Permalänk
Medlem

Ivandrare vs Svenskar

Okej.

En fråga uppkom i mitt huvud med anledning av några inlägg som skrivits i två trådar och min fråga är följande.

Jag är född i Iran och är för tillfället 25 år. Jag och min familj flyttade hit -88 och jag pluggar i Umeå. Kriminaliteten består av att jag åkt fast för fortkörning en gång, inget mer.

I mitt pass står det att jag är svensk medborgare, men tydligen är inte det något som ger mig samma rättigheter som "infödda" svenskar enligt vissa.

Jag får inte ha åsikter om Kungahuset, hyffs och vett, delfinkött etc pga av att jag är född i Iran.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=69250...
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=7488367...

Då blir min spontana fråga blir då, har jag samma rättigheter som en infödd svensk eller anses jag vara en andra klassens medborgare och har därmed färre rättigheter i samhället?

Edit: jag kommer inte föra diskussionen på något sätt, utan bara se vad folk tycker. Eventuellt kommer jag svara på frågor som är riktade mot mig, men inte så mycket mer.

Edit2: ignorera det faktum att jag ägde upp mig själv i rubriken...

Edit...3: Frågan gäller om vad ni tycker.

Permalänk
Medlem

Själv vet jag inte hur det egentligen står till då jag aldrig hört något om det.

Personligen ser jag det som en självklarhet att alla som är svenska medborgare ska ha samma rätt oavsett ursprung.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Re: Ivandrare vs Svenskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Okej.

En fråga uppkom i mitt huvud med anledning av några inlägg som skrivits i två trådar och min fråga är följande.

Jag är född i Iran och är för tillfället 25 år. Jag och min familj flyttade hit -88 och jag pluggar i Umeå. Kriminaliteten består av att jag åkt fast för fortkörning en gång, inget mer.

I mitt pass står det att jag är svensk medborgare, men tydligen är inte det något som ger mig samma rättigheter som "infödda" svenskar enligt vissa.

Jag får inte ha åsikter om Kungahuset, hyffs och vett, delfinkött etc pga av att jag är född i Iran.

Då blir min spontana fråga blir då, har jag samma rättigheter som en infödd svensk eller anses ag vara en adnra klassens medborgare och därmed färre rättigheter i samhället?

Edit: jag kommer inte föra diskussionen på något sätt, utan bara se vad folk tycker. Eventuellt kommer jag svara på frågor som är riktade mot mig, men inte så mycket mer.

Det jag finner mest intressant är faktiskt inte hur andra verkar fundera över om du skulle vara någon slags andra klassens medborgare, utan att du själv verkar fundera över det. Hade jag vart du så hade jag konstaterat att alla som menar det helt enkelt är ett par kuggar kort i huvudet. Inte bara för att de har fel utan för att jag själv inte skulle tvivla på vad jag själv känner att jag är (även om de visserligen har fel också).

Jag är extremt kritisk, för att inte säga föraktfull, mot vårat lands invandrings-politik. Men jag tycker också att de som är Svenska medborgare också ska behandlas som det även om det finns vissa undantag. När man ser små grunskoleungar springa runt och kalla alla de ser för svennejävlar och deklarera hur mycket de inte vill vara här i skitlandet Sverige få får de ju leva med att folk kommer se ner på dem och reagera avvikande mot dem. Men det är ju som sagt undantagsfall. Är man Svensk medborgare och spelar efter samma regler som alla andra så skall man behandlas som alla andra. Sen spelar det ingen roll om man är född här, kommit hit eller ploppade upp ur maken på en åker, man har samma rättigheter som alla andra.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ivandrare vs Svenskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det jag finner mest intressant är faktiskt inte hur andra verkar fundera över om du skulle vara någon slags andra klassens medborgare, utan att du själv verkar fundera över det. Hade jag vart du så hade jag konstaterat att alla som menar det helt enkelt är ett par kuggar kort i huvudet. Inte bara för att de har fel utan för att jag själv inte skulle tvivla på vad jag själv känner att jag är (även om de visserligen har fel också).

Jag tänker inte i de banorna, men är som sagt nyfiken på hur andra tänker, är det något givet att svenska medborgare har samma rättigheter eller är det skillnad?

jag är den jag är, en blandning av Iranier och svensk, det är det jag tänker om mig själv.

Permalänk
Medlem

För mig är alla människor skapade lika, men det är handlingar som dom här som visar för mig att vissa människor borde kanske kastreras iallafall.

Nej inte du, CSM, utan vissa andra.

Permalänk

Har man svenskt medborgarskap är man svensk i dess lagliga mening. Man ska inte kunna bli fråntagen sitt medborgarskap ens om man begått grova brott. Skulle det vara så, så kommer *ingen* som flyttar hit från ett annat land någonsin känna att de har medborgarskapet till annat än låns. Vilket skulle göra att deras respekt mot landet försvagas ytterligare. Människor som *inte* har medborgarskap kan förvisas omedelbums om de begår brott som kan ge fängelsestraff/eller vid upprepad kriminalitet (exempelvis upprepade snatterier eller organiserad sådan).

Permalänk
Medlem

Det är väl en ganska annorlunda fråga. Man skulle kunna ifrågasätta dina intressen ifall du inte är uppväxt i en Svensk familj, nej, jag menar inte svensk som "svensk medborgare" utan mer som den tråkiga svenska kulturen.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det är väl en ganska annorlunda fråga. Man skulle kunna ifrågasätta dina intressen ifall du inte är uppväxt i en Svensk familj, nej, jag menar inte svensk som "svensk medborgare" utan mer som den tråkiga svenska kulturen.

Uppvuxen i "min" familj från Iran.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Kul....men klarar du att förklara för mig ( medans jag drar på deoderanten och byxvorna)varför du anser att du som arab, importerad perser har NÅGONs SOM HELST RÄTT ATT TALA OM FÖR OSS SVENSKAR vad vi borde , eller inte borde göra med vår konung ?
Mina grå...skall du skita i...jag FÖROLÄMPR VARKEN...dig , eller Fader, eller din homoistiske gud (han gillar ju det ) (fuck you).

Du har ju tydligen varit låtsas svensk många år nu...har du inga svenska vänner ?Som kjan förklara för dig, utan du fpr tuppjecket och gör som öken negerer brukar göra ?

Vad säger man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad säger man?

Att folk är idioter...

Klart du har samma rättigheter som vem som helst annars här i Sverige.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Klart du har samma rättigheter som alla andra. Men svensk vet ifan om jag ens själv skulle kalla mig. Min farföräldrar invandrade till sverige från danmark o norge. Min far är sådeles halv dansk/norsk.
Jag känner mer samhörighet med mina vänner och släkt i dessa länder än med de jag har här i sverige och släktningar på min mors sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Klart du har samma rättigheter som alla andra. Men svensk vet ifan om jag ens själv skulle kalla mig. Min farföräldrar invandrade till sverige från danmark o norge. Min far är sådeles halv dansk/norsk.
Jag känner mer samhörighet med mina vänner och släkt i dessa länder än med de jag har här i sverige och släktningar på min mors sida.

Frå¨gan gäller inte ifall jag är svensk eller ej, utan ifall jag som medborgare i Sverige har samma rättigheter som de "infödda" enligt era tycken (dvs inte enligt lagen).

Om nej, varför? Det är det jag vill veta, men den jag ville skulle komma hit och argumentera drar sig för det tydligen...

Permalänk
Medlem

Palla bry sig över ett jävla troll. Skit i vad andra tycker och du för dig själv istället, det har jag fått lära mig och det funkar mycket bättre.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Ni skulle bara se vad han har skickat till min meddelande låda, alltså. Ni hade fallit av stolen av skratt. Det är synd att det finns sådana människor, men snart är han nog avständ ska ni se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Palla bry sig över ett jävla troll. Skit i vad andra tycker och du för dig själv istället, det har jag fått lära mig och det funkar mycket bättre.

Jag håller med dig till fullo, men med vissa inlägg som kommit fram under tiden jag varit här och på andra forum så har jag blivit nyfiiken på hur folk tycker.
Det är inte för att göra mig själv och må bättre, utan för att jag helt enkelt är nyfiken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Frå¨gan gäller inte ifall jag är svensk eller ej, utan ifall jag som medborgare i Sverige har samma rättigheter som de "infödda" enligt era tycken (dvs inte enligt lagen).

Om nej, varför? Det är det jag vill veta, men den jag ville skulle komma hit och argumentera drar sig för det tydligen...

I så fall är svaret ett ringande "JAAAAAAA".... Är man medborgare i ett land så kvittar fett mycket ifall du urspungligen är född i nepal eller kina.

Alla som hävdar annat är i mångt o mycket smyggrasisterl.

Permalänk
Medlem

Sverige är väldigt speciellt då det gäller kultur, och inom många finns smygrasisten, men framförallt handlar det om vad man vågar skriva bakom skärmen, tänk på det.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Sverige är väldigt speciellt då det gäller kultur, och inom många finns smygrasisten, men framförallt handlar det om vad man vågar skriva bakom skärmen, tänk på det.

Så sant som det är sagt.

Ta det med ro CSM101. Människor som den du refererar till i Kunga-tråden är oftast såna som har en tendens att bli påkörda av en buss med japanska turister

Permalänk
Medlem

Haha, vilket garv

Du har inte lust att skicka Ned?

Permalänk
Medlem

Re: Invandrare vs Svenskar

Citat:

Okej.

Då blir min spontana fråga blir då, har jag samma rättigheter som en infödd svensk eller anses jag vara en andra klassens medborgare och har därmed färre rättigheter i samhället?

Edit2: ignorera det faktum att jag ägde upp mig själv i rubriken...

Edit...3: Frågan gäller om vad ni tycker.

Självklart har du samma rättigheter som alla andra, du är absolut inte andra klassens medborgare. Det är varken du eller någon annan, vare sig man har svenskt medborgarskap eller inte.

Tycker jag iaf.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem

Men alltså är det någon på forumet som har anklagat dig när du skrivit i en tråd?
Bara undrar..
För hur vet folk här att du är från Iran?

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Medlem
Citat:

Stämmer tyvärr inte! Det du kallar smygrasism är egentligen smygpatriotism. Att folk är invandrare har absolut ingen betydelse men att förändra våran kultur och sättet vi lever på bara för att anpassa oss efter en minoritet tror jag inte många är så g på.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Ptja, antingen så har han väl skrivit det, eller så gissar folk. Jag blev ju kallad för ökenneger i kungahustråden, vilket är intressant, med tanke på att jag är svensk såpass många generationer tillbaka som finns i kyrkoböckerna, med undantag för en som var norrman istället, men jag tror inte att det gör någon skillnad.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leonard
Men alltså är det någon på forumet som har anklagat dig när du skrivit i en tråd?
Bara undrar..
För hur vet folk här att du är från Iran?

NU är ena tråden rensad, men det var att jag, ja blev påhoppad: i delfintråpden och det fortsatte i kungahusettråden och urartade totalt. Det hela gjorde mig nyfiken på hur folks uppfattnigar är angående rättigheterna som folket i samhället har.

Edit: Rotmos, jag trodde jag var ökennegern

men men, åter till ämnet, hur tänkerfolk/ni (och det behöver inte bli omformulerd till nåt PK, utan skriv vad ni tänker på helt enkelt om frågan)

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt individuellt vilka jag ser som okej invandrade "svenskar". Belga summerar ihop det ganska bra tycker jag. Invandrargängen som härjar runt i städer som muckar gräl och rånar folk skulle jag inte sakna om dom förvägrades svenskt medborgarskap och skickades huvudstupa tillbaka. Att "importera" kriminalitet är inget vidare för vårt samhälle.

Permalänk
Medlem
Citat:

NU är ena tråden rensad, men det var att jag, ja blev påhoppad: i delfintråpden och det fortsatte i kungahusettråden och urartade totalt. Det hela gjorde mig nyfiken på hur folks uppfattnigar är angående rättigheterna som folket i samhället har.

Edit: Rotmos, jag trodde jag var ökennegern

men men, åter till ämnet, hur tänkerfolk/ni (och det behöver inte bli omformulerd till nåt PK, utan skriv vad ni tänker på helt enkelt om frågan)

Han kallade DrRotmos för ökenneger i ett annat inlägg

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Han kallade DrRotmos för ökenneger i ett annat inlägg

ja herrejävlar... Skrattat rätt mycket idag

Permalänk
Medlem

Själv är jag finsk medborgare(enbart) och märker då inget konstigt med attityden här på forumet. Jag har aldrig känt mig förtryckt på nåt sätt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Har aldrig blivit så mobbad som när Sverige slog ut Argentina i VM 2000..

Visa signatur

[Abit KN8 SLi] [AMD64 Winchester 3200+@2400mhz] [2x512 KHX 2,5-3-3-7] [XFX 7800 GT@450/1100] [Tagan 480W] [X-fi XtremeMusic]

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Invandrare vs Svenskar

Citat:

tycker.

Enligt lagen har alla svenska medborgare samma rättigheter. Hur folk beteer sig mot andra beror förutom på den egna personen även på motparten.
Det finns snälla och elaka människor överallt.
Demokratin förutsätter att alla får ha sina egna åsikt.

Förövrigt så har en moderator redan tagit omhand den personen som började med påhoppet. Han är nu avstängd.
På forumet tolererar vi inga rasistiska påhopp, personangrepp, hets mot folkgrupp, mm §1.
Om det är någon som bryter mot dom kan ni "anmäla inlägget" (länk finns under varje inlägg). Då tar någon moderator snart hand om ärendet.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Invandrare vs Svenskar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Enligt lagen har alla svenska medborgare samma rättigheter. Hur folk beteer sig mot andra beror förutom på den egna personen även på motparten.
Det finns snälla och elaka människor överallt.
Demokratin förutsätter att alla får ha sina egna åsikt.

Jo precis, och den här tråden är mest till för att stilla min nyfikenhet vad beträffar om folks åsikter i frågan.

[QUOTE]
Förövrigt så har en moderator redan tagit omhand den personen som började med påhoppet. Han är nu avstängd.
På forumet tolererar vi inga rasistiska påhopp, personangrepp, hets mot folkgrupp, mm §1.
Om det är någon som bryter mot dom kan ni "anmäla inlägget" (länk finns under varje inlägg). Då tar någon moderator snart hand om ärendet.
[/QUOTE]Haha, jo, skickade iväg typ 5 6 såna