Trafikförs. på gammal moped ? billigast ?

Permalänk
Medlem

Trafikförs. på gammal moped ? billigast ?

Har en gammal veteranmoped som är arvegods, funderar på att fixa den i körbart skick till de första fina vårdagarna

Nu är frågan hur man billigast skaffar trafikförsäkring på en gammal veteranmoped ?
Någon som har koll på priser osv ?

Misstänker att de går efter ramnumret vid försäkringsförfrågan, har tyvärr inte det till hands eftersom den står på annan plats för tillfället.

Mopeden är en Komar från sent 60 el tidigt 70-tal. (tror jag iaf)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

När jag hade min Zündapp hos IF så betalade jag ca 70kr per år i trafikförs. När jag ringde och skaffade försäkringen så frågade dom efter ramnumret och då sa jag att jag inte hade något och då fick jag uppskatta åldern, jag sa 70 talet också blev det som det blev.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Hade en mustang mamba tror jag gav runt 50-100kr året.

en kompis har en mycket äldre veteranare och han säger at than betalar runt 30-40kr året det är iaf vad han säger..

Min Derbi Senda R1 gav jag nog närmare 2k om inte mer än året.

I största möjliga mån så ska jag köra moppe till jobbeni framtiden om det går villsäga. pga av det höga oppa priset ^^

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja det lät ju inte så blodigt...

Sen med en förbrukning på någon deciliter per mil är det ju en billig hobby

Ska bara ha tag i lite renoveringsgrejor till fuggen också..

Någon som vet om man kan hitta bing fugge med fläns för rörmontering, och med bränslemunstycke på sidan för justerbar modell ?
Mycket bättre när man kan justera soppan efter vädret..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

har en gammal crecent topper med "flinta" motor på, DVS en helsvensk moppe. brorsan köpte hem lite sammlar bilder på den, så den har nog visst värde. ska nog oxå ta och fixxa till den sen.
vill minnas att min försäkring kosta 45kr om året när det begav sig.

i vilket fall som hellst så kommer det iallafall inte bli dyrt, varken i bensin eller försäkring!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle köpa sig en veteranmoppe istället. Några kronor om året i försäkring jämfört med dom 9300kr/år jag betalar för bilen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Man kanske skulle köpa sig en veteranmoppe istället. Några kronor om året i försäkring jämfört med dom 9300kr/år jag betalar för bilen..

sjukt dyrt med vissa bilar ja. som saab bilar betalar man bara 6000kr för 6000mil körning och detta är endast för kambyte

Själv har jag en 744 som jag betalar ca 1400 för helförsäkrad då dvs. en fd polare betalar närmare 6k för samma bilmodell fast med förknasare och sämre byggd. Halv har han. gör en del på åldern och försäkringsbolag som sagt.

Men som sagt jag har med palner på att fixa igång min mamba. haft lite svajsing på tändningen och en kompresion som tryckt sönder topplocket 2 gånger
lite färg och nya kablar så är den som ny.
Dock när den moppen går så går det som ett skollat ollon. få ta och dreva om den till 40-50 så man kommer någon vart

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Testpilot

Betalade runt 100 spänn för min Husqvarna från 60-talet, lika dant här som för P-NILZ att jag inte vet exakt årtal på den.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]