Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Nu var det ju så att Tyskland ställde inga större krav på Svenskarna, och i slutet av kriget lät Sverige de Allierade använda deras flygbaser. Så det faller lite på var sida.

Är du allvarlig? Inga större krav? jahaja, så du menar att tyskland inte transporterade trupper genom sverige som dödade och förhindrade norges frihetskamp? Så du menar att tyskland inte hade tillgång till järnvägsnätet, telekommunkationsnätet, luftrummet och territorialvattnet också?

Exporterade inte sverige rekordsummor (rekordet slogs senare 1969) av järnmalm till tyskarna? osv osv.

Sverige la sig platt och bad om nåd. Och hitler gav nåd, mot att han fick absolut samarbete av sverige.

Sverige var viktigt för tyskarna. Det är bra att du tycker det är gott med neutralitet. men skönmåla det då inte. Ni var nazisternas små knähundar och det var ett ytterst smart drag för nationen sverige. Men jag skulle då inte skryta med det som sagt.

Att sverige sen upplät flygplatserna till de allierade i slutet av kriget efter att tyskarna fått använda det efter sitt eget välfinnande. ja inte handlade det om nån slags välvilja utan gammalt hederlig kappvänderi. De allierade höll på att vinna kriget därför så vändes kappan åt det hållet.

Nej, svenskar ska nog vara väldigt tyst om andra världskriget.

Danskarna slogs mot hitler. De försökte trots ett omöjligt motstånd. De är värda 100ggr mer i mina ögon än något svenskarna gjorde så försök inte förringra det. Aldrig att ett land skulle gå med på något en diktator försöker tvinga dem till. All heder åt dem och deras stupade i frihetens namn.

Även efter att de fallit som länder så fortsatte kampen med andra medel för att förhindra nazisternas framfart och hjälpa europa, sverige å sin sida ökade under större delen av kriget sin hjälp till tyskarna.

“All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing.” (Edmund Burke)

*** EDIT ***

Lästips: Slaget om nordkalotten, där kan du läsa i alla fall lite om sveriges "heroiska" insats.

*** EDIT 2 ***

Och detta är just ett typiskt svenskt fenomen, förutom just det här "vad har vi att vara stolt över?" så är detta punkt 2 på den listan. Att man förnekar gång på gång att man agerat som fega små harar under 2:a världskriget, tack och lov så är resten av europa relativt ense om vad sveriges insats klassas som. Svenskarna får gärna se sig som att de valde den enda utvägen.

och mkt riktigt var det nog den bästa utvägen för sverige. Helt klart, men en egoistisk och feg gärning likaväl. Och absolut inte den enda möjliga!

Nu tänker jag inte gå mer offtopic utan det får räcka så här.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Sverige sålde järnmalm till tyskarna, precis som de sålde järnmalm till de allierade. Återigen, lätt att vara efterklok. Det fanns inga fläckfria medparter i WW2. Fransmännen och Engelsmännen tittade åt andra hållet när Polen invaderades. Sovjet var själva redo att anfalla tyskarna, tyskarna hann bara före. USA gick endast med när de själva blev attackerade.

Dessutom så var det väl ockupationstrupper som skeppades till Norge, och hade kommit dit genom båt (som var lite mer riskfyllt, iofs, men de hade ändå anländit) om Sverige hade sagt nej.

Sverige gjorde vad som var dess folks intresse.

"Live to fight another day." finns det också ett citat som går. Ska vi dra citat hela natten eller?

Återigen, du läser ju förfan inte vad jag skriver:

SVERIGE HAR SNART VARIT NEUTRALA I 200 ÅR, I KONTINENTEN EUROPA. EUROPA! Är inte det en bedrift, så säg? Tycker du inte det, så har du antingen skumma värderingar eller absolut inga kunskaper i Europeeisk historia.

Spelar ingen roll om Sverige gav sina flygplatser till de allierade i slutet av kriget eller inte. De gjorde det, varesig du blir sur av det eller ej.

Om du bara kan mäta "stolthet" i att slåss så är det väl dina värderingar. Själv tycker jag om fred.

Och återigen, feghet. Det du kallar fegt skulle nog de flesta kalla smart. Men eftersom du verkar glorifiera blodsutgutelse är det väl inte så konstigt. Aja, du får tycka vad du vill. Feghet = Smarthet i 80% av alla fallen som klassas som fega. Och lätt att vara efterklok, det är det. Samt att en regering ska dess egna folks intresse på agendan. Du håller antagligen inte med om något av dem, men du verkar heller inte kapabel till att acceptera Sveriges 200 åriga neutrala historia, utan fastnar hela tiden vid WW2.

Kan också påpeka att varesig Danmark eller Norge hade något val, till skillnad från Sverige. Sverige var inte strategiskt viktigt, men det var Norge. Alltså invaderade man Danmark så man kunde skeppa över soldater till Norge, som var det huvudsakliga valet. Tyskarna ockuperade alltså Danmark eftersom de ville HA Danmark. De ville inte HA Sverige, och hade de velat det hade nog Svenskarna slagits tillbaka likadant. Samtidigt hade nog Danmark varit neutralt om det inte vore för den ödesdigra ockupationen. Så ja. Du pratar som om danskarna hade ett val.

Från Wikipedia:

"Sixteen Danish soldiers died defending Denmark, but after only two hours of military resistance the Danish government surrendered believing that resistance was useless and hoping to work out an advantageous agreement with Germany."

Jävlar vad de kämpade, du. Jag säger inte det för att nedvärdera deras insatser. Men du verkar få det att se ut som om Danmark gjorde ett aktivt val att sätta sig emot nazisterna, vilket de inte gjorde. De blev ockuperade över en morgon och livet fortsatte som det hade gjort innan. Den Danska regeringen började sammarbeta med den tyska endast 2 timmar efter anfallet. Ett liknande scenario hade utspelat sig i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Massa text

Danskarna fortsatte med sabotageverksamhet under hela kriget. Och ja för ett litet land att ens sätta emot motstånd är något som hedrar dem.

Som jag sa, fråga vilken norrman och dansk som helst vad de ansåg om sveriges val under 2:a världskriget. Heck, fråga vem som helst som inte är svensk. Smart men fegt är det enda svar du får.

och ja, hitler hade inte invaderat varken norge eller danmark om de verkligen hade gett upp direkt. Möjligen danmark för att det var så pass lätt. Möjligen. Hade länderna förhandlat så hade de inte heller blivit invaderade. Men båda länderna orsakade hitler oerhörda skador i senare skeden av kriget. Det gjorde icke sverige. De hjälpte Hitler att klara sig längre med i kriget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Smart = Fegt, fegt = smart. Hellre smart än dum är nog något som alla skulle vilja vara. Jag har faktiskt fått beröm av andra amerikaner som har beundrat Sveriges neutralitet under de senaste 200 åren, ett fakta du gärna ignorerar.

Och jag tycker det är ganska roligt att du skriver att båda länderna orsakade "oerhörda" skador på Hitlers arméer. javisst, Sentenced, säger du det så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Smart = Fegt, fegt = smart. Hellre smart än dum är nog något som alla skulle vilja vara. Jag har faktiskt fått beröm av andra amerikaner som har beundrat Sveriges neutralitet under de senaste 200 åren, ett fakta du gärna ignorerar.

Och jag tycker det är ganska roligt att du skriver att båda länderna orsakade "oerhörda" skador på Hitlers arméer. javisst, Sentenced, säger du det så.

Jag hoppas att du inte i framtiden förväntar dig nån hjälp av omkringliggande länder om sverige ligger illa till och blir invaderat av fienden. Jag menar, de vill ju säkerligen vara lika smarta som sverige var när de behövde hjälp.

Fast så är det ju nästan redan nu, både finland och norge har ju klagat till sveriges försvarsminister, att det är de två ländernas försvarsmakter som skyddar sveriges gränser. Sverige har ingen egen försvarsmakt som kan räknas in.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag hoppas att du inte i framtiden förväntar dig nån hjälp av omkringliggande länder om sverige ligger illa till och blir invaderat av fienden. Jag menar, de vill ju säkerligen vara lika smarta som sverige var när de behövde hjälp.

Aj aj, chansen är stor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Aj aj, chansen är stor.

Det handlar ju inte om chansen. Men det skulle väl vara det enda rätta att göra eller vad tycker du. Tyvärr så skulle inget land med ryggrad göra så mot ett brodersfolk.

http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2004-02-28&Artike... <--- här är om kritiken av svenska försvaret. Samma har kommit från norskt håll

"Vi finländare ”har en ganska så stor yta, och vi befinner oss i ett sådant geopolitiskt läge, att vi inte riktigt kan göra som svenskarna och lämna åt grannarna att sköta försvaret”. "

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det handlar ju inte om chansen. Men det skulle väl vara det enda rätta att göra eller vad tycker du. Tyvärr så skulle inget land med ryggrad göra så mot ett brodersfolk.

http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2004-02-28&Artike... <--- här är om kritiken av svenska försvaret. Samma har kommit från norskt håll

"Vi finländare ”har en ganska så stor yta, och vi befinner oss i ett sådant geopolitiskt läge, att vi inte riktigt kan göra som svenskarna och lämna åt grannarna att sköta försvaret”. "

Det kanske är så att vi är smarta igen. Att storsatsa för invasion av Sverige är förlegat. Regeringen har äntligen insett det och satsar istället pengar på sånt som är viktigare.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Det kanske är så att vi är smarta igen. Att storsatsa för invasion av Sverige är förlegat. Regeringen har äntligen insett det och satsar istället pengar på sånt som är viktigare.

Precis som man gjorde efter första världskriget. Ingen kunde ju tänka sig att det någonsin skulle bli krig igen, och sen satt vi där när andra världskriget startade. Det tog 10 år att få igång försvarsmaskineriet igen och vid 50-talet när andra världskriget var över sedan länge hade Sverige världens fjärde största flygvapen.

"Gud och soldaten vördar vi
när i tiden av fara de står oss bi.
När faran är borta och fyllda är faten
då glömma vi Gud och förakta soldaten."

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det handlar ju inte om chansen. Men det skulle väl vara det enda rätta att göra eller vad tycker du. Tyvärr så skulle inget land med ryggrad göra så mot ett brodersfolk.

http://www.sr.se/ekot/arkiv.asp?DagensDatum=2004-02-28&Artike... <--- här är om kritiken av svenska försvaret. Samma har kommit från norskt håll

"Vi finländare ”har en ganska så stor yta, och vi befinner oss i ett sådant geopolitiskt läge, att vi inte riktigt kan göra som svenskarna och lämna åt grannarna att sköta försvaret”. "

200 år, i Europa. Inget att skämmas för, tvärtom. Att vi satsat mindre på Svenska försvaret skiter nog majoriteten i. Vi är ingen krigsnation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Precis som man gjorde efter första världskriget. Ingen kunde ju tänka sig att det någonsin skulle bli krig igen, och sen satt vi där när andra världskriget startade. Det tog 10 år att få igång försvarsmaskineriet igen och vid 50-talet när andra världskriget var över sedan länge hade Sverige världens fjärde största flygvapen."[/i]

Vi tog oss igenom WW2 rätt så bra ändå, eller hur?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck "Gud och soldaten vördar vi
när i tiden av fara de står oss bi.
När faran är borta och fyllda är faten
då glömma vi Gud och förakta soldaten."[/i] [/B]

Man måste ha rätt så bra minne för att minnas när den svenske soldaten räddade oss sist, för sisådär ett par hundra år sedan.

Visa signatur

On my lap: DELL Studio XPS 16 (Numera stendöd efter utspilld burk med oliver. R.I.P).

Efter 2 år utan stationär är nu Sandy + Sapphire 6950 beställd. :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [cyb]
Då tycker jag det är konstigt att varken jag eller någon jag känner har hört talas om din definition. Jag betvivlar starkt att den på något sätt är vedertagen, vad har du för källor?

Du är allt för spännande för att vara sann, varför inte erkänna att du inte vet tillräckligt istället för att hålla på såhär. Nåväl, en hel del matnyttigt(och det är dessutom skrivet på ettt ganska enkelt sätt, kan vara bra?) i "Sociologi" av Anthony Giddens, kap 9 "Ras, etnicitet och migration", underrubrik "Från traditionell" till "ny" rasism" sid 234 i 2001:års upplaga.

Utifall du skulle tro att jag har hittat på herr Giddens med : http://sv.wikipedia.org/wiki/Anthony_Giddens

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism <-- där kan du också läsa om rasism.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Precis som man gjorde efter första världskriget. Ingen kunde ju tänka sig att det någonsin skulle bli krig igen, och sen satt vi där när andra världskriget startade. Det tog 10 år att få igång försvarsmaskineriet igen och vid 50-talet när andra världskriget var över sedan länge hade Sverige världens fjärde största flygvapen.

"Gud och soldaten vördar vi
när i tiden av fara de står oss bi.
När faran är borta och fyllda är faten
då glömma vi Gud och förakta soldaten."

Exakt vad jag skulle skriva, inklusive prosan! ALLA krig har föregåtts av den "eviga fredens tidevarv" men det har ALLTID dykt upp någon konflikt, direkt när man nedrustat så har det visat sig hur kostsamt detta kan bli, särskilt om man inte ens har någon slags grund att börja rusta upp på.

En sak är säker, människan lär sig inte av historien.

"The price of freedom is eternal vigilance."
- Thomas Jefferson

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte helt vill vara off topic så vill jag bara påpeka att jag anser att folk borde betraktas efter deras förmåga och vad de kan tillföra samhället/mänskligheten.
Jag som invandrare själv (Jugoslav) har aldrig känt mig diskriminerad pga min etniska härkomst, däremot om jag känner mig orättvist behandlad så gör jag ju naturligtviss mitt bästa för att rätta till detta misstag (någon nytta utav min stora käft skall man ha).

Och nu till andra världskrigsfrågan, som tidigare sagt så är det lätt att vara efterklok.
Information på den tiden spreds ju ej lika snabbt som det gör nu för tiden, så om nu Sveriges regering skulle ha varit mer aggressiv och beslutat sig för att kämpa tillsammans med sina Skandinaviska systerländer mot det Tyska hotet så skulle ändå Danmark ha fallit innan regeringen hunnit fatta ett beslut, och man får tänka sig att Sverige var öppet för attack i princip utan effektivt motstånd för Tyskarna (flottan och armén skulle tyvärr inte ha kunnat mötta ett tyskt anfall effektivt) hade tagit över Danmark såpass snabbt.
Man kan säga att mitt hemland (ja jag vet att Jugoslavien imploderade men jag avskyr nationalism och förordar Paneuropeisk gemenskap) var i samma situation som Sverige var i 1941, vi hade gått med på Hitlers krav att låta hans trupper få åka igenom Jugoslavien och givit honom attraktiva handelsrätter utav Jugoslaviskt stål och om nu folket inte hade rest sig mot regeringen så hade Jugoslavien troligtviss kommit lika lindrigt undan som Sverige.
Men nu blev det ej så och folket med hjälp utav Britterna störtade regeringen och sa upp alla avtal med Tyskarna.
Hitler blev arg invaderade Jugoslavien, vars armé är värt att nämna var mycket större och bättre beväpnat än den Svenska (vilket inte är att säga så mycket), och blev besegrat på 14 dagar all effektiv militärt motstånd krossades i princip under de första dagarna utav det Tyska luftvapnet.

Så ett militärt ställningstagande för Sveriges Skandinaviska systerländer skulle troligtviss ha slutat olyckligt, det RÄTTA rent moraliskt sätt hade naturligtviss varit enligt min mening att hjälpa Norge och/eller Danmark men det som visade sig löna sig mest var denna såkallade ”fegheten” eller som jag skulle vilja säga kall logik.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
Eftersom jag inte helt vill vara off topic så vill jag bara påpeka att jag anser att folk borde betraktas efter deras förmåga och vad de kan tillföra samhället/mänskligheten.
Jag som invandrare själv (Jugoslav) har aldrig känt mig diskriminerad pga min etniska härkomst, däremot om jag känner mig orättvist behandlad så gör jag ju naturligtviss mitt bästa för att rätta till detta misstag (någon nytta utav min stora käft skall man ha).

Och nu till andra världskrigsfrågan, som tidigare sagt så är det lätt att vara efterklok.
Information på den tiden spreds ju ej lika snabbt som det gör nu för tiden, så om nu Sveriges regering skulle ha varit mer aggressiv och beslutat sig för att kämpa tillsammans med sina Skandinaviska systerländer mot det Tyska hotet så skulle ändå Danmark ha fallit innan regeringen hunnit fatta ett beslut, och man får tänka sig att Sverige var öppet för attack i princip utan effektivt motstånd för Tyskarna (flottan och armén skulle tyvärr inte ha kunnat mötta ett tyskt anfall effektivt) hade tagit över Danmark såpass snabbt.
Man kan säga att mitt hemland (ja jag vet att Jugoslavien imploderade men jag avskyr nationalism och förordar Paneuropeisk gemenskap) var i samma situation som Sverige var i 1941, vi hade gått med på Hitlers krav att låta hans trupper få åka igenom Jugoslavien och givit honom attraktiva handelsrätter utav Jugoslaviskt stål och om nu folket inte hade rest sig mot regeringen så hade Jugoslavien troligtviss kommit lika lindrigt undan som Sverige.
Men nu blev det ej så och folket med hjälp utav Britterna störtade regeringen och sa upp alla avtal med Tyskarna.
Hitler blev arg invaderade Jugoslavien, vars armé är värt att nämna var mycket större och bättre beväpnat än den Svenska (vilket inte är att säga så mycket), och blev besegrat på 14 dagar all effektiv militärt motstånd krossades i princip under de första dagarna utav det Tyska luftvapnet.

Så ett militärt ställningstagande för Sveriges Skandinaviska systerländer skulle troligtviss ha slutat olyckligt, det RÄTTA rent moraliskt sätt hade naturligtviss varit enligt min mening att hjälpa Norge och/eller Danmark men det som visade sig löna sig mest var denna såkallade ”fegheten” eller som jag skulle vilja säga kall logik.

väl på läst. Bra skrivit.

Visa signatur

HP Pavillion DV9005EA
www.cannabisera.se/overgrow.html

Permalänk
Medlem

Fett lång tråd så jag orkar inte läsa hela

Klart du har samma rättigheter som "riktiga" svenskar. Jag trodde själv inte att jag var svensk medborgare fram tills någon månad sen då jag fick brev från pliktverket, mina föräldrar registrerade mig som brittisk medborgare när jag föddes (här i Sverige) men tydligen blev jag automatiskt svensk också.

Jag måste säga att jag avskyr det mesta med patriotism/nationalism. Nationer är enligt mig ett dumt påfund som skapats för att göra folk lättare att styra. Enda dom gör är att dela på folk och skapa barriärer. Ett fornminne från gamla dagar där kungarna slogs om bönder som skulle betala skatt åt dom.

Och jag hejar på England i fotbolls VM

EDIT :

Sentenced: Tror du att Danmark eller något annat land slogs mot Tyskland för att det var nazistiskt? De slogs för att Tyskland var ett hot mot dom! Rasbiologiska idéer var väldigt vanliga överallt under den tiden. Andra världskriget var ingen kamp mot nazism, andra världskriget var en kamp mot en stat som ville ta över världen. Att den råkade vara nazistisk hade inget med vare sig britternas eller någon annans kamp mot dom att göra.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragge
Vi tog oss igenom WW2 rätt så bra ändå, eller hur?

Lotto.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Du är allt för spännande för att vara sann, varför inte erkänna att du inte vet tillräckligt istället för att hålla på såhär. Nåväl, en hel del matnyttigt(och det är dessutom skrivet på ettt ganska enkelt sätt, kan vara bra?) i "Sociologi" av Anthony Giddens, kap 9 "Ras, etnicitet och migration", underrubrik "Från traditionell" till "ny" rasism" sid 234 i 2001:års upplaga.

Utifall du skulle tro att jag har hittat på herr Giddens med : http://sv.wikipedia.org/wiki/Anthony_Giddens

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rasism <-- där kan du också läsa om rasism.

Ja titta där, "Rasism är åskådningen att mänskligheten kan indelas i raser med olika värde. Synsättet legitimerar en påstått överlägsen ras rätt att behandla andra som instrument för egen vinning"

Jag vill minnas att jag sa just det:D

Bara ordets utforming som sådant visar ju att det hela bygger på rasbiologi.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Fett lång tråd så jag orkar inte läsa hela

EDIT :

Sentenced: Tror du att Danmark eller något annat land slogs mot Tyskland för att det var nazistiskt? De slogs för att Tyskland var ett hot mot dom! Rasbiologiska idéer var väldigt vanliga överallt under den tiden. Andra världskriget var ingen kamp mot nazism, andra världskriget var en kamp mot en stat som ville ta över världen. Att den råkade vara nazistisk hade inget med vare sig britternas eller någon annans kamp mot dom att göra.

De kämpade mot tyskland för att tyskland var ett hot. De visste att där fanns en diktator som hade tankar till ett stortyskland.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De kämpade mot tyskland för att tyskland var ett hot. De visste att där fanns en diktator som hade tankar till ett stortyskland.

De kämpade mot Tyskland för att Tyskarna invaderade Danmark, hade Tyskarna ej gjort detta så hade någ Danskarna inte gjort så mycket för att bråka med Der Fhürer.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_tito
De kämpade mot Tyskland för att Tyskarna invaderade Danmark, hade Tyskarna ej gjort detta så hade någ Danskarna inte gjort så mycket för att bråka med Der Fhürer.

Det var exakt det som var Danmarks planer. De hade inte ens försett sin armé med moderna vapen, för de vill inte verka som om de var villiga att slåss mot Tyskland.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Det var exakt det som var Danmarks planer. De hade inte ens försett sin armé med moderna vapen, för de vill inte verka som om de var villiga att slåss mot Tyskland.

Eller för att ingen trodde att Herr Hitler skulle lyckas så bra som nu han gjorde i början.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganescha
väl på läst. Bra skrivit.

Håller med, sveriges försvar var ett skämt när nazzarna intog danmark.. min gamle far (må han vila i frid) stog vakt i malmö hamn med ett mausergevär & 5! skott.. som han sade tyskarna hade kunnat gå in & slå hjäl oss med krocket klubbor..

Om jag inte misstar mig så fick finnarna en hel del vapen & ammunition av sverige?

Det var många allierade samt norrmän, finnar & danskar som fick en fristad i sverige eftersom vi inte var ockuperade...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis

Om jag inte misstar mig så fick finnarna en hel del vapen & ammunition av sverige?

Mjo, en hel del vara det ju om man ser på vad Sverige hade under den tiden men i det stora hela så var det inte så mycket.

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk
Medlem

haha, hur i helveta hamnade disukssionen här

Permalänk
Medlem

En invandrare som inte har assimilerats i samhället (dvs lärt sig göra sig förstådd i svenska språket, kommit in i arbetslivet/studielivet, följa våra lagar etc) är inte en svensk medborgare enligt mig. Bara för att man kommer hit och får en lapp där det står att man är svensk betyder inte att man är svensk.

Permalänk

Alltså att ha en märkbar del invandrar i samhället är en relativt ny företeelse för svenskar som alla kanske inte riktigt har hunnit vänja sig vid. Därav kan det bli lite så som trådskaparen beskrev att dom inte alltid blir helt jämlikt bemötta. Sen skiljer det ju mellan andra generationens invandrare som är födda i Sverige och ofta helt asimilerade och första generationen som kan vara ganska annorlunda mot medelsvensson. Jag hade en klasskamrat från Iran som var uppvuxen i Sverige (han bodde iofs i England eller Skottland några år när han var liten tror jag) och han var lika svensk som alla andra i skolan och jag betraktade aldrig honom som en invandrare. Dock hade han lite speciellt temprament men det kanske ligger i Iran-blodet Generellt bryr jag mig dock inte om ifall någon är invandrare eller inte, om dom har traditioner som ramadan etc, när jag umgås med den personen. Man är samma jäkla människa innerst inne och det märker man om man bara snackar lite. Det är lika fånigt att fästa stor vikt vid kulturella detaljer som det är att vissa verkligen bryr sig om och tycker det är viktigt vad man har för jobb, om det är "fint och status" eller inte. Och nästan ser ner på dom som inte har "fina" jobb. Det enda som betyder nått är ju om man är en bra och snäll människa eller inte. Är man inte det ser jag ner på den personen lika mycket oavsett om han/hon är svensk eller från något annat land.

Men fenomenet att inte kunna acceptera det som är annorlunda drabbar ju inte bara invandrare utan många andra som har alternativa klädstilar, hårfrisyr etc och homosexuella. Dock är jag väl inte helt befriad från detta heller utan måste väl erkänna att det kanske skulle ta ett tag att vänja sig vid att umgås med en homosexuell helt avslappnat, men jag har inga hinder i min inställning. Men det är en fråga om just inställning och attityd och har man en inställning som gör att man hakar upp sig på detaljer som skiljer från oss själva istället för att skita i sånt och se vad det verkligen är för en person är det tråkigt. Tyvärr är det så för många i Sverige tror jag och det är problemet, inte att vi har invandrare som behöver bo här för att dom har det mer eller mindre bedrövligt i sina hemländer.

Aja börjar visst låta som nån liten mini-jesus här märker jag, men orkar iaf inte skriva mer så jag får tacka för mig. Over and out

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Du kan inte endast räkna med Andra Världskriget. Sverige har varit neutralt i snart 200 år, i en kontinent som är ganska känd för sina enorma krig. Det är inte många som kan skryta om det.

Då kan du ju räkna med Sveriges tid som stormakt när de erövrade norden.

Permalänk
Avstängd

Åk hem, vorde väl det bästa för oss alla? Verkar som om man kallar alla för rasister som inte är PK, rätt trist..

Visa signatur

Move.L #BEEF, $4 -- Värkar är något kvinnor har innan de föder barn, visst verkar det konstigt?

Permalänk

Suck. Skulle gärna skriva massa arga grejjer men orkar inte...

Btw glömde nämna en grej i mitt förra inlägg. Något jag noterat med dom invandrare jag träffat i arbetslivet är att dom har bra inställning, jobbar hårt och klagar lite. Till skillnad från en hel del svenskar... Tror desstuom att att olika kulturer är bra i arbetsliv och företag då det ger mer mångfaldigt tänkande vilket är bra för problemlösning och kreativitet.. Kolla bara på USA, dom har lyckats ganska bra och dom var en bunt invandrare allihoppa från början, och har en stor del invandrare idag.

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400