Permalänk
Medlem

Skärbräda av glas, varför?

Jag har någon gång förut fått en skärbräda av glas.

Efter att den har legat i kartong i några år så packade jag nyligen upp den och började använda den.

Jag var till en början mycket skeptisk och tänkte "kniven lär ju bli skitslö?" och undrade hur någon kan komma på tanken att göra en skärbräda som är hård som sten...

Jag läste på förbackningen och såg att de skröt om typ 5-6 key features som att den fungerar bra att ha som underlag för varma kastruller och grejer (plus en massa skit som jag har förträngt).

När jag väl började använda den så tänkte jag "jao... detta fungerar nog... lite drygt ljud när man skär, men det kan jag leva med".

Sen började ju kniven bli skitslö...

Så varför i hela världen finns skärbrädor av glas?
Okej att man kan slipa kniven ganska fort om man vill, men det känns ju som glas är helt fel material att använda.

Okej att det håller sig fräsch och att den kanske ser ut som ny även efter 10 år, men nä, det räcker inte för mig.

Nån annan som har en, eller har något kul att säga?

Permalänk
Hedersmedlem

Den borde ju iaf vara lätt att hålla ren, åtminstone teoretiskt sett? På plast/trä-skärbrädor lär ju en hel del småsaker fastna (trots diskning), vilket är mindre bra hygienmässigt. Glas är ju ganska platt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Geeks
SweClockers

Glas måste vara den sämsta tänkbara ytan för en skärbräda, lär döda eggen på nolltid. Plast är bättre, men eftersom det är hårdare än trä sliter de också på eggen en del. Dessutom sägs det att bakterier trivs på plastbrädor eftersom det blir spår och revor i ytan där de små liven lätt kan få fäste. Trä "läker" ihop och innehåller naturligt bakteriedödande medel.

Är väl helt enkelt en mode/designpryl som allt annat.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk

Estetik givetvis. Hur snygg är en träbit att skära på liksom.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Glas måste vara den sämsta tänkbara ytan för en skärbräda, lär döda eggen på nolltid. Plast är bättre, men eftersom det är hårdare än trä sliter de också på eggen en del. Dessutom sägs det att bakterier trivs på plastbrädor eftersom det blir spår och revor i ytan där de små liven lätt kan få fäste. Trä "läker" ihop och innehåller naturligt bakteriedödande medel.

Är väl helt enkelt en mode/designpryl som allt annat.

Angående trä vs. plast ur en bakteriesynpunkt så finns det konflikterande forskning på området. Vill man ta det säkra före det osäkra men ändå vara snäll mot kniven så kan man göra såhär:

Kör på trä för allt du skulle kunna tänka dig att äta rått. Exempelvis frukt och grönsaker. Man skulle även kunna köra på nötkött här också, men eftersom vi vet att i så gott som allt nötkött utom köttfärs så samlas bakterier mest på ytan (i köttfärs så finns de i rubbet), så skulle jag iaf avråda från det.

Plast för allt du inte skulle äta rått, och skilj även på olika smittgrupper. Skär exempelvis fågel på en skärbräda (eller sida av skärbrädan) och fisk på en annan. Varför plast? Jo, för att plast är väldigt lätt att göra rent, eftersom det tål höga temperaturer. Om du diskar en träskärbräda i 60°C vatten varje dag så kommer den inte se rolig ut väldigt snart. Diskmaskinen är ännu svårare att köra trä i. Plast å andra sidan har inget emot sådana temperaturer, och fungerar utmärkt tillsammans med klorin, något som trä inte gör (effekten av klorin neutraliseras tyvärr i trä). Således kan du göra den väldigt ren.

Varför? För att hindra korsbesmittning, naturligtvis! Annars skulle du kunna göra något sånt här kul:

Dag 1: Du ska laga kyckling. Du har varit duktig och tinat dina frysta kycklingfiléer i kylskåpet, för att hämma bakterietillväxten. Kylskåp håller i genomsnitt 7°C vilket är 3°C för mycket, så några fina kolonier salmonella och campylobacter jejuni bildas. Du lägger dina kycklingfiléer på skärbrädan och strimlar dem. Det fastnar bakterier i skåror i din plastskärbräda, och din träskärbräda är porös, så där tränger bakterierna in utan några problem. Du är duktig och tillagar din kyckling till 75°C, eftersom då vet du att de där kolonierna är totalt utrotade. Du diskar din skärbräda. Tyvärr så får du inte bort riktigt alla bakterier.

Dag 2: Idag är det en sallad som gäller. Du tar fram din skärbräda och börjar skära tomater (som du naturligtvis inte har förvarat i kylskåpet, eftersom temperaturer under 10°C gör att smakämnet (Z)-3-dexenal bryts ned, och det vill du ju inte). Tyvärr så fastnar lite campylobacter jejuni på dina tomater. Och på din lök. Och på din sallat. Sedan låter du det stå ute i rumsvärme en stund. Vad tänker du männniska?! Vet du inte att campylobacter jejuni smittar i väldigt små koncentrationer? Och du tänkte ju inte tillaga den där salladen, så de lever och frodas!

Dag 5: Grattis! Du vaknar med hiskeligt ont i magen och feber. Du går in på toaletten, och märker att du även har diarré. Räkna med att bli sängliggande i 7-10 dagar. Har du riktig tur så får du även Guillain-Barrés syndrom och kan bli förlamad. Var det värt det att inte köpa mer än en skärbräda?

Vän av ordning noterar kanske att den där kycklingskärbrädan ju hade haft bakterierna även nästa gång man tillagar kyckling. Det är helt korrekt. Men de där bakterierna dör i tillagningen av kycklingen ändå.

Så, vad har vi lärt oss?

1. Förhindra korsbesmittning genom att inte skära allt på samma skärbräda.
2. Kolla temperaturen i ditt kylskåp. Under 4°C ska det vara. Och kolla med en termometer, inte bara att den är inställd på 4°C.
3. Din plastskärbräda kan (och bör) rengöras med hjälp av klorin. Trä? Nej, skrubba ordentligt med vatten med diskmedel, och slipa ned den när den har för mycket repor. Och förresten, slaktarblock är bättre än vanliga träskärbrädor. De håller bättre, även om de är dyrare (men IKEAs slaktarblock är billigt).

Billy Bob: Jag personligen tycker mitt slaktarblock är redigt snyggt.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Vi har ju så mycket salmonella i Sverige också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Vi har ju så mycket salmonella i Sverige också...

Nej, det har vi inte, men vi har ändå ca 4000 fall per år. Och visst, scenariot är inte väldigt troligt, men det är ett par skärbrädor vi pratar om. De flesta har råd med ett par skärbrädor.

Och när vi ändå är inne på salmonella, ni vet väl att ni alltid ska knäcka ägg mot en flat yta, eftersom annars så trycker ni in skalfragment i ägget, och förutom att det inte är gott med äggskal så är det där som det är vanligast att salmonellabakterier finns.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design

Permalänk
Medlem

DrRotmos är du en sjuklig pedant, jobbar inom relaterat område eller har studerat smittor med framtida terroristattacker i åtanke?

Förövrigt - ja, den är lätt som tusan att hålla ren. Det Räcker med att spola av den så är den i princip ren nog enligt mina premisser. Men jag är inte så jäävla noga. Jag använder inte ens alltid diskmedel... Det beror helt på vad jag har skitat ned med.

Permalänk
Medlem

OnT:
Skärbräda i glas är nog enbart till för utsmyckning skulle jag säga. Kan inte tänka mig att det är bra till något annat än att nöta knivar. Lätt att hålla ren kanske, men om man har något riktigt intresse i matlagning så borde man ju ha ett par iallafall dugliga knivar, och det kanske inte är så kul att se dem krympa... Jag storgråter nästan varje gång jag behöver slipa mina... mest för att plånboken blöder varje gång det är dags för nya

Skaffa ett ordentligt plastbräde och ett ordentligt träblock.

OfT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Estetik givetvis. Hur snygg är en träbit att skära på liksom.

Beror helt på träbiten
Såg en ek-block med skuret drakmotiv på, mums säger jag bara. Kostade dock därefter...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
...

My hero!

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Dr. Rotmos kan numera lägga till detta i sin signatur:

Medlem i signaturgruppen Militanta Skärbrädeanvändare

Det var lite rolig och intressant information du listade där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Dr. Rotmos kan numera lägga till detta i sin signatur:

Medlem i signaturgruppen Militanta Skärbrädeanvändare

Det var lite rolig och intressant information du listade där.

Jag är inte bara Macanvändare, jag är en foodie också, och gäller det att veta såna här saker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Text

Bra skrivet, endel visste man inte och nu har man lärt sig något nytt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5