Spänna fast slalomskidor på takräcke?

Permalänk
Medlem

Spänna fast slalomskidor på takräcke?

Drar till Sälen imorgon *tjoho*!

Till en början tänkte vi fälla ett säte i bilen och lägga skidorna där. Men med tanke på säkerheten om man skulle krocka och att både skidor och väskor isåfall blir projektiler rätt igenom bilen så har jag ordnat ett takräcke istället.

Är det någon som har några tips på hur man ska spänna fast skidorna bäst?

Jag tänkte mig att spänna ihop skidorna först och sen spänna dem på taket. Men det jag funderar mest på är vindmotstånd och så. Inte för att det kommer kännas direkt men hur man bäst sätter fast dem så man inte kommer upp till Sälen utan skidorna, för då blir lillebror inte glad.

Permalänk
Medlem

Ha skidorna i fodral som du spänner ordentligt med spännband, så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har inget fodral

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av n1mda
Har inget fodral

Se om du kan få tag på ett fodral.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

hyr eller låna en takbox.

Permalänk
Testpilot

Spännband direkt runt skidorna håller bra, har transporterat skidor så själv. Se till att du har ett av spännbanden i själva bindningen för säkerhets skull så att dom inte kan glida av om spännbandent inte skulle hålla sig spännt hela vägen.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Enduro
Se om du kan få tag på ett fodral.

Lite sent påtänkt av mig då jag pyser redan imorgon bitti, så det är lite svårt att få tag i nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
hyr eller låna en takbox.

Känns onödigt med takbox för ett par skidor. Vi är bara tre pers och har en kombi så alla väskor får ju plats i bagagen. En takbox ökar även bränsleförbrukningen och är jobbigt att köra med om det blåser mycket och är halt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Spännband direkt runt skidorna håller bra, har transporterat skidor så själv. Se till att du har ett av spännbanden i själva bindningen för säkerhets skull så att dom inte kan glida av om spännbandent inte skulle hålla sig spännt hela vägen.

Tack för svaret!
Ringde ett ställe idag och kollade om jag kunde hyra en skidhållare och han sa som dig att bara man sätter ihop skidorna undersida mot undersida och även spänner i bindningarna så ska det inte vara några problem.

Får se bara om inte bindningarna är för höga så dom tar i taket på bilen, var lite tight där för jag har rails och rails-räcken, så dom är inte lika höga som vanliga takräcken brukar vara. Men vi får se. Annars får jag väl sätta dom en och en eller i värsta fall ha dem i bilen i alla fall.