Tjatig/bråkig morsa, hur hantera?

Permalänk

Tjatig/bråkig morsa, hur hantera?

Morsan har precis börjat sin semester och vi kommer inte direkt bra överens... Vet inte hur jag ska klara av de närmaste veckorna, hjälp mig hantera detta!

Ett axplock av vad som hänt idag;

Jag får årets avhyvling för att jag inte bäddat min säng ("sååå sjukt, åhh gud hur kan man vara så slö" osv osv). Inser att jag inte tjänar något på att bråka och bäddar den snabbt och duktigt. Trots det har det gnällts hela dagen om att jag är slö och om sängen.

Helt plötsligt börjar det åska, jag sliter ur allt hemma så fort jag kan, halvt hjärtskärmd av att det rispade till i min dyra stereoanläggning värd nästan 10k. Trots det visar det sig senare att routern gått sönder och hon råkar få reda på det (den är min), jag får igen hur mycket skäll som hest - "du förstår inget om åska och elektronik, hur känsligt saker är osv".. (skrattretande med tanke på att det är jag som sköter all eletronik hemma, dagligen visar henne hur knapplåset på mobilen funkar, hur man sätter på tvn om något stängt av den med fjärren osv - årets utlägg om hur mycket datorn som hon hyr från jobbet är värd (nästan tre år gammal och på sin höjd värd 5k))

Jag skruvar med lite elektronik på golvet i mitt rum, hon kommer in och blir helt tokig över att jag håller till på golvet - en skruv kan ju försvinna, någon kan trampa på sakerna och få ont/förstöra osv osv. Detta utspelar sig i mitt rum och ingen utom jag och morsan är hemma, så vem som skulle trampa på detta förstår jag inte. Säger att det funkar bra att vara på golvet och om något går sönder/försvinner är det min förlust, men nej hon tjatar gnäller och skriker om hur dumt det är och precis som de andra gångerna är det helt meningslöst att diskutera - bara att göra som hon säger om man inte vill bråka ännu mer för ingenting.

Hon vill dammsuga huset och kommer in på mitt rum för att berätta det (av någon anledning..) jag säger direkt att jag får ont i huvdet av dammsugarljud och kommer därför att gå ut på en promenad. Årets jävla krig utbryter och hon hävdar att jag utpressar henne och försöker bestämma vad hon vill göra genom att hota med att inte vara hemma. Därför blir det ingen dammsugning och hon gråter nästan. Kväker ur sig en massa strunt om att jag är "Elak, har dålig självkänsla" osv.

Senare, hon vill skriva ett mail till sin kompis X och vill ha hjälp med det - vilket hon vill jätteofta och aldrig lär sig hur man gör eller hur man skriver på mitt tangentbord. Fast hon mailar massor dagligen på jobbet, iaf jag hjälper till och visar exakt hur man gör som vanligt - hon morrar pch fräser över hur uselt mitt tangentbord är, skärmen har fel vinkel (bara att ändra och jag har visat hur man gör) osv osv. Hon vill skriva sitt mobilnummer till sin kompis och ber mig kolla upp det i min telefon åt henne, jag hämtar den och ger den med rätt sida uppslagen så hon bara kan skriva av det- hon blir direkt jättesur och morrar om att jag såklart ska läsa upp det istället för att bara nonchalant ge henne en telefon (fastän hon tillochmed såg att jag hade gjort allt jobb).

Flera gånger idag blev hon jätteomtänksam och kom in med glass, eller frukt och juice, klappade mig på huvudet. Jag förstår inte det här beteendet och blir mycket frustrerad av att varje dag vi är lediga och båda är hemma ryker ihop i massor av gräl som egentligen inte handlar om någonting. Det sägs att det aldrig är ens fel att två träter, men i det här fallet känns det verkligen som det. Jag hjälper till hemma med allt möjligt, känner mig som världens snällaste och är aldrig medvetet elak eller provocerande. Ingen annan i min närhet tycker jag är jobbig, jag bråkar i princip aldrig med någon, har många vänner.

Ibland när såna här små bråk uppkommer, försöker jag berätta att jag tycker att hon tjatar/vill bestämma onödiga saker bara för sakens skull/är odräglig mot mig - hon lyssnar inte bara mal på sin skit så jag höjer rösten, hon gör samma och tillslut skriker vi. Då kan jag få svar som "Hör du inte själv hur aggressiv du är, skriker osv osv" "Du tror att du vet allt fast du bara är 18år" "Du kommer tacka mig en dag, när du förstår varför" "Du vill alltid trotsa allt".

Efter bråk som dessa är hon dessutom ledsen och jättedeppig, inte av hennes agerande utan snarare för att jag är så "Dum och elak", "Är du mobbad eller något, du verkar så ur balans?" "Var är den gamla du, de senaste veckorna har du varit så aggresiv/arg/dum/vadosmhelst (detta har pågått i åratal, så det är verkligen något som inte stämmer med veckorna...)

Det brukar funka bra när hon jobbar eller är iväg, men såfort en ledig dag eller två kommer och jag är hemma...
Hur i helvete hanterar man detta? Har ni liknande problem? Eller är era föräldrar jobbiga på något annat sätt, hur löser ni det?

Permalänk
Medlem

Gud hjälpe dig!
Vet inte riktigt hur jag skulle tackla situationen riktigt, du försöker göra som hon säger men inget är bra.
Känns nästan som att hon är allmänt trött.
Min mor kan bli riktigt grinig när hon är trött, t ex en liten sak som att jag glömt plocka ur diskmaskinen kan göra så att helvetet bryter ut.
Jag försöker ofta ligga ett steg före, t ex göra något "bra" så att hon ser det, så kan man vara lugnt ett tag.
Å andra sidan är min mor inte ens hälften så tjatig som din verkar vara.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Din morsa e anti som fan :D, vikket helvete:(
tja mins morsa e mer eller mindre likadan, mens?
pröva gå ut eller dra till polare och slagga där över
natten.

när jag inte orkar med allt här hemma i salem eller bara
vill komma bort så drar jag till farsan som bor i spånga
och är där 3dar.. och när man kommer hem, så blir morsan
så jävla lack och skriker ut, FAN VAD DU E TJURIG ÅK TILLBAKA
TILL DIN PAPPA osv.. gissa vad hade jade gjort om det
inte vore fler personer som bodde här `?

Permalänk

Du måste ju ta ett snack med henne eller nåt. Med risk att du åker ur huset med röven före Nämen hon verkar ju ruggigt instabil eller whatever. Har hon ett stressigt jobb? Verkar helt rastlös när hon har semester liksom.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Lider med dig!

Har nu under sommaren blivit tvingad att se till att mitt rum är fräscht och att sängen är bäddad. (Iofs är mitt rum skitigare nu än på länge. Har jag bara någon anledning så är det ok) Har inget jobb så jag har inte mycket att göra förutom att hänga hemma ändå så det är väl inte så jobbigt. Men visst, bor man hemma så får man se till att följa reglerna. Ser det ändå som en förmån att bo hemma.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk

Ta inte skit. Säg inte ett ord, hon är troligtvis för efterbliven/sjuk för att förstå vad du säger ändå. Förr eller senare så bör hon tröttna, när du inte visar någon som helst reaktion. Sätt ett lås på dörren, svara aldrig på hennes skrikande osv.
Kom ihåg att det är du som är den som är mest mentalt stabil - det är du som måste hålla kontrollen, hur idiotiskt det än verkar vara.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Musikälskare

Låter hemskt :/

Fast jag känner igen mig

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Morsan OCH farsan är likadana periodvis, även om morsan är värst. Jag kör med taktiken att inte hetsa upp mig, höjer inte rösten eller någonting. Om vi börjar argumentera och dom höjer rösterna ligger jag kvar på samma tonläge, gärna rätt avslappnat det funkar bäst :p, och snackar lugnt. Tillslut blir det typ nån jävla härdsmälta eller något och dom lugnar sig. ^^ Sen kan man ju ta ut aggressionerna när man gått därifrån istället.

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Ta inte skit. Säg inte ett ord, hon är troligtvis för efterbliven/sjuk för att förstå vad du säger ändå. Förr eller senare så bör hon tröttna, när du inte visar någon som helst reaktion. Sätt ett lås på dörren, svara aldrig på hennes skrikande osv.
Kom ihåg att det är du som är den som är mest mentalt stabil - det är du som måste hålla kontrollen, hur idiotiskt det än verkar vara.

Du verkar då inte ha någon respekt alls för dina föräldrar, synd att det måste vara så.
Till trådskaparen, orsaken till varför din mor beter sig som hon gör är för att hon bryr sig otroligt mycket för dig, men du måste fokusera på att förstå att alla kvinnor mår ibland bra och ibland väldigt dåligt. Försök se allt med ett mer öppet sinne och sitt och prata med henne om det så kommer det definitivt att lösa sig.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Men det är liksom hans morsa och inte nån gripande inmate. Fast du kanske inte var seriös.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Vad du behöver göra är att berätta för henne exakt hur du känner. Skriv inga uppsatser här, utan ta allt med henne.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Din mamma kanske inte mår bra just nu. Tänk efter vad som kan vara orsaken. Kanske inte är du.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Vila i frid

Min morsa va likadan.
Jag flyttade. Hörde aldrig av mig.
Tog inte emot hjälp av henne när jag blev mycket sjuk.
Till slut fattade hon vinken, att hon bettet sig som ett jävla monster.
Så mitt råd är att avstånd ifrån henne. Hon kommer säkert sakna dig tillslut.
Har du ingen kompis med egen lya? då kanske du kan flytta dit ett tag?

Permalänk
Medlem

Känner igen mig, har en morsa som e lika dan.. kan va ett rent helvete ibland.. alltid tjat om det ena eller andra. Brukar göra som trådskaparen. Acceptera och göra som hon vill (då blir det lugnare).

Antagligen är det som sanazin säger, att dom bryr sig om en, men ibland kan det bli för mycket anser jag.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk

Min mor är likadan hon med. När hon kommer ner med middag till mig i mitt rum (normalt att göra med en 18-åring?) eller bär upp den tunga damsugaren eller nått så blir hon skitförbannad och frågar vad det är för fel på mig när jag säger åt henne att sluta med det och låta mig göra det . Tjat hela tiden om precis allt. Det går dock i perioder och det det effektivaste sättet är att helt enkelt inte säga ett pip. Bara utföra handlingen och vara helt tyst. Är man redan mitt uppe i nått och gnället gäller hur man gör det är det bara att köra ignore mode. Den slutgiltiga lösningen tror jag dock är egen lägenhet.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Så är nog många mammor. Tidigare har min morsa ibland brusat upp något extremt för att jag inte har hjälpt till tillräckligt med saker och ting. Ibland befogat men oftast överdrivet. Tar ut ilskan från andra saker på mig.

Av ditt inlägg får jag intrycket av att dina föräldrar är skilda. Ifall så är fallet, och ifall möjligheten finns, åk till din pappa ett tag?

Permalänk
Medlem

Din mamma låter ju faktiskt snudd på psykiskt labil. Gå till en familjepsykolog och berätta hur du känner, under kontrollerade former.

Eller är det bara jag som har vanliga människor till föräldrar?

Permalänk
Medlem

Fixa henne en man så är problemet löst (så hon får någon att tjaffsa med )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är när man läser sånt här som man uppskattar sin mamma ännu mer.

Men i det här tillfället så spelar det igen roll om du förändrar dig eller inte. Gå till Soc så kan dom säkert ordna någon familjepsykolog eller bara en psykolog/terepaut för uppenbarligen har din mamma något problem. Har hon vart så här länge eller kan det vara rent stressrelaterat/deppig period?

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Av det du skriver så verkar det inte som att det är du som är orsaken till dessa aggressioner. Det skulle kunna vara stress, utbrändhet eller liknande som gör att hon blir så lättretad. Jag kan tänka mej att det är jobbigt, men försök att inte ta åt dej så mycket eftersom det inte är dej det är fel på.

Permalänk

antingen så jävlas du tillbaka, eller gör som jag, väntar tills du har råd att flytta:D

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem

http://www.klimakteriet.nu/02_fakta/03_humor.html
eller stress... kanske.

Tycker du ska ta kontakt med din familjeläkare, om inte för hennes så för din skull. Sen kanske hon borde gå dit med..

Permalänk
Medlem

Din mamma mår dåligt av någon anledning och låter det gå ut över dig. Att hon ibland kan vara omtänksam och snäll visar att hon själv är medveten om det och vill kompensera med att vara snäll.

Jag har en liknande situation med min egen mamma. Hon mår dåligt på grund av en skada som hon har som gett henne kronisk värk. De dagar hon är extra grinig så får ofta övriga familjemedlemmar utskällning för de minsta struntsakerna.

Det jag försökt göra att att prata med min mamma om att det inte är OK att hon låter sina negativa känslor gå ut över mig omotiverat. Ibland så gör det till att hon blir ännu mer förbannad, men oftast kommer hon på sig själv och lugnar ner sig. Kanske du skulle göra något liknande? Dvs. sätt dig ner och prata med henne och fråga om det är något som tynger ner henne.

Permalänk
Medlem

För mig löste alltig sig när jag flyttade hemifrån dvs när jag började med lumpen. Var bara hemma på helgerna och när jag muckade så skaffade jag i regel lägenhet direkt. Tror jag har bråkat med morsan ca 3 gånger sen det hände och det är på 6 år. Tidigare när jag bodde hemma så var det väl dagligen det var tjafs.

Så mitt svar på ditt problem är att flytta hemifrån så fort du kan. Om du nu har ekonomi för det annars så får du stå ut några år till

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem

Det där är man ju glad att man slipper, min morsa är skitschysst på de där punkterna, men hade hon hållt på sådär så hade jag dragit hemifrån ett tag så hon fattat att man menar allvar med att hon ska ta det lugnt

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Låter som din mor är lite lätt psycho... Flytta hemifrån så fort som möjligt är mitt tips. Känns inte direkt som det spelar någon roll om du nu skulle bädda sängen etc, hon kommer alltid hitta något nytt att klaga på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Du verkar då inte ha någon respekt alls för dina föräldrar, synd att det måste vara så.
Till trådskaparen, orsaken till varför din mor beter sig som hon gör är för att hon bryr sig otroligt mycket för dig, men du måste fokusera på att förstå att alla kvinnor mår ibland bra och ibland väldigt dåligt. Försök se allt med ett mer öppet sinne och sitt och prata med henne om det så kommer det definitivt att lösa sig.

Respekt är något man förtjänar och inte något man får bara för att man är någon.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som att hon behöver en snubbe samt ett eget liv. Hon kanske har svårt att hantera vardagen hemma och att vara ledig. Troligtvis lite ångest för att hon anser att du har tråkigt när du sitter och är en "snubbe som skrivvar vilket alla snubbar gillar att göra"

äh håll ut flytta när du är 18

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Ääähh...Det låter som din morsa är som vilket fruntimmer som helst:
Halv-scitzo,prestationsångest,labil....
Har än i dag inte mött ett fruntimmer som inte haft perioder av instabilitet,vare sig det gällt min morsa eller flickvänner eller fruar..
Det är bara att inse fakta and live with it..
Men som många tipsat om tidigare i tråden:Fly fältet en stund om hon blir för jobbig.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [💾WD Black SN850 NVMe SSD 2TB] [2x WD BLACK SN850X NVMe SSD 8Tb] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [Crucial BX500 SATA SSD 4TB] [38TB NAS 7200rpm Lagringsdiskar] [🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] [🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Ääähh...Det låter som din morsa är som vilket fruntimmer som helst:
Halv-scitzo,prestationsångest,labil....
Har än i dag inte mött ett fruntimmer som inte haft perioder av instabilitet,vare sig det gällt min morsa eller flickvänner eller fruar..
Det är bara att inse fakta and live with it..
Men som många tipsat om tidigare i tråden:Fly fältet en stund om hon blir för jobbig.

Som Daniel Tosh säger:

What was womens punishment when they were kicked out of eden? Menstrual cycles and painful childbirth.
What was mens punishment? Having to deal with women.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"