Permalänk
Medlem

Grym laptop att ha i hängmattan med en go ebook

Köp till lite mer minne så är saken klar, undrar bara vad batteri tiden hamnar på?

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara närmare vad 2CO menar med detta stycket i deras mail? :

It has been theorized that the Medison business model may be a pyramid style operation where an initial customer base will receive their shipments, the funds from the units on the following tier used to pay for the loss on the first run of products. This would cause the customers from the final runs to go without a product when the buyer influx dies off. Buyers are protected from activity of this sort by our rolling reserve system, which holds back a scaling portion the suppliers profits for use in covering non-delivery of service. With a huge initial run that would lead to dwindling returns, the amassed funds from the larger order cycles would be sufficient to cover any losses that may be incurred from an inability to meet demand further along a receding cycle. Additionally, payment suspension can be immediately imposed in the case of an undesirable number of refund/non-delivery complaints.

Visa signatur

[P4 3,2 Extreme Edition ] [4x512Mb Corsair 3200xlpt @ 2-2-2-5] [Radeon X850XTPE @590/605] [Asetek waterchill antarctica dual 120mm CPU/VGA/CHIP] [120 Gb Hd] [Antec 480W Neopower] 01: xxxxx 03:14351 05: 6870
Bärbar:FS Amilo M3438G 2,0Ghz

Permalänk
Medlem

I stora drag så menar 2CO att de har ett system som även skyddar kunder som köper sent (ifall medison skulle skicka datorer till tidiga kunderna för att sedan scamma de som köper sent).
Ganska vattentätt med andra ord. Men det finns alltid kryphål. Man undrar ju vad den där Ivancic har i kikarn.

Hmm.. Skulle inte förvåna mig om han gör en så kallad kovändning, alternativt försvinner spårlöst. Kan se mig rubrikerna på Aftonbladet och IDG om några veckor: "1000-kronorsdatorn spårlöst borta" och "Ingen har sett röken av tusenkronorsdatorn och Ivancic"

Permalänk
Medlem

Förstår de som så.
De tar en del av försäljarens vinst från tidiga försändelse och håller inne med den. De pengarna används sen om produkten plötsligt slutas leverera. (Vilket jag tro tanken ärme pyramid-spels prencipen)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyramidspel

Så om nu medison får en stor order i början så kommer 2CO resavera en hel del pengar. Så om Medison sluta leverera helt plötsligt så tar 2CO av dessa pengar och ersätter folk. De stora summorna de håller från de tidiga leveranserna ska tydligen vara tilräckliga

Jag undra hur blir om Medison dra sig ut tidigt? Ordern som kommer in efter den första leveransen lär bli lika stor om inte större den

Edit-Såg dit svar nu Omega, men nu orka jag fan inte sudda när jag knappat så mkt :/

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Detta är tyvärr med största sannolikhet en blåsning. Först av allt är priset orimligt lågt. Det betyder inte att det är en blåsning, kanske är det stöldgods, men 1000 kr går helt enkelt inte. en 14" skärm kostar mer än så.
Men sedan är resten av proceduren skum, lång väntetid, mycket I media, vilket matchar en blåsning (man vill ju locka in så många människor som möjligt!) men mycket lite konkret. Dessutom verkar allt vid lite närmare granskning vara skojeri.
Men visst, jag erkänner att även jag är frästad, IFALL IFALL. Fan klart att man vill ha en laptop för tusen spänn Det går ju bara inte.

Men liksom alla skeptiker så är jag mer än villig att ändra mig ifall det visar sig att jag har fel. Är dock övertygad om att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

jag tycker att någon borde tipsa Robert aschberg eller han med papperskorgen (Plus?) , det lär blir en najs timme och titta .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vingen
jag tycker att någon borde tipsa Robert aschberg eller han med papperskorgen (Plus?) , det lär blir en najs timme och titta .

Varför det? Inget brott har begåtts än..

Permalänk
Avstängd

Nope inte än:) God Morgon förresten:)

Det tar Medison för lång tid att få upp sina telefon växlar igen va?

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tabb
Så det är i Kina de tillverkas och inte i Taiwan (Clevo). Men vi har ingen aning om hur de ser ut eller ledtrådar i specifikationen efterssom allt är ju taget från Clevo =/

Man kan mycket väl kalla Taiwan för Kina. Taiwans officiella namn är ju Republic of China.
Som kuriositet kan sägas att Taiwan ("Republiken Kina") anser sig representera hela Kina inkl. Mongoliet (!), under det att Fastlandskina ("Folkrepubliken Kina") bara anser sig representera Kina inkl. Taiwan. Inget land kan exv. ha diplomatiska förbindelser med både Folkrepubliken och Republiken.

Permalänk
Avstängd

Fick ett svar från Clevo med följande info:

>From: "Europe Sales" <europesales@clevo.com.tw>
>To: "***** *********" <*******@gmail.com>
>Subject: Re:
>Date: Sat, 28 Jul 2007 07:17:46 CET
>
>Dear Sir,
>
>Because of our business policy we are unable to reply to your request in detail.
>We can however confirm to you that we do not have any relation to the Medison company
>you are reffering to nor do we have a partnership with any reseller in the western world that is offering our machines to
>end customers for a price lower than $250.
>
>I hope you will find our answer satisfactory.
>
>With kind regards,
>
>Guan-Yin
>
>
>Clevo Mobile Computing
>Taipei

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Daxman22! Vi vet att Medison snott såväl bilder som specifikationer från Clevo (inklusive stavfel), men att Clevo ändå uppger att de inte har som relation med Medison alls. För mig innebär detta ett vi har ett bevis för att Medison är en bluff... även om det vore coolt med ett Lithium-lion batteri, laddat med äkta lejonkraft...

Permalänk
Avstängd

När jag mejlade till Clevo igår kväll fick jag höra från flera kollega postare att Clevo redan har bekräftat att de inte har att göra med Medison

Tänkte bara posta svaret för säkerhets skull.
Om de snor allmäna villkoren från applestore är jag säker på att det kan sno vad som helst från vilken som helst webbsida..

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk

Expressen skriver om datorn idag. Är om den på löpsedeln, något i stil med Priskrig på bärbara datorer, köp fån 1200kr.
Så lite mera reklam för medison då...

Permalänk
Medlem

De får reklam för hundratals miljoner! galet...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Lite brainstorming bara...

Är det någon som har tänkt på att det kanske rör sig om ett stort parti med begagnade datorer, datorer som har varit ute hos typ lease:are, som något i stil med personaldatorer, eller datorer för elever vid något/några stora universitet eller en stor myndighet eller liknande? Datorer som har blivit över för att den som hade dem tidigare har uppgraderat.

Monteringen i Sao Paolo skulle då kanske bestå i att installera Linux och byta till ett nytt skal på dem.

*vill att datorn skall finnas*

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Lite brainstorming bara...

Är det någon som har tänkt på att det kanske rör sig om ett stort parti med begagnade datorer, datorer som har varit ute hos typ lease:are, som något i stil med personaldatorer, eller datorer för elever vid något/några stora universitet eller en stor myndighet eller liknande? Datorer som har blivit över för att den som hade dem tidigare har uppgraderat.

Monteringen i Sao Paolo skulle då kanske bestå i att installera Linux och byta till ett nytt skal på dem.

*vill att datorn skall finnas*

Låter vettigt men stämmer inte överens med det som står på Medisons webbsida...De säger själva att datorer är NYA och att det finns ett års garanti på datorerna.

Så oavsett om deras notebooks är äkta eller ej, om det visar sig att det gäller begagnade varor som jag också kan köpa via bl.a. Tradera då är det väl ockå bedrägeri på något sätt?

Varför i hel*ete skulle jag beställa en begagnad dator från Sao Paulo när en annan Nisse från Broby säljer precis samma sak kanske ännu billigare

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Lite brainstorming bara...
Är det någon som har tänkt på att det kanske rör sig om ett stort parti med begagnade datorer, datorer som har varit ute hos typ lease:are, som något i stil med personaldatorer, eller datorer för elever vid något/några stora universitet eller en stor myndighet eller liknande? Datorer som har blivit över för att den som hade dem tidigare har uppgraderat.
Monteringen i Sao Paolo skulle då kanske bestå i att installera Linux och byta till ett nytt skal på dem.
*vill att datorn skall finnas*

De säljs inte bara här i Sverige, utan i stort sätt i hela Europa, rätt stor disskution i de övriga länderna också. Så det är ingen som helst chans att de skulle klara av att ta emot så många order bara på begagnade delar från nån myndighet eller universitet eller liknande. Med tanke på att de går ut i hela Europa så tyder de på att allt var planerat (det bara går inte att bli förvånad, som säljare, när man har ett sådant pris).

Jag tror att det rör sig om andra saker, kanske lån från andra banker för verksamheten, investeringar, eller försöka göra ett namn för sig själva (vilket kommer att visa sig att vara ett enormt misstag för dem), det kan också vara så som du sa ,och att de hade planerat från början att bara leverera max ett par hundra laptops och göra ett namn för sig här i Europa.

Daxman22, tack för att du delade med dig svaret du fick från Clevo. Mycket intressant att läsa.

Förresten, är det inte krav, eller lag, på att man måste erbjuda två års garanti här i Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Lite brainstorming bara...

Är det någon som har tänkt på att det kanske rör sig om ett stort parti med begagnade datorer, datorer som har varit ute hos typ lease:are, som något i stil med personaldatorer, eller datorer för elever vid något/några stora universitet eller en stor myndighet eller liknande? Datorer som har blivit över för att den som hade dem tidigare har uppgraderat.

Monteringen i Sao Paolo skulle då kanske bestå i att installera Linux och byta till ett nytt skal på dem.

*vill att datorn skall finnas*

Nej det handlar om en mytoman vars senaste projekt totalt spårat ur.

Sen har vi Svennson som återigen tar hem VM i naivitet. Grattis till alla!

Permalänk
Avstängd

Hur det än blir så har medison fått reklam... kanske det blir en 3000kr dator ändå..

Vad får man för 1000kr? knappt en BRA Mp3 spelare (ingen AJpod) och absolut inte en PDA... så hur fan ska du få en LAPTOP för det? Tell me how, pleace you stupid fuck

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

http://tech.groups.yahoo.com/group/medisoncelebrity/message/3...

Vi har ju ett rätt stort försprång än danskarna då det gäller att hitta information ^^,

Permalänk

Det stämmer att det är lag på garanti i sverige, tidigare var det 2år, nu är det alltså "3års Reklamationsgaranti" som gäller i sverige. Det täcker fabriktationsfel, d.v.s. i princip exakt samma som vanlig garanti, med den lilla skillnaden att vid reklamationsgaranti får det inte vara synliga förslitningsskador på enheten.

Visa signatur

Laptop: HP ENVY 13 (2017), I5-7200U, INTEL HD GRAPHICS 620
Desktop: DIY Gigabyte Z170-HD3, Core i5-6600K, Nvidia 1080 Ti
<3 Hackingtosh!

Permalänk
Medlem

Undrar om killen på Aftonbladet fortfarande har sin beställning liggande? Fast å andra sidan är det väl antagligen ingen förlust för honom personligen, det är väl aftonbladets läsare som betalar antar jag.

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tabb
http://tech.groups.yahoo.com/group/medisoncelebrity/message/3...

Vi har ju ett rätt stort försprång än danskarna då det gäller att hitta information ^^,

Viva La Clevo!

Var förvånad att jag fick ett svar över huvudtaget

På olika holländska (Är själv holländare) IT fora snackar de om en till super billig webbutik som levererar minisystemen mot bottenpriser. Det gäller

http://www.ewayco.com/

Kanske old news men just in case:)

Ingen från NL har lyckats hitta nåt vettigt eller tvärtom om Medison.

Längtar till deras pressconference

Valdi Ivancic verkar ha en bror som heter Ljubo Ivancic (Ägare till fastigheten i Huskvarna) alltså båda registrerade på samma adress, vet inte om det är olagligt att posta Ljubos telefonnummer här eftersom det är otydlig om han har någonting att göra med Medison

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daxman22
Viva La Clevo!

Var förvånad att jag fick ett svar över huvudtaget

På olika holländska (Är själv holländare) IT fora snackar de om en till super billig webbutik som levererar minisystemen mot bottenpriser. Det gäller

http://www.ewayco.com/

Kanske old news men just in case:)

/.../

Den sidan påminde lite om denna när det gäller "webbdesign".

http://www.arngren.net/

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Den sidan påminde lite om denna när det gäller "webbdesign".

http://www.arngren.net/

Design? Vilken Design?:D

Men skulle du kunna svara på min fråga får man publicera tfn nr och sånt på ett forum?

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daxman22
Design? Vilken Design?:D

Men skulle du kunna svara på min fråga får man publicera tfn nr och sånt på ett forum?

Ingen aning, men jag tror det har att göra med om personen är offentlig eller ej, och om det är ett business-nummer typ. Är det en privatperson får man det inte. I detta fall är det ju en svår balansgång antar jag, så det är nog bäst att undvika det.

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mariae71
Ingen aning, men jag tror det har att göra med om personen är offentlig eller ej, och om det är ett business-nummer typ. Är det en privatperson får man det inte. I detta fall är det ju en svår balansgång antar jag, så det är nog bäst att undvika det.

Det gäller privatperson då skiter vi i det den här gången:)

I'll keep diggig!!

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daxman22
Det gäller privatperson då skiter vi i det den här gången:)

I'll keep diggig!!

Eh du har ju redan postat hans namn, bara och söka på hitta.se så får man fram både hans hem och mobilnummer, varför det nu skulle vara så intressant.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abc123
Eh du har ju redan postat hans namn, bara och söka på hitta.se så får man fram både hans hem och mobilnummer, varför det nu skulle vara så intressant.

Hans namn finns på 10tals andra webbsidor så det är inte så speciellt men alla andra uppgifter får du själv leta fram

Förresten...

Nu säger dom att första leveranser kommer att vara under årslutet...

http://www.evertiq.se/newsx/read_news.aspx?newsid=12912&cat=3

Visa signatur

When it seems too good to be true, it probably is.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daxman22
Hans namn finns på 10tals andra webbsidor så det är inte så speciellt men alla andra uppgifter får du själv leta fram

Förresten...

Nu säger dom att första leveranser kommer att vara under årslutet...

http://www.evertiq.se/newsx/read_news.aspx?newsid=12912&cat=3

Var ser du det? Jag hittar inget om leveranstid på den sidan... :]
Sorry, my bad, jag hoppade omedvetet över den meningen...

Visa signatur

Wir kennen nur ein Ziel, das die gesamte Politik unserer Partei durchdringt: alles zu tun für das Wohl des Menschen, für das Glück des Volkes, für die Interessen der Arbeiterklasse und aller Werktätigen. Das ist der Sinn des Sozialismus. Dafür arbeiten und kämpfen wir.