Permalänk
Medlem

Varför tjuter min dator?

Hejhopp!

Jag på senare tid fått ett riktigt irriterande problem med datorn. När jag spelar spel på datorn som kräver lite mer prestanda än vanliga program så ger den ifrån sig små tjut. Med små intervaller på 2-3sekunder så tjuter den. Ibland när det blir riktigt krävande så händer något ännu mer irriterande - datorn stänger ner alla program och slutligen sig själv. Datorn består av en Pentium 4 på 3,6ghz, grafikkort Radeon X800XT, 1024RAM, HD 2x250gb.

Nån som vet vad det är för fel?

Visa signatur

/Mathias

Permalänk
Medlem

låter ju som om en fläkt går på högvarv eller kanske lagren i fläkten tjärvar så den inte kyler så bra som den skall!
låter ju som om det skulle vara på GPU:n men mer troligt på CPU:n eller nätagget!

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk
Medlem

Låter ju som om ditt nätagg e för klent för att klara av att ge både ditt grafikkort och resten av din dator den ström den behöver vilket resulterar i att burken dör.

EDIT: Eller en kass cpu-fläkt ja..

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad och tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Jag tycker det låter som överhettning. Tjuten betyder förmodligen att det är för varmt. Att det sedan fortsätter vara för varmt eller blir ännu varmare leder till att den stänger av sig själv. P4:orna blir väldigt varma va?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Får jag gissa att du har en HP? Min svärfar har en scaleo som tjuter när man scrollar med musen, tror det är (och nej, jag är inte galen) agget som låter.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Det är en Fujitsu Siemens. Datorn har precis varit på service och fått ett nytt nätaggregat då det andra dog. Det finns ingen mjukvara som man kan köra för att få reda på vad som går snett?

Tack för svaren!

Visa signatur

/Mathias

Permalänk
Medlem

Skaffa ett program som visar din processors temperatur.

Speedfan är ett program som gör det.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Skaffa ett program som visar din processors temperatur.

Speedfan är ett program som gör det.

Brukar dom inte säga att speedfan ofta visar fel ??

Vet inte säkert men har för mig att jag hört nå om det iaf.

Annars e ju hursomhelst Everest ett annat bra program som även visar all annan info om datorn än bara just temperaturer, kör everest ultimate själv

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Fan, det var ju Fujitsu Siemens jag menade att du hade, bra gissning va? Om det är samma tjut som på svärfars så vet jag att det är jobbigt som fan att höra på, men i hans fall kan man ju stå ut med tjutet/skriket eftersom det bara uppkommer när man scrollar skumt nog. Dock är ju cpu-fläkten helt olidlig efter ett par minuter idle i windows för den går snabbt upp i fullvarv.

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Medlem

Hej igen, tack för svaren. Idag har datorn stängt av sig 3-4ggr för att HL2 har varit för krävande. Jag tankade då ATI-tool och Everest. Jag tabbade ur spelet när det var som mest krävande och temperaturen på grafikkortet visade 128C och 113C på GPU. Detta låter ju helt beffängt, det kan väl ändå inte vara normala temperaturer. Jag började fundera på om fläkten vad trasig, men icke det är den inte. Vad sjutton är det för fel?

Visa signatur

/Mathias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av u66lan
Hej igen, tack för svaren. Idag har datorn stängt av sig 3-4ggr för att HL2 har varit för krävande. Jag tankade då ATI-tool och Everest. Jag tabbade ur spelet när det var som mest krävande och temperaturen på grafikkortet visade 128C och 113C på GPU. Detta låter ju helt beffängt, det kan väl ändå inte vara normala temperaturer. Jag började fundera på om fläkten vad trasig, men icke det är den inte. Vad sjutton är det för fel?

Vet inte vilka temps som e normala på ett x800xt men HERREJ*VLAR!! vad varmt, har du rengjort flänsen på grafikkortet och kollat varvtalet på fläkten om du nu kan det ??

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nog dax att damma ur hela datorn, använd tryckluft på burk, när den ändå är öppnad så kolla att alla fläktar verkar fungera som dom ska.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Den är ganska avdammad måste jag nog säga. Fläktarna går på 100%. Jag försökte ta loss kortet idag men lyckades inte. Jag skruvade bort en skruv och lossade på en spärr, men den satt som sten.

En bild på kortet: http://img130.imageshack.us/img130/4110/kortqf0.jpg

Visa signatur

/Mathias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av u66lan
Den är ganska avdammad måste jag nog säga. Fläktarna går på 100%. Jag försökte ta loss kortet idag men lyckades inte. Finns det någon spärr som måste öppnas för att man skall kunna ta loss det?

Om det är ett PCI-E-kort så sitter det en liten spärr i bakänden på den, nere vid sockeln. Men de där temperaturerna verkar inte riktigt friska, så någonting är fel. 128 grader är säkert direkt skadligt för kortet också, så du ska nog ta det lugnt med spelandet tills du hittat felet. Har du en fläkt på grafikkortet, och fungerar den i så fall?

Edit: Ok, ser nu att du har en fläkt på grafikkortet i alla fall, och jag antar att den snurrar. Då finns det väl egentligen bara två möjligheter: antingen är kortet trasigt, eller så är temperatursensorerna trasiga. Eftersom du sa att datorn har börjat stänga av sig så är det tyvärr stor chans att kortet är trasigt, och då är det bara att byta det eller skicka in datorn på service.