360:t tar nu DivX och XviD

Permalänk

360:t tar nu DivX och XviD

Ville bara säga tack till MS för detta. Har bara provat ca 5 XviD AVI filer och det fungerar utmärkt. PS3 ska också få DivX men det är inte säkert ifall den kommer ta XviD.

Återigen tack.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk

Är det en update man behöver köra via live eller ska det fungera direkt?

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Självklart är det en update som du behöver dra hem från live ^^ vad trodde du ?

Den kan inte bara automatiskt spela upp det av sig själv.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Självklart är det en update som du behöver dra hem från live ^^ vad trodde du ?

Den kan inte bara automatiskt spela upp det av sig själv.

Tänkte om det var någon viss version och över som klarade av att köra det.
Elite, Arcade och Premium med hdmi eller dyligt.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
Självklart är det en update som du behöver dra hem från live ^^ vad trodde du ?

Den kan inte bara automatiskt spela upp det av sig själv.

Blä på den attityden...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Testade 1 xvid och 2 divx. No dice. Får väll vänta och se om det kommer ytterligare uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Självklart kommer PS3 också kunna spela xvid när den får divx stöd. Eftersom det är i grund och botten samma codec. Det är bara det att DivX är namnet på den komersiella codecen och xvid är *nix gurunas hemmameckade version. Precis som x264 är hemmamecks versionen av h264 i HD världen. Själv kommer jag nog använda PS3:an för att spela upp mina filmer just pga 360 är så brutalt jävla högljudd. Eller DVD/film skivor kanske inte snurrar lika fort som spelen? Har alldrig spelat film i 360'n så jag vet inte.

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Testade precis och det funkar bra, fast synd man inte kan skala upp det man kollar på. Nu var det en HD inspelning jag testade med och bilden blev lite för stor för min TV eftersom jag inte har en HD-TV.
Hade man kunnat skala upp bilden som i XBMC så hade det varit riktigt bra.

SlimJim: När du spelar upp film på 360n så snurrar inte DVDn lika fort som när du spelar, så den är lite tystare.

Edit: Där fick man tji, gick inte att spela upp en annan film fil. Verkar inte gå på alla...

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Har ni provat både att streama och via DVD/CD ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Testade precis och det funkar bra, fast synd man inte kan skala upp det man kollar på. Nu var det en HD inspelning jag testade med och bilden blev lite för stor för min TV eftersom jag inte har en HD-TV.
Hade man kunnat skala upp bilden som i XBMC så hade det varit riktigt bra.

SlimJim: När du spelar upp film på 360n så snurrar inte DVDn lika fort som när du spelar, så den är lite tystare.

Edit: Där fick man tji, gick inte att spela upp en annan film fil. Verkar inte gå på alla...

Okej men den är fortfarande ganska högljudd eller? Har ingen DVD för tillfället som jag kan testa. Har bara ett par bluray filmer. Men går det att alltså att spela upp xvid filmer i HD också?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Den är lika högljud som du är när du inte spelar ett spel, det är enbart cd läsaren som låter som en jett motor när man spelar, du kan spela t.ex. arkad spel o.s.v och maskinen låter inte något nämnvärt, men som sagt va det är cd läsaren som låter förbannkat äckligt mycket.

---

Har gjort en ganska grundlig test just nu, allt jag kört mot den tar den utan mycket problem även HD uplöst encodes i Divx Och ser faktiskt mycket bra ut ( Så Länge det är HD )

Lite förvånad att den inte tar filer i .divx formatet dock, speciellt när de har laggt till äkta divx support men aja konvertera filer från divx till xvid tar ett par sekunder, men det är lite irriterande.

Dens uppskalning av lägre upplösta filer är dock inte den bästa men helt duglig, samt lider tyvärr av samma problem som med min dator till TV'n dock finns det sätt att gå runt det för den, men tyvärr inte för Xbox 360'n så man förlorar ca 1 cm av bilden mot alla kanter.

Samt värt att nämna, först ryktades om att den inte skulle stödja något mer en 30 FPS, detta är en lögn, den tar 60 FPS utan problem. Den tar även mer en 6Mbit som oxo skrevs, den klarar 25Mbit galant. Den klarar åt andra sidan inte av divx i 1920x1080 i HUVUD taget, så försök inte enns slänga det på Xbox 360'n, den sackar mer en vad min gamla Athlon 64 3000+ gör.

men 720p matreal flyter fint.

Nu är det enbart att hoppas på att de börjar stödja fler containers samt lägger till support för softsub ^^ men tvivlar på att detta någonsin kommer komma men drömma kan man alltid.

Kanske ska vara värt att nämna, att jag inte enns hör min konsoll när jag spelar upp film på den.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

känner mig lite gnällig nu när vi äntligen fått divx/xvid support men stöd för *.mkv hade inte skadat imho, känns som om det mesta hd-materialet brukar vara i det formatet och det är ju oftast HD-materialet som man vill ha ut på sin tv känns det som.

Ett annat problem jag har är att jag tvingas använda connect360 (jag har mac) för att kunna streama material till min 360. Connect360 delar bara ut filformat som den tror min 360 stödjer, och connect360 är för närvarande en aning utdaterad = inga av mina avi-filer delas ut, fastän jag lägger dem i mappen som connect360 ska dela ut. En momentär workaround är att döpa sina *.avi-filer till *.mov/mp4 men det tröttnar man rätt fort på. En fet önskan hade varit att få en funktion som gjorde det möjligt att ftp:a filer till hdds anslutna till 360:s usb. Om jag hajjat det rätt så är det inte bara användare av icke-supportade OS som har problem med att få igång streamingen till sina 360s. Men som vanligt så tycker väl microsoft att det för enkelt att använda ett vanligt standard-protokoll som funkar ihop med typ alla tänkbara datorer mer eller mindre, för att titta på film på sin 360. Visst, jag inser att det är connect360 som gör det jobbigt för mig att kolla på divx/xvid, men enda anlednigen till att jag måste använda det är ju för att själva överföringen av filmer sköts på ett idiotiskt sätt.

haha blev lite ranting nu på slutet men det är så fett mkt saker som stör mig med microsoft. Misstolka mig inte, jag älskar min xbox och min 360, men jag tycker det finns mkt enklare lösningar på vissa problem som hade gynnat både konsument och kund.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iDEOT
känner mig lite gnällig nu när vi äntligen fått divx/xvid support men stöd för *.mkv hade inte skadat imho, känns som om det mesta hd-materialet brukar vara i det formatet och det är ju oftast HD-materialet som man vill ha ut på sin tv känns det som.

Ett annat problem jag har är att jag tvingas använda connect360 (jag har mac) för att kunna streama material till min 360. Connect360 delar bara ut filformat som den tror min 360 stödjer, och connect360 är för närvarande en aning utdaterad = inga av mina avi-filer delas ut, fastän jag lägger dem i mappen som connect360 ska dela ut. En momentär workaround är att döpa sina *.avi-filer till *.mov/mp4 men det tröttnar man rätt fort på. En fet önskan hade varit att få en funktion som gjorde det möjligt att ftp:a filer till hdds anslutna till 360:s usb. Om jag hajjat det rätt så är det inte bara användare av icke-supportade OS som har problem med att få igång streamingen till sina 360s. Men som vanligt så tycker väl microsoft att det för enkelt att använda ett vanligt standard-protokoll som funkar ihop med typ alla tänkbara datorer mer eller mindre, för att titta på film på sin 360. Visst, jag inser att det är connect360 som gör det jobbigt för mig att kolla på divx/xvid, men enda anlednigen till att jag måste använda det är ju för att själva överföringen av filmer sköts på ett idiotiskt sätt.

haha blev lite ranting nu på slutet men det är så fett mkt saker som stör mig med microsoft. Misstolka mig inte, jag älskar min xbox och min 360, men jag tycker det finns mkt enklare lösningar på vissa problem som hade gynnat både konsument och kund.

Stöd för MKV är nog att fetglömmaa, iallfall på ett bra tag. DivX o Xvid svider nog redan som det är för dem, att göra det möjligt att kika på nerladdade HD filmer direkt känns inte direkt som något dom skulle vinna på, för att inte nämna stöd för undertexter och liknande antagligen skulle behöva en go omskrivning utav deras mediaspelare. Visst finns det WMV i HD, men de är långtifrån lika poppis som MKV. När dom dessutom skall lansera möjligheten att hyra film relativt snart i Europa, vore det att skjuta sig själv i foten.

Allt körs med uPNP, så det är bara att hitta en bättre program än Connect 360. Twonky tex. TV Versity körs jag med via Paraells, funkar prima. Eller så för du över filerna du skall kika på till en extern disk, iPod etc.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bi99uy

Allt körs med uPNP, så det är bara att hitta en bättre program än Connect 360. Twonky tex. TV Versity körs jag med via Paraells, funkar prima. Eller så för du över filerna du skall kika på till en extern disk, iPod etc.

Jo, det är standard-spåret som gäller "conform or die!". Att låta användarna ftp:a till sin 360 hade nog varit både enklare och billigare att utveckla. Vill jag flytta filerna till min externa disk nu så måste jag koppla in den i min dator, föra över filerna och sedan stoppa in den i min 360 igen. Vill jag undvika detta måste jag betala pengar för antingen connect360, twonky eller parallells vilket jag inte alls är intresserad av. Så himla tråkigt att allt ska vara så stängt som möjligt, hade kunnat ge en arm för att få installera vlc och en filhanterare med stöd för nätverk på min 360.

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig iaf, det enda som inte funkat hitills är en riktigt gammal divx film. läste att divx innan 4.0 eller nått inte kommer att fungera så det är väll därför...

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

När jag streamar över filmer till xboxet (använder WMP11) så efter en film / serie är slut så måste jag alltid starta om xboxet för att kunna browsea filmerna från datorn igen.

Något tips på vad det kan vara?

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att streama från en mac?

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Medlem