Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Jag tror faktiskt att det är olagligt att installera det på en PC. Men det borde vara ok om man äger en licens. Instruktioner och annat kan du hitta här: ******

EDIT: Tog bort länken då det är tveksamt att det är tillåtet.

Permalänk
Medlem

Okej. Men vad rekomenderar du då? Kör på Windows idag. Så länge batteritiden inte är störande kort så gör det väl inget om Ubuntu suger mer ström.. Blir ju bara glad om jag kan undvika att hosta upp en tusenlapp till för ett OS igen.

Permalänk
Medlem

Du ska nog inte fråga mig då jag inte använder Windows över huvud taget. Igentligen rekomenderar jag dig att tänka på följande saker innan ditt köp.

Väldigt snart släpper Zepto det här: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/2008/04/nya-produkter-fr...
Kanske värt att vänta om du är ute efter batteritid.

Om du vill köpa en av Zeptos modeller idag så tänk på att Zepto brukarkomma med nya modeller till sommaren, vänta?

En macbook med OSX ger grisigt bra batteritid relativt Windows/GNU/Linux, är OSX ett alternativ?

Jag är osäker på Vista men när det gäller XP så är det hög tid att inse att XP är för gammalt för att vara värt besväret.
Vad ska du i huvudsak använda datorn till?

Permalänk
Medlem

Interesting!
Jo vänta planerar jag att göra. Behöver den inte föränn hösten, bara rekar än så länge. Jag ska använda den mestadels till filmtittande och dokumentarbeten. Kanske även lite photoshop.

Permalänk
Inaktiv

Det är helt olagligt att installera OSX på en hårdvara som inte kommer från Apple, och det är även förbjudet enligt forumregler att diskutera i trådarna hur man gör för att göra detta. Bara så ni vet.

Permalänk
Medlem

Då tror jag att du ska börja se dig om efter recensioner till Zeptos Notus när den släpps. Jag väntar själv på mer klara uppgifter angående Notusen. Om det stämmer att man får +6 h batteritid, 1.3 kg o.s.v. så är det en dator helt imin smak.

Eftersom du inte ska spela som huvuduppgift på datorn så ska du imo inte satsa på en Zepto med GF8600 GT då det är rena batterisjälvmordet. Invänta Notusens recensioner. Den lär vara släppt långt innan hösten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Då tror jag att du ska börja se dig om efter recensioner till Zeptos Notus när den släpps. Jag väntar själv på mer klara uppgifter angående Notusen. Om det stämmer att man får +6 h batteritid, 1.3 kg o.s.v. så är det en dator helt imin smak.

Eftersom du inte ska spela som huvuduppgift på datorn så ska du imo inte satsa på en Zepto med GF8600 GT då det är rena batterisjälvmordet. Invänta Notusens recensioner. Den lär vara släppt långt innan hösten.

Jepp, den ska komma när som helst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Jepp, den ska komma när som helst

Vet du nåt mer, har du källa på detta? Jag är väldigt nyfiken.

Permalänk
Inaktiv

Dog det vi pratade om förut, med buggen i nVidia's 8-serie? Jag har googlat än del men inte hittat någon information. Även i deras forum är det svårt. Som jag förstått det, det gällar _alla_ grafikkort i 8-serien, oavsett plattform, men bara i vissa program, bl.a. CompizFusion? Har jag rätt? Det är ju väldigt många här på swec som har en Zepto och antagligen rätt många av dom som har 8600m GT, har ni allihop upplevt detta?

Permalänk
Medlem

Det är möjligt att Nvidia har släppt windowsdrivrutiner nu som har fixat det här men i Linux är det inte löst ännu iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Vet du nåt mer, har du källa på detta? Jag är väldigt nyfiken.

Notus finns tillgänglig på Zeptos hemsida från den 30 april. Enligt Aftonbladet

Permalänk

Jag råkade beställa detta minnet utan o tänka mig för vilket märke det var, det framkommer inte ens på sidan, står bara original. Nån som vet om den kommer funka i min 3215? Eller ska jag skicka tillbaka den direkt o betsälla Kingston ist?

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb-sodim...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mycketbra
Jag råkade beställa detta minnet utan o tänka mig för vilket märke det var, det framkommer inte ens på sidan, står bara original. Nån som vet om den kommer funka i min 3215? Eller ska jag skicka tillbaka den direkt o betsälla Kingston ist?

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2048mb-sodim...

Så länge det är samma specifikationer och du inte ska överklocka och hålla på borde det fungera bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Så länge det är samma specifikationer och du inte ska överklocka och hålla på bordet det fungera bra.

Ok skönt låter bra. Specen stämmer men vad handlar allt snack om att "ta Kingston det e kvalite, det funkar" osv om? Vad är det för skillnad förutom namnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mycketbra
Ok skönt låter bra. Specen stämmer men vad handlar allt snack om att "ta Kingston det e kvalite, det funkar" osv om? Vad är det för skillnad förutom namnet?

Nu vågar jag inte lova, är ingen expert på minnen, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle fungera.

Skillnader mellan fabrikat brukar väl vara överklockningsmöjligheter och dylikt. Vad jag fått förklarat för mig ska det dock inte spela någon större roll ifall man kör standardhastighet på dem.

Att folk rekommenderar just Kingston är säkert för att någon börjat med det och rekommenderat det vidare. Eller så kommer minneskretsarna från samma tillverkare som Zeptos. Dock är detta bara mina gissningar, någon annan får svara mer ingående.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Dog det vi pratade om förut, med buggen i nVidia's 8-serie? Jag har googlat än del men inte hittat någon information. Även i deras forum är det svårt. Som jag förstått det, det gällar _alla_ grafikkort i 8-serien, oavsett plattform, men bara i vissa program, bl.a. CompizFusion? Har jag rätt? Det är ju väldigt många här på swec som har en Zepto och antagligen rätt många av dom som har 8600m GT, har ni allihop upplevt detta?

Jag kör Ubuntu 8.04 och tycker mig inte märka av något, iallafall inget som stör mig alls.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flierman
Jag kör Ubuntu 8.04 och tycker mig inte märka av något, iallafall inget som stör mig alls.

Kör du med kuben?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Kör du med kuben?

Jajemen, inga problem alls vad jag märkt av. Dock har jag bara lyckas fått 2 sidor på kuben..kanske man inte får kalla det en kub då

Helt glömt bort var jag bestämmer antal fönster....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flierman
Jajemen, inga problem alls vad jag märkt av. Dock har jag bara lyckas fått 2 sidor på kuben..kanske man inte får kalla det en kub då

Helt glömt bort var jag bestämmer antal fönster....

Lyx =/

Permalänk
Medlem

Är det så liten skillnad på Titan A15 och 3215W som jag tror?
Eller har jag missat något?
Skalet, grafiken, 1GB RAM och 250 kr.
Lutar ju åt en Tian A15.

Tänkte beställe en åt mama/papa men vet inte riktigt vilken man skall ta, det blir i standardkonfig på båda, tänkte försöka få igång den med ubuntu och mobilt bredband.

Visa signatur

AMD FX-6100, Gainward GeForce GTX 460 GS 1024MB,
2x2GB DDR3, 1TB 7200RPM SATA3, CoolerMaster iGreen 430W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obbas
Är det så liten skillnad på Titan A15 och 3215W som jag tror?
Eller har jag missat något?
Skalet, grafiken, 1GB RAM och 250 kr.
Lutar ju åt en Tian A15.

Tänkte beställe en åt mama/papa men vet inte riktigt vilken man skall ta, det blir i standardkonfig på båda, tänkte försöka få igång den med ubuntu och mobilt bredband.

Titan saknar s-video utgång, har sämre grafikkort och är begränsad till max 2GB minne. Sen så är den billigare också förståss
Om du ska köra Linux så ska du nog satsa på Znote 3215W, då det sitter ett Sis grafikkort i Titanen och vad jag vet så finns det inte drivers till det (än).

Visa signatur

Spelutvecklingslärare LBS

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipset, det hade inte kommit fram till själv.
Tror inte mama/papa bryr sig om det är 1gb eller 2 gb i datorn heller, de vill nog bara att det skall gå att surfa alt. skriva lite i open office.
Så prislappen är ju det viktigaste, sen är det ju ett plus att jag får in ubuntu på den.
Stort tack.

Visa signatur

AMD FX-6100, Gainward GeForce GTX 460 GS 1024MB,
2x2GB DDR3, 1TB 7200RPM SATA3, CoolerMaster iGreen 430W

Permalänk
Medlem

Nu har ju Notusen kommit.. Synd att den är så jädrans dyr! http://www.zepto.se/Shop/Notebook.aspx?notebookid=971

Jag skulle vilja ha en motsvarande 6625WD, dock bättre processor, mer minne, mindre skärm och bättre pris.. Dream on liksom. 6324W skulle också funka

Permalänk
Medlem

Nån som vet vad det kommer vara för grafikkort i de "spel" zeptosarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addo
Nån som vet vad det kommer vara för grafikkort i de "spel" zeptosarna?

Nej, men troligtvis 8800M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Nej, men troligtvis 8800M

Du tror inte det kan bli ett av grafikkorten ur Geforce 9M-serien?

Permalänk
Inaktiv

Jag kom på en grej. Har för mig att jag läste någonstans att 8.04 LTS hade problem med optiska läsare i vissa hårdvarukonfigurationer, och min dvd-läsare fungerar inte =/ Nån mer som har det problemet i 8.04 med en 6625WD?

Edit: Fick min läsare att fungera nu. Är det någon som har problemet och vill ha hjälp, PM.

För övrigt, kan nu sägas att allt fungerar i en 6625WD, förutom webcamen.

Permalänk
Medlem

Jag testade 7.10 och lyckades på något sätt förstöra det tror jag..
Eller så var det att Ubuntu inte hade drivrutiner som passade 6625WD läste jag någonstans.

Iallafall, efter det så håller jag mej till mitt kära Vista

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får det till ett Dyrare pris om man beställer från studentbutiken eller zeptoexperten?

EDIT: Jag funderar på att köpå en Znote 3215W med denna setup:

Tangentbord Znote 2x25W/3x1xW Svart SE
15,4" WXGA 1280x800 - 3215W
Intel® GMA X3100
Intel® Pentium® dual-core processor T2370 (1,73 GHz)
2048MB (2x1024) DDR2 667/PC5300 SODIMM
120GB 7200rpm SATA Hårddisk
9 Cell Batteri till 2x25W/3x15W
Zepto Zpro2 N-Standard (NBG)
SAMSUNG DVD-RW Dual-Layer Brännare
Inbyggd Bluetooth

Det slutar på 6.021,54 KR inkl. moms hos zepto.se

Och samma setup från zeptoexperten kostar 6.269,13 kr
inkl. moms

Sen vill jag även passa på att fråga lite frågor..
Blir 3215W varm?
Låter fläktarna mycket?
Är det bekräftat att batteriet sticker upp 1,5cm med ett 9cells batteri?
Har ni upplevt några problem med er dator?

Sen så har jag inget emot ifall någon orkar ta en bild på sin zepto-dator(även om det inte är en 3215W) då jag inte sett någon "IRL"-bild på någon av datorerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Du tror inte det kan bli ett av grafikkorten ur Geforce 9M-serien?

Jo, men gissningsvis inte i high-end-maskinerna, med tanke på att uppföljaren till 8800M inte lär komma på ett bra tag. 8800M kom ju först i vintras.