Permalänk
Medlem

Sälja Frimärkssamling

Hejsan

Jag har sedan min barndom nästan 2 sportbags fyllda med frimärken, allt från lite mer sorterade i pärmar till lite som ligger huller om buller. Det är sjukt blandade grejer allt från brev som har stängts med rött stearin till ostämplade frimärken från alla möjliga länder.

I vilket fall så är det dags att sälja dessa, då jag inte vet något om frimärken så gillar jag inte att ta risken att en samlare köper upp ett frimärke kanske värt någon tusenlapp för en 10a, så jag undrar om ni har några tips om hur jag borde göra?

Allt kan lika gärna vara skit också, vem vet, men troligtvist har de lite värde i alla fall.

Mvh
Karim

Permalänk
Medlem

Jag vet att frimärkena ska vara i bra skick för att vara värda något så dom ska helst vara oanvända (inga stämpel på). Så det du kan göra är att filtrera bort dom som är i bra skick och lämna in dom på värdering på nån slags antik eller frimärks-handlare.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Hitta lite roliga grejer, brev från 1924

Permalänk
Medlem

Har också en stor frimärkssamling jag inte har något intresse av.
Fick dessutom en gång i tiden "ärva" min farbrors samling.

Det känns rätt hopplöst att försöka värdera allt. Bara att ta ett enda märke och försöka värdera det kan ju vara ytterst svårt. Det finns ju femtioelva olika sorters feltryck och dylikt som kan göra märken till riktiga dyrgripar som man måste kolla efter.

Att låta någon värdera allt kostar dock antagligen mycket pengar och då slarvar de säkert och bara hugger till med någon godtycklig värdering..

Svår fråga vad man gör.
Kanske går att finna vissa lättidentifierade frimärken med bra värde som går att sälja separat ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Jag vet att frimärkena ska vara i bra skick för att vara värda något så dom ska helst vara oanvända (inga stämpel på). Så det du kan göra är att filtrera bort dom som är i bra skick och lämna in dom på värdering på nån slags antik eller frimärks-handlare.

Fel? stämpeln är väldigt viktig på frimärken. Det är ett bevis på att frimärket är äkta. Skicket är ganska viktigt, de får inte vara vikta eller ha tappat för mycket färg osv. Att låta någon värdera dem är ett bra förslag.

De konstigaste frimärkena jag har är en hel hög med Adolf hitler på, Det står "Freiheit" på 7 stycken av dem. Det betyder "Frihet". Men de är värda ca 0.20 SEK styck.

Permalänk
Medlem

Finns väl frimärksböcker ni kan låna på biblioteket där värdet står?

Visa signatur

Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Fel? stämpeln är väldigt viktig på frimärken. Det är ett bevis på att frimärket är äkta. Skicket är ganska viktigt, de får inte vara vikta eller ha tappat för mycket färg osv. Att låta någon värdera dem är ett bra förslag.

Asså, då kanske det bara var så med persiska frimärken då. Jag har nämligen några undansparade och en frimärkshandlare i Teheran sa just att han enbart var intresserad av dom som inte hade någon stämpel på sig. Ah well, jag är ingen expert.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade lite på nätet och så, visst var mina frimärken bland de som kostade 500kr-2000kr men de kunde kosta 1kr också liksom. Allt beroende på stämpeln, vattenmärkt, och tandigheten eller nått, fattar dock inte vad de menar med "kvd" och "4-sid"

Permalänk
Medlem

Gå till biblioteket och låna en frimärksbok, står faktist mycket som kan hjälpa i en sån, väldigt tidskrävande att försöka värdera nått dock

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Asså, då kanske det bara var så med persiska frimärken då. Jag har nämligen några undansparade och en frimärkshandlare i Teheran sa just att han enbart var intresserad av dom som inte hade någon stämpel på sig. Ah well, jag är ingen expert.

Han kanske bara ville skicka brev.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Tja, jag jobbar på ett auktionsbolag. Jag kan kolla med dem om de är intresserade om du vill.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Han kanske bara ville skicka brev.

Visa signatur