Betala hemma, hur mycket osv?

Permalänk
Medlem

Betala hemma, hur mycket osv?

RÖSTA BARA OM DU ÄR MINST 18 ÅR, HAR EN INKOMST OCH EJ STUDERAR (behöver inte vara en fast inkomst).

Är nyligen fyllda 20 och farsan vill att jag ska börja betala en del för att jag bor hemma fortfarande, dessutom jobbar jag (tim. anställd) så det är ju inga problem, inte mer än rätt imo.

Han är ensamstående och vi bor i en villa på landet tillsammans med min bror, han får väl ut 25k brutto och jag (varierar) 8-10k minus skatt då.

Vad jag hört och läst så verkar de flesta betala runt 5-1500 kr / månad för att bo hemma, men han tycker att 1000 kr är ett skämt

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne2k
RÖSTA BARA OM DU ÄR MINST 18 ÅR, HAR EN INKOMST OCH EJ STUDERAR (behöver inte vara en fast inkomst).

Är nyligen fyllda 20 och farsan vill att jag ska börja betala en del för att jag bor hemma fortfarande, dessutom jobbar jag (tim. anställd) så det är ju inga problem, inte mer än rätt imo.

Han är ensamstående och vi bor i en villa på landet tillsammans med min bror, han får väl ut 25k brutto och jag (varierar) 8-10k minus skatt då.

Vad jag hört och läst så verkar de flesta betala runt 5-1500 kr / månad för att bo hemma, men han tycker att 1000 kr är ett skämt

När jag bodde hem och arbetade gjorde jag och mina föräldrar dealen att jag betalar 20% av min lön till dem, men max 2000 kr. Jag skulle om jag var du försöka hitta ett heltidsjobb dock, eller om du hade tänkt det börja studera. Jag jobbade själv som vikarie på tim ett tag, mycket skönare att jobba heltid faktiskt. Man får mer pengar att röra sig med och det är marginelt jobbigare

Men som sagt föreslå 20% max 2000 kr / månad.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Citat:

Tänk på vad det egentligen handlar om och vad det egentligen är du bör betala för. Frågan är ju hur mycket billigare det blir för din far om du flyttar ut. Skulle hushållets omkostnader sjunka med säg, 1500kr så är ju 1500kr en rimlig summa att betala. Men sätt dig med din far och kolla vad du kostar i "drift" så att säga.

1. Mat
2. Omkostnader för boende (el, vatten, slitage m.m.)
3. Gemensama utgifter (tv-licens, bredband m.m. som används av flera i hushållet)
Det är väl egentligen dem tre sakerna jag kan komma på som kostar. Tänk också på vad det är som skulle användas även om du flyttade ut. Sitter din far och kör alla lampor i huset samtidigt som han glor på tv hela tiden och du sitter i ditt rum och spelar schack med dig själv så bör ju han rimligen stå för det mesta av elen o.s.v. Tänk också på att det blir dyrare för honom när det gäller mat om du flyttar ut, det är alltid billigare att handla för flera.

Sen är ju frågan om din far tänkt flytta till ett billigare boende om du flyttar ut. Hade han tänkt att göra det så är ju en del av hyran också på sin plats att bidra med, men hade han tänkt att bo kvar så kommer går ju han +/-0 på att du bor där i hyreskostnad så då behöver du ju inte ta en del av hyran.

På rak arm skulle jag säga att en 1500-2000 är en ok summa att betala.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag betalade 2000 när jag bodde hemma, jag tycker att man ska betala iaf minst 1500 om man kan, vilket egentligen bara motsvarar sin egen mat.

Konsumentverket har en lista över vad man borde betala, den kanske kan ge dig en viss bild av vad en del saker kostar, visa inte den för din pappa dock
http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?l...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel
Jag betalade 2000 när jag bodde hemma, jag tycker att man ska betala iaf minst 1500 om man kan, vilket egentligen bara motsvarar sin egen mat.

Konsumentverket har en lista över vad man borde betala, den kanske kan ge dig en viss bild av vad en del saker kostar, visa inte den för din pappa dock
http://www.ekonomi.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?l...

Det är just den listan han kör stenhårt för :(:(
Dock tycker han inte att jag ska betala 7000 i månaden direkt men det är inte bra när han har den listan som utgångspunkt/måttstock ;/

(läser/svarar på era andra inlägg senare)

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är min personliga åsikt i ämnet!

Jag tycker det är snålt av föräldrarna att ta betalt av ungarna för att bo hemma, så länge pengarna verkligen inte behövs i hushållskasssan, eller om man utnyttjar att man kan bo gratis hemma längre än vad man behöver.

De pengar man tjänar behövs när man flyttar sen (särskilt när en liten sketen etta kan kosta 500' till en mille). De flesta föräldrar brukar ju även hjälpa till med lite pengar för sånt ... varför först ta pengar och sen ge tillbaks? Bor man ju bara hemma ännu längre. Eller så skall man plugga, då är det verkligen kanon med en liten buffert. En tusenlapp hit eller dit bör ju inte märkas så hårt för de flesta föräldrar med äldre barn (dvs, man är själv lite äldre och har lite högre lön etc..). Det är ju heller ingen utgift som plötsligt uppkommer, snarare tvärtom, iom att man betalar alla ens grejjor själv så är det ju bara maten som blir en extrakostnad.

Fast sen får man ju se till varje enskilt fall. Vet man om att ens barn är onödigt slösaktigt kan man ju exempelvis tvinga dem att betala en viss summa i "hyra" som man placerar i ett bankkonto som de får ta över när de flyttar.

Kanske är jag dock lite skadad som växt upp i ett område där de flesta har det gott ställt. Dessutom har jag själv bott hemma + jobbat.

Då tycker jag att det är vettigare att man hjälper till med hushållsarbete som tvätta, städa, laga mat eller handla. Vet jag iaf att mina föräldrar uppskattade mer än om jag skulle betalt pengar till dem.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är just den listan han kör stenhårt för :(:(
Dock tycker han inte att jag ska betala 7000 i månaden direkt men det är inte bra när han har den listan som utgångspunkt/måttstock ;/

(läser/svarar på era andra inlägg senare)

Den där listan fungerar ju delvis iallafall, men då ska han ju enbart titta på "Utgifter per månad" eftersom allt annat ska du ju betala själv i vilket fall. Inte heller bör han räkna med hyran eftersom den inte förändras om du flyttar. Han får ju fortfarande punga upp lika mycket i hyra varje månad varesig du bor där eller inte, så det bör du ju bidra till om du vill, men ska ju inte vara något krav. Och utan hyra (och med vettiga nivåer på el, internet m.m.) så borde det ju inte bli mer än 2-2500 iallafall.

Det är ju bara att fråga honom "Hur mycket billigare blir det om jag flyttar?"
Hyran är densamma och hans matkostnad går upp. Hemförsäkringen är oförändrad, månadskostnaden för internet/telefoni är samma. Han kan inte bara räkna vad du kostar i månaden så att säga, utan han måste även tänka på vad som kommer kosta även utan dig, påpeka det för honom.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Om du är 20 år och har ett arbete bör du väl betala din del (26%) av hushållets utgifter (hyra, el, förbrukningsartiklar o.s.v.). Om du tycker att det är för mycket kan du ju alltid flytta hemifrån. Jag kan förstå resonemanget om att barn som studerar inte ska behöva betala så mycket, men är man 20 år så börjar det bli dags att växa upp.

Edit: belga, du verkar utgå från att fadern vill att TS bor kvar hemma, vilket jag tvivlar starkt på.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Om du är 20 år och har ett arbete bör du väl betala din del (26%) av hushållets utgifter (hyra, el, förbrukningsartiklar o.s.v.). Om du tycker att det är för mycket kan du ju alltid flytta hemifrån. Jag kan förstå resonemanget om att barn som studerar inte ska behöva betala så mycket, men är man 20 år så börjar det bli dags att växa upp.

Edit: belga, du verkar utgå från att fadern vill att TS bor kvar hemma, vilket jag tvivlar starkt på.

Uhm, dax att växa upp? Tror det är du som behöver växa upp, är inget speciellt med att föräldrar hjälper till, speciellt om man studerar. Alla föräldrar som gillar sina barn hjälper ju gärna till om så är ekonomiskt möjligt, är ju en del i att vara förälder. Är kul med folk som tycker att man skall försvåra livet under studietider osv bara för att vara självständig. Sen tror jag det är få föräldrar som vill att deras barn skall flytta.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att jag betalade 2000kr när jag fick en riktig inkomst. Sen stod de för alla kostnader kring mig, utom saker jag själv ville köpa (TV, nya möbler etc). Alla mina andra syskon fick betala, så inte mer än rätt att jag som siste barn i hemmet gjorde likadant, trots att våran familj hade det mer knapert förr.

Men man levde ju lyxliv hemma hos föräldrarna. Betala den summan till dom, och kunde leva rövare med resten av pengarna (jag sparade dock en hel del). Hade jag varit smart hade jag bott kvar hemma ett tag till, för att bygga upp ekonomin mera. Spelar iofs ingen roll, jag blev sugen på att flytta och fixa eget, och har inga problem med ekonomin idag heller.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Detta är min personliga åsikt i ämnet!

Jag tycker det är snålt av föräldrarna att ta betalt av ungarna för att bo hemma, så länge pengarna verkligen inte behövs i hushållskasssan, eller om man utnyttjar att man kan bo gratis hemma längre än vad man behöver.

Jag tror många betalar för att det ska bli någon sorts "läropeng" inför den stundande hårda verkligheten. Jag gjorde det iaf. Att betala kändes helt ok enligt mig.

[QUOTE]
De pengar man tjänar behövs när man flyttar sen (särskilt när en liten sketen etta kan kosta 500' till en mille). De flesta föräldrar brukar ju även hjälpa till med lite pengar för sånt ... varför först ta pengar och sen ge tillbaks? Bor man ju bara hemma ännu längre. Eller så skall man plugga, då är det verkligen kanon med en liten buffert. En tusenlapp hit eller dit bör ju inte märkas så hårt för de flesta föräldrar med äldre barn (dvs, man är själv lite äldre och har lite högre lön etc..). Det är ju heller ingen utgift som plötsligt uppkommer, snarare tvärtom, iom att man betalar alla ens grejjor själv så är det ju bara maten som blir en extrakostnad.
[/QUOTE]

Om man har fast inkomst och inga utgifter varför ska man då inte betala för sig? Jag tror inte mina föräldrar är alltför pigga på att pynta boende för mig den dagen jag ska flytta ut ur hyresrätten.

[QUOTE]
Fast sen får man ju se till varje enskilt fall. Vet man om att ens barn är onödigt slösaktigt kan man ju exempelvis tvinga dem att betala en viss summa i "hyra" som man placerar i ett bankkonto som de får ta över när de flyttar.
[/QUOTE] Håller med, förutom att det är en självklarhet att man ska få tillbaks pengarna

[QUOTE]
Kanske är jag dock lite skadad som växt upp i ett område där de flesta har det gott ställt. Dessutom har jag själv bott hemma + jobbat.
[/QUOTE]

Jag bodde med en ensamstående morsa så jag är väl skadad åt andra hållet.

[QUOTE]
Då tycker jag att det är vettigare att man hjälper till med hushållsarbete som tvätta, städa, laga mat eller handla. Vet jag iaf att mina föräldrar uppskattade mer än om jag skulle betalt pengar till dem.
[/QUOTE]

Det ena utesluter inte det andra.

Jag säger inte att något är rätt eller fel, jag inser att verkligheten ser olika ut för olika personer.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

När jag hade vikariat i somras betalade jag 25% av min nettolön, nu när jag studerar slipper jag betala, så man känner sig som en igel

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Bodde hemma hos föräldrarna tillfälligt under hela förra året.
Då tjänade jag 34000 spänn i månaden och betalade ingenting och fick all mat av dem och så.
Ok, lite sniket kanske, men de har gott om pengar och är inte det minsta i behov av något extra. En dag när de blir gamla och hamnar på vårdhem och så, så blir det min tur att hjälpa dem som gentjänst.

Är 31 år för övrigt.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tänk på vad det egentligen handlar om och vad det egentligen är du bör betala för. Frågan är ju hur mycket billigare det blir för din far om du flyttar ut.

Visst är det skönt att utnyttja sina päron, believe you me I've been there, men det intressanta är väl ändå inte vad fadern spar på att killen inte får bo där utan vad det är värt för killen att bo kvar? Det är mao inte rimligt (högst ödmjukt) att han inte ska betala för hyra e.d. eftersom dessa inte sjunker om han flyr sin barnkammare.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Visst är det skönt att utnyttja sina päron, believe you me I've been there, men det intressanta är väl ändå inte vad fadern spar på att killen inte får bo där utan vad det är värt för killen att bo kvar? Det är mao inte rimligt (högst ödmjukt) att han inte ska betala för hyra e.d. eftersom dessa inte sjunker om han flyr sin barnkammare.

Ehm... om det är något som ÄR rimligt så är det väl att han ska slippa betala för de kostnader som för hans far ligger kvar på samma nivå om han flyttar? Det kan han ju bidra till om han vill, men då farsan hans får betala lika mycket ändå så spelar det ju ingen roll

Hyran för en förälder går ju inte ner om barnet flyttar ut (om nu inte föräldern tänkt flytta till billigare boende, men undantag för det har jag redan nämnt tidigare). Alltså spelar det ingen roll för föräldern om barnet bidrar till hyran eller ej. Jag tycker att ska man bo hemma så ska man betala det man kostar. Detta betyder mat och omkostnader så som det man ringer på telefonen för, hygien, el och vatten o.s.v. Men vi talar ju ändå om en förälder och deras barn, vilket gör att jag också tycker att föräldrarna, just för att de faktiskt ÄR föräldrar, inte borde ta ut betalt av sina barn "bara för att" vilket det blir om de kräver pengar till kostnader som är fasta oavsett om barnet bor där eller ej.

Detta betyder ju dock inte att ungarna inte skall visa lite respekt och hövlighet och frivilligt bidra till dessa kostnader, men det skall inte vara ett krav från föräldrarna i mitt tycke utan det får ses som en bonus för att man uppfostrat sin unge bra. Förälder är man på livstid och då tycker jag det ingår att man inte utnyttjar sina barn mer än man behöver. Och visst ska man ju fundera på hur mycket det är värt för en själv att bo hos sina föräldrar, men att ens föräldrar går från Mamma och pappa till hyresvärd bara för att man fyller 18 tycker jag låter lite överdrivet.

Edit**
Hade jag själv bott hemma hade jag sagt till morsan att jag betalar min del av mat, el, vatten, telefonsamtal, hygien/hushålls-prylar o.s.v (alltså allt det jag använder och jag faktiskt kostar extra för morsan). Sen hade jag utöver det erbjudit mig att ta en del av internet, tv-licens och kanske en liten del av hyran, med det hade vart som bonus.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Citat:

Jag tycker man ska ha i åtanke vad det hade kostat att skaffa egen lägenhet, som ju är alternativet till att bo hemma. Eget boende kostar lätt 5000 kr i månaden. Betalar du nåt under det så tjänar du på det alltså. Nåt man lär sig när man bott själv ett tag är att det inte bara är att räkna upp lite utgifter i huvudet och lägga ihop. Det dyker alltid upp mer utgifter än vad man tänker på.

Så lågt som 500 kr i hyra är en symbolisk summa bara, det täcker inte många kostnader. Med 2000 kr/mån kommer du relativt billigt undan men betalar ändå hyfsat för dig.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Jag tycker man ska ha i åtanke vad det hade kostat att skaffa egen lägenhet, som ju är alternativet till att bo hemma. Eget boende kostar lätt 5000 kr i månaden. Betalar du nåt under det så tjänar du på det alltså. Nåt man lär sig när man bott själv ett tag är att det inte bara är att räkna upp lite utgifter i huvudet och lägga ihop. Det dyker alltid upp mer utgifter än vad man tänker på.

Så lågt som 500 kr i hyra är en symbolisk summa bara, det täcker inte många kostnader. Med 2000 kr/mån kommer du relativt billigt undan men betalar ändå hyfsat för dig.

Beror på, Du får en 1a för mellan 2-3000 kr / månad. Mat/hygien klarar man sig på 1200 kr i månaden utan problem. Sen vatten el osv ingår i många hyror. I de flesta fall internet med, men annars kostar det runt 250 kr. Så ett eget boende kan gå på så lite som 3500 kr/månad. Du kanske inte äter gott då, men du klarar dig. Sj lägger jag mellan 1500 och 2000 kr per månad på mat, men jag gillar att äta. Dock äter jag inte lyxmat då jag pluggar och inte har obegränsade resurser Måste dock börja köpa mer riktigt kött, saknar att göra en rostbiff i ugnen med potatisklyftor och lite sås

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag bodde hemma en kortare period för några år sedan... hade fast arbete men svårt att finna lämplig bostad. Hade eget rum på en 3,5 x 4m och egen toalett. Betalade hen ca 2500-3000 kr/mån... min del av hyran, elen, mat och bredbandet med andra ord.

Har man arbete och är över 18 år så är det klart att man ska bidra med sin del av utgifterna i bostaden. Allt annat är bara att vara parasit.

En polare som är lagerchef i Malmö, han är 22 år, bor hemma med sina föräldrar i en 70-tals villa där han har en hel källare på drygga 46kvm för sig själv. Han betalar inte en krona trots att han har närmare 19000 kr i lön per månad.... det är till att utnyttja sina föräldrar.

Permalänk
Medlem

Betalade 3500/mån när jag bodde hemma och arbetade heltid. Vi satte oss ner med ett kalkylblad föräldrarna hade och kollade på vilka utgifter som fanns och så tog jag 25% av dessa eftersom vi är 4 pers i familjen. I detta ingick dock att jag kunde ta bilen om den var ledig.

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Jag bodde hemma en kortare period för några år sedan... hade fast arbete men svårt att finna lämplig bostad. Hade eget rum på en 3,5 x 4m och egen toalett. Betalade hen ca 2500-3000 kr/mån... min del av hyran, elen, mat och bredbandet med andra ord.

Har man arbete och är över 18 år så är det klart att man ska bidra med sin del av utgifterna i bostaden. Allt annat är bara att vara parasit.

En polare som är lagerchef i Malmö, han är 22 år, bor hemma med sina föräldrar i en 70-tals villa där han har en hel källare på drygga 46kvm för sig själv. Han betalar inte en krona trots att han har närmare 19000 kr i lön per månad.... det är till att utnyttja sina föräldrar.

Kan hålla med om att ifall du påbörjat ditt yrkesliv och inte börjat plugga inom nått år efter studenten bör du ju faktiskt fixa eget boende.

Visa signatur

Permalänk

Betalar ingenting Är 22 år och pluggar på högskola. Mina föräldrar betalar det nödvändigaste så som mat och husrum. Lyxsaker som kläder, parfym, etc får jag betala själv. Annars har jag det rätt schysst; älskar mina föräldrar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Betalar ingenting Är 22 år och pluggar på högskola. Mina föräldrar betalar det nödvändigaste så som mat och husrum. Lyxsaker som kläder, parfym, etc får jag betala själv. Annars har jag det rätt schysst; älskar mina föräldrar

Pengar = kärlek

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Betalar själv 3500 :- . Jag har ett jobb, jobbar som en gnuver för att klara mig och lägga undan sparpengar... Men samtidigt bistår mamma och pappa med allt som man kan tänka sig, så jag kommer nog ganska billigt undan iaf.

Visa signatur

"If anyone ask why I fight another man's war, I say nothing. Because they dont want to understand..."

Permalänk
Medlem

Själv bor jag och bror min i en 3a som vår far står för. Detta under tiden vi pluggar (min bror jobbar ett år nu men det fick ju jag göra gratis när vi bodde i villan med). Mina föräldrar tycker att man skall koncentrera sig på skolarbetet när man pluggar, inte på att arbeta för att få pengarna att räcka. Därför hjälper de gärna till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Beror på, Du får en 1a för mellan 2-3000 kr / månad. Mat/hygien klarar man sig på 1200 kr i månaden utan problem. Sen vatten el osv ingår i många hyror. I de flesta fall internet med, men annars kostar det runt 250 kr. Så ett eget boende kan gå på så lite som 3500 kr/månad. Du kanske inte äter gott då, men du klarar dig. Sj lägger jag mellan 1500 och 2000 kr per månad på mat, men jag gillar att äta. Dock äter jag inte lyxmat då jag pluggar och inte har obegränsade resurser Måste dock börja köpa mer riktigt kött, saknar att göra en rostbiff i ugnen med potatisklyftor och lite sås

Du räknar för lågt.

En normal 1:a får du knappast för 2000 kr/mån inklusive el och internet, möjligtvis en vindsskrubb nånstans. Räkna med 2500-3000. 1200 för mat och hygien, visst det går men då köper man rätt tråkiga grejer. 1500-1800 är mer normalt för god men ändå prisvärd mat, om man räknar in att äta ute nån gång ibland också. Visst, många är snåla med maten när de just flyttat hemifrån och det går ju faktiskt att leva på havregryngsgröt för nån hundring i månaden också, men sånt tröttnar man på efter ett tag.

250 kr/mån är ju bara för Internet. El går på ytterligare 200 kr/mån. Fast telefoni 200 kr/mån.

Sen som jag skrev som tillkommer udda utgifter. Nya sänglakan, visp, dammsugare och såna grejer som man inte köper varje månad men som ändå måste räknas in nånstans.

2500 hyra + 1500 mat + 250 Internet + 200 el + 200 telefoni + uddautgifter. Summa summarum, man kommer lätt upp i ca 5000 i grundläggande utgifter. En 2:a kostar 3500 utan problem, vips är vi uppe i 6000 kr/mån. Jag säger inte att det inte GÅR att leva billigare, men jag säger att de allra flesta inte gör det.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Du räknar för lågt.

En normal 1:a får du knappast för 2000 kr/mån inklusive el och internet, möjligtvis en vindsskrubb nånstans. Räkna med 2500-3000. 1200 för mat och hygien, visst det går men då köper man rätt tråkiga grejer. 1500-1800 är mer normalt för god men ändå prisvärd mat, om man räknar in att äta ute nån gång ibland också. Visst, många är snåla med maten när de just flyttat hemifrån och det går ju faktiskt att leva på havregryngsgröt för nån hundring i månaden också, men sånt tröttnar man på efter ett tag.

250 kr/mån är ju bara för Internet. El går på ytterligare 200 kr/mån. Fast telefoni 200 kr/mån.

Sen som jag skrev som tillkommer udda utgifter. Nya sänglakan, visp, dammsugare och såna grejer som man inte köper varje månad men som ändå måste räknas in nånstans.

2500 hyra + 1500 mat + 250 Internet + 200 el + 200 telefoni + uddautgifter. Summa summarum, man kommer lätt upp i ca 5000 i grundläggande utgifter. En 2:a kostar 3500 utan problem, vips är vi uppe i 6000 kr/mån. Jag säger inte att det inte GÅR att leva billigare, men jag säger att de allra flesta inte gör det.

Konstigt, en kompis studentlägenhet kostade 2200 kr inklusive internet, el, vatten o allt sådant. Sen har jag vänner som lägger 600 kr på mat i månaden, inget jag prioriterar men olika männskor har lika prio. Fast telefoni e bara onödigt, man har ju mobiltele. Den går på runt 80 kr per månad. Studenter lever oftast billigt.

Om man jobbar är det ju egentligen inga problem att betala mer, då tjackar man ju en tvåa för runt 8-900 000 kr med en hyra runt 2200. Men det är ju om man jobbar, då är pengar inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Betalar 2600 varje månad, då ingår bensin som jag gör av med i dom pengarna. Kommer få betala 4100 om ett tag om jag inte hinner flytta hemifrån innan dess.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen har jag vänner som lägger 600 kr på mat i månaden, inget jag prioriterar men olika männskor har lika prio.

Vissa TROR det ja. Men i regel snackar de helt enkelt skit även om de tror på det själva. Oftast har de inte ens försökt räkna efter (med kvitton) utan gör en snabb uppskattning som är rejält i underkant. Lite kul är också att ofta är det de som har absolut lägst kostnader (enligt dem själva) som har minst pengar över i slutet av månaden. De har helt enkelt inte koll på sina utgifter.

Jag har själv varit student och umgåtts med väldigt många. Många inbillar sig orealistiska glädjekalkyler. Vad ligger studimedlet på numera, 7500? Hur många studenter har 4500 spänn över i månaden? Inte många kan jag garantera.

Jag snackar normala snittkostnader som folk brukar hamna på efter ett tag. Du tar upp teoretiska extremfall med tråkiga jävlar. Blir liksom inte samma sak.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Vissa TROR det ja. Men i regel snackar de helt enkelt skit även om de tror på det själva. Oftast har de inte ens försökt räkna efter (med kvitton) utan gör en snabb uppskattning som är rejält i underkant. Lite kul är också att ofta är det de som har absolut lägst kostnader (enligt dem själva) som har minst pengar över i slutet av månaden. De har helt enkelt inte koll på sina utgifter.

Jag har själv varit student och umgåtts med väldigt många. Många inbillar sig orealistiska glädjekalkyler. Vad ligger studimedlet på numera, 7500? Hur många studenter har 4500 spänn över i månaden? Inte många kan jag garantera.

Jag snackar normala snittkostnader som folk brukar hamna på efter ett tag. Du tar upp teoretiska extremfall med tråkiga jävlar. Blir liksom inte samma sak.

Nej, jag tar upp vad det faktiskt kostar att överleva. Sen om du vill lyxa är det din ensak. Olika människor lägger pengar på olika saker. Jag själv bränner väll 1500-2000 kr på mat, 300 på bredband o el. Sen 2-300 på telefon. Sen tillkommer självklart några hundra för mat ute varje månad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har en fräsch tvåa för 3674kr/mån, inkl. vatten och parkering. Bara elen som tillkommer. Men sen bor jag inte i Stockholm heller.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower