Permalänk
Medlem

Grannens hund skäller

Hej på er!

Vi bor i en hyresrätt och grannarna har en liten Chihuahua. Så fort hunden är ensam hemma (vilket är hela dagarna och ibland hela kvällar) så skäller hunden oavbrutet med korta ljusa skall timme ut och timme in. Ibland är de ute och rastar hundarna och även då skäller den på allt och alla. Att prata med grannarna fungerar inte då de uppenbarligen inte har någon som helst koll på hur hundpsykologi fungerar. Så vad kan man göra? Vad finns det för bestämmelser och förordningar?

Håller på att bli tokig då jag sitter mycket hemma och pluggar nu under en period. Funderar på att blanda sömnpiller med hundgodis och kasta in i brevlådan...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk

Hade skällt ut grannarna ordentligt, pratat med hyresvärden.

Nästa steg hade varit att mata den med preparerat godis . förslagsvis sömnpiller.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Verkar som dom är helt fel människor att ha hund, precis prata med dom hårt och hyresvärden, det är precis som att nån skulle banka eller spela på högsta volym också oacceptabelt.

Permalänk
Medlem

Gäller inte någon "Tyst kl 22" regel eller dylikt? Även husdjur etc bör ingå i en sådan regel.
Prata med hyresvärden, precis som -=FULLMOON=- säger.
Prata även gärna med andra grannar och be om deras åsikt för att eventuellt gadda ihop er.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xerent
...Funderar på att blanda sömnpiller med hundgodis och kasta in i brevlådan...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
...Nästa steg hade varit att mata den med preparerat godis . förslagsvis sömnpiller.

Hoppas att ni skämtar för ert eget bästa.

Visa signatur

(\__/) Det löser sig alltid!
(O.o) Låt honom/henne ha rätt så är saken ur världen!
(> <) Någonting annat klyftigt!

Permalänk
Medlem

ja klockan 22 regel finns väl men han har ju problem på dagtid.
Hade ett liknande problem här ett par veckro i sommras då man helt plötsligt började känna vibrationer i lägenheten mitt på dagen.

visade sig att någon granne mitt emot hade skaffat sig en ny stereo som han körde på max volym på lunchen varje dag.

En veckas tid gick sen kom störningsjouren o sa åt den stackarn.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New
Gäller inte någon "Tyst kl 22" regel eller dylikt? Även husdjur etc bör ingå i en sådan regel.
Prata med hyresvärden, precis som -=FULLMOON=- säger.
Prata även gärna med andra grannar och be om deras åsikt för att eventuellt gadda ihop er.

Hunder lider ju lika mycket som han själv så det är ju ett bra tips. ^^ Överdosering FTW:P

Nä men jag hade seriöst. Vad säger de när du pratar med dem då?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Prata med hyresvärden, var arg, då blir hyresvärden också arg. Förhoppningsvis inte på dig utan de som stör ordningen. (om han nu inte ser dig som ett hot :S).

Små hundar är krångliga då de inte är särskilt smarta, de tror att husse & matte ska komma när den skäller efter dem. Schäfer och Golden Retriever är de hundar som är lugnast och trevligast .

Permalänk
Medlem

Även om det inte står i reglerna så får dom se till att få tyst på hundfan. Ring gärna hyresvärden när hunden håller på så han kan komma upp och lyssna själv.

Permalänk
Medlem

precis.. eller filma skiten å ta bevis först! he he he
sen bjuder du in dom på fika och säg ska visa några klipp.. och så tiden med stor text när det händer ;D

Permalänk

Prata inte med hyresvärden först. Den är inte sjysst.

Ge den piller som nån sa. Skulle jag ha gjort.

Permalänk

Mata den med räkor så kommer den stinka ner hela lägenheten eller med smör så spyr den eller choklad så kanske du blir kvitt den för gott. Att grannarna låter den skälla kan inte betyda något annat än krig. Jag själv hade nog även hämnats med stereon på hög volym både sent och tidigt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Det absolut bästa är väl att prata med den berörda grannen först och främst?? Det är lite fegt att gå bakom ryggen på dom genom att gå direkt till hyresvärden. Hade du själv haft en hund som står och skäller dagarna långa, hade du inte velat ha reda på det då? Det är ju inte säkert att dom vet.
Det finns hjälpmedel i form av speciella halsband som får hundar att sluta skälla.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Prata med hyresvärden, var arg, då blir hyresvärden också arg. Förhoppningsvis inte på dig utan de som stör ordningen. (om han nu inte ser dig som ett hot :S).

Små hundar är krångliga då de inte är särskilt smarta, de tror att husse & matte ska komma när den skäller efter dem. Schäfer och Golden Retriever är de hundar som är lugnast och trevligast .

Det har ingenting med intelligens att göra, och att små hundar inte skulle vara smarta är larv.

Cesar Milan kan hjälpa dig... Om inte han har tid kanske en vanlig hundpsykolog kan hjälpa.

Citat:

Dogs bark as a form of communication. If your dog barks, there is a reason why. It may be simply a response to a stimulus, like a jogger running by the house—or it may be your dog's way of asking for help.

Ongoing, Excessive Barking – This is your dog’s way of sending you a distress signal. Somewhere his needs as an animal are not being met. Is his world anchored by a pack leader who projects calm-assertive energy? Are you walking with him every day, which exercises his body and his mind? Is he living a balanced life? If nuisance barking is a problem, consider these issues to find a solution. It’s the best way to show real love for your dog.

Från http://www.cesarmillaninc.com/tips/issues_barking.php

Och ge den absolut inte piller, det är mycket dumt. Hunden kan vara allergisk mot piller och få en allergisk reaktion, märker du det så har du inget annat val då än att bryta upp dörren eller tillkalla polis. Betänk också detta ett sömnpiller för en människa som är 70 kg kan vara direkt dödligt för en hund som knappt väger 2 kg. Det finns många ämnen i piller/mat för människor som är skadliga för hundar. Detta kommer inte att hjälpa heller, den kommer fortsätta skälla resten av sitt liv också förmodligen. Om målet var att förgifta den tills den dog är ni bara sjuka i huvudet och inte bara dumma i huvudet... Skulle ni tycka att det var ok att förgifta erat barn bara för att det skrek?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karamell-Kungen
Prata inte med hyresvärden först. Den är inte sjysst.

Ge den piller som nån sa. Skulle jag ha gjort.

När jag läste första raden i ditt inlägg tänkte jag "äntligen någon med huvudet på skaft", sedan läste jag andra raden och den goda känslan var som bortblåst. Det är inte schyst att prata med värden men det är schyst att droga en hund?

Antingen pratar man med grannen och meddelar dem att deras hund skäller oavbrutet när de inte är hemma. Ett tecken på att den inte mår bra av det helt enkelt. Det KAN vara så att de inte vet att den skäller hela tiden när de inte är hemma, och bryr de sig om hunden så försöker de lösa detta. Lyssnar de inte och ber xerent fara åt skogen är han i sin fulla rätt att klaga hos värden.

Permalänk
Medlem

Tack för alla åsikter och kommentarer. Jag tänker inte döda hunden med sömnpiller, det vore ju både dumt och olagligt, även om det är lockande

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | 64 GB 3200 MHz CL16 DDR4 | xfx RX 6800 16GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC Q27G4X, AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Bjud in grannarna på en långfika men utan hund då du är allergisk. Förhoppningsvis börjar hunden att leva om och då kan du säga att du inte hör det för du är van.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

^"Jaa, det är lite irriterande ibland men så farligt är det inte. Jag kan leva med det, oroa er inte."

Och sen är det bara att hoppas de har någon skam i kroppen

Permalänk
Medlem

Tjena. Jag har två hundar och bor i lägenhet. Jag har frågat mina grannar om dom skäller när jag är ute en sväng och det gör dom inte. Dock så skriver du "hunden är ensam hela dagarna" och "ibland hela kvällarna". Detta är problemet, hunden är isåfall enormt understimulerad och behöver aktiveras. Påpeka detta för ägarna och dom blir arga gå till hyrsenvärden o påtala problemet. En hund får aldrig lämnas ensam längre stunder, mina är i princip aldrig ensamma mer än max 3-4h i sträck.

Föreslå hunddagis om dom är på jobbet hela dagarna. I värsta fall så finns det bestämmelser hur man får behandla hundar, om grannarna inte uppfyller dessa så kan du skicka rättvisans män på dem så dom tar hunden från dem.

/H

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
När jag läste första raden i ditt inlägg tänkte jag "äntligen någon med huvudet på skaft", sedan läste jag andra raden och den goda känslan var som bortblåst. Det är inte schyst att prata med värden men det är schyst att droga en hund?

Risken finns ju att den kolar om man ger den piller.
Jag vet inte hur du tänker, men jag skiter totalt i om min grannes hund skulle dö.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet inte hur du tänker, men jag skiter totalt i om min grannes hund skulle dö.

tänk om nån skulle skita i om du dog ? samma sak juh ffs !!! hund har väll rätt o leva med.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
tänk om nån skulle skita i om du dog ? samma sak juh ffs !!! hund har väll rätt o leva med.

Skillnad på att faktiskt mörda och att skita i om nån dör.

Visa signatur

CM Storm Sniper | Phenom 2 x4 965 | M3A32-MVP DELUXE | 4Gb | 5870 | 1160Gb | Chieftec 600W| Win7 64

CM Storm Sniper, i7 2500k, Fatal1ty P67, 2x4GB, 5870, ssd 80gb + 1tb, 24" benQ

Permalänk
Medlem

preppa en bit kött med lavemang och droppa i brevlådan . skämt åsido. jag tycker du ska prata med hyresvärden och förklara att det är en olägenhet för dig/er som grannar att ha en sån leksakshund bjäbbande hela dagarna. jag lovar dig att hyresvärden kommer att agera.

Permalänk

Jag lider av samma problem. Våningarna under mig bebos av hundägare. Värst är en liten ettrig bichon frisé som inte har vett att hålla snattran. Sedan ett par större hundar som ylar när de är ensamma.

När skällandet och ylandet pågår från 06:00 - 16:00 vissa dagar är det inte trevligt.

Det enda som gäller är att prata med hundägarna eller hyresvärden, som tidigare nämnts. Man får inte angripa hundarna, även om det är frestande att införskaffa ett blåsrör och giftgroda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

Haha, kunskapen flödar. Små hundar blir bjäbbiga i princip enbart pga attityden mot dom. Folk reagerar inte lika mycket och säger inte ifrån lika ofta. Ofta blir det bara ett super gulligull och att allt är så gulligt.
Våran tax gulligullades det mycket med, just för att hundjäveln var så jävla söt. Fast samtidigt gav vi hunden precis den uppfostran hon behövde, och resultatet blev skitbra. Men när ryggen började göra ont blev hon skälligare, stackarn.

Vi har nu en stor blandrashund som var extremt jobbig som valp. Hunden har fortfarande väldigt mycket energi, men hon får så lov att tygla den. Drar inte i kopplet, springer lös utan några som helst problem. Lyssnar på en. It's all in the ägarna, not the dog. Skäller inte ens om jag kommer hem mitt i natten för första gången på en månad. Men grannhunden exploderar för minsta ljud.

Inga elektriska halsband eller liknande har vi använt. Väldigt, väldigt lite fysiskt våld också. Men båda hundarna har fått sig en bestämd liten smäll eller ett grepp i nacksinnet någon gång då de gjort något som de absolut inte får göra. Dom gör inte om det, och så fort hunden visat underkastelse upphör man.

Själv blir jag förbannad på folk gör fel fel fel och är jättehårda mot hunden helt i onödan. Jävla amatörer där hundarna är rädda för ägarna. Jag har bara behövt dela ut en smäll på blandrasen vi har nu. Den hunden är lycklig och inte det minsta rädd för mig.

jaja, skulle bara skryta lite om hur duktiga hundägare jag och familj är

Permalänk
Medlem

våra förra grannar under oss hade två hundar som ylade/grät/skällde 7-16, "roliga" var att dom typ körde skift i sitt skällande.

men.. efter ~1månad så flyttade dom, vet int om dom flyttade självt eller om dom vart vräkta.
men dom bodde bara 1månad här, sen var dom väck.

kan tillägga att det var jobbigt med hundarna, och vi fick till och med ett brev från grannarna som beklagade skällandet och att dom jobbade på att få dom tysta. vilket var snällt gjort.

vi var ingen av dom som gnällde (om det nu var någon/några som gjorde det). trevliga grannar och hundar var dom endå

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är inte schysst att prata med hyresvärden men att döda grannens hund är ok? Tror din granne knappast håller med. Du verkar totalt sakna empati.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av New

Jag säger detsamma. Sömnpiller är för amatörer och endast en temporär lösning. Stryknin däremot...

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Det är inte schysst att prata med hyresvärden men att döda grannens hund är ok? Tror din granne knappast håller med. Du verkar totalt sakna empati.

Jag har skottkärror fulla med empati, men jag slösar inget på en liten hund i en handväska.

Permalänk
Medlem

Vi hade samma problem hos oss. Vi köpte som ett antiskäll halsband för 1000kr funkar perfekt säger jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Vi hade samma problem hos oss. Vi köpte som ett antiskäll halsband för 1000kr funkar perfekt säger jag

HAHAHAHA DAGENS