Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Permalänk

Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Hallå på er!

Har precis upptäckt att jag börjar bli tunnhårig! Det syns tydligast på bakre övre halvklotet runt en virvel.

Jag är bara 20 år så det är ju inget direkt något man har förväntat sig. Min morfar börjar tappa hår vid runt 20års åldern också. Men jag hoppas att detta har att göra med vitaminbrist som jag förmodligen lider av.

Någon som har några tips på vad man kan göra?

Permalänk
Medlem

tja testa alla möjliga medel du kan hitta

Permalänk
Medlem

En kompis använde Rogaine och det funkade jättebra. Tror du måste gå till en läkare för att få det utskrivet, men är inte säker.

Permalänk
Hedersmedlem

Raka av skiten och odla skägg istället.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk

Instämmer. Raka av skallen helt. Sätt på grymma solbrillor (helst med mellanstor rektangulär design och röda/svarta glas). Kan lova att det ser skitgrymt ut!

Permalänk
Medlem

Kan vi få se bilder på den påbörjade flinten?

Våga visa flinten!

/ Swuppo

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Testpilot

Tycker att du ska raka bort allt jag med, alternativt klippa väldigt kort.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Ta det lugnt med att raka skallen, vill du det? Tänk på det först. Du verkar ju gilla ditt hår, så det är väl bättre att vårda om det du har istället...? ^_^x;

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hehe. Kan fixa bild snart. Problemet är ju att AFA kommer slå ner en om man rakar huvudet.

Edit: Ingen bild idag. Batteriet är slut i kameran.

Sen är inte Rogaine dyrt som fan?

Permalänk
Medlem

Vet inte, du får väl kolla...? Lär ju vara värt pengarna antar jag. Och om du går på socialbidrag så kan du säkert få socialen att betala det åt dig.

Permalänk
Medlem

Annars har ju TV-Shop något billigt mirakelmedel mot håravfall. Lär ju fungera jättebra

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk

Jag har kommit fram till att det även kan ha med min inte fullt så sunda livsstil. Får pröva köra en improvment på den så ser vi hur det går.

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexandersson
Hallå på er!

Har precis upptäckt att jag börjar bli tunnhårig! Det syns tydligast på bakre övre halvklotet runt en virvel.

Jag är bara 20 år så det är ju inget direkt något man har förväntat sig. Min morfar börjar tappa hår vid runt 20års åldern också. Men jag hoppas att detta har att göra med vitaminbrist som jag förmodligen lider av.

Någon som har några tips på vad man kan göra?

tjo jo det finns lite grejjer som du kan prova skaffa nåt vitaminpiller som innehåller dvärgpalmsextrakt(sawpalmetto) Advanced hairstudios använder Ett naturläkemedel som de kallar för serenoa som då är det viktiga innnehållet dvärgpalmsextrakt. Det använder de tillsammans med rogain och deras lasermaskiner som bara hjälper till att öka blodtillförseln till skallen av vad jag fick u av ett möte med dem. Så själv håller jag på med en egenkur med rogaine plus dvärgpalmsextrakt. Och jag känner att jag har fått stopp på hårtappandet och kanske redan har ftt tillbaka en del hår sen jag började med kuren. Rekomenderas starkt.

Dvärgpalmsextrakt är egentligen huvudsakligen att stoppa DHT som är dåligt för prostatan och kan ge upphov till prostatacancer. Och det är ett naturläkemedel och är heöt ofarligt att anväönda trots att du inte behöver det. Och det är just DHT som angriper hårsäckarna och iochmed det förhindrar dem från att får det som de behöver från blodet. Dvärgpalomsextrakt motverkar skapandet av DHT och bör vara ett bra hjälpmedel för att få tillbaka håret snabbare. Speciellt eftersom Advanced hair studios använder det också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
tjo jo det finns lite grejjer som du kan prova skaffa nåt vitaminpiller som innehåller dvärgpalmsextrakt(sawpalmetto) Advanced hairstudios använder Ett naturläkemedel som de kallar för serenoa som då är det viktiga innnehållet dvärgpalmsextrakt. Det använder de tillsammans med rogain och deras lasermaskiner som bara hjälper till att öka blodtillförseln till skallen av vad jag fick u av ett möte med dem. Så själv håller jag på med en egenkur med rogaine plus dvärgpalmsextrakt. Och jag känner att jag har fått stopp på hårtappandet och kanske redan har ftt tillbaka en del hår sen jag började med kuren. Rekomenderas starkt.

Dvärgpalmsextrakt är egentligen huvudsakligen att stoppa DHT som är dåligt för prostatan och kan ge upphov till prostatacancer. Och det är ett naturläkemedel och är heöt ofarligt att anväönda trots att du inte behöver det. Och det är just DHT som angriper hårsäckarna och iochmed det förhindrar dem från att får det som de behöver från blodet. Dvärgpalomsextrakt motverkar skapandet av DHT och bör vara ett bra hjälpmedel för att få tillbaka håret snabbare. Speciellt eftersom Advanced hair studios använder det också.

Jag skulle passa mig från att använda sådant där, "naturläkemedel" är inte alltid bra. Man skall ta så lite piller som möjligt, och om man skall ta några skall de vara kemiskt framtagna i labb

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Citat:

vart köper du sawpalmetto och vad kostar de?

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av toker!!!
vart köper du sawpalmetto och vad kostar de?

Finns på många platser på internet. Köpte lamberts senast men jag kom på att de innehåller alldeles för mycket av sådana vitaminer som de varnar för så dem kan jag inte rekomendera. Apoteket har nog säkert men de kostar nog mer. De jag har kostade ca 150 för 90 tabletter som man skulle ta 2 gånger om dagen. Stod inte att de var för håret utan för att sänka dht för prostatan men det är exakt samma sawpalmettoextrakt så det är ingen skillnad. Men det finns nog något bättre. Googla på det Hittade många olika ställen när jag gjorde det. Sabamin har du på Apotekets hemsida. kostar 160 kr för 30 tabletter. Innehåller serenoa Repens som är saw palmetto. Även curbisal.

Derox: Det är inga farliga. Kemiskt framtagna grejjer är ju större vhans att de är farliga då de oftast inte har varit testade under längre tidsperioder. Sågpalmsfruktsextrakt har används väldigt länge. OCh är icke farligt. Och minskat DHT tjänar man på. Håller man på med idrott så vill man inte ha den kemiskt framtagna mediciinen som man behöver recept för. Finasteride som finns i Propecia är illa flr hamnar du i en dopingkontroll med det i dig så blir du fast. Då det kan användas för att dölja andra preparat i kroppen.

Saxat från wikipedia.

Saw palmetto

Main article: Saw Palmetto

Saw palmetto (Serenoa repens) is an herbal DHT inhibitor which is cheaper than most commercial drugs and is claimed to have fewer side effects than finasteride and dutasteride. Unlike other 5-alpha-reductase inhibitors, saw palmetto extract inhibits the conversion of testosterone to DHT without interfering with the cellular capacity to secrete PSA.[6] Saw palmetto extract has been demonstrated to inhibit both isoforms of alpha-5-reductase, unlike finasteride which only inhibits the (predominant) type 2 isoenzyme of alpha-5-reductase.[7][8] It must be noted that DHT inhibition in vitro does not necessarily imply inhibition in vivo. A preliminary study of saw palmetto extract for treating hair loss noted improvement in six of ten subjects over a six month period. Dosages were not reported.[7] The small size of the study and its relatively short duration limit must be noted.

There hasn't been a single reputable study done showing that Saw Palmetto has any effect on treating hair loss. One study can be found in PubMed, but it was run by the makers of a saw palmetto product, and was publicly labeled as "Bunk" on 20/20 in January 2003 on nationwide television because it only included 10 participants and lasted only 6 months.[8]

Inga bevis men Advanced haris studios använder det och de är ju de största på att stoppa att man tappar hår så det lär ju göra någon skillnad.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Vad du kan göra?
bita i det sura äpplet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
Vad du kan göra?
bita i det sura äpplet.

Han kan ju göra mycket.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Citat:

Derox: Det är inga farliga. Kemiskt framtagna grejjer är ju större vhans att de är farliga då de oftast inte har varit testade under längre tidsperioder. Sågpalmsfruktsextrakt har används väldigt länge. OCh är icke farligt. Och minskat DHT tjänar man på. Håller man på med idrott så vill man inte ha den kemiskt framtagna mediciinen som man behöver recept för. Finasteride som finns i Propecia är illa flr hamnar du i en dopingkontroll med det i dig så blir du fast. Då det kan användas för att dölja andra preparat i kroppen.

Kemiskt framtagna grejjer är alltid säkrast! Testade med rätt säkra metoder, naturläkemedel är både mindre effektiva samt inte lika säkra kort. Märks det att jag pluggar med inriktning på Bioteknik? Försök inte sno mina framtide arbeten med naturläkemedel!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Hjälp! Jag börjar bli tunnhårig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Kemiskt framtagna grejjer är alltid säkrast! Testade med rätt säkra metoder, naturläkemedel är både mindre effektiva samt inte lika säkra kort. Märks det att jag pluggar med inriktning på Bioteknik? Försök inte sno mina framtide arbeten med naturläkemedel!

Jo men du kan ju knappast säga att det är något farligt med sawpalmetto. Sen dessa kemiskt framtagna produkter kan ju också vara rentutav farliga. Är ju inte helt ovanligt att medicinder o sånt blir borttaget på grund av att de långsiktiga konsekvenserna av det var renav farliga. Kan inte ge dig ett konkret exempel just nu men Det vet du nog också då du läser bioteknik. Sen finns det inte naturläkemedel för allt. Men propecia är inget alternativ för mig då jag idrottar kanske inte på världsnivå men på smnivå vilket då inte hade varit så jättekul att bli avstängd för doping då:P

Visa signatur

Permalänk

Ska bli skönt att tappa håret, slipper man ju raka av det varje vecka

Annars:

Överkammning
Perut
Tupé
Mössa
Keps
?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RahBalder
Ska bli skönt att tappa håret, slipper man ju raka av det varje vecka

Annars:

Överkammning
Perut
Tupé
Mössa
Keps
?

Eller så gör man en Lasse Kronér:

Btw, känns det inte lite som om han föddes med den frisyren?

Visa signatur

rm -rf *.blog

Permalänk
Medlem

Det var väldigt lite bra tips i denna tråd.

Till en början, är du säker på att det är ärftligt håravfall vi pratar om? Om det är temporärt håravfall (som kan orsakas av mycket, stress, dålig kost, dåliga hygienrutiner som orsakar irriterad hårbotten etc) så kommer följande tips inte att hjälpa.

Vi börjar med schampo, beroende på hårtyp så behöver man olika typer av schampo. Blont lockigt hår är den mest fragila hårtypen medan svart rakt hår är den mest robusta. Detta betyder att du måste välja schampo efter din hårtyp, otroligt viktigt. Ett stort misstag som många gör är att köpa 2L schampo för 10kr på ICA Maxi eller något annat skräp. Men ett nästan ännu större misstag är att köpa dyrt schampo från ett "fint" företag (Tigi, Matrix etc) och tro att det kommer lösa alla ens problem bara för att det är dyrt, trotts att det inte alls är tänkt för din hårtyp. Vill du ha reda på vad för schampo passar dig, fråga din frisör (detta kräver att du inte blir klippt av tant Agda i köket).

Jag har personligen gått igenom en hel del "fina" schampon, inget jag skulle köpa själv men ibland så får man sånt i present. För inte så länge sen läste jag ett tips (på detta forum faktiskt) om Gulsåpa. Helt otroligt nog så är det det bästa "schampo" jag någonsin testat. Hårbotten verkar definitivt må bättre, håret känns "tyngre" och blir inte fett lika snabbt. Sen ska vi inte gå in på glans, det ser ut som man har en spegel i håret. Det bäste av allt är väl att det kostar runt 12kr/liter. Nu finns det inte bara fördelar med detta, en del praktiska nackdelar får man leva med. Det första är att såpa skummar inte lika mycket, du får ha i en mindre näve för att verkligen bli ren, samt avsaknad av silikon gör håret svårare att torka.

Sen ska vi gå in på Minoxidil, verkningsämnet i receptfria medicin som Rogaine (ofta brandat som Regaine utanför US). Jag tänker inte gå in på för mycket teori/kemi runt Minoxidil för det kan du googla fram på några ynka sekunder. Jag tänker prata mer om det praktiska. Rogaine är inte den enda produkten med Minoxidil, det finns massor med andra företag som producerar exakt samma substans, fast till en bråkdel av priset. En av dessa företag är Kirkland (som om jag inte missminns tillverkar sin substans i samma fabrik som Rogaine). Utöver detta ska du veta att det finns två olika former av denna substans, skum (som är något dyrare och går inte att köpa i Sverige än) och en vätska som är det normalt förekommande. Skummet är dyrare men ryktas om att vara enklare att applicera, har dock inget personlig erfarenhet av skummet, men vätskan får håret att se lite fett ut innan det torkar. Kirkland kan du köpa till ett bra pris här: http://www.minoxidil-direct.co.uk/

Sen har vi en receptbelagd medicin, med verkningsämnet Finasteride. Till en början användes detta för att bekämpa prostatacancer men i mindre doser så används för att att motverka håravfall. Jag tänker inte uppmana någon till brott men det är ofta ekonomiskt försvarbart att köpa medicin med 5mg Finasteride (som t.ex. Proscar) och dela tabletten i 5 delar, en del för varje dag. Även detta finns att köpa via internet, dock tänker jag inte ge ut några direktlänkar (tips: google + qmi).

Kom ihåg, det finns inga garantier på att något av detta ger dig en återväxt, dock finns det en god chans att du får behålla det hår du har nu.

Länktips: www.lookgood.se

Edit: Vilket långt inlägg, borde ha diskat istället. >.<

P.S: Det finns säkert en massa grammatiska fel i inlägget, men jag har hela tiden blivit störd/stressad av TVn. >.<

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag håller med dem som säger att du ska raka dig. Kvinnor faller ju som furor för skalliga män, medans de som kletar med konstiga schampon och grejer kanske inte ses på samma sätt (såvida de inte är väldigt metrosexuella). Om du mot förmodan skulle upptäcka att du ser ut som en 14-årig skinhead med rakat hår (en upptäckt som undertecknad gjorde första och enda gången han provade att raka av sitt hår) får du se till att åldras några år så att du växer in i looken.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Squeeze
Eller så gör man en Lasse Kronér:
http://www.besterman.nu/images/thumbs/lassekroner.jpg

Btw, känns det inte lite som om han föddes med den frisyren?

Han tappade ju håret när han var 18-20 så, antagligen ja.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB