Permalänk
Medlem

Låter super Är riktigt sugen nu.. Stod att min försändelse sorterades på Stockholm Södra 14:35. Antar att den inte hinner komma ut till posten här idag. Men lär vara där imorgon!

Förståeligt att man inte fick med en vista-skiva i och för sig, men hur mycket skit låg det på datorn? Finns det mycket förinstallerat skräp? Är det tillåtet (och möjligt) att ta en Windows Vista skiva och installera med den cdkeyn man har fått med?

Hur är skärmen?

Permalänk
Medlem

ingen vistaskiva? Det var lite tråkigt. Såg att posten hade skickat AVI till mig så det blir att hämta imorgon :D.

Visa signatur

kanalje är en skurkaktig eller lymmelaktig person. I begreppet ligger även en viss antydan (motvillig) beundran för personen. "En riktig kanalje" brukar man skämtsamt säga.

Permalänk
Medlem

Jag hämtade min på posten idag. Vettesjutton hur nöjd jag är egentligen. Spontana intrycket är sådär. Reklam och annat är givetvis instoppat. Borde väl inte vara förvånad, HP är väl ökända... Känns dock sådär lagom kul att det första man får göra är att ge sig ut efter Vista-cd så jag kan formatera om allt. Eller om jag ska köra XP, får se hur jag gör.

Mer RAM-minne är ett måste... ligger på en 70% användning nu - genom att enbart ha igång firefox, utorrent och itunes. Hur ska det då gå när jag drar igång Photoshop och stora fotofiler med tjugoåtta lager?

Tangentbordet? Vad vet jag, detta är min första bärbara... men bokstäver missas. Jag svär på att jag trycker ner tangenterna men likförbaskat så försvinner ungefär en bokstav ur var femte ord. Vad kan felas? Smått irriterane (d:t försvann) när man får gå tilka (lba: försvann) i varje menng (i:t försvann) och lägg (a:t försann) till bokstävrna (e:t försvnn) som inte "registreras".
Är detta ett vanligt problem på bärbara eller har jag som grön på bärbara missat något centralt? Drivrutiner? Gah! Hilfe!

Positivt dock: jag älskar utseendet på datorn och den känns "aldeles laom str" (läs: alldeles lagom stor).

Permalänk
Medlem

Konstigt, hade inte sådana problem på min gamla bärbara i alla fall. Kan det vara att du är ovan vid att skriva på den? Det låter ju annars rätt oroväckande.

Det där med Vista-skivor är nog svårt att komma undan. Man ska väl egentligen vara glad att ett OS medföljer till det priset. Brukar alltid vara så (vilket dock inte gör att det är bra) att det inte medföljer någon skiva utan ligger installationssaker på någon skitpartition som tar onödig plats.

70% anvädning med bara de där programmen? Låter alldeles för tungt egentligen. Utorrent drar ju ingenting. Är väl antagligen vista som suger åt sig kraft.

Permalänk
Medlem

Windows på skiva medföljer i princip aldrig längre, vill man ha det så kan man ju dra ner OEM-versionen på lämplig torrent-sajt och bränna egen, alt be tillverkaren skicka ut en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Windows på skiva medföljer i princip aldrig längre, vill man ha det så kan man ju dra ner OEM-versionen på lämplig torrent-sajt och bränna egen, alt be tillverkaren skicka ut en.

Men det fungerar att dra ned en nedladdad version och slänga in den med ens egen cdkey? Och det är tillåtet?

Permalänk
Medlem

Angående minnesanvändningen, är det inte så att Vista SKA använda så mycket av minnet som möjligt? Så även om man har 2gb så kommer man ligga på 70-80% men i gengäld får en piggare dator?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zAjben
Men det fungerar att dra ned en nedladdad version och slänga in den med ens egen cdkey? Och det är tillåtet?

Japp, fungerar gör det.

Permalänk
Medlem

Nu var det jag igen.

Brände ner en Vistaskiva och körde om allt från scratch. Efter lite drivrutiner så såg allt fint ut och det var enormt skönt att slippa HPs inlagda otrevligheter..

Bokstäverna kör fortfarande sitt eget race och jag blir inte glad. Ringde HP som aldrig hört talas om felet och de hänvisade mig till Dustin. Nu har jag pratat med en kille där som tycker att jag ska skicka in datorn. Mindre kul, jag hade ju sett fram emot en fungerande, oproblematisk dator...

Citat:

Kan det vara att du är ovan vid att skriva på den? Det låter ju annars rätt oroväckande.

Alltså, jg funderae på det ockå, eftersm det är min första bärbara... Men jg har suttit på två av min vänners och skrivit ganska mycket och et har aldrig vrit några sm helst problem. Ja, ni ser ju hur enormt vackert allting blir och tro mig, det är smått frustrerande att behöv bcka tillbaka til ord som man är övertygad om att man har stavat rätt.

Permalänk
Medlem

Det förstår jag! Blir lite orolig över min dator också. Ska hämta ut den ikväll då den ligger på posten och väntar. Är lite smått nervös nu efter att ha sett att du har problem. Är det någon annan som har fått sin och har samma problem, eller om det bara är dela som haft otur?

Permalänk
Medlem

Jag har fått min och har inte märkt av att vissa knapptryckningar faller bort än så länge, dock har jag inte hunnit skriva några längre texter

Permalänk
Medlem

Så var jag också tillbaka efter en hård arbetsdag...

Har inte heller haft några problem med knapparna och jag är ändå ganska "lätt" på händerna när jag skriver så det måste ha varit ett måndagsexemplar.

Installerat på daton är brännarprogram (Roxio), Norton, HP Quickplay, Adobe Reader, Works och sen kanske något annat litet skitprogram jag missat än så länge. Lite genvägar också, men det är ju lätt bortplockat.

Är nöjd med skärmen, även om den gärna fått vara matt för min del. Har inte jättemycket att jämföra med, så någon annan kan få recensera den.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Håller på och installerar allt på min. Verkligen mycket finare än vad jag trodde att den skulle vara, även om den var lite större Det blir nog bra ändå skulle jag tro. Är lite nyfiken över hur mina knappar är.

EDIT:
Sådär, då har jag fått upp min burk. Har inga som helst problem med tangenbordet och överlag är den verkligen väldigt fin. Lite större än vad jag trodde att den skulle vara, men det var å andra sidan har jag ingenting att jämföra med. Den är väldigt skön att skriva på och har en mjuk och skön skärm. Jag är toknöjd! Skulle man nämna någon negativ sak så skulle det vara att knapparna på pekaplattan känns lite slappa av sig, men själva muspaden är jätteskön. Det är det enda negativa som jag har hittat hittils.

Min kära far som fick lägga ut pengar för datorn innan sommararbeteslönen kommit var väldigt skeptisk innan, men blev faktiskt sugen på att köpa en själv. Synd för honom att han inte kan göra det! ;P

Permalänk
Medlem

Har en 15,4" här hemma att jämföra med, så jag tycker storleken är helt perfekt. Den andra är för klumpig och mindre skärm vill jag nog inte ha.

Blir mer och mer nöjd med min. Det jag var mest skraj för när jag beställde var att den skulle väsnas, men den är helt knäpptyst.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Känner också att den verkar lagom. Tillräckligt stor skärm för att behagligt kunna titta på film, och tillräckligt liten för att orka ha med sig varje dag. Nu ska det bara till att köpas en fin

Installerade om Windows Vista imorse, tog en 35 minuter för att installera det. Varför gjorde jag inte det på en gång? Satt och väntade på HP's skitinstaller i två timmar igår. Verkar fungera bra i alla fall, använda keyn som stod på datorn.

Måste hitta en fin datorväska också. Så sjukt synd att alla fina väskor (läs Crumpler ;P) är så satans dyra. Vill ha en Cheesy Disco!

Permalänk
Medlem

Skönt att ni andra inte verkar ha fått några problem!

Skickar in datorn till Dustin idag, men dessvärre så är ju datorn slutsåld och de vet inte om de kan skicka någon ny till mig. Någon likvärdig dator har de ju knappt och pengarna tillbaka vill jag inte ha (jag ville ju ha en 14-tumsdator för kanonpriset 6900:-)... Buuuu!

edit: Deletat ett stycke för jag uppenbarligen är slut i huvudet..

Permalänk
Inaktiv

ta bort Num Lk Fn->Insert på min asus iaf ligger de knappar du beskrivit exakt likadant på den dator jag sitter på nu ;).

Permalänk
Medlem

HAHAHAHA, okej, jag ger mig! Siffrorna fick sin förklaring (nämnde jag att det var min första bärbara? )..

Permalänk
Inaktiv

Vet inte hur ditt ser ut ;). Men du verkar ju ha klyddat till något Du har svenska och allt?

Du ser väl på tangentbordet vilka tecken det blir om du har NumLk intryckt? (mina är blåfärgade uppe i högre hörent på knapparna)

Permalänk
Medlem

Det fascinerande i det hela är dock att jag aldrig tryckt in fn + num lk - och att inte heller knappen lyste.

Tryckte på de båda och tangentbordet blev normalt igen (så normalt mitt nu är...). Något vajsing är det m.a.o., även om jag står för den senaste "wtf kommer siffrorna ifrån?"-tabben!

Permalänk
Medlem

precis installerat den och pillat lite i vista och jag är bara förbluffad hur sval och liten och smidig den är sitter med en 15,4tums acer brevid också som är satans het så jag har redan blivit kär i HP datorn

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Webbhallen kör tydligen en drive på denna nu, visserligen inte för 6900 men 7500:- är ju inte fel heller... http://www.webhallen.com/prod.php?id=73399&ref=Prisjakt

Tänkte om ngn. missade Dustins erbjudande...

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, ASUS RTX-4070 DUAL 12G, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Hej

Jag fick äntligen min underbara "lilla" laptop idag och jag är väldigt nöjd måste jag säga. Riktigt, riktigt nöjd t.o.m. Jämfört med tjejens Acer 15,4" (aspire wlmi... nånting) så är det inte bara storleken som skiljer utan även byggkvaliten. Hp:n känns definitivt dyrare, mer påkostad å flådigare

En liten fråga dock: hur får man quickplay att funka utan att den bootar upp windows? Nu när jag "ploppar" fram fjärren och klickar på quickplay på så bootar den först upp windows och sen startar quickplay. Likadant blir det när man trycker på genvägsknappen på tangentbordet.

/janne

Permalänk

Såg att Webhallen fått in denna sköna lilla dator, nu i morse. Blev att beställa med en gång. Varit så jävla avis på er andra som klippte den hos Dustin. Blev nästan så desperat att jag tänkte köpa den för 9990:- till sist. Men tack och lov för Webhallen!

Permalänk

Själv vart jag så sugen så jag satte mig i bilen igår å körde till sthlm å hämtade ut en på webhallen

Riktigt nöjd är jag förutom att det känns som att man behöver lite mer ram minne.. någon som vet vart man billigast/bäst köper det?

Permalänk

Skulle också vilja köpa en från Webhallen, men blir lite orolig med tanke på detta inlägget hos Minhembio/Prisjakt:

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=161085

Får ju för fan inte ens öppna paketet, utan att det är kört om jag skulle ångra mig!

Säkert en bra dator, men uselt av Webhallen som inte låter en glo ens på datorn.

Permalänk

LOL!

Nu har dom höjt priset till 7995:- !

Permalänk
Medlem

Vad uppges batteritiden till i Vista?

Permalänk
Medlem

hej allihop ledsen att jag tog sån tid på mig att svara. vad gällande bluetooth så ska den väll ha det men vet inte säkert fast det vet ju ni nu vid det här laget. till tangentbords problemet så kan det vara så att den inte är så bra inkopplad. det är inte så svårt att ta bort oh kolla. fast det kan vara ett modekorts fel på kontakten eller bara något helt konstig fel det ska inte falla bort bokstäver som det gör för dig iallafall. att skicka tillbacka den för att kollas var nog det bästa du kan göra. kul att höra att ni gillar era dv2000 själv tycker jag det är den bästa av den modellen då den har liten skärm ser ingen mening med dv9000 då den är aldeles för stor oh klumig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av detduvill
LOL!

Nu har dom höjt priset till 7995:- !

Va otaggad jag blir nu, jag tänkte alldeles för länge.. buuhuuu..

Visa signatur

AMD Phenom2 X4 965 BE (3400 MHz) | Gigabyte GA-MA790-UD5P | Corsair 6GB 1333MHz | 2 st. Gigabyte Radeon HD5850 1GB (Crossfire) | Corsair HX 1000W 80+ | Corsair Obsidian | 26209p @ 1920x1200 (3dmark06)