Ursprungligen inskrivet av esselte
Man kan föressten inte se mer än 24 fps, så mer än 30 är inte nödvändigt.
Så du menar att alla spel i 24fps inte hackar då och att jag inte kan se skillnad på 24fps och 60fps eller 100fps?
En annan intressant sak är att fps styrs av hz på din skärm och du kan aldrig få mer "riktiga" fps än vad din skärm klarar i Hz. Har du 120fps i ett spel och din skärm klarar 60hz så missar du varannan fps. Det jag vill komma till är att du är fps beroende speciellt i snabba spel då du behöver 85Hz för att ögonen ska uppfatta det som flimmerfritt, dvs 85Fps:
Bildupplösning
Både CRT- och LCD-skärmarna består av ett antal pixlar eller bildpunkter, som manipuleras för att ge en bild. Oavsett bildteknik beror kvaliten (skärpa, ljus, och stabilitet) på många faktorer. Däribland datorns grafikkort, skärmens upplösning och antalet tillgängliga färger. Högre upplösning innebär fler och finare detaljer.
I en bildrörsskärm är målet att placera fosforpunkter av samma färg så tätt som möjligt för att få en skarpare bild. Desto fler fosforpunkter som får plats på skärmen, desto högre blir den maximala upplösningen mätt i antal bildpunkter. Punkttätheten eller dot-pitch mäts som avståndet i mm mellan två punkter av samma färg. Punkttätheten mäts diagonalt för skuggmaskskärmar och horisontellt för metallraster och slot mask. Ju högre upplösning, desto längre tid att rita om bilderna på skärmen. En högre horisontell frekvens (i Kilohertz) innebär högre upplösning, medan hög vertikal frekvens (i Hertz) innebär mindre flimmer. För att ögat ska uppfatta skärmen som flimmerfri krävs 70 Hz eller mer, gränsvärdet ligger på 85 Hz för en så kallad flimmerfri skärm. Högre frekvens ger stadigare bild. Låga frekvenser kan leda till flimmer som inte är synbara men ansträngande för ögonen.
Källa: http://www.smartson.se/bildskarm/kopguide.htm
EDIT:
Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland dem fortaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund. Därav 200 förändringar per sekund.
Källa: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Läsvärt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second
EDIT 2:
Anledningen till att vi kan uppfatta mer än 25 fps i spel är att bilden som målas i dem är progressiv. Det betydet att hela bilden målas upp för varje frame. I filmer kan ögat inte uppfatta mer än runt 25 fps eftersom att bilden är interlaced, dvs går varje bild in i den efter.

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.