touchpad
Bluetooth
Intels chipset

som du behöver om du installerar Windows.

Batteritiden är katastrofalt dålig i GNU/Linux relativt Windows. Vad du fått att batteritiden skulle vara bättre i GNU/Linux vet jag inte men det stämmer iaf inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Zeptos datorer fungerar mycket bra tillsammans med GNU/Linux.
Jag har en Znote-6224W och efter att installerat drivrutinen till grafikkortet är datorn klar. Det innebär att du inte behöver installera drivrutiner för
[....]
Batteritiden är katastrofalt dålig i GNU/Linux relativt Windows. Vad du fått att batteritiden skulle vara bättre i GNU/Linux vet jag inte men det stämmer iaf inte.

Ah, är det avancerat att installera egna drivrutiner i Linux (Ubuntu i så fall)? Som sagt har jag aldrig petat på någon Linux-dist alls.

Så, batteritiden är inte alls bättre än för Windows? Minns inte alls var jag fått det ifrån, jag kanske antog det eftersom en Macbook har (vad jag hört) bättre batteritid i MacOSX (Förvisso inte Linux, men *nix i alla fall, right?) än i Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Ah, är det avancerat att installera egna drivrutiner i Linux (Ubuntu i så fall)? Som sagt har jag aldrig petat på någon Linux-dist alls.

Allt är relativt som dom säger ju. I Ubuntu för att installera Nvidias drivrutin måste jag gå in i menyn System , därefter undermenyn Administration och klicka på Restricted Drivers. Då dyker en ruta upp som visar mitt Nvidia kort. Jag bockar för det och Ubuntu laddar ner drivisen och konfarden åt mig.
Jag tycker inte det är så svårt men många Windowsanvändare klarar inte av det. De springer runt på en massa websidor för att installera VLC, Nvidia o.s.v.
Skumt folk det där.

Permalänk
Medlem

Hehe, så sant.

Nåväl, synd att jag hade fel angående batteritiden. Men vem vet, jag kanske dual-bootar Ubuntu ändå bara för att se vad det är för något och för att leka lite.

Permalänk
Medlem

Testa skadar ju inte, men räkna inte med att Ubuntu skulle vara ens i närheten av Windows. De är 2 väldigt olika OS. Tänk att du säkerligen har haft många år på dig tt lära dig Windows men 0 för Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Hmm jag har hakat upp mig på det där om batteritiden. Ska jag välja Windows om jag vill ha fler timmar med ström?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mefi
Hmm jag har hakat upp mig på det där om batteritiden. Ska jag välja Windows om jag vill ha fler timmar med ström?

Nej, du ska välja OSX om du ska ha lång batteritid. OSX funkar utmärkt på Zeptos datorer. Sen så är det starkt rekomenderat att köpa 12 cells batteriet, då nr jag i GNU/Linux iaf 4.5 h - 5,5 h batteritid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej, du ska välja OSX om du ska ha lång batteritid. OSX funkar utmärkt på Zeptos datorer. Sen så är det starkt rekomenderat att köpa 12 cells batteriet, då nr jag i GNU/Linux iaf 4.5 h - 5,5 h batteritid.

Okej. Aldrig tänkt på att ha OSX på en datorn som inte är en mac.. Finns några nack-/fördelar?

ööh, och hur gör man? Finns ju inte att köpa.. Ska man.. låna det då eller? 8)