Ljudet hackar, datorn låser sig ett par sekunder

Permalänk

Ljudet hackar, datorn låser sig ett par sekunder

Hej

Jag har fått ett problem med min dator och det är att den som jag skrev i rubriken då och då "låser" sig i ett par sekunder. Det verkar vara endast då jag antingen spelar mp3 eller ser film så jag antar att det är någon slags inblandning med ljudet att göra.
Iaf så hackar ljudet till och upprepas snabbt några gånger under ca 1-2 sekunder och under den tiden kan jag inte röra muspekaren.

Jag har nyss byt nätagg och problemet var redan innan jag bytte så det är då inte något problem med nätagget.
Funderar på om det kan vara så att hårddisken börjat gå sönder för mig för det är oftast då jag kör flera olika grejer samtidigt som jag ser film eller hör musik det blir sådär.

För en vecka sen så var det något annat skumt fel som kanske är relaterat och det var att då jag startade datorn så hittade datorn inte något ljudkort(!?). Jag har installerat nya Nforce4 drivrutiner och det problemet har inte kommit tillbaka men jag tänkte det var bäst att jag nämnde det om det nu har någon koppling.

Jag har kört Ace utilities för att fixa till registret, kört adaware och Nod32 för att kolla efter virus och spyware och även kört en defragmentering.

Någon som har något förslag om vad jag kan försöka mig på nu för att lösa det här?

Allt hjälp uppskattas.

/Mikael

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Jag har liknande problem. Jag testade med ett nytt moderkort, ljudkort, HDD, formatera, byta drivrutiner och flasha BIOS. Jag skulle tro att mina problem kommer från minnet, priocessorn eller grafikkortet. Mer vet inte jag :/

Permalänk

Testa att ha aktivitetshanterarens CPUanvändningshistorik igång och undersök om CPUn går i taket när datorn låser sig. Går den i taket är det mjukvaruproblem (inkl drivrutiner), går den inte i taket lär det vara hårdvaruproblem (inkl drivrutiner).

Visa signatur

GA-P35-DS3R, E6750, 2x1GB Corsair PC6400 CL4, Gainward 7900GT, Thermaltake 480W, Chieftec CH-03P, XP Pro 32-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av StefCon
Jag har liknande problem. Jag testade med ett nytt moderkort, ljudkort, HDD, formatera, byta drivrutiner och flasha BIOS. Jag skulle tro att mina problem kommer från minnet, priocessorn eller grafikkortet. Mer vet inte jag :/

Ajdå, lät inte kul alls

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HeinzHarald
Testa att ha aktivitetshanterarens CPUanvändningshistorik igång och undersök om CPUn går i taket när datorn låser sig. Går den i taket är det mjukvaruproblem (inkl drivrutiner), går den inte i taket lär det vara hårdvaruproblem (inkl drivrutiner).

Jag tror jag hittat problemet och det är att min dator inte gillar programmet Speedfan (testat flera versioner, just nu har jag nyaste 3.32) för om jag INTE har det igång så händer aldrig det där problemet.
Jag vet inte vad det kan bero på men så länge jag inte ser film eller hör på musik med Speedfan igång händer det inte.

Hoppas någon annan kanske får hjälp av min upptäckt.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.