Permalänk
Medlem

hur kallt i frysen?

min tjejs föräldrar säger att det är bässt att ha -18 grader i frysen. men många jag känner inkluderat mig själv har mkt kallare vissa närmre -35 grader.

så hur ligger det till är det -18 som gäller eller kanske -50? vad är bäst, själv tänker jag att: ju kallare ju bättre då rör sig atomerna mindre och sakerna ruttnar saktare fast o andra sidan kanske maten får kristallbildnings skador i större utstäckning när det är kallare, fast det kanske varierar beroende på mat vara?

själv har jag ca -26 i min frys vad har ni?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk

-18, det går åt tokmycket energi för varje minusgrad att gå ner. Samt kommer det ta toklång att tina upp all inlandsis du har i frysen om du har -50.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Medlem

det har du rätt i fast hur är det med matvarorna då?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

-24 C har jag. Enligt min frystermometer ska det vara mellan -18 C och -30 C for en frys.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
det har du rätt i fast hur är det med matvarorna då?

Klippt från Wikipedia:

"För långtidsförvaring av mat rekommenderas åtminstone -18 °C i frysen, gärna kallare. Alltför kallt ger dock tydligt utslag på energiförbrukningen och gör inte att matvarorna håller sig påtagligt längre. Kylan dödar inte skadliga mikrober, bara passiverar dem. Även förvarade i frys på bästa sätt, får dock känsliga varor så småningom försämrad smak, och blir till sist efter mycket lång tid okänliga för förtäring."

Förhoppningsvis kommer du att använda dig av maten i frysen också.

Visa signatur

Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Nvidia Geforce RTX 2080Ti | 32,0GB Dual-Channel DDR4 | Samsung SSD 840 EVO Basic 250GB, Samsung SSD 860 EVO 1TB | ASUS MX34VG

Permalänk
Hedersmedlem

-35!? Shit. Tror att vår frys knappt ligger på -18, men den går inte att ställa in heller. =/

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

-25 är det i fryslagret på jobbet mitt, glassen smälter visst redan vid -16 säger dom varje gång det pratas om fryskedjan

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

hemma hos mina föräldrar är det -28 i frysen, den står inte på max heller, undra hur kallt det kan bli om man sätter sin frys på max?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
hemma hos mina föräldrar är det -28 i frysen, den står inte på max heller, undra hur kallt det kan bli om man sätter sin frys på max?

Ja, undra hur man ska få reda på hur kallt det kan bli i ens frys om man sätter den på max?

Permalänk
Medlem

Under -18 är ingen ide att ha. Bara slöseri med energi.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Ja, undra hur man ska få reda på hur kallt det kan bli i ens frys om man sätter den på max?

fy fan vad jag garvade åt detdära

irono när den är som bäst

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

-18 grader celcius är bäst. Maten håller något längre vid lägre temperatur men det är inte värt det, för mycket energi går åt.

Dock.. så har vi fryst bullar, pajform, choklad, allehanda halvfärdiga bakelser, vaniljkräm och andra sockerprodukter till -22 på bageriet jag jobbat på. Jag kommer inte ihåg varför -22 var optimalt för dessa produkter, men jag minns att det var viktigt med att hålla det runt -22..

Och för jdupfrysning hemma hos farmor och farfar back in tha days så körde de p -40 någonting, för fåtal varor men ändå. Vi brukade testa lägga ner olika glass där och ta ut dem nästa dag. Fyyyyyfan vad kallt och hårt, man fick typ skrapa av mjukglassen med tänderna
Kommer inte ihåg vad som förvarades i den frysen, men jag minns att det var mycket jobb med att öppna den, för att den var fruktansvärt tät och man var tvungen att skruva på två ställen för att öppna _första_ locket. Adnra locket var bara att lyfta på. Hehe, andades man ner där så bildades små moln som la sig direkt på de frysta paketen som ett supertunt frostlager, tog inte en sekund.

Jag antar att för vanliga hemmafrysta varor så ska man ha -18. För special och längre tids frysning och använder man mycket kallt. Sen har olika produkter olika optimala nivåer, antagligen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.