Permalänk
Medlem

Hej!

Fick min M1530 igår och stör mig lite på en sak:

Processorn eller hårddisken har lite ljud för sig! Nåt nere i vänstra hörnet är det iaf..den låter inte konstant, men den tuggar med kanske 1 sekunds mellanrum! Även när jag inte gör något på datorn! Så ska den väl inte hålla på?

Någon mer som upplever detta? Har en 160 gb 7200rpm hårddisk och T7500 processor!

Mycket tacksam för svar!

//Matte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte67
Hej!

Fick min M1530 igår och stör mig lite på en sak:

Processorn eller hårddisken har lite ljud för sig! Nåt nere i vänstra hörnet är det iaf..den låter inte konstant, men den tuggar med kanske 1 sekunds mellanrum! Även när jag inte gör något på datorn! Så ska den väl inte hålla på?

Någon mer som upplever detta? Har en 160 gb 7200rpm hårddisk och T7500 processor!

Mycket tacksam för svar!

//Matte

Kör igång aktivitetshanteraren och kolla om det inte är lsass.exe som gör något. Slå gärna på IO Skrivningar/IO Läsningar(Visa->Välj kolumner...) också så ser du vad som orsakar aktiviteten på hårddisken.

Det är iaf MS ypperliga operativsystem som läser från hårddisken varje gång om man har tjänsterna "Terminal Services" och "Fast user switching" igång.
Problemet finns både i XP och vista och enda lösningen som jag hittat är att slå av just de två tjänsterna... vet inte om jag lyckades lösa det i Vista dock, brukar jämt avinstallera det och köra XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasF
4gb ram är onödigt på den här datorn för den klarar bara att ta emot max 3.5gb så en 3gb är alldeles perfekt, och rpm 5400 jämfört med 7200 är inget stort hopp beror bara på om du vill ha större hårddisk..

...

Jo då det är ganska stor skillnad mellan 5,4k och 7,2k diskar.
Laddtider i tex wow halveras med 7.2k diskar.

Samt den kan visst ha 4gb ram. är bara windows som bara kan vissa 3,25gb om du kör 32 bits system.

Samt jag köpte via webben för att få 15% rabatt och slut priset på min vart 10 900.

T7500, 2gb , 160gb 7.2k , 1680 skärm.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte67
Hej!

Fick min M1530 igår och stör mig lite på en sak:

Processorn eller hårddisken har lite ljud för sig! Nåt nere i vänstra hörnet är det iaf..den låter inte konstant, men den tuggar med kanske 1 sekunds mellanrum! Även när jag inte gör något på datorn! Så ska den väl inte hålla på?

Någon mer som upplever detta? Har en 160 gb 7200rpm hårddisk och T7500 processor!

Mycket tacksam för svar!

//Matte

Finns ganska mycket snack om just detta. Du kan gå in i bios och välja "performance" istället för det alternativ som finns nu. Detta skall enligt utsago göra att den blir tystare, annars är quiet också en variant.

Omnämns här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=168425

Permalänk

Funderar också på en beställning. Hur funkar det att spela upp x264-material?

Visa signatur

*MSI P67A-GD55 *Intel Core i5 2500K *Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 *Sparkle GeForce GTX 570 1280MB *Corsair SSD Force Series 120GB *1TB Western Digital Caviar Black *Corsair AX 850W 80+ GOLD *Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasF
4gb ram är onödigt på den här datorn för den klarar bara att ta emot max 3.5gb så en 3gb är alldeles perfekt, och rpm 5400 jämfört med 7200 är inget stort hopp beror bara på om du vill ha större hårddisk..

Har för nån timme sen köpt den här ultimata datorn : specifikation lyder :::::
N0115353
XPS M1530 CORE 2 DUO T7700 2.40GHz,800MHz,4M 1
Display 15.4" UltraSharp¿ Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT with TrueLife¿ (Wide Viewing Angle) 1
Fingerprint Reader Biometric with BLACK accent 1
Money Off 1000 ex VAT 1
CCFL backcover black & 2.0mp camera 1
Documentation Swedish XPS M1530 1
Ship Accessories Euro XPS M1530 - Power Cord 1
Resource DVD XPS M1530 - (Diagnostics & Drivers) 1
Memory Dual Channel 3.0GB (1X2GB + 1X1GB) 667 MHz DDR2 SDRAM 1
Hard Drive 250GB Serial ATA (5400RPM) 1
Blu Ray Slim Slot-Load Drive, including SW 1
90 W nätadapter 1
Battery XPS Primary 9-cell 85WHr Li-Ion 1
Bärväska ingår ej 1
Graphics Card 256MB NVIDIA GeForce Go 8600M GT 1
Dell Travel Remote control 1
Modem Not Included 1
European - Dell TrueMobile 355 internal Bluetooth Module 1
Intel® Next-Gen Wireless-N Mini-PCI Card, EUR 1
Internal Keyboard Swedish/Finnish (QWERTY) 1
Swedish - Vista Home Premium (32Bit OS) 1
Microsoft Works 8.0 på svenska (ordbehandlingsprogram, kalkylprogram, Outlook Express, Powerpoint
Viewer) med återställnings-CD
1
Dell Support Center 2.0 1
English - Adobe Reader 8.1 1
Swedish McAfee Security Centre 30 Day Trial Version (No Recovery CD) 1
3 Year Consumer XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-site support) 1
Base Warranty - 1 Year XPS Premium Hardware Support (incl. Gaming and On-Site Support) 1
No Accidental Damage Support 1
** Vista introduction Online Training (30 Days) 1
To access Online Training or free trial, please go to www.learndell.com/euro to register 1
Inspiron Order - Sweden 1
1 Large Nylon XPS Backpack KIT

Hoppas den blir grym! Priset vart runt 15000

Hur in i helskotta fick du en sån konfiguration till runt 15 lax? Ringde du in och beställde?

EDIT: Glöm det. Jag tänkte 13 000 kr ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seriegubben
Hur in i helskotta fick du en sån konfiguration till runt 15 lax? Ringde du in och beställde?

EDIT: Glöm det. Jag tänkte 13 000 kr ;D

charma försäljaren lite fick man minus 3000 plus 3årsgaranti och en ryggsäck gratis:P hähä

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bitchybrat
Funderar också på en beställning. Hur funkar det att spela upp x264-material?

8600GT har hårdvaru-264 så det borde väl gå fint, annars har väl processorn tillräckligt för att kunna köra mjukvaruavkodning.

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=2977&p=4

Undrar om det klickande ljudet är samma ljud/problem som jag skrev om(lsass.exe), kanske är det där klicket som kommer ibland och inte hårddisk läs/skriv från någon process...

Får min XPS senare idag så kanske hinner testa en sväng men det är tentaplugg för fullt och lite att göra här hemma så kan inte lova något... har för övrigt två externa skärmar med 1680x1050 här också så tänkte jämföra lite med skärmen som sitter i XPS(lär ju inte funka med alla tre samtidigt dock).

Permalänk
Medlem

Hehe har du också tenta imorgon?
Jag varvade Crysis igårnatt, mycket bra skit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreasF
charma försäljaren lite fick man minus 3000 plus 3årsgaranti och en ryggsäck gratis:P hähä

Uff! Det där sved i mina ögon ; (

Men men, nu har jag beställt en XPS M1530. Och nu kommer bara den eviga väntan.

Tack för alla svar jag fått i denna tråd : )

Permalänk
Medlem

Är det någon som har koll på hur ofta Dell går ut med dessa 15%-rabattkoder?

Visa signatur

Fujitsu UH572 / Intel CI5 3317U / Intel HD4000 / 4GB DDR3 / 128GB SSD / Win7 x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seriegubben
Uff! Det där sved i mina ögon ; (

Men men, nu har jag beställt en XPS M1530. Och nu kommer bara den eviga väntan.

Tack för alla svar jag fått i denna tråd : )

Jasså det blev en dell till slut, vad var det som fick dig att släppa zepton?

Visa signatur

- Zilence -

Permalänk
Medlem

Fick min idag.
Men shit vad mycket skit det var på den...
Blir ominstallation direkt.. win XP..

Direkt ut ur kartong
3Dmark 05 : 7979
3Dmark 06 : 3842

HDD tuggar hela tiden, även undertesterna....
Får se lte bättre sifror efter en ominst.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Jag fick 4080 i 06 direkt före ominstallation. Behåller dock Vista på min. Ska bli roligt att se vilka 3dmark06 resultat du får efter du lagt in XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lindstroem
Finns ganska mycket snack om just detta. Du kan gå in i bios och välja "performance" istället för det alternativ som finns nu. Detta skall enligt utsago göra att den blir tystare, annars är quiet också en variant.

Omnämns här:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=168425

Tack...nu är den tystare! Har dock en annan fråga!

Min skärm verkar vara lite "grainy" eller vad det heter! Det är precis som om man glömt dra bort nån skyddsplast! Den ser flottig och "blöt" ut! Är det här ett vanligt problem?

Kan man få skärmen utbytt?

Mvh

Matte

Permalänk
Medlem

Eviga väntan !=/!!!!!! vill ha MIN 1530! ;P bluray, 3gbram 1050 skärm, 150gb N-kort, 2.4ghz 3 års garanti! o lite annat smått o gott =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte67
Tack...nu är den tystare! Har dock en annan fråga!

Min skärm verkar vara lite "grainy" eller vad det heter! Det är precis som om man glömt dra bort nån skyddsplast! Den ser flottig och "blöt" ut! Är det här ett vanligt problem?

Kan man få skärmen utbytt?

Mvh

Matte

Ingen fara

M1530 leveras med olika skärmar, så det handlar om att ha lite tur vid leveransen. Många har ringt in och klagat på den gryniga skärmen och har fått nya. Kolla din skärms produkt-ID och jämför med dessa

WSXGA+ 1680x1050 Panels
LG Philips LPLF300 - Dell P/N: XK309 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy
Samsung SEC3350 - Dell P/N: RW985 - Size: 15.4" - Experience: Grainy

WSXGA/WXGA+ 1440x900 Panels
AU Optronics AUO2077 - Dell P/N: GU429 - Size: 15.4" - Experience: Grainy
Samsung SEC3157 - Dell P/N: Unknown - Size: 15.4" - Experience: Some Grain
LG Philips LPLDF00 - Dell P/N: XP059 - Size: 15.4" - Experience: Not Grainy

Jag hade turen att få LG Philips LPLD00. Pröva att rekommendera att LGn skall vara bra då du ringer, en annan hade gjort det och supporten hade tackat han för tipset och skickat hem en LG.

Permalänk
Medlem

Okej..låter kanon! Men vart hittar jag produkt-id? Kommer det nån supportsnubbe hem och fixar det eller får man bara skärmen och får byta själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte67
Okej..låter kanon! Men vart hittar jag produkt-id? Kommer det nån supportsnubbe hem och fixar det eller får man bara skärmen och får byta själv?

Jag har hört både och angående skärmen.
Kanske man kommer överens om.

Du hittar produkt ID genom: Dator - Systemegenskaper - Enhetshanteraren - Bildskärmar - Allmän PnP-bildskärm - Egenskaper - Information - MaskinvaruID.

Permalänk
Medlem

Okej..jag hade AOU2077..! Så får ringa Dell eller chatta med dom imorrn!

Har märkt en grej till..glapp i ljudutgången på framsidan! Har kopplat in externa högtalare, 2 + sub! Det sprakar till/knastrar ibland..mycket knaster när man petar lite på kontakten! Har du hört nåt om det? Ljudet har även slutat fungera i min vänstra högtalare ibland..mycket irriterande!

Permalänk
Medlem

Efter lite pillande så sitter XP där med alla drivers

06 : 4212

Alla min resultat är 1280x1024

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

Någon mer än jag som tycker fläkten och hårddisken låter alldeles för mycket?

Fläkten drar igång med jämna mellanrum utan att man gör något och hårddisken väsnas en hel del jämfört med Inspiron.

En annan sak var ju att en av luckorna inte satt som den skulle. Syntes att den som monterat datorn inte hade någon vidare koll på vad den gjorde och kanske inte borde jobba på monteringen. Luckan satt på sniskan lite och den var rejält iskruvad och klämd, faktiskt så illa att luckan numer är böjd lite granna.

Ska ringa supporten imorgon och försöka häva mitt köp och be dem ta datorn tillbaka så jag kan köpa någon annan modell(Inspiron 1520 funkar skitfint så det blir nog en till sådan).
Annars är det ju jäkligt bra finish på det mesta. Blank lite här och där och aluminiumdetaljer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Fick min idag.
Men shit vad mycket skit det var på den...
Blir ominstallation direkt.. win XP..

Direkt ut ur kartong
3Dmark 05 : 7979
3Dmark 06 : 3842

HDD tuggar hela tiden, även undertesterna....
Får se lte bättre sifror efter en ominst.

Vista fifflar rätt mycket första dagarna, indexering av filer mm. Helst ska den gå några dagar innan man kör tester i vista.

Det mest sånt går ju att slå av med. Lindstroem postade om det tidigare.
Vista optimerings länkar.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flippin
Vista fifflar rätt mycket första dagarna, indexering av filer mm. Helst ska den gå några dagar innan man kör tester i vista.

Det mest sånt går ju att slå av med. Lindstroem postade om det tidigare.
Vista optimerings länkar.

Jo jag vet hur man optimerar det men som sagt så var det där ju "direkt ur kartongen test".

Och nu kör jag XP.

Enda jag kan klaga på är att fläkten låter lite väl mycket när man spelar.

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merlinen
Jo jag vet hur man optimerar det men som sagt så var det där ju "direkt ur kartongen test".

Och nu kör jag XP.

Enda jag kan klaga på är att fläkten låter lite väl mycket när man spelar.

Ja intressant det med så klart, då vet man iaf hur mycket man har öka på att tweaka den.

Vista och Ubuntu ska jag nog köra. Hoppas Vista SP1 kan boosta lite.

Visa signatur

Kriff Kriff

Permalänk
Medlem

I upplösningen 1280*800 utan klockning får jag 4400 poäng i 3dMark06 så ni kan trycka fram mer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zilence
Jasså det blev en dell till slut, vad var det som fick dig att släppa zepton?

Tja, det var himla otippat, men jag insåg att priset inte skulle skilja märkvärdigt (blev i slutändan t.om. billigare) och att XPS 1530 är en bättre dator, om man skall tro vad alla de olika tester som gjorts säger. XPS har dessutom en underbar design, något jag tyckte var onödigt att betala extra för, men också något som i slutändan inte blev till någon extra utgift.

Men det var jävligt nära att jag tog och beställde en Znote 6625WD ; ). Det är ju uppenbarligen en väldigt bra laptop, trots allt.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort ett stort spel- och prestandatest med M1530 nu, på engelska men skulle tro att de flesta förstår språket

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Kommentera gärna

Permalänk
Medlem

Jag pratade nyss med killen som ja g beställde datorna av igår (Ja det blev en beställning och jag kan bara inte vänta på resultatet ) och han hävdade att alla de 1530 maskinerna som idag skickas skall komma med LG Philips skärmen. Det skall visst vara det nyaste tillskottet till skärmserien som dell använt.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra isf då skärmkvalitén har varit mycket ojämn enligt forumtrådar