Dagans våga fråga i Rix

Permalänk
Medlem

Dagans våga fråga i Rix

Hej!

Dagens fråga i Rix Morgonzoo var varför man inte har en restaurangdiskmaskin hemma som tar 1,5 minuter istället för 1,5 timmar som en vanlig tar.

Men jag missade tyvärr vad svaret var. Eftersom jag också undrat detta länge skulle jag gärna vilja veta det....

Är det någon som lyssnade imorse?

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Testpilot

Dom lär väl inte vara billiga direkt? Drar säkert massor av energi med.
Hemma har man ju tid att låta diskmaskinen gå i flera timmar så jag tror helt enkelt att det är för att spara pengar/resurser.

Hörde inte på programmet då jag bara lyssnar på P3 utan det här är bara en gissning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ähh visst du sparar tid men fan, har jobbat som diskare och maskinen är inget jag skulle vilja ha hemma, en så maskin är som ett serverrum hos ett företag jämfört med serverdator som är diskret och står i ett hörn i garderoben typ. Sen bestick måste man diska dubbelt (orka liksom)

Permalänk
Medlem

Exakt, stora som fasen är de. och inte särskilt snygga heller.

Känns som ett litet i-landsproblem månne?

Permalänk

En jävligt dum fråga måste jag säga, de tämligen många nackdelar som följer med en sådan maskin väger ju oerhört mer än att spara tid.

Skulle vilja jämföra frågan med: "Varför köper man inte ett flygplan för att använda istället för bilen?"

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

En sådan industridisk kan gå så snabbt att diska pga att den alltid har varmt vatten att använda, den värmer upp det och att den slukar energi pga det och att den måste bygga upp högt tryck.
och det tar ett antal minuter att köra igång en sån maskin, har varit på studiebesök på vexiodisk eller va dom heter som bygger sådanna.

Visa signatur

Dator : Ryzen 5950x ; 128GBRam; AMD RX6800

Permalänk
Medlem

Alla har väl kanske inte tillräckligt med plats för att ha ett dedikerat rum till diskmaskinen hemma.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå ingen som sitter och väntar 1, 5h på att diskmaskinen ska diska klart?? Och alla måste väl ändå ha extra porslin så att räcker under minst en disk. Förstår inte riktigt var problemet är, jobbet är väl ändå att ställa i disken i diskmaskinen och de borde väl ungefär vara detsamma vare sig det är en det är en industrimaskin eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zax31415926
En jävligt dum fråga måste jag säga

Därav "våga fråga". ^^

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Därav "våga fråga". ^^

Tycker jag inte, den är dum, eftersom vem som helst borde kunna räkna ut alla nackdelar.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

till alla som tror att man skulle behöva ett eget rum eller liknande till en snabbdisk: ni har fel

Har kört en såndär snabbmaskin som var mindre än en vanlig diskmanskin. gick in en såndär gul/brun/blå back i den och det tog typ 2 minuter. helt otroligt effektiv fast den drog säker massor av ström.

Permalänk
Medlem

Ah, jag lyssnade på det och svaret var ungefär det som ch1n svarade.
Dom var även inkopplade på högre spänning än vanliga diskmaskiner som är inkopplade på 230V.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

Jag tror inte de han/hon som ställde frågan menade att man just skulle ha en restaurangdiskmaskin hemma utan att det kanske borde gå att tillverka en som går lite snabbare.

Och även om den skulle ta mer ström så är det ju under en kortare tid.

Fördelen med att den går snabbare är ju framförallt att man slipper höra den i 1,5h. Om man sitter i köket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Dom var även inkopplade på högre spänning än vanliga diskmaskiner som är inkopplade på 230V. [/B]

Ja de stora kör väl säkert på 400v 3fas?!, men det är ju inte mer än vad man har hemma...

Visa signatur

Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

för du hinner inte fylla en diskmaskin på 1,5 minuter hemma, jag har mycket svårt att se ditt hem fyllt med disk om du sätter på en diskmaskin varje 1,5 timme.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem

Kanske finns utrymme för förbättring hos vanliga diskmaskiner?

Men tja, en bra antal ingenjörer har antagligen funderat på detta ett bra tag.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Man skulel ju kunna hoppa över att värma vattnet och låta hundratals borstar borsta av det värsta, för att sedan sköja med kallt vatten.
Men det kräver ett effektivt diskmedel som följer med det kalla vattnet helt ock hållet. Så man slipper diskmedel i maten och så vidare.
Äsch, ingen bra idé. Det blir bara sämre diskat.

Bättre satsa på tystare diskmaskiner isf, om man nu tycker maskinen låter för mycket. Eller varför inte bättre rening av vattnet innan det går ut? Mer utrymme. Mindre vatten. Äsch.. allt sådant hålls ständigt på med..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Avstängd

Tror vattnet i maskinen tar mer än 1h att värma upp till 80°c

Vi har en ombyggd diskmaskin på jobbet för att tvätta maskinfixturer rent från olja, tanken är dryga 150l stor och den måste tömmas varje dag och nytt fyllas på samt värmas upp till 80°... tar evigheter att värma vattnet och det är svindyrt med 150l vatten per dag.
Så nu töms maskinen 1 gång per vecka.

Simpel kontruktion, en rund roterande korg i mitten och under korgen sitter en en rör full med små hål uppåt, i locket/ovanför korgen sitter liknande rör.
Det blir nästan kliniskt rent(gammalt vatten).
Nackdelar är att den är större än vanligaste matbordet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.