Vad händer efter döden? Nära döden upplevelse?

Permalänk
Medlem

Det är inte alls säkert att det som befinner sig utanför universum skulle vara odefinierat.
Finns teorier inom fysiken som bygger på tanken om ett multiversum med många olika separata universa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja

På samma sätt är det omöjligt för en människa att utforska döden. Man kan inte dö, göra observationer och komma tillbaka. För att överhuvudtaget kunna göra observationer måste man vara vid medvetande, vilket i sin tur implicerar att man måste vara levande. Alltså saknar alla utsagor om vad som händer efter döden mening.

Det är ju ett vettigt påpekande.

Tror dock att de som pratar om livet efter döden oftast menar döden av kroppen, men att medvetandet på något sätt separat lever vidare (även om det är högst oklart vad detta skulle innebära).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Det är inte alls säkert att det som befinner sig utanför universum skulle vara odefinierat.
Finns teorier inom fysiken som bygger på tanken om ett multiversum med många olika separata universa.

Det är ju ett vettigt påpekande.

Tror dock att de som pratar om livet efter döden oftast menar döden av kroppen, men att medvetandet på något sätt separat lever vidare (även om det är högst oklart vad detta skulle innebära).

Teorier kring flera separata/parallella universa är mer av det filosofiska slaget än faktisk vetenskap.

Huruvida medvetandet lever vidare efter kroppens död är det förstås fritt fram att spekulera/fabulera om, men man ska vara medveten om att det inte är vetenskap.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Ja, det är sant.
Vi har inga belägg i form av observationer som visar på att multiversumteorin skulle vara riktig, såvitt jag vet.

Så det är än så länge mest en teori av det filosofiska slaget, liksom strängteorin.
Dock är det inte är tagit helt ur luften och det finns vissa teoretiska modeller som visar hur en sådant multiversum teoretiskt skulle kunna vara kompatibelt med gjorde observationer i vårt universum.
Det är inget i multiversumteorin som säger emot kända fakta och gjorda observationer iallfall vad jag vet.

Dock är det givetvis inget som helst bevis för dess existens i sig..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft någon nära döden upplevelse, men jag är övertygad om att döden är ett skönt ställe för att man kan äntligen få lugn & ro, slippa ångest & andra problem man dras med... Har försökt ta mig till det sköna stället 2ggr men blivit stoppad/missbedömt läkemedlens verkningar...

Peace Stefan

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |