ny tft ägare-slog av vsync för cs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte

Man kan föressten inte se mer än 24 fps, så mer än 30 är inte nödvändigt.

Så du menar att alla spel i 24fps inte hackar då och att jag inte kan se skillnad på 24fps och 60fps eller 100fps?

En annan intressant sak är att fps styrs av hz på din skärm och du kan aldrig få mer "riktiga" fps än vad din skärm klarar i Hz. Har du 120fps i ett spel och din skärm klarar 60hz så missar du varannan fps. Det jag vill komma till är att du är fps beroende speciellt i snabba spel då du behöver 85Hz för att ögonen ska uppfatta det som flimmerfritt, dvs 85Fps:

Citat:

Bildupplösning
Både CRT- och LCD-skärmarna består av ett antal pixlar eller bildpunkter, som manipuleras för att ge en bild. Oavsett bildteknik beror kvaliten (skärpa, ljus, och stabilitet) på många faktorer. Däribland datorns grafikkort, skärmens upplösning och antalet tillgängliga färger. Högre upplösning innebär fler och finare detaljer.

I en bildrörsskärm är målet att placera fosforpunkter av samma färg så tätt som möjligt för att få en skarpare bild. Desto fler fosforpunkter som får plats på skärmen, desto högre blir den maximala upplösningen mätt i antal bildpunkter. Punkttätheten eller dot-pitch mäts som avståndet i mm mellan två punkter av samma färg. Punkttätheten mäts diagonalt för skuggmaskskärmar och horisontellt för metallraster och slot mask. Ju högre upplösning, desto längre tid att rita om bilderna på skärmen. En högre horisontell frekvens (i Kilohertz) innebär högre upplösning, medan hög vertikal frekvens (i Hertz) innebär mindre flimmer. För att ögat ska uppfatta skärmen som flimmerfri krävs 70 Hz eller mer, gränsvärdet ligger på 85 Hz för en så kallad flimmerfri skärm. Högre frekvens ger stadigare bild. Låga frekvenser kan leda till flimmer som inte är synbara men ansträngande för ögonen.

Källa: http://www.smartson.se/bildskarm/kopguide.htm

EDIT:

Citat:

Ögats uppfattningsförmåga beror på om det är ljus eller mörker och vilka färger det är som dyker upp. Gröna färger uppfattas bland dem fortaste. Därför kan man inte påstå att ögat uppdaterar i något bestämt tal. Beroende på förutsättning är det fullt möjligt att uppfatta bilder som dyker upp i 1/200 sekund. Därav 200 förändringar per sekund.

Källa: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Läsvärt: http://sv.wikipedia.org/wiki/Frames_per_second

EDIT 2:

Citat:

Anledningen till att vi kan uppfatta mer än 25 fps i spel är att bilden som målas i dem är progressiv. Det betydet att hela bilden målas upp för varje frame. I filmer kan ögat inte uppfatta mer än runt 25 fps eftersom att bilden är interlaced, dvs går varje bild in i den efter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
LCD har till exempel flytande kristaller istället för lampor som på en TFT.

En liten grej bara. Begreppen LCD och TFT är synonymer i dagligt tal när man pratar om plattskärmar med lcd-teknik och är inte två olika tekniker. Det finns inga "lampor" att tala om i det här sammanhanget, förutom bakgrundsbelysingen i skärmen vars ljus filtreras genom substratet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
En liten grej bara. Begreppen LCD och TFT är synonymer i dagligt tal när man pratar om plattskärmar med lcd-teknik och är inte två olika tekniker. Det finns inga "lampor" att tala om i det här sammanhanget, förutom bakgrundsbelysingen i skärmen vars ljus filtreras genom substratet.

Så att TFT och LCD har båda flytande kristaller? Eller förstår jag dig fel?

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Så att TFT och LCD har båda flytande kristaller? Eller förstår jag dig fel?

Det finns inga "båda" här, det är två namn för samma sak egentligen. TFT är en förkortning för thin film transistor, eller tunnfilmstransistor på svenska, och refererar till sättet man tillverkar det finmaskiga nät med transistorer som styr varje subpixel och de flytande kristaller (därav namnet LCD) dessa innehåller.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Det finns inga "båda" här, det är två namn för samma sak egentligen. TFT är en förkortning för thin film transistor, eller tunnfilmstransistor på svenska, och refererar till sättet man tillverkar det finmaskiga när med transistorerna som styr varje subpixel och de flytande kristaller (därav namnet LCD) dessa innehåller.

Got it. Men varför har då "LCD-Tv apparater glas och plasma/tft plast? Eller är jag ute och cyklar? Jag fick för mig att "glas tv" var flytande kristaller och "plast Tv/monitor" var lampor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Got it. Men varför har då "LCD-Tv apparater glas och plasma/tft plast? Eller är jag ute och cyklar?

Pratar du om frontskivan nu eller? Alltså den del av skärmen du "tittar på", som man får putsa av då och då?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Pratar du om frontskivan nu eller? Alltså den del av skärmen du "tittar på", som man får putsa av då och då?

Yes. Fast jag är ute och cyklar:

http://sv.wikipedia.org/wiki/LCD

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att alla spel i 24fps inte hackar då och att jag inte kan se skillnad på 24fps och 60fps eller 100fps?

Typ.

Även att skillnaden mellan 24fps och 60 knappt existerar.
Jag har den låst på 22 och tycker att det är 'flytande'.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av E.N'doja
En annan intressant sak är att fps styrs av hz på din skärm och du kan aldrig få mer "riktiga" fps än vad din skärm klarar i Hz. Har du 120fps i ett spel och din skärm klarar 60hz så missar du varannan fps. Det jag vill komma till är att du är fps beroende speciellt i snabba spel då du behöver 85Hz för att ögonen ska uppfatta det som flimmerfritt, dvs 85Fps:

Det där gäller ju ms med.

Föressten har jag 75hz...

En CRT på 60hz eller en gammal TV (50?) flimmrar tillräckligt sakta för att jag ska kunna se det och är rätt irriterande alltså
edit: jag menar att en crt glömmer bilden men det gör inte TFT/LCD, även om bilden uppdateras lika snabbt.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Typ.

Även att skillnaden mellan 24fps och 60 knappt existerar.
Jag har den låst på 22 och tycker att det är 'flytande'.

Det där gäller ju ms med.

Föressten har jag 75hz...

En CRT på 60hz eller en gammal TV (50?) flimmrar tillräckligt sakta för att jag ska kunna se det och är rätt irriterande alltså
edit: jag menar att en crt glömmer bilden men det gör inte TFT/LCD, även om bilden uppdateras lika snabbt.

Nu skriver du i nattmössan. Du kan uppfatta hur snabbt som helst egentligen. Läste du aldrig källorna som jag länkade? Du uppfattar bilder i 200 bilder per sekund till exempel, beroende på vad det är du tittar på. I filmer däremot är det precis som du skriver men ej i spel. 22fps i spel och det hackar.

Fel, Crt hoppar över bilder som skärmen inte klarar i Hz. 80Hz = 80fps om din hårdvara klarar det. 80hz och 100fps i spel så hoppar den över 20fps och ögat ser endast 80fps.

Visa signatur

Min musik
@albinloan