Permalänk
Medlem

CMOS Error :S

hej
Jag har fått ett problem och behöver ett svar snarast, eftersom alla problem måste vara lösta innan dreamhack:

När jag startar datorn kommer det upp ett flertal felmeddelanden när BIOS laddar:
display swith is set incorrectly
CMOS checksum error - Defaults loaded
CMOS battery failed
Override enabled - defaults loaded
WARNING! Now system is in safe mode.
Please re-setting CPU or memory settings and save before exit!

Okej, detta kommer upp när jag laddar bios, jag har testat att byta batteri till ett helt nytt, det funkade några omstarter sen började detta komma upp igen....
Är det fel på moderkortet? Isåfall får jag åka och köpa ett nytt imorgon så jag har en fungerande dator innan DH, men kan det vara ett annat problem?

Jag kan inte heller formatera eftersom BIOS inställningarna inte sparas så jag kan inte boota från CD-ROM

tack på förhand // BlasteR

EDIT: Jag fick igång den en liten stund, men efter bara en cirka 10 minuter så fick datorn fnatt. Allting stannade, men ändå stannade det inte, det stannade på bildskärmen men jag kunde fortfarande röra musen :S... lite svårt att beskriva, men när jag minimerade ett fönster så stannade det ändå kvar på skärmen, fast lite mera genomskinligt, och tillslut blev det helt svart och jag var tvungen att starta om datorn igen, och då kom ovanstående tillbaka :S...

Kan dåligt batteri leda till allt detta? Jag märkte nu också att jag råkat använda en skruvmejsel som var magnetiserad längst ut när jag tog ut batteriet, kan det ha något med saken att göra`?

Permalänk
Avstängd

updatera BIOS om inte det funkar rekomenderar jag att byte moderkort men innan du gördet gör en memtest i botläge

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd