Betala hemma, hur mycket osv?

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ehm... om det är något som ÄR rimligt så är det väl att han ska slippa betala för de kostnader som för hans far ligger kvar på samma nivå om han flyttar

Skulle du anse det samma om han skulle flyttade in hos en polare: eh, din hyra blir ju inte högre så jag tänker inte betala något!

Enl. mig är det högst rimligt att någon med inkomst också betalar för sin del av omkostnaderna. Om fadern är snäll kan han möjligen korrigera priset något efter inkomstnivå, så att brodern med högre inkomst också betalar något mer.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PenPusher
Skulle du anse det samma om han skulle flyttade in hos en polare: eh, din hyra blir ju inte högre så jag tänker inte betala något!

Enl. mig är det högst rimligt att någon med inkomst också betalar för sin del av omkostnaderna. Om fadern är snäll kan han möjligen korrigera priset något efter inkomstnivå, så att brodern med högre inkomst också betalar något mer.

Nej det anser jag inte, för ens polare har inte samma ansvar som en förälder. Och som jag sade, förälder är man på livstid, det är ingenting som bara upphör för att staten tycker att ens ungar ska klara sig själva efter en viss tid. Men jag pekade också ut att om man har någon skam i kroppen så bör man som barn frivilligt erbjuda sig att betala även för sådana saker, men det skall inte vara något krav från föräldrarna tycker jag inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det hela beror väldigt mycket på hur ekonomin är för föräldrarna man bor hos.
Har de det knapert, så vore det en självklarhet att hjälpa till ekonomiskt, tom om man inte bodde hos dem anser jag (såvida man själv har en hygglig inkomst).

Bor man hos föräldrar som har så det räcker och blir över och inte är i det minsta behov av ett par extra tusenlappar i månaden så är det en annan sak. Så var det iallfall i mitt fall.
Som gentjänst kommer jag att se till att hjälpa dem om de någon gång får det kärvare under sin ålderdom.

Edit : Håller helt med vad belga skrev i inlägget före mig om att ens ansvar för varandra inte upphör bara för att man råkat fylla 18. Att hjälpa de nära släktingar som har det sämre ställt är självklart.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk

Hm...
Studiebidraget för en hösttermin uppgår till 2500 * fyra månader för mig = 10k.
Dessutom tar jag ett studielån på 6300/termin.
Totalt ger det mig (6300+10000) = 16300kr på fyra månader.
Jag betalar 1400 i månadshyra för min delade tvåa på 65 kvadrat.
Detta är 1400*4 = 5600kr per 4 månader.
I början av terminen betalade jag hela hyran i förskott.
Detta gav mig 16300-5600 = 10700 kvar / 4 månader.
Det ger mig 10700/4 = 2675kr per månad att distribuera på elräkning, telefonräkning, bussresor, litteratur, mat och annat.

Efter erfarenhet är det mat och litteratur (för mig som student) som kostar mest.
Eftersom jag redan innan jag blev student var van vid att leva med relativt lite pengar tycker jag nu att jag har mycket att röra mig med, och kan ofta lägga undan pengar i slutet av varje månad.

Jag har just nu inte en enorm inkomst, men om jag hade råd skulle jag inte tveka att betala mina föräldrar upp mot 3500 kronor per månad för att jag fick bo hemma.
Det kanske inte kostar så mycket att driva mig, men jag tycker att man borde lämnat hemmet efter det att man gått ut gymnasiet.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Nej det anser jag inte, för ens polare har inte samma ansvar som en förälder. Och som jag sade, förälder är man på livstid, det är ingenting som bara upphör för att staten tycker att ens ungar ska klara sig själva efter en viss tid. Men jag pekade också ut att om man har någon skam i kroppen så bör man som barn frivilligt erbjuda sig att betala även för sådana saker, men det skall inte vara något krav från föräldrarna tycker jag inte.

Men ska en förälder verkligen aldrig släppa sin son/dotter utan stödhjul så att säga? Det är ju därför man ska visa den hårda verkligheten.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men ska en förälder verkligen aldrig släppa sin son/dotter utan stödhjul så att säga? Det är ju därför man ska visa den hårda verkligheten.

Sant, men precis som med det mesta annat så finns det ju nivåer att välja mellan. Hade man velat gulla med barnen hade man ju inte krävt några pengar alls, men jag tycker inte heller att ska bli fullfjädrade hyresvärdar åt sina egna barn bara för att de bor hemma. Det är ju inte "allt eller inget" som gäller. Att behöva betala för det man använder och dra den merkostnad man faktiskt innebär själv tycker jag är en rätt bra lektion i vad det innebär att stå på egna ben. Kanske inte en fullständig lektion, men tillräckligt nära för att visa på att det faktiskt kostar att leva här i världen.

Så visst ska man ta bort stödhjulen, men de behöver ju inte lämna ungen ensam med sin cykel på en gata mitt i natten eller heller

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Sant, men precis som med det mesta annat så finns det ju nivåer att välja mellan. Hade man velat gulla med barnen hade man ju inte krävt några pengar alls, men jag tycker inte heller att ska bli fullfjädrade hyresvärdar åt sina egna barn bara för att de bor hemma. Det är ju inte "allt eller inget" som gäller. Att behöva betala för det man använder och dra den merkostnad man faktiskt innebär själv tycker jag är en rätt bra lektion i vad det innebär att stå på egna ben. Kanske inte en fullständig lektion, men tillräckligt nära för att visa på att det faktiskt kostar att leva här i världen.

Så visst ska man ta bort stödhjulen, men de behöver ju inte lämna ungen ensam med sin cykel på en gata mitt i natten eller heller

Håller med till fullo!

Jag tycker att allt för många är helt inriktade på "nu är gymnasiet slut nu skall alla klara sig själva" Varför? Kanske var så för ett antal år sedan när det inte var samma tvång på högre utbildningar, men nu för tiden måste man ju nästan utbilda sig på högre nivå än gymnasiet. Vad är då problemet att få hjälp från föräldrarna? de är ju äldre, har mer pengar att röra sig med, oftast villiga att just hjälpa till. Visst, jag och brorsan skulle kunna betala hyran och lånen på våran lägenhet, men då skulle vi behöva ta mer studielån samt leva mer knapert varje månad. Eventuellt arbeta extra, varför skall du behöva försvåra din pluggsituation "bara för att"?

Sedan när de blir äldre kommer ju situationen vara annorlunda, förutsatt att man lyckats med studierna, utan högskoleutbildning är det svårt att komma upp til mer än 40.000 /månad före skatt. Är väll så livet är, man får hjälp i de två skedena av livet där det är omöjligt/svårt att klara sig själv, dvs när man är barn/ung och när man är gammal. Är ju inte så att man vaknar upp dan efter studenten och vips är allt klart, man har en utbildning och välbetalt jobb. Man har ju X antal år kvar då, I de allra flesta fallen minst 5 år kvar innan man är "färdig".

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Betala hemma, hur mycket osv?

Citat:

Enl. mig är försörjningsansvaret hos föräldrar lågt för en vuxen människa med inkomst. Det är klart, det finns män som bor i sina föräldrars källare hela livet och det är väl okej att anse att detta faller inom ramen för föräldraransvaret om man känner för det. Let's agree to disagree.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem

Jag pyntade 3000:- när jag bodde hemma.

Permalänk
Medlem

Då jag bor hos morsan och hon har en lägenhet som är lite för dyr för hennes kapacitet så har jag lagt in ca 1500kr i månaden. Sen har jag ju hjälpt till att renovera den vilket hon garantera tjänat några hundratusenlappar på:P

Är 21 år och pluggar till elektriker. Nu flyttar hon till en trea och det blir då lite trångt med min bror och mig. men det är planerat att jag ska flytta så fort jag kan och hittar nåt bra ställe. tills dess får jag ha en säng i vardagsrummet:P Men då ska jag inte behöva betala nåt heller. För då behöver hon inte pengarna på samma sätt.

Men behöver inte föräldrarna pengarna så ska men väl inte behöva pynta anser jag väl. I så fall gör de det bara för att de tycker att man kanske börjar bli lite för hemmakär:P

Sen lägenheter så finns det ju 1:or med månadshyra runt tusenlappen. OM du har 1 mille sparad alltså:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Givetvis kan de flesta föräldrar med barn gå runt även om barnen bor hemma, själva poängen är nog den att barn i vuxen ålder ska försöka flaxa med egna vingar, annars finns risken att man fastnar, själva summan är ju lite av en balansgång med mottot " Hur mkt kan jag få mitt vuxna barn att betala så han förstår att han måste skaffa sig ett eget liv och lämna mamma och pappa och bli vuxen på riktigt."

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina päron tog 2000 av min bror när han bodde hemma. Men dom satte undan dom, han fick tillbaka allt när han väl flytta. Tycker det verkar som en ganska bra lösning om pengarna inte behövs för att hemmet skall klara sig.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.

Permalänk
Medlem

Jag pröjsade 2000 i månaden när jag vikarierade förra sommaren. Bodde hemma ungefär ett halvår.

Sen har vi bidiskussionen om vad det kostar att bo själv. Jag ger 4300 för min lägenhet med parkering. Sen har vi bredband, telefon, el som fasta kostnader. Vidare har vi bensin, bilförsäkring, hemförsäkring och fackavgifter.

Sen har vi käk. Nu har jag gått ner rätt jävla ordentligt i mina matkostnader, käkar bara frukost, lunch och kvällsmat. Så jag borde snitta 60 spänn om dagen utslaget på en månad (restaurangbesök och sånt inte medräknat), då har vi i runda slängar 1800 i mat. Nu var ju det billigare när jag bodde hemma, då lagade vi ju till hela familjen och sånt, nu är det bara till mig och på luncherna är det ju mest micromat tyvärr (för jävla lat för att ställa mig och laga på kvällen).

Så vad ger den här kalkylen... jag borde egentligen ligga på omkostnader på max 8 papp i månaden (då tar jag i), det skulle ge mig 9 till övers... frågan är vart fan de där 9 hamnar nånstans, för jag har då ingen buffert

Jag ÄR dålig på att handskas med pengar, jag vet... fan, jag måste nog se över min ekonomi, det här håller inte

Permalänk
Medlem

Är 20, vill betala hemma men har inget jobb så när alla utgifter är betalda denna månad har jag runt 300kr kvar utan nån inkomst, kul
Dock är inte julklapparna inräknade.

Permalänk
Medlem

För ett par år sedan bodde jag hemma hos min mor en kort period, som uppehåll medans ny bostad osv. fixades. Då avkrävdes jag 3,000 per månad. Visserligen bodde jag då i eget mindre hus men kan väl ge en hint om en del håller sig någorlunda marknadsmässiga i förhållande till sina barn. Var väl iofs inte överdrivet dyrt i förhållande till vad jag fick för det.

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem

Varför betala överhuvudtaget? Vad är det för kapitalistisk familj... det handlar ju trots allt om föräldrar som är de närmaste man har. Att hjälpa med utkomsterna är en sak, men att kräva pengar för boende... tsss

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Farsan kan väl visst ha en merkostnad för att killen bor hemma. Om sonen flyttar kan farsan hyra ut rummet till någon i 2:a hand. Eller så kan han själv flytta till något billgare. Resonemanget att hyran fortfarande är lika hög för färäldrarna om barnen flyttat köper jag därför inte. Visste den är lika hög men han har ju möjlighet att påverka den oavsätt om killen bor hemma eller inte.

Jag tycker att man som förälder kan kräva att ens barn ska betala för de kostnader de innebär i månaden, hyran inkluderad, när de har en relativt fast inkomst. Speciellt om man fyllt 18 år. Har barnen jobb ska de ju betala för sig också. Man får ju så klart se till vad lönen är men tjänar man som "barn" 10 000 netto är 4000-5000 för

*hyra (2000-5000 kr för en etta beroende vart i landet man bor)
*mat (900-2000 kr)
*el (150-400 kr datorn+lcd-tv drar en hel jävla del ska jag tala om)
*vatten (0-100 kr, chansar bara för jag betalar inget för vattnet här)
*fasttelefon (100-300 kr, räknar IP-telefoni eftersom jag har det själv)
*internet (80-300 kr)
*försäkringar (200-500 kr, hem, djur, fordon)
*tv-licens (0-166 kr)
*morgon- dagstidning (0-100 kr)
*övrigt slitage på hem (100 kr)

i lägsta laget tycker jag. Bor man "hemma" har man också en helt annan boyta att röra sig på ofta. Har föräldrarna ett hus har man ju tillgång till flera rum än sitt egna samt att kök och badrum då inte ligger i anslutning till "bostaden" som den gör om man har en lägenhet. Många har även tillgång till familjens bil när de bor hemma om de inte har en egen.

Räknar man på de siffor jag skrivit inom parentes här ovan ser man att man inte kommer undan med mindre än ca 3400 kr/månad om man inte har hög hyra och inte gillar mat. Vill man ännu lägre får man skippa tv, internet, dator. Då kan man säkert komma ner i 3200 kr men vilken livskvalitet har man då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stantemo
Farsan kan väl visst ha en merkostnad för att killen bor hemma. Om sonen flyttar kan farsan hyra ut rummet till någon i 2:a hand. Eller så kan han själv flytta till något billgare. Resonemanget att hyran fortfarande är lika hög för färäldrarna om barnen flyttat köper jag därför inte. Visste den är lika hög men han har ju möjlighet att påverka den oavsätt om killen bor hemma eller inte.

Jag tycker att man som förälder kan kräva att ens barn ska betala för de kostnader de innebär i månaden, hyran inkluderad, när de har en relativt fast inkomst. Speciellt om man fyllt 18 år. Har barnen jobb ska de ju betala för sig också. Man får ju så klart se till vad lönen är men tjänar man som "barn" 10 000 netto är 4000-5000 för

*hyra (2000-5000 kr för en etta beroende vart i landet man bor)
*mat (900-2000 kr)
*el (150-400 kr datorn+lcd-tv drar en hel jävla del ska jag tala om)
*vatten (0-100 kr, chansar bara för jag betalar inget för vattnet här)
*fasttelefon (100-300 kr, räknar IP-telefoni eftersom jag har det själv)
*internet (80-300 kr)
*försäkringar (200-500 kr, hem, djur, fordon)
*tv-licens (0-166 kr)
*morgon- dagstidning (0-100 kr)
*övrigt slitage på hem (100 kr)

i lägsta laget tycker jag. Bor man "hemma" har man också en helt annan boyta att röra sig på ofta. Har föräldrarna ett hus har man ju tillgång till flera rum än sitt egna samt att kök och badrum då inte ligger i anslutning till "bostaden" som den gör om man har en lägenhet. Många har även tillgång till familjens bil när de bor hemma om de inte har en egen.

Räknar man på de siffor jag skrivit inom parentes här ovan ser man att man inte kommer undan med mindre än ca 3400 kr/månad om man inte har hög hyra och inte gillar mat. Vill man ännu lägre får man skippa tv, internet, dator. Då kan man säkert komma ner i 3200 kr men vilken livskvalitet har man då?

Du utgår ju från att man bör betala hemma. Kan som sagt förstå om man gått in i arbetslivet, men att jobba ett år mellan gymnasiet och högskolan tycker jag inte påverkar så mycket. Båda jag och brorsan fick ett år att jobba utan att betala nått, bara bra, kan man spara pengar och resa och göra massa sådant.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du utgår ju från att man bör betala hemma. Kan som sagt förstå om man gått in i arbetslivet, men att jobba ett år mellan gymnasiet och högskolan tycker jag inte påverkar så mycket. Båda jag och brorsan fick ett år att jobba utan att betala nått, bara bra, kan man spara pengar och resa och göra massa sådant.

Missade att han skulle plugga året efter.
Är det så tycker jag föräldrarna kan "bjuda" på det året han bor hemma och jobbar för att låta honom spara ihop pengar till studierna.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är snålt av föräldrar att ta betalt av sina barn.

Som någon skrev tidigare. Visst om hushållskassan är knaper eller om det är någon som bara leechar av sina föräldrar.
Men vid 20 års ålder brukar man ju knappast ha toppjobbet.

Jag tycker föräldrar ska hjälpa barnen, och bara för att de inte behöver hjälp ska de inte kräva pengar.

Om någon summa ska betalas ska den vara symbolisk på kanske 500 kr max.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Jag tycker det är snålt av föräldrar att ta betalt av sina barn.

Som någon skrev tidigare. Visst om hushållskassan är knaper eller om det är någon som bara leechar av sina föräldrar.
Men vid 20 års ålder brukar man ju knappast ha toppjobbet.

Jag tycker föräldrar ska hjälpa barnen, och bara för att de inte behöver hjälp ska de inte kräva pengar.

Om någon summa ska betalas ska den vara symbolisk på kanske 500 kr max.

Det handlar inte om snålhet i de allra flesta fall handlar det om att lära barnet vikten av pengar och ha en egen ekonomi, annars blir barnen bortskämda och tappar respekten för pengar om allt kommer serverat på ett silverfat.

Dessutom vill nog de flesta föräldrar ha tid och plats över när barnen är fullvuxna. Det är dags att flytta från boet och pröva sina egna vingar.

Det är otroligt bortskämt och respektlöst av ett barn som har en inkomst att inte ge en skälig del till sina föräldrar som göder och ger dem husrum.

Visa signatur

Permalänk

19år, studerar sista året på gymnasiet och lever på bidrag

Just nu bor jag i en 1a själv och har en hyra på 1383kr då kabel tv, vatten och värme ingår.
Bredband får jag betala 275kr/månaden för, sen har vi elen som brukar ligga på ca 250-400kr/månaden
Mobilen ligger väl på en 150kr/månaden samt mat slänger jag väl ut 500kr ungefär

Så betalar ca 2200kr månaden och min ekonomi är då inte den bästa

Ska dock flytta hem snart, då jag just sålde lägenheten och ska bo hos föräldrarna ett tag, får då endast betala 500kr/månaden, men får stå för alla utgifter själv för allt annat, helt okej för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Det handlar inte om snålhet i de allra flesta fall handlar det om att lära barnet vikten av pengar och ha en egen ekonomi, annars blir barnen bortskämda och tappar respekten för pengar om allt kommer serverat på ett silverfat.

Dessutom vill nog de flesta föräldrar ha tid och plats över när barnen är fullvuxna. Det är dags att flytta från boet och pröva sina egna vingar.

Det är otroligt bortskämt och respektlöst av ett barn som har en inkomst att inte ge en skälig del till sina föräldrar som göder och ger dem husrum.

Det är två skolor Jag tror på att om man hjälper barnen kommer de kämpa desto hårdare! Vissa tror mer på den tuffare vägen, den tror jag mer leder till barn som känner mindre stöd och blir stressade av överdrivet ansvar. Hade kompisar vars föräldrar tog hela deras studiemedel under hela gymnasietiden. Gjorde ju inte att de blev taggade av att behöva jobba samtidigt som de kämpade i skolan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är två skolor Jag tror på att om man hjälper barnen kommer de kämpa desto hårdare! Vissa tror mer på den tuffare vägen, den tror jag mer leder till barn som känner mindre stöd och blir stressade av överdrivet ansvar. Hade kompisar vars föräldrar tog hela deras studiemedel under hela gymnasietiden. Gjorde ju inte att de blev taggade av att behöva jobba samtidigt som de kämpade i skolan.

Överdrivet ansvar att stå för sitt eget uppehälle när man är myndig? Nja. Så skulle jag inte uttrycka mig. Fler och fler barn bor hemma och blir försörjda av sina föräldrar och stannar där och blir aldrig vuxna.

Finns ett utmärkt exempel i Lyxfällan (ja jag vet att många av problemen och lösningarna är regisserade) där fanns två myndiga söner som bodde hemma, den ena av dem tjänade mest i familjen. De hade inte ens tänkt tanken att betala. Skamligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Överdrivet ansvar att stå för sitt eget uppehälle när man är myndig? Nja. Så skulle jag inte uttrycka mig. Fler och fler barn bor hemma och blir försörjda av sina föräldrar och stannar där och blir aldrig vuxna.

Finns ett utmärkt exempel i Lyxfällan (ja jag vet att många av problemen och lösningarna är regisserade) där fanns två myndiga söner som bodde hemma, den ena av dem tjänade mest i familjen. De hade inte ens tänkt tanken att betala. Skamligt.

Skamligt? Han sparade kanske pengar till att flytta hemmifrån? Myndig säger inte så mycket, myndig är man när man går i gymnasiet. Kanske är taskit om föräldrarna är så oansvariga att de dragit ner ekonomin så pass att det är med i Lyxfällan, själv skulle jag dragit sedan länge om inte annat för att slippa dem. Sen är det ju som jag sagt länge, om man pluggar på samma ort som föräldrarna bor är det väll bara onödigt att ta massa studielån för att bo att kunna vara självständig och bo i en skrubb? Då kan man ju flytta senare när man har det bättre ställt efter man har utbildat sig hyffsat ordentligt iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Skamligt? Han sparade kanske pengar till att flytta hemmifrån? Myndig säger inte så mycket, myndig är man när man går i gymnasiet. Kanske är taskit om föräldrarna är så oansvariga att de dragit ner ekonomin så pass att det är med i Lyxfällan, själv skulle jag dragit sedan länge om inte annat för att slippa dem. Sen är det ju som jag sagt länge, om man pluggar på samma ort som föräldrarna bor är det väll bara onödigt att ta massa studielån för att bo att kunna vara självständig och bo i en skrubb? Då kan man ju flytta senare när man har det bättre ställt efter man har utbildat sig hyffsat ordentligt iaf.

Nej han tyckte det var bekvämt att bo hemma utan att betala. Lägenhet var så trångt och tråkigt hemma var det gratis och stora utrymmen.

Föräldrarna var knappast ekonomiska genier men de hade verkligen inte råd med två st vuxna barn heller. De tog lån och liknande för att försöka klara sig. Ändå stannade barnen utan att betala. Myndig innebär att du ska ta hand om dig själv och inte längre vara beroende av andra om du inte är ett kronvrak. Då är man vuxen och skall agera därefter. Just utbildning är faktiskt en bra anledning att bo kvar hemma MEN märk väl, jag skulle ändå inte ha mage att bo där utan att betala för mig. Det skulle bli extra jobb för att visa min uppskattning för mina föräldrar för att jag får bo kvar hemma. Tacksamhet och att man visar sin uppskattning är aldrig fel.

Men så är jag ingen bortskämd pojkspoling som tar allt för givet heller. Och nej, ingen har dött av att ha ett extrajobb medan man studerar. Det ska man klara av utan att studierna blir lidande om man är normalbegåvad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej han tyckte det var bekvämt att bo hemma utan att betala. Lägenhet var så trångt och tråkigt hemma var det gratis och stora utrymmen.

Föräldrarna var knappast ekonomiska genier men de hade verkligen inte råd med två st vuxna barn heller. De tog lån och liknande för att försöka klara sig. Ändå stannade barnen utan att betala. Myndig innebär att du ska ta hand om dig själv och inte längre vara beroende av andra om du inte är ett kronvrak. Då är man vuxen och skall agera därefter. Just utbildning är faktiskt en bra anledning att bo kvar hemma MEN märk väl, jag skulle ändå inte ha mage att bo där utan att betala för mig. Det skulle bli extra jobb för att visa min uppskattning för mina föräldrar för att jag får bo kvar hemma. Tacksamhet och att man visar sin uppskattning är aldrig fel.

Men så är jag ingen bortskämd pojkspoling som tar allt för givet heller. Och nej, ingen har dött av att ha ett extrajobb medan man studerar. Det ska man klara av utan att studierna blir lidande om man är normalbegåvad.

Jag ser egentligen inte problemet, jag bor just nu i en lägenhet som min pappa står för. DEt kommer han göra tills man har en utbildning så jag slipper jobba. Har tillräckligt lite fritid efter att skolarbetet e klart. Jag menar man vill ju inte bara ha godkänt, B lr A är ju nästan minumum på vad man satsar på. Sen kommer jag väll påbörja en kandidat utbildning snart med, kan ju inte bara gå ut med en master.

Föräldrar har ju ändå rätt mycket mer pengar, iaf om de tagit de ansvaret du pratar så mycket om så mycket och skaffat sig en ordentlig utbildning osv. Jag ser det iaf som ansvaret hos en förälder, pappa fick samma hjälp, jag kommer ge mina barn samma hjälp. Jag anser det vara en förälders ansvar så.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att låta mina föräldrar betala för min lägenhet. Skulle kännas som jag snyltar på dem, och detta trots att de inte har det speciellt knapert ekonomiskt. De ger mig så mycket annat ändå (som jag inte ber om) så det minsta jag kan göra är att ta ansvar för min egen ekonomi.

Sen är det ju skillnad på att hjälpa barnen och att vara överbeskyddande. Att ta hyra av ett barn som har fast arbete är knappast att "inte hjälpa till" utan snarare överbeskyddande och ett bra sätt att får barnet att inte lära sig ta ansvar för sig själv. Förresten, varför säger jag barn. Har man fast arbete är man knappast barn längre.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag ser egentligen inte problemet, jag bor just nu i en lägenhet som min pappa står för. DEt kommer han göra tills man har en utbildning så jag slipper jobba. Har tillräckligt lite fritid efter att skolarbetet e klart. Jag menar man vill ju inte bara ha godkänt, B lr A är ju nästan minumum på vad man satsar på. Sen kommer jag väll påbörja en kandidat utbildning snart med, kan ju inte bara gå ut med en master.

Föräldrar har ju ändå rätt mycket mer pengar, iaf om de tagit de ansvaret du pratar så mycket om så mycket och skaffat sig en ordentlig utbildning osv. Jag ser det iaf som ansvaret hos en förälder, pappa fick samma hjälp, jag kommer ge mina barn samma hjälp. Jag anser det vara en förälders ansvar så.

Jo men jag tycker i alla fall inte alla ska få samma silversked som du har i munnen. Tror många barn skadas av det. Jag skulle aldrig kunnat acceptera att få silversked på det där sättet i alla fall. Det skulle kännas alldeles för fel och dessutom så skulle jag få svårt att någonsin återgälda en så pass stor gåva.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo men jag tycker i alla fall inte alla ska få samma silversked som du har i munnen. Tror många barn skadas av det. Jag skulle aldrig kunnat acceptera att få silversked på det där sättet i alla fall. Det skulle kännas alldeles för fel och dessutom så skulle jag få svårt att någonsin återgälda en så pass stor gåva.

Silversked vet jag inte, mina föräldrar är inte direkt överdrivet rika, men de har ju inga ekonomiska problem heller. Pappa anser att man skall inte behöva jobba extra och stressa ihjäl sig bara för att kunna överleva när man pluggar. Då är man inte vidare taggad till att plugga. Skall man plugga 5 år innan man äns KAN introduceras i arbetslivet på riktigt ska man ju va taggad för att orka med och så. Jag skulle aldrig ha tid att arbeta tillräckligt mycket för att kunna försörja mig själv så jag var taggad nog att ta ut 2 examens. Tycker jag själv är rimligt, om man däremot jobbar heltid och inte tänker plugga är det ju ett annat läge, men då har man ju å andra sidan råd att köpa sin egna lägenhet och massa annat.

Visa signatur