Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Nu är det så att det nog blir Vostro för mig,
Vill bara veta vilken kabel jag ska ha för att få ljud till tv.n från vostron?

Kicken du har PM

i datorn ska du ha en S-video + en 3.5mm kontakt i hörlursutgången. (bild & stereo ljud)

i TVn ska du ha en S-video + 2 st ljud kontakter (RCA left/right)

har själv så. (har såklart S-video ingång + 2 st ljud (RCA) ingångar på TVn).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
i datorn ska du ha en S-video + en 3.5mm kontakt i hörlursutgången. (bild & stereo ljud)

i TVn ska du ha en S-video + 2 st ljud kontakter (RCA left/right)

har själv så. (har såklart S-video ingång + 2 st ljud (RCA) ingångar på TVn).

Ja nu har vi båda förklarat.. bra och pedagogisk bild
Nått borde han väl förhoppningsvis förstå nue

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Hoppas du blir en i gänget :P.
Det beror på vad du har för ingång på TV:n, har du tre RCA ingångar samt S-VHS (en gul för video, en vit för ljud L, en röd för ljud R och en S-VHS för video), så kan du koppla direkt från S-VHS ut från datorn till TVn, och använda en 3,5mm Stero Hane till 2xRCA Hanor. Har du däremot bara scart, behöver du en som är Scart till S-VHS (hane) och endera direkt till 3,5mm stero (hane), eller till 2xRCA (honor eller hanor) som du sen kopplar till laptopen med en adapter med 2xRCA (hanor eller honor) till 3,5mm stereo hane. Nån som hängde med?

Du har svar..

/Kicken

Jag har på baksidan 2 portar röd och vit, där står det nog R och L på båda, som jag tror är right och left.

Svärige: Kan jag har RCA--->3.5 och en vga kabel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jag har på baksidan 2 portar röd och vit, där står det nog R och L på båda, som jag tror är right och left.

Svärige: Kan jag har RCA--->3.5 och en vga kabel?

ja det stämmer, det är ljudet.

jag har 2 olika kablar

1 st S-video kabel............(bild)

och

1 st kabel med en 3.5mm kontakt i ena ändan och 2 st RCA-kontakter (hanar) i andra ändan.........(stereo ljud)

(allt finns på bilden)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

RCA -> 3.5 ska inte vara problem, och ljudet är oberoende av video (dvs VGA lr S-video)

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jag har på baksidan 2 portar röd och vit, där står det nog R och L på båda, som jag tror är right och left.

Svärige: Kan jag har RCA--->3.5 och en vga kabel?

En sånhär skulle du ju kunna köra direkt utan masssa problem.. allt i samma kabel http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15330296 - Vilken kvalite den håller är väl en annan femma, men har själv en S-VHS kabel från Classe men dock lite mer Hi-End.

Ska försöka leta åt den kabel som du frågade efter.. Är det en sånhär? http://www.mnaudio.se/ShowProduct.aspx?prodid=439&cat=211

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
En sånhär skulle du ju kunna köra direkt utan masssa problem.. allt i samma kabel http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15330296 - Vilken kvalite den håller är väl en annan femma, men har själv en S-VHS kabel från Classe men dock lite mer Hi-End.

Ska försöka leta åt den kabel som du frågade efter..

KÖP INTE EN SÅNN KABEL MED SCART I ANDRA ÄNDAN. (strular väldigt mycket om du har otur, bilden blir svart/vit, tro mig satt i flera timmar med skitet). polarn hade också svart/vit med scart kabeln, (och ingen av oss är direkt otekniska).
S-video i båda ändarna är bättre.

om du har en "gammal" TV med bara scart, så måste du köpa en sånn kabel. men kolla först o främst om du har en S-video ingång på TVn, mycket bättre/enklare, funkar alltid.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
En sånhär skulle du ju kunna köra direkt utan masssa problem.. allt i samma kabel http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=15330296 - Vilken kvalite den håller är väl en annan femma, men har själv en S-VHS kabel från Classe men dock lite mer Hi-End.

Ska försöka leta åt den kabel som du frågade efter.. Är det en sånhär? http://www.mnaudio.se/ShowProduct.aspx?prodid=439&cat=211

Tack, den första länken. Sån kabel har jag redan hemma
Men jag fick aldrig till det på vista, ni får hjälpa mig senare.
Sen fickade jag brosans CSN-kort så nu har jag studentrabatt också.

Vilken upplösning tycker ni jag ska ha? En kille sa i tråden att det blir kontigt med den högsta upplösningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
KÖP INTE EN SÅNN KABEL MED SCART I ANDRA ÄNDAN. (strular väldigt mycket om du har otur, bilden blir svart/vit, tro mig satt i flera timmar med skitet). polarn hade också svart/vit med scart kabeln, (och ingen av oss är direkt otekniska).
S-video i båda ändarna är bättre.

om du har en "gammal" TV med bara scart, så måste du tyvärr köpa en sånn kabel). men kolla först o främst om du har en S-video ingång på TVn, mycket bättre/enklare, funkar alltid.

Hade det problemet med mitt ATI Mobility Radeon X700, blev svartvitt när jag körde S-VHS till TVn via scart, men tog man S-VHS dir. till S-VHS så funkade det.. problemet i början var att jag inte hittade ngt uttag för S-VHS på TVn, så satt och j*vlades med inställningar och drivrutiner hit och dit, och det i ex antal timmar, innan jag hittade att man kunde fälla ner en lucka på fram/undersida TVn där S-VHS, 3xRCA samt hörlurskontakt fanns lokaliserat.. iof. löste det inte det grundläggande problemet (för det ska ju funka) men det funkade iaf.

Så visst har du S-VHS direkt på TV-n så kör S-VHS mot S-VHS, har du inte det tvingas du köra med Scart? Men det funkade som sagt med mitt senaste nVidia kort som var ett FX5200 Men Vostron har ju nVidia så vi håller väl tummarna :). Ett tips när du söker ingången, konsultera instruktionsmanualen för en gångs skull, kan spara en del tid

Keng: Upplösning på bärbara skärmen eller upplösning när du kör via TVn?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng

Vilken upplösning tycker ni jag ska ha? En kille sa i tråden att det blir kontigt med den högsta upplösningen.

du har en Flatscreen TV va ? (du har du garanterat S-video ingång på TVn).

upplösning ställs automatiskt in av datorn på TVn, (du kan ändra, men det behövs ej). bara att trycka in sladdarna, trycka igång Nvidia displayn, trycka igång "Dual wiev"........och viiipps så har du bild & ljud.

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

Jag menade på Vostron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keng
Jag menade på Vostron

Högst personligt.. jag hade nog gått på en TrueLife iaf. Vad jag läst verkar det ha varit lite små problem med den skärm jag beställt, 1440*900 med TrueLife, men antagligen har det bara varit måndagsex. Jag tror i överlag alla är fina, vad kör du nu, hur mkt vill du lägga ut? Vi kan inte råda dej vad som är bäst för dej, det måste du känna själv..

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd

eftersom du kommer ha ett 8600M gt, välj wxga+ med True life. (absolut bästa upplösningen för det kortet, om du vill ha knivskarp bild i spel).

wuxga är i en helt annan liga, krävs ett GTX kort för att kunna driva en 1920 x 1200 skärm i t ex Crysis, ( iallafall om du vill lira i Native, AA/AF, etc).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™ [Inkluderas i priset]
Njut av filmer och foton som aldrig tidigare, med livfulla och klara bilder, tack vare TrueLife-skärmen

15,4-tums UltraSharp™ widescreen WSXGA-skärm (1 680x1050) TFT-skärm med TrueLife™ [lägg till 605,00 kr eller 24:-/månad1]

Nån av dem 2 hade jag tänkt,

Sen så är valet, business eller ultimate.
Jag vill kunna ha gadgets ialla fall

och 9-cellsbatteriet sticker väl inte ut?

På 1520 tror jag det följer med ett par trevliga hörlurar, gör det de till vostro?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
eftersom du kommer ha ett 8600M gt, välj wxga+ med True life. (absolut bästa upplösningen för det kortet, om du vill ha knivskarp bild/grafik i spel).

wuxga är i en helt annan liga, krävs ett GTX kort för att kunna driva en 1920 x 1200 skärm i t ex Crysis, ( iallafall om du vill lira i Native, etc, etc).

Bra, då kanske man beställt rätt skärm då iaf.
svärige, rätta mej om jag har fel, men även om man har en högupplöst skärm, så kan man ju köra spel i en lägre upplösning om än att det inte blir lika snyggt då.. Det är väl ganska logiskt att en WUXGA blir rätt tungdriven i spel i max.upplösning, därför bör man väl ha 512MB dedikerat, för högre upplösning tycker väl om minne? Ett GTX är nog rekomenderat som du säger iaf.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Inaktiv

Ta INTE ultimate. Business ska du ha eller Premium (som du inte kan välja där)

Tror 9cell sticker ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
Ta INTE ultimate. Business ska du ha eller Premium (som du inte kan välja där)

Tror 9cell sticker ut.

9-cell sticker ut, svar ja.. :/

Keng: Angående hörlurar har jag ingen aning, men skulle inte tro det. Är det en Vostro du tänker beställa eller Inspiron?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Avstängd

ta den 1:a skärmen. (mycket bra skärm)

och nej, inga hörlurar till Vostron vad jag vet. (själv kommer jag köpa en 1520 just för hörlurarna, nej skoja lite, men för At home garantin + lite andra saker som Vostron inte får med).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svärige
ta den 1:a skärmen. (mycket bra skärm)

och nej, inga hörlurar till Vostron vad jag vet. (själv kommer jag köpa en 1520 just för hörlurarna, nej skoja lite, men för At home garantin + lite andra saker som Vostron inte får med).

Vinglar mellan 1520 och 1500.
1500 är billigare, Svärige, vad är det man får extra i 1520?

Permalänk
Medlem

support (garanti?) helger och kvällar (och färgval )

Visa signatur

What happens in Vegas, stays in Vegas
**reserverar mig för grammatikfel**
/ Znote 3415W - 2,2ghz 7500 - 8600m gt 512mb - 2gb ddr2 - 7200rpm 100gb - XP /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Reoshi
support helger och kvällar (och färgval )

Nej, lite mer borde det vara.
Tror man får fjärr t.ex.

Här är mina val:

Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)
Äkta Windows Vista™ Business - svenska
Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
15.4" W Screen XGA+ TFT Display resolution: 1440x900 with TrueLife™
Kolsvart med matt yta utan kamera
2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024]
160 GB (5 400 v/min) SATA-hårddisk
256 MB nVidia® GeForce® 8600M GT
Fast intern 8X DVD+/-RW-enhet
Primärt 9-cells litiumjonbatteri (85 wattimmar)

Dell trådlös 350 Bluetooth 2.0-modul (upp till 3 Mbit/s) med bättre datahastighet
Intel® nästa generations Wireless-N-minikort - Europa
Microsoft® Works 8.5 - svenska
V1500 Gold N0815003
Vostro Notebook Order - Sweden
Svensk dokumentation med europeisk strömsladd
Resurs-CD - innehåller diagnostik och drivrutiner
90 W nätadapter:
56,6 k V.92-kompatibelt internt modem och adapter
Inbyggt tangentbord - svenska/finska (QWERTY)
Grundläggande garanti - 1 års maskinvarusupport för företag
Money Off 700 ex VAT
Dells internetorder.

Priset går på 11091,25 kr. Vad tycks?

Permalänk
Avstängd

när jag prata med Dell sa killen att alla Inspiron datorer har en del extra tillbehör som ej Vostron hade. (kan t ex va hörlurar, fjärr, plus andra saker. jag frågade tyvärr inte va det var, ska ringa killen imorn).

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

okej, bra.
Jag ska beställa idag, eller imorrn.
Blir nog 1500.

Permalänk
Medlem

Keng: Är det där en Vostro eller Inspiron config.?
Tänk på att denna tråd främst skall behandla Vostro 1500, och lite smått andra modeller i denna serie, och inte hurvida du skall välja mellan Vostro 1500 eller Insprion 1520. Frågor rörande Vostron är det inga problem att ställa här.. men vill du jämföra fullständiga configs mellan olika modeller och ha synpunkter angående det så ta det isf. i endera min gamla tråd eller i en ny "egen" tråd.
Det blir ju lite att det jämförs modeller och så i början i denna tråd då ingen fått datorn än.. men håll det på en lagom nivå. Detta är inga påhopp eller så, bara så ni har det i åtanke, vad min grundtanke med tråden var.

EDIT: Man får väl säga grattis i förskott då..

EDIT2: Nej det är okej.. lycka till med köpet nu

Tack!
/Kicken

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kicken
Keng: Är det där en Vostro eller Inspiron config.?
Tänk på att denna tråd främst skall behandla Vostro 1500, och lite smått andra modeller i denna serie, och inte hurvida du skall välja mellan Vostro 1500 eller Insprion 1520. Frågor rörande Vostron är det inga problem att ställa här.. men vill du jämföra fullständiga configs mellan olika modeller och ha synpunkter angående det så ta det isf. i endera min gamla tråd eller i en ny "egen" tråd.
Det blir ju lite att det jämförs modeller och så i början i denna tråd då ingen fått datorn än.. men håll det på en lagom nivå. Detta är inga påhopp eller så, bara så ni har det i åtanke, vad min grundtanke med tråden var.

Tack!
/Kicken

Sorry att jag missade att skriva, men et är vostro 1500.
Är de okej eller bör jag ändra något?

Permalänk
Avstängd

oohhps, glömde säga en sak. för att få business care/Premium garantin måste man ha ett registrerat företag. (visste att det var nått jag hade glömt som killen pratade om).

utan företag kan du bara ta den "1 åriga-skicka-iväg-ta-minst-en-månad-garantin", men det kanske är ok ?
(ringer och dubbelkollar imorn så jag hörde rätt..........he he. sov så gott)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

o.O
Det var inte så bra, men vad händer om man tar 2 års nästa arbetsdags service på plats [lägg till 1299,00 kr eller 52:-/månad1] ??

Då kanske jag måste ta ett snack med farsans chef
Tur att jag inte har beställt än.

Permalänk
Avstängd

skojar bara lite med dig. (vore en annans otur att när man väl får hem Vostron, så gäller inte den fina Business care garantin, bara för att man inte har något företag, eller nått i den stilen). he he

men ring för säkerhet skull och fråga om Business care garantin gäller som privatperson. (det skojar jag inte om)

Visa signatur

go7900gs (600/800) + (Xps)130W power supply || T7200 || 2046MB || UltraSharp TrueLife
____________________________________________
Benchmark:[img]http://img225.imageshack.us/img225/7261/38662361wc4hj5.jpg[/img]

Permalänk
Medlem

När jag pratade med beställningsavdelningen på Dell så frågade jag just om garantin "nästa arbetsdags service på plats" (antar att det är Busniess Care som svärige pratar om?) gällde även om man var privatkund, och enligt honom skulle den göra det. Frågade inte så mycket mer kring den då jag inte var intresserad av den egentligen.

Edit: Kanske översätts den till motsvarande garanti för den vanlige kunden (vad den nu heter), alltså typ den man kan få med Inspirion?

Permalänk

Nån som vet hur mkt denna dator drar i ström som helhet?
Configs som inkluderar sxga , hdd med 7200 snurr med en t7300?

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis