Permalänk
Medlem

Generella moderkortsfrågor

Jag funderar på att inhandla ett moderkort med socket 775 som jag vill ha en Q6600 på. Jag har en del frågor:

Q6600 processorn har en busshastighet på 1066 MHz dvs minde än t.ex. E6850 som har 1333MHz. Är det då bättre att köpa ett moderkort som har fsb på 1066 MHz om man ska köpa en Q6600 processor? Om jag köper en med 1333Mhzbusshastighet kommer prestandan sänkas då? Ska man anpassa minnena efter fsb:n på moderkortet eller processorn?

Vilka minnen passar bäst på ett moderkort med 1066 respektive 1333 fsb?

Får man generellt mer för pengarna (vad det gäller kvalite) om man väljer ett dyrare moderkort eller får man bara fler funktioner? Vilka kretsar ska man leta efter när man köper moderkort?

Finns det någon sida där det jämför moderkort för socket 775?

Visa signatur

Bara den som sover gör inga misstag. Problem är en möjlighet "Ingvar Kamprad"

Permalänk
Medlem

Dyrare moderkort har ofta högre kvalite i form av t ex solid-state kondensatorer (kan ej läcka), bättre & stabilare spänningsreglering etc. Hur mkt det gör i praktiken vet jag inte...

Jag är 97.3% säker på att ett 1333 moderkort ska kunna köras i 1066 mhz utan problem. Ställs nog in automatisk (moderkorten känner av processortyp).
Nya P35 moderkort (med 1333 stöd) verkar ju vara det som gäller för att överklocka en Q6600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee

Jag är 97.3% säker på att ett 1333 moderkort ska kunna köras i 1066 mhz utan problem. Ställs nog in automatisk (moderkorten känner av processortyp).
Nya P35 moderkort (med 1333 stöd) verkar ju vara det som gäller för att överklocka en Q6600.

Ja du har rätt.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.